Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Takaisin nollakokoon, 90-luvun ja 2000-luvun alun laihuuden ihannointi on tehnyt paluun, osin kiitos Ozempicin

Vierailija
24.05.2025 |

Laihuus on taas in ja kehopositiivisuus ja kurvikkaat vartalot out. Mitä mieltä te olette tästä vanhan trendin paluusta?

Ysärillä ja nollarilla monet olivat jatkuvasti laihdutuskuurilla ja sairastivat syömishäiriöitä. Nyt onneen on saatu oikotie Ozempicin muodossa.

TikTokissa trendaa laihuuden ihannointi 

https://yle.fi/a/74-20162942

Kommentit (203)

Vierailija
41/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudessa ja läskeissä ei ole mitään positiivista. 

Vierailija
42/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei koskaan ole muotia olla ihan vaan terve, jos voi,  ja normaalipainoinen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Ylipaino ei todellakaan ole mikään iän tuoma pakko. Terveellinen ruokavalio ja hyvä lihaskunto pitää naisetkin hoikkina menopaussista huolimatta. 

Samaa mieltä. Painoni on ollut aina sama 54kg koko aikuisikäni. 

T. Monisynnyttäjä isoäiti

Vierailija
44/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Olen minäkin laihduttanut vodkan avulla. Ja moni lopettaa tupakoinnin jonkin lääkeaineen avulla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Oleellista on saada katki ne haitalliset addiktiot ja impulssit, ja totutettua keho sopivampaan sisäänottoon. En siis näe esim. ozempicin käytössä mitään ongelmallista sinänsä, kunhan vaan lopettaa sen aikanaan.

Jos Ozempic toimii, se osoittaa sen että ihmisellä on vika suolistohormoneissa. Sehän on sairaus, jota ei omalla tahdolla tai elintavoilla voi korjata. Diabeetikot käyttävät Ozempicia loppuikänsä ja siinä ei ole ongelmaa. Miksi heidät, joiden ongelma on suolistohormoneissa, pitäisi heittää takaisin kurjuuden kierteeseen ilman lääkettään jonkun porukan mielipiteiden vuoksi? Hehän maksavat itse omasta pussistaan 100% Ozempicin, erikoislääkärit ja laboratoriotutkimuksensa. Se ei ole keneltäkään muulta pois.

Vierailija
45/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus ei ollut koskaan out. Isoista kehoista uutisoitiin toki enemmän, mutta yleisesti kauneusihanne on ollut pienemmissä kehoissa koko ajan. 

Vierailija
46/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä suuntaus. En ymmärrä yhtään tätä jättiperseihannointia. Enkä tarkoita ylipainoa vaan sitä, että perseistä treenataan ihan valtavia muuhun kroppaan nähden. Nätti hoikka sopusuhtainen vartalo on paras. 

Vierailija
47/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei koskaan ole muotia olla ihan vaan terve, jos voi,  ja normaalipainoinen? 

Sanos muuta. Kiitos hyvästä kommentista, noinhan se asia oikeasti on.👍

Vierailija
48/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

" Kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien" Ei. Nuo laihdutuslääkkeet tuottavat elimistön omaa, ruokahalua säätelevää kylläisyyshormonia, joka lihavilta puuttu. Useinmiten puuttuu siksi, että sen tuottaminen on pilattu useilla epäonnistuneilla laihdutuskuureilla.

Ei. Vika on suolistohormoneissa. Lukuisat laihdutuskuurit sotkevat kehon nälkäsignaalit. Laihduttelu lihottaa. Monen ylipaino on saanut alkunsa siitä, että on laihdutellut normaalipainoisena. Siinä menettää lihasmassaa, joka polttaa energiaa ja auttaa pysymään liikkeellä. Kun paino palaa ja lisääntyy, tulee lihaskudoksen tilalle rasvakudosta.

Moni lihavuuslääkäri varoittaa laihduttelusta ja tiukoista laihdutuskuureista, koska nälkävelka aiheuttaa sen että menetetty paino syödään aina takaisin ja välillä korkojen kera. Aivot alkavat pitämään saavutettua painoa normaalipainona ja reagoivat seuraavaan laihdutuskuuriin pitäen sitä nälkäkuoleman lähestymisenä. Aineenvaihdunta hidastuu. Ainoa järkevä tapa laihduttaa n elämäntapamuutos, oikeat annoskoot ja joustava syöminen. Sipsejäkin saa syödä kunhan muistaa oikean annoskoon, joka on 15 sipsiä eikä sen enempää. 

Vierailija
49/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan hyvä suuntaus. En ymmärrä yhtään tätä jättiperseihannointia. Enkä tarkoita ylipainoa vaan sitä, että perseistä treenataan ihan valtavia muuhun kroppaan nähden. Nätti hoikka sopusuhtainen vartalo on paras. 

Ihan järkyttävän näköisiä ne valtavat ahterit. Samaan sarjaan tyrmäävät turbohuulet joita ei voi nauramatta katsoa!😝

Luonnollisuus kunniaan!

Vierailija
50/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra

Vierailija
51/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurvikkuus ei tarkoita ylipainoa.

Vierailija
52/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi näin päin. Se lihavuuden normalisointi ja melkein ihannointi oli älytöntä. Sanottiin kehopositiivisuudeksi mutta samalla haukuttiin normaalipainoisia luurangoiksi.

Missä todellisuudessa tuollaista muka on tapahtunut? Minua ei ole ikinä haukuttu luurangoksi, pulkannaruksi tai miksikään muuksi, josta täällä kirjoitellaan varmaan joka päivä. Painoani ei ole kommentoitu millään tavalla. Ei edes lääkäri, jonka tapasin viime viikolla. 

Ihmisten pitäisi kysyä vaikka tekoälyltä, mitä kehopositiivisuus oikeasti tarkoittaa. Kaikkien kehot ovat yhtä hyviä olivatpa ne minkälaisia hyvänsä ja ihmisille pitää antaa kehorauha. Pitäisi mielellään antaa myös ulkonäkörauha. Nykyinen standardiulkonäön tuputus on myös ahdistavaa.

Vierailija
53/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, että olen taas hetken muodissa.

T. N43, BMI 19

Vierailija
54/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne paksupyllyt peränsä pienentävät kun hoikat lantiot ja pienet peput ovat nyt muodissa?😂

Luonnollisuus on kaunista, erikavikmanit ja kimkardasianit jo niin last season.🤣 

Kävi sääliksi se turpea Vikman siellä kisassa kun niin kovasti yritti. Eikö hänelle kertottu, ettei tuo tyyli ole enää muodissa?

55/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla ihannoitiin sitä että joku pystyy laihduttamaan hyvin hoikaksi. Tiettyyn pisteeseen asti jopa anoreksia nervosasta puhuttiin jotenkin rivien välistä ihailevasti. Asiantuntijat toivat esiin miten kurinalaisia ja tahdoltaan rautaisia sekä usein älykkäitä ja akateemisesti menestyneitä anorektikot olivat.

"Ozempic oikotienä onneen" tekee tästä tämänhetkisestä trendistä tuolta osin ihan erilaisen.

Varta vasten alipainoon laihduttamisen ihannointi on toki aina huono ja potentiaalisesti hengenvaarallinen trendi. 

Vierailija
56/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin laihduttanut vodkan avulla. Ja moni lopettaa tupakoinnin jonkin lääkeaineen avulla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Oleellista on saada katki ne haitalliset addiktiot ja impulssit, ja totutettua keho sopivampaan sisäänottoon. En siis näe esim. ozempicin käytössä mitään ongelmallista sinänsä, kunhan vaan lopettaa sen aikanaan.

Eihän sitä voi lopettaa? Loppuelämän lääkitys.

Vierailija
57/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

60-vuotiaille ja sitä vanhemmille on eri BMI kuin muille siksi, että on jonkinlaista suojaa luillekin eli BMI 27. Heidän pitää syödä lihaskadon estämiseksi 1,5 grammaa proteiinia per painokilo. Lihaskato ennustaa vaikeuksia vanhuuden tullessa. Jo nyt suomalaista kuusikymppisistä naisista puolet ei pääse tuolista tai vessanpytyltä ylös ottamatta jostain tukea. He tarvisivat vanhempia pakara- ja jalkalihaksia. Moni laihduttaa hulluuksissaan vaihdevuosi-ikäisenä lihaksiaan pois sen sijasta, että kohottaisivat kuntoaan ja säilyttäisivät lihasmassaansa. Se, että vyötärölle tulee se 5-10 senttiä lisää, pitää kestää tai yrittää sulattaa aerobisella liikunnalla ja voimaharjoittelulla kolmesti viikossa.

Vierailija
58/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän piti joku saavuttamaton nollakoko nyt tuoda. Olis tavoitteena nyt vaan se normaalipaino, niin voisi tavoitteen useampi saavuttaa.

Vierailija
59/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on läskivihaa taas.

Kertokaa mulle, milloin ylipaino on ollut ihailtua?

Olen vähän päälle 30v ja hyvin pitkään laihaa tai hoikkaa vartaloa ihailtiin, ihan mun lapsuudesta asti. Kun olin joku päälle 20-25v alettiin ihailla fitness-vartaloa... 

Taiteilija Rubensin aikana?

Vierailija
60/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävän näköisiä ne valtavat ahterit. Samaan sarjaan tyrmäävät turbohuulet joita ei voi nauramatta katsoa!😝

Luonnollisuus kunniaan!

No mut jos on luonnostaan suuri perä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi