Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Takaisin nollakokoon, 90-luvun ja 2000-luvun alun laihuuden ihannointi on tehnyt paluun, osin kiitos Ozempicin

Vierailija
24.05.2025 |

Laihuus on taas in ja kehopositiivisuus ja kurvikkaat vartalot out. Mitä mieltä te olette tästä vanhan trendin paluusta?

Ysärillä ja nollarilla monet olivat jatkuvasti laihdutuskuurilla ja sairastivat syömishäiriöitä. Nyt onneen on saatu oikotie Ozempicin muodossa.

TikTokissa trendaa laihuuden ihannointi 

https://yle.fi/a/74-20162942

Kommentit (203)

Vierailija
21/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Ylipaino ei todellakaan ole mikään iän tuoma pakko. Terveellinen ruokavalio ja hyvä lihaskunto pitää naisetkin hoikkina menopaussista huolimatta.

Vierailija
22/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ysärillä laiha, koska olin silloin nuori. Nyt en ole laiha, koska nyt olen keski-ikäinen. Ei viisikymppiset naiset olleet ennenkään laihoja. Pari syömishäiriöistä ikuisen nuoruuden tavoittelijaa tunsin, mutta heitä kävi lähinnä sääliksi.

Minä en ole ainoa, joka on tällä välin saanut lisää ikää. Myös väestö on ikääntynyt ja se kehitys kiihtyy koko ajan, kun syntyvyys on matala. Iän myötä kaikille tulee lisää kiloja, ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok.

Ylipaino ei todellakaan ole mikään iän tuoma pakko. Terveellinen ruokavalio ja hyvä lihaskunto pitää naisetkin hoikkina menopaussista huolimatta.

Tuossa ei ollut kyse ylipainosta, vaan siitä että kiloja kertyy helpommin, kun ikää tulee lisää. Aineenvaihdunta hidastuu ja lihasmassa vähenee.

Tietenkään tämä ei koske kaikkia ja siinäkin asiassa on yksilöllistä vaihtelua ja omilla elintavoilla merkitystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mieltä että jaa. Hyvinvoivassa kehossa rasvaprosentti on jossakin 17-21 paikkeilla oman kokemukseni mukaan. Ozempic-luurangit ovat hengissä, eivät elinvoimaisia. Ylipainoiset sitten taas liian raskaita, siitä huolimatta onko se ylipaino rasvaa vai proteiinia. Itsellä kokemusta alipainosta ja proteiinilihavuudesta, enkä kaipaa kumpaakaan. Tällainen tikku kevyillä lihaksilla ja pienellä pehmeydellä on paras.

Mitä on proteiinilihavuus?

Kiinnostaa kun painan todella paljon ulkonäköön suhteutettuna. Ihan nälkiintyneen näköisenäkin kiloja oli paljon. 

Vierailija
24/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ollut kyse ylipainosta, vaan siitä että kiloja kertyy helpommin, kun ikää tulee lisää. Aineenvaihd

"ja totta kai siis väestö keskimäärin lihoo, kun se vanhenee. Tämä on normaalia ja sinänsä täysin ok." 

Se on valitettavan yleistä, mutta sen ei pitäisi olla ok. Aineenvaihdunta hidastuu merkittävästi vasta kuusikymppisenä. Lihakset eivät katoa, jos niistä pitää huolta. Ja nykyään jo merkittävä osa kolmekymppisistäkin on ylipainoisia, vaikka heidän pitäisi elää niitä parhaita ja vahvimpia vuosiaan.

Se, että viisikymppistä hoikkaa pidetään syömishäiriösenä ikuisen nuoruuden tavoittelijana kertoo aika paljon ihmisen älykkyysosamäärästä. 

Vierailija
25/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä. Kunhan päästään niistä isoista ahtereista eroon, palatkoot normaaliin syömiseen.

Vierailija
26/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Nuo kropat tuossa alussahan ovat täysin normaaleja nuoren naisen kroppia. 

Voisitteko selittää?

Vierailija
27/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on läskivihaa taas.

Kertokaa mulle, milloin ylipaino on ollut ihailtua?

Olen vähän päälle 30v ja hyvin pitkään laihaa tai hoikkaa vartaloa ihailtiin, ihan mun lapsuudesta asti. Kun olin joku päälle 20-25v alettiin ihailla fitness-vartaloa... 

Vierailija
28/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Olen minäkin laihduttanut vodkan avulla. Ja moni lopettaa tupakoinnin jonkin lääkeaineen avulla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Oleellista on saada katki ne haitalliset addiktiot ja impulssit, ja totutettua keho sopivampaan sisäänottoon. En siis näe esim. ozempicin käytössä mitään ongelmallista sinänsä, kunhan vaan lopettaa sen aikanaan.

Kun sen lopettaa, niin eikö sitten liho takaisin samoihin mittoihin?

Omasta mielestä ei ole väärin turvautua lääkkeeseen, tai leikkaukse

Ei, koska keho on tottunut siihen matalampaan kalorimäärään tai esim. sokerittomuuteen. Himot eivät ole niin voimakkaita sen jälkeen, kun niitä on vastustanut muutamia kertoja. Ja itsevarmuus lisääntyy, kun oppii että pystyy vastustamaan niitä.

Näin siis itselläni. Jos lähtee jojoilemaan niin sitten pitää vaan aloittaa alusta. Sitä voi ajatella kuten kuntoakin: jos urheilet himona ja pidät taukoa, kunto nousee ja sitten laskee. Mutta nyt tiedät miten prosessi toimii, sinulla on solumuistia ja tiedät että pystyt siihen. Tai vähän niinkuin lapsi, joka kaatuu. Ylös vaan ja takaisin harjoittelemaan, kyllä se lopulta pysyy pystyssä.

Miksi tuo on sinusta ongelma? Onko sekin ongelma, että joku ryhtyy maratoonarista ultramaratoonariksi? Oma taso on oma taso ja aina jotkut vetävät sinne ääripäähän.

Vierailija
29/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän päälle 30v ja hyvin pitkään laihaa tai hoikkaa vartaloa ihailtiin, ihan mun lapsuudesta asti. Kun olin joku päälle 20-25v alettiin ihailla fitness-vartaloa... 

Onko tuo turhanpäiväinen "läskivihattelu" sitten laihavihaa? Jos joku on laiha niin oletat sen olevan läskivihainen, eli oletko laihavihaaja?

Vierailija
30/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja naama rusinana laihalla. 

Vierailija
31/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ne paksupyllyt peränsä pienentävät kun hoikat lantiot ja pienet peput ovat nyt muodissa?😂

Luonnollisuus on kaunista, erikavikmanit ja kimkardasianit jo niin last season.🤣

Vierailija
32/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 80-luvun puolivälissä ja olen aina ihannoinnut hoikkuutta naisilla, siis mitä olen itse halunnut olla. Ei ole iskenyt lihakset, ei runsaammat kurvit, vaan aina sellainen hoikkuus ainoastaan. Ja kuitenkin olen myös sitä mieltä, että trendejä on turha orjailla, ne ei sovi kuitenkaan jokaiselle kaikki muotioikut, ja nykyään vieläpä muuttuvat niin usein, että jatkuvasti sais lihoa tai laihtua,laittaa täytettä ja kohta taas poistattaa jne jne.

Ja ehkä kamalin muoti ja trendi on lopulta äärimmäinen itsekeskeisyys ja laumasieluisuus ja huomionhakuisuus, nykyajan vitsauksia. Onneksi nykyään taas vastapainoksi on noussut nuorilla vähemmän pinnallisetkin asiat tärkeiksi, mitä olen sukulaisnuoria kuunnellut.

Vierailija
33/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo turhanpäiväinen "läskivihattelu" sitten laihavihaa? Jos joku on laiha niin oletat sen olevan läskivihainen, eli oletko laihavihaaja?

Aika moni tässä ilkkui kehopositiivisiksi ylipainoisia (kehopositiivisuus on oikeasti tarkoitettu ihan kaikille, kaikilla saa olla kehossaan hyvä olla ja kehorauha kuuluu kaikille, lihaville ja laihoille) ja läskiperseiksi ym. Onko tämä ok?

Ja että ihanaa että lihavuuden ihannointi on loppunut -> milloin sitä on ihannointu? Joskus keskiajalla? 

Vierailija
34/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy nykyajan nuoret tytöt, millaiseen maailmaan ovat syntyneet.

Niinpä.😢 Milloinkaan ei ole kelpaava ja mt-ongelmat vaan lisääntyvät. Tosi surullista.

Vierailija
35/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne paksupyllyt peränsä pienentävät kun hoikat lantiot ja pienet peput ovat nyt muodissa?😂

Luonnollisuus on kaunista, erikavikmanit ja kimkardasianit jo niin last season.🤣

Joillain on pyöreä peppu ja leveä lantio luonnostaan, tulee geeneissä. Ei sille mitään voi.

Mutta Kardashianien muodot lienee BBL leikkausten ja kirurgian tuotosta noin muutenkin. 

Vierailija
36/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mieltä että jaa. Hyvinvoivassa kehossa rasvaprosentti on jossakin 17-21 paikkeilla oman kokemukseni mukaan. Ozempic-luurangit ovat hengissä, eivät elinvoimaisia. Ylipainoiset sitten taas liian raskaita, siitä huolimatta onko se ylipaino rasvaa vai proteiinia. Itsellä kokemusta alipainosta ja proteiinilihavuudesta, enkä kaipaa kumpaakaan. Tällainen tikku kevyillä lihaksilla ja pienellä pehmeydellä on paras.

Suomessa lääkäri menettää äkkiä lupansa jos kirjoittaa Ozempicia sellaiselle, joka ei täytä kriteereitä. Sama juttu varsinaisten laihdutuslääkkeiden kanssa. Kaikista tehokkaimmilla eli Wegovylla ja Mounjarolla voi laihtua sieltä BMI +30 lukemista noin 20-25% lähtöpainostaan lääkkeiden ja huolella ravitsemusterapeutin tekemän ruokavalion sekä maltillisen arkiliikunnan ja liikunnan lisäämisen avulla. Liikunta on tärkeää lähinnä kehonkoostumuksen kannalta eli säilyttää mahdollisimman paljon lihaskudosta, jota väistämättä vähenee myös laihduttaessa. Lihaskudos on tärkeää toimintakyvyn ja aineenvaihdunnan kannalta. 

Ylipainolla ja lihavuudella on paljon syitä. Monipuolistunut ruokaympäristö ja pirstaloitunut syömistottumukset ovat vain yksi syy. Lihavuuslääkärit neuvovat laittamaan ensimmäisenä unihygienian ja nukkumisen kuntoon eli sinivaloruudut pois viimeistäänkaksi tuntia ennen aiottua nukkumaanmenoa. Liian vähäinen uni lihottaa suomalaisia lapsia myöten. Älypuhelinten ja -laitteiden marssi makuuhuoneisiin oli radikaali muutos, joka lyhensi yöunta noin 1-2 tuntia per nenä. Liian vähän nukkunut valitsee seuraavana päivänä vaistomaisesti enemmän rasvaa, sokeria ja energiaa sisältäviä aineksia kompensoidakseen unenpuutettaan. Siitä tulee noin 150-600 kcal liikakaloria kulutukseen nähden per liian vähäuninen yö. Se näkyy painossa. 

En pidä toisten ihmisten ulkonäön arvostelua millään tavalla hedelmällisenä tapana toimia yhteiskunnassa siten, että kansanterveys kohenisi. Kansallinen päätös laittaa some äänettömälle klo 19 vaikuttaisi paljon enemmän kansan kuntoon kuin mikään moraalisaarna tai paheksunta. Jokainen kantaa kilonsa ja tuntee omissa nahoissaan oman painonsa.

Vierailija
37/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja naama rusinana laihalla. 

Se on toki ikävä asia mutta itselleni toissijainen. En viihdy omassa kehossani jos se on kovin rasvainen. Silloin on tukala olo 24/7. Rusinanaama harmittaa vain kun näkee oman peilikuvansa ja sitä on helppo vältellä. Ja jos sun silmät palaa mun rusinanaamasta, katso muualle. 

Vierailija
38/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelinkin, kun kaikkien piti näyttää ison talon emänniltä. Lypsyliina vaan puuttui päästä. 

Vierailija
39/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainon ihannointi on palannut, wau. Vihdoinkin.

Eihän se ole normaalipaino, jos se saavutetaan kemiallisella lääkeaineella elimistön omaa toimintaa sotkien! Eikä ole normaalipaino myöskään, jos on sairas eli syömishäiriöinen.

Ozempic korjaa suolistohormoneiden häiriötä aivan kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa korjataan sille tarkoitetuilla lääkkeillä tai insuliinisurmien diabeetikolla. Ozempic jne tekevät itse asiassa käyttäjänsä tilanteen vastaavanlaiseksi kuin heillä, joilla ovat suolistohormonit kunnossa. Moni ihmettelee sitä, että kylläisyys tulee nopeasti ja se kestää kauan. Keturallaan olevat suolistohormonit aiheuttavat sen, että kylläisyys kestää vain pienen hetken jos sen saavuttaa ja aivot huutavat ruoan perään melkein koko ajan. Ärsykkeitähän ei nykyajan ruokaympäristöstä meillä puutu laisinkaan. 

Kyse ei ole mistään kemiallisesta huumeesta.

Vierailija
40/203 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä. Kunhan päästään niistä isoista ahtereista eroon, palatkoot normaaliin syömiseen. 

Isoja lohjia (ahtereita) näkyy yhä vähemmän katukuvassa. Mut jos jollain sellainen on, voi laittaa pitemmän paidan peitoksi. Joten ei siitä kannata ahdistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän