Äitini ei tule lapseni lakkiaisiin
Eläkkeellä oleva äitini ilmoitti, ettei ole tulossa lapseni lakkiaisiin, sillä he miesystävänsä kanssa päättivät aloittaa mökkikauden tänä viikonloppuna.
Kommentit (89)
Ei tule meilläkään, mutta lahjan on jo kyllä antanut uudelle ylioppilaalle.
Kärsä pystyyn ja häntä tuuleen ap.
Eipä ole äiti kovinkaan hyvin kasvattanut, kun tytär pahastuu kieltäytymisestä.
Ei mitään väliä , jos eivät tule juhliin. Siis ,laittakaa vaan muutamia saturaisia tilille , säästyihän teiltä matkarahatkin ja vaiva tulla juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kaiken maailman kissan ristijäisiin ehdi tulla.
t. mummo
No ei mekään tulla sinun hautajaisiisi.
Tulette kuitenkin. Turha uhota.
Ihmisillä ei ole käytöstapoja. Laitettiin kutsut lakkiaisiin, osa kutsutuista ei edes reagoinut kutsuun mitenkään. Joukossa jopa läheisiä sukulaisia.
Ylioppilasjuhlat voisi lopettaa kokonaan. Ihan turhanpäiväistä hössötystä koulun yhden asteen päättämisestä, sen jälkeenhän se opiskelu vasta oikeasti edes alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin väittänyt provoksi ellei myös eläkkeellä oleva äitini olisi vastannut menevänsä juuri silloin mökille, milloin olisin toivonut hänen tulevan mukaani katsomaan häämekkoja...
Ehkä se ajatteli joutuvansa maksajaksi, ja hänen mielipiteellään ei olisi kuitenkaan väliä.
P.S. Monennetko häät, jos äitisi on jo eläkkeellä, ehkä hän on jo kyllästynyt toistuviin häihisi
Miten niin monennetko? Ensimmäiset ja alle kolmekymppisenä menin naimisiin. Taidat itse olla provo.
Aika erilaisia mummoja on olemassa. Itse pidän kaikista tärkeimpänä lastenlasten juhlia, niiden edelle ei mene mikään. Matkustan satoja kilometrejä päästäkseni todistamaan sotilasvalaa, rippijuhlia, yo-juhlia, ym. Neljä lastenlasta, nuoremmilla taide- ja tanssikerhojen kevätmatineoita, ihan pakko päästä katsomaan.
Tämän tyyppisissä provoilevissa aloituksissa jää aina taustat auki. Parissa lauseessa selviää vain, että joku ei ehdi tulemaan paikkaan x kirjoittajan mielestä tyhmän(?) syyn takia. Noh, jos äiti ei ole tulossa haluan heti tietää millainen on tuore ylioppilas. Osaako hän kohdella isoäitiään kauniisti, kunnioittavasti ja kohteliaasti vai vaatiiko synttärirahoja, marisee jos ei saa tarpeeksi rahaa tai menee heti omaan huoneeseen, kun isoäiti tulee kylään? Tietääkö, mitä sana kiitos merkitsee ylipäätään kenelle tahansa kuin vain isoäidille?
Jos isoäiti ei ole 100% narsisti hänellä voi olla hyvin henkilökohtainen syy olla ottamassa osaa juhliin, joita ei loukkaamisen pelossa uskalla sanoa suoraan ap:lle. Mökille meneminen on neutraali, tietysti vähän pisteliäs tekosyy, mutta niin saattaisin tehdä itsekin ja vihjaista, että pitäkää tunkkinne.
Isoäidit ja suvun lesket ovat ne, jotka juhlissa työnnetään nurkkaan pupeltamaan kuivaa pulla ja olemaan hiljaa. Kuka sellaista kohtellua haluaa? (Tai ehkä keräämään astioita ja auttamaan keittiössä)
Meillä kanssa sukulaisia, jotka vääntäytyvät paikalle ainoastaan hautajaisiin. Mitä sillä nyt enää on siinä vaiheessa väliä? En minäkään nyt erityisesti nauti rippijuhlista tai valmistujaisjuhlista, mutta aina menen paikalle kun kutsutaan. Nuorelle ne ovat tärkeitä ja ainutkertaisia tapahtumia. Minkälaisen kuvan se antaa nuorelle, että joku mökki on tärkeämpi kuin hänen juhlansa. Siellä mökillä kyllä ehtii olla.
Käyn kaksissa juhlissa, lapsenlapsen yo-juhlissa ja sitten iltakahvilla siskon lapsenlapsen valmistujaisissa. Eivät pääse toistensa juhliin. Isoissa suvuissa on niin että serkun lapsi voi olla samanikäinen.
Yo-juhliin toivon jotain jakkaraa eteiseen jotta voin vaihtaa kengät jos keli vaatii. Moni nuori ei tule ajatelleeksi vanhuksen tarvitsevan tuolia siinä kohtaa ja myös kenkälusikan voisi etenkin talvella varata hollille. Sellaista pientä mukavuutta isomummoille, isotädeille, mummoille. Tarkoitan mummolla myös miespuolisia vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa sukulaisia, jotka vääntäytyvät paikalle ainoastaan hautajaisiin. Mitä sillä nyt enää on siinä vaiheessa väliä? En minäkään nyt erityisesti nauti rippijuhlista tai valmistujaisjuhlista, mutta aina menen paikalle kun kutsutaan. Nuorelle ne ovat tärkeitä ja ainutkertaisia tapahtumia. Minkälaisen kuvan se antaa nuorelle, että joku mökki on tärkeämpi kuin hänen juhlansa. Siellä mökillä kyllä ehtii olla.
Kuten joku kirjoitti, syitä voi olla monia. Vieras ei koe itseään tervetulleeksi. Minulla oli kaksi vanhapiikasisarta. Toinen sanoi suoraan että käy joskus toiste, hän ei tule kun tuntee itsensä sivulliseksi eikä kukaan puhu mitään hänelle, etenkään toisen suvun puolelta. Toinen kävi lastemme (monen) juhlissa kyllä silloin tällöin. Rahalalhjan kyllä laittoivat, olivat siis "lahja-automaatteja."
Meillä voisi käydä juuri noin. Kun pyysin vanhemmiltani apua, olisivatko voineet olla varalla hoitamaan esikoista nuoremman synnytyksen ajan, oli heillä kova kiire mustikkaan. No toivottavasti oli maukkaat mustikat.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on monet aivan pohjattoman itsekkäitä. Kokevat jotenkin, että tärkeintä on saada aikaa itselle ja elämästä nauttimiselle, eivätkä tee mitään muiden ehdoilla. Lastenlasten kanssa ei olla missään vaiheessa haluttu viettää aikaa tai tulla läheisiksi, ovat siis jääneet vieraiksi. Mitäpä sitä lähes tuntemattoman ihmisen lakkiaisiin tulemaan, vaivaa ja pönötystä, kun voi mieluummin rentoutua mökillä.
Viettäkää mukavat juhlat niiden kanssa, jotka pitävät juhlaanne saapumisen arvoisena!
Monet ovat ahneita paskiaisia. Tuo sukupolvi sai kaiken.
No mun anoppi ei tullut meidän toisen lapsen ristiäisiin, koska hän oli ollut jo yksissä ristiäisissä meillä.
Aikoinaan kun minä ja veljeni pääsimme ylioppilaiksi, äitimme järjesti meille lakkiaiset - hyvin pitkin hampain ja sättien meitä kun "joutuu tällaisia järjestämään, miksi menimme lukioon, ihan turhaa". Nyt veljeni ja minä ollaan molemmat DI. Lapseni ylppärit ovat vuoden päästä, toivottavasti äiti elää vielä silloin että voin jättää kutsumatta hänet ja huolehtia että hän tietää kuinka arvostan lapseni saavutusta ja kuinka hienot juhlat mielelläni järjestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kaiken maailman kissan ristijäisiin ehdi tulla.
t. mummo
No ei mekään tulla sinun hautajaisiisi.
En tiedä mummosta, mutta minulle on ihan sama tuleeko kukaan hautajaisiin. Eläessä pitäisi kyllä ihmistä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on monet aivan pohjattoman itsekkäitä. Kokevat jotenkin, että tärkeintä on saada aikaa itselle ja elämästä nauttimiselle, eivätkä tee mitään muiden ehdoilla. Lastenlasten kanssa ei olla missään vaiheessa haluttu viettää aikaa tai tulla läheisiksi, ovat siis jääneet vieraiksi. Mitäpä sitä lähes tuntemattoman ihmisen lakkiaisiin tulemaan, vaivaa ja pönötystä, kun voi mieluummin rentoutua mökillä.
Viettäkää mukavat juhlat niiden kanssa, jotka pitävät juhlaanne saapumisen arvoisena!
Monet ovat ahneita paskiaisia. Tuo sukupolvi sai kaiken.
Oletko koskaan hakenut apua ongelmaasi? Suurista ikäluokista oli noin 11% ylioppilaita, silloin se oli juhlan aihe. Enemmän kuin nyt.
Jos sinusta on kaiken saamista että lähdetään 15-16-vuotiaana työelämään, usein kauas kotoa, voit olla niin katkera ja kateellinen kuin haluat.
Suurten ikäluokkien syntymä einole heidän syytään eikä myöskään se jos sinulla menee huonosti syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun minä ja veljeni pääsimme ylioppilaiksi, äitimme järjesti meille lakkiaiset - hyvin pitkin hampain ja sättien meitä kun "joutuu tällaisia järjestämään, miksi menimme lukioon, ihan turhaa". Nyt veljeni ja minä ollaan molemmat DI. Lapseni ylppärit ovat vuoden päästä, toivottavasti äiti elää vielä silloin että voin jättää kutsumatta hänet ja huolehtia että hän tietää kuinka arvostan lapseni saavutusta ja kuinka hienot juhlat mielelläni järjestin.
Henkinen kasvu kesken? Sinulla on ehkä paremmat taloudelliset mahikset järjestää yo-juhlat kartanohotellissa tai Malediiveilla kuin ehkä äidilläsi. Oliko hän suuripalkkainen , väsynyt työstä, rahat lukion kirjoihin, nuorten tarpeisiin, ei varaa ostaa pitopalvelua ?
Äiti vm 1941. Kahteen vuoteen ei ole lähtenyt joulunviettoon lapsenlapselleen/lll synttäreille. Sanoo, että 'ei jaksa lähteä ja kuka tämmöstä vanhaa ihmistä sinne haluaa'.
Tyttäreni laittaa koko joulun/synttärit, koska hänellä isoimmat tilat. Meitä lähisukulaisia on vähän, minä ainoa lapsi ja lapseni samoin. Tytär haluaisi mummun mukaan, koska on hänen kanssaan lapsena viettänyt paljon aikaa.
Mummu ei 'jaksa' lähteä, vaikka tarjoan kuljetuksen (matkaa 4? km). Samaan aikaan saattaa puhelimessa sanoa, että on TALVISAIKAAN käynyt pyörällä hakemassa tarjouskahvia samanlaisen matkan päästä.
Meni vähän ohi aiheen, mutta alkuperäinen ajatukseni on, etten kyllä skippaisi ylppäreitä mökkeilyn takia. Mökille pääsee millon tahansa, nuoren ylppärit on once in a lifetime.
Ja ennenkuin joku vanupää tulee kommentoimaan, että lokkeilen lapseni juhlissa niin en. Jouluna olen aina kysellyt mitä haluaa tuotavaksi. Olen vienyt kalaa, viiniä tai mitä on tarvetta ollut.