Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä

Vierailija
23.05.2025 |

**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**

Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.

Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?

Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?

Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?

Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vila on ihan ylihinnoiteltu. Käyn Sinsayssa ja Reservedissä vaan.

Kohta menee Cubus nurin veikkaan

Toivottavasti ei. Sieltä saa sentään luonnonmateriaaleistakin valmistettuja vaatteita, löytyy puuvillaa, pellavaa ja merinovillaa.

Cubus vasta ylihinnoiteltu onkin. Sen huomaa jo siitä, että välillä on kaikki -40% alessa - eli pelkkää ilmaa hinnoissa.

Vaatteissa kaupan kate tuotteen hinnasta on 45-50 % ihan joka ketjussa. 😁 Kun myydään 40 % alella niin silloin siitä saa vielä voittoa. Jos saa entisen malliston jämät pois jaloista -40 % alella, niin silloin on liiketoiminta mennyt juuri nappiin. 

Tuosta olisi voinut Vila ottaa oppia. Ei ottanut ja näin kävi kuin kävi. 

Se, että saat tavaraa myytyä minimikatteella, on harvinaisen paska bisnes eikä todellakaan nappiin mennyttä liiketoimintaa.

Se, että sulle jää käsiin isot kasat tavaraa joita joudut myymään isolla alella, kertoo siitä että tilaus-toimitusketju on kussut jo aikaa sitten.

Seurauksena on sitten juurikin konkurssi.

Sanni16kerava 

Vierailija
122/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilassa oli lähinnä surkeita polyesterirytkyjä, ihmeen kauan kestikin

Ihan samaa olin tulossa sanomaan. 2000-luvun alussa siellä oli kivoja vaatteita, kuten myös Onlyssa ja Vero Modassa. Sittemmin laatu romahti. 

Jopa HM:ssä oli kivoja ja kestäviä vaatteita. Voi niitä aikoja!

Mulla on vieläkin pari "Organic Cotton" -malliston paitaa nollarilta. 😅 Hihat rispaantuneet mutta käänsin ne. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei. Sieltä saa sentään luonnonmateriaaleistakin valmistettuja vaatteita, löytyy puuvillaa, pellavaa ja merinovillaa.

Jep. En kehtaisi katsoa itseäni peilistä, jos ostaisin jostain hemmetin SINSAYSTA jotain.

Elämme lasten kanssa toimeentulotuella ja minä olen kokoa XL. Ei ole varaa olla nirso hyvä kun lapset saavat jotain vaatetta päälleen mitä saavat itse valita.

EI selitä. On täällä muillakin ollut raha tiukilla ja lapsi elätettävänä..

Vierailija
124/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilan vaatetyyli sopii mielestäni etelä Eurooppaan hyvin. 

Vierailija
125/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itke, ap, itke!

Vierailija
126/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vila.com/fi-fi/viravenna%2C-olkaimellinen-juhlamekko-140856…

Kiiltävä vuoriton mekko 100 % polyesteriä! Tässä on kyllä nätti sävy. Tuosta sitten näkyy kaikki lävitse, nännit ja selluliitti, ja alle ei mitään liivejä saa. Oletan että tuossa mallikuvassa läpi näkyy myös mallin pyllynvako, mutta en todellakaan halunnut zoomata selvittääkseeni onko se sittenkin vain varjo. 🤣

Vierailija
127/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. En kehtaisi katsoa itseäni peilistä, jos ostaisin jostain hemmetin SINSAYSTA jotain.

Elämme lasten kanssa toimeentulotuella ja minä olen kokoa XL. Ei ole varaa olla nirso hyvä kun lapset saavat jotain vaatetta päälleen mitä saavat itse valita.

EI selitä. On täällä muillakin ollut raha tiukilla ja lapsi elätettävänä..

No minä käyn Sinsayssa jne jatkossakin. Ei hävetä. 

Vierailija
128/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykännyt käydä Vilassa, koska siellä oli aggressiivinen myyntityyli. Kassalla tyrkytettiin jotain huivia tai vyötä joka sopis niiiin hyvin tuohon uuteen asuun.

Vierailija
129/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vila.com/fi-fi/viharley%2C-kerrostettu-narutoppi-14111856_G…

Tästäkin on kyllä vaikea sanoa että mikä on se suurin syy, ettei tämä vaate myy Suomessa. 😁

onko se erikoinen väri, huono materiaali, mallille 20 kg keskivartaloon tuova malli, vai nuo hassut naruolkaimet?

Heti pisti silmään erittäin huono laatu. Kerran kun tuon pyöräyttää pesukoneessa, niin jäljellä on kutistunut kangasmytty josta ei enää vaatteeksi ole.

Vierailija
130/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että saat tavaraa myytyä minimikatteella, on harvinaisen paska bisnes eikä todellakaan nappiin mennyttä liiketoimintaa.

Se, että sulle jää käsiin isot kasat tavaraa joita joudut myymään isolla alella, kertoo siitä että tilaus-toimitusketju on kussut jo aikaa sitten.

Seurauksena on sitten juurikin konkurssi.

Tällä kriteerillä vaatekauppa on harvinaisen paska bisnes. Pikamuotivaateketjuilla jää keskimäärin 20-30 % tuotteista myymättä. 

Ei tarvitse arvuutella, näistä on ihan dataa. Nimenomaan niissä kivijalkaliilkkeissä oletus on, että jos tuotetta myydään normaalihintaan tai 20 % alella, jokaista kokoa täytyy olla varastossa. Jämäkoot laitetaan sitten 40 % aleen kauden lopuksi. 

Sitten jos jotain tiettyjä malleja jää kovin paljon myymättä, siinä voidaan syyttää sisäänostoa. Muutama aika hyvä ehdokas sellaisista tuotteista onkin tähän ketjuun jo linkattu. 

Cubuksellakin vuonna 2024 myynti väheni edelliseen vuoteen 5 %. Tämä on se mitä voidaan selittää taloustilanteella, ja jos yrityksen talous on terveellä pohjalla tällainen pieni vuosivaihtelu on normaalia liiketoiminnan riskiä. 

Vierailija
131/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa tilaan zalandolta itselleni, myös lapsillekin jotain. Halonen on harvoja kivijalka liikkeitä joista ostan itselleni. Lapsille myös Lindexiltä ja H&M:ltä, ihan myymälästä.

Vierailija
132/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Vilan vaatteet olivat laadukkaita, mutta eivät enää pitkään aikaan. Kokoja ei löytynyt enää, kun lihoin ja kuitenkin ne vaatteet oli suunnattu meille keski-ikäisille mammoille, joilla ehkä olisi rahaa niihin laittaa. Enkä nyt tarkoita sitä, että kaikki keski-ikäiset naiset ovat lihavia, mutta moni on. 

Vierailija
133/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä kaivaa jotain yksittäisiä vilan vaatteita linkkinä?? Niillä on laaja mallisto ihan perusvaatetta. Monet alustopit, kauluspaidat, mekot, housut ja hameet sieltä olen ostanut läpi vuosien.

Tuntuu nyt kovasti herättävän tunteita tämä Vila. Mikäs siinä närästää? Olen 40v, pääkaupunkiseudulla asun ja kaveripiirissä erittäin suosittu liike, ihan perusvaatteita sieltä hankintaan. Naisellisia, hyvin istuvia vaatteita. Laatu parempi kun sisarliike Veromodassa.

Vierailija
134/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä löytänyt kivijalkaa jossa ois mun kokoa ja tyyliä.

Vierailija
135/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?

Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.

Mikä on palautus"rumpa"? Palautettavat vaatteet pakataan takaisin laatikkoon tai pussiin, jossa ne ovat saapuneetkin. Paketin päälle liimataan palautustarra ja viedään postiin. Onpa vaivalloista.

Nimenomaan, minä en näe palauttamisessa mitään vaivaa ja palauteltua tulee useinkin. Ja pakettiautomaattiin palauttaessa ei tarvitse edes postiin jonotella.

Vierailija
136/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan kaikki vaatteeni kivijalkamyymälöistä. En harrasta nettishoppailua kuin aivan pakon edessä, jos haen vaikka rooliasuun jotain tietynlaista korua tms. Mutta tavallisia vaatteita en koskaan.

Vilasta en kuitenkaan ostanut koskaan mitään kun ei siellä mikään tuntunut sopivan ja hinta oli kallis laatuun nähden. Suosikkivaateliikkeeni ovat Lindex ja Marks&Spencer, joss käyn kerran vuodessa ulkomaanreissullani.

Vierailija
137/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä kaivaa jotain yksittäisiä vilan vaatteita linkkinä?? Niillä on laaja mallisto ihan perusvaatetta. Monet alustopit, kauluspaidat, mekot, housut ja hameet sieltä olen ostanut läpi vuosien.

Tuntuu nyt kovasti herättävän tunteita tämä Vila. Mikäs siinä närästää? Olen 40v, pääkaupunkiseudulla asun ja kaveripiirissä erittäin suosittu liike, ihan perusvaatteita sieltä hankintaan. Naisellisia, hyvin istuvia vaatteita. Laatu parempi kun sisarliike Veromodassa.

Vila, Veromoda, Pieces, Jack & Jones ja Only kaikki samaa Bestseller ketjua. Ne oli todella suosittuja joskus nollarin alussa ja viimeksi ehkä päälle vuosikymmen sitten. Itsekin pyörähdin Bestsellerillä töissä ja voi pojat, olisi tarinoita siitä puljusta ja miten meitä koulutettiin ja painostettiin tekemään lisämyyntiä. Olit käytännössä epäonnistunut myyjänä, jos asiakas osti vähemmän kuin kolme tuotetta, haukut sait. Taukoja taidettiin kellottaa puolen minuutin tarkkuudella. Esim 17,5 minuuttia. 

Vierailija
138/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa Vilan laatuun tai laaduttomuuteen, otan kantaa aloittajan aloitukseen: 

"Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?"

Ap, voinko kysyä, kuinka vanha olet? 100-vuotias? Sun käsitys tasa-arvosta on meinaan jostain toisen maailmansodan jälkeisestä ajasta. Miehille auto ja golf, naisille jotain hel*etin rättejä? Oikeesti?

Vierailija
139/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne yritykset yhtäkkiä yllättäen konkkaan mene? Pitäisikö pikku hiljaa supistaa toimintaa kun näkymät alkaa olla huonot? 

ihmettelen vaan.

Vierailija
140/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?

Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.

Tilaan hyväksi koetuilta merkeiltä jossa koot on tuttuja. Nyt keväällä tein ison tiauksen, pari mekkoa, kaksi laukkua, kolmet kengät, pari paitaa josta takaisin lähti yhdet kengät kun oli liian isot. 

Eli palauttamaan jouduit kuitenkin. Mielestäni ei juurikaan eroa,  palauttaako yhden vai useamman tuotteen,  sama vaiva itselle joka tapauksessa.