Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MTV Uutiset: Toinen korkeakoulututkinto maksulliseksi - keskiluokan naisten koulutus halutaan katkaista tähän?

Vierailija
23.05.2025 |

Anteeksi nyt vain, mutta MITÄ ihmettä minä juuri luin? OECD ehdottaa ja Riikka Purra nyökyttelee, että toisesta korkeakoulututkinnosta pitäisi tehdä maksullinen. Maksullinen. Suomessa. Ja kuka tästä taas kärsii? Arvatkaa. No me. Keskiluokkaiset naiset, jotka haluavat kouluttautua, uudelleenkouluttautua tai päivittää osaamistaan lastenhoitovuosien jälkeen.

Eli jos elämä heittää mutkia - sairastut, joudut vaihtamaan alaa, jäät työttömäksi tai yksinkertaisesti haluat uutta suuntaa - niin ei muuta kuin kuvetta kaivelemaan tai pysy pois koulusta, kiltti tyttö. Onko tämä nyt sitä tasa-arvoa? Tai "elinikäistä oppimista", jota joka tuutista hoetaan?

OECD\:n raportti on täynnä bisnesjargonia, ja Purra vielä kehuu sen ehdotuksia hyödyllisiksi. Ai siis hyödyllistä on, että jatkossa koulutus kuuluu vain nuorille ja rikkaille? Entä ne, joilla on jo yksi tutkinto ja halu muuttaa elämäänsä? Pitäisikö vain tyytyä kohtaloonsa?

Tässä ei ole kyse vain rahasta. Tässä on kyse arvomaailmasta. Miten yhteiskunta kohtelee niitä, jotka haluavat oppia lisää. Miten me kohtelemme naisia, joiden työurat katkeilevat perhevapaiden ja hoivavastuun vuoksi. Tekeekö tämä meistä "tehottomia"? Vai ehkä vain yhteiskunnan kantajia?

Mitä TE mieltä olette? Onko tämä oikeudenmukaista? Kuinka monelle teistä tämä iskisi ja aiotteko vielä äänestää näitä samoja tyyppejä, jotka nyt haikailevat viisinumeroisia lukukausimaksuja? Nyt on pakko puhua. Tämä ei voi mennä läpi hiljaisuudessa.

Kommentit (309)

Vierailija
121/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten pitäisi tehdä töitä seniilinäkin oppimatta yhtään mitään uutta miesten maailma. 

Vierailija
122/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Höpsö. Totta kai saa olla. Niistä osa vain otetaan huomioon, eli hiukan pitää itse rahoittaa säästöilläkin elämistään, ei voi kerätä isoa omaisuutta yhteiskunnan tukien avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka on katkera kaikille niille naisille jotka ovat omilla ansioillaan saaneet hyväpalkkaisen työn, toisin kun hän itse, ja se pitää jatkossa estää.

Vierailija
124/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi opiskelin nuorena. Olisin luultavasti pitkäaikaistyöttömäksi päätynyt ilman toista tutkintoa. Eka tutkinto kulttuurialalta, toinen työllistävältä alalta. Kyllä, typerä valinta tuo ensimmäinen, mutta nuorena ihminen voi olla typerä eikä kukaan välttämättä ole ohjaamassa toiseen suuntaan. Ja kyse oli kuitenkin Suomen tarjoamista koulutuksista. Ydinkysymyksenä on, miksi Suomi tarjoaa korkeakoulutuksia, joiden kautta on äärimmäisen vaikea työllistyä vakaasti. 

Vierailija
125/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ja luonnollista!

Se lipastolojuminen ja töiden välttely demariämmillä loppuu nyt!

Vierailija
126/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluatko itse rahoittaa veroillasi toimeentulotukea ihmiselle, jolla on kesämökki, vene ja moottoripyörä? Siellä hän sitten pöristelee menemään ja sinä käyt töissä maksaaksesi hänelle bensat? Korkean verorasituksen takia et itse pysty ostamaan mökkiä, vaikka käyt töissä koko ikäsi, niin onko ihan oikein jos tuilla elätetään mökinomistajia?

Vierailija
127/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisena ja keski-ikäisenä useamman korkeakoulututkinnon suorittaneena naisena annan tyttärilleni ja nuoremmille naisille neuvon: opiskelkaa se yksi korkeakoulututkinto ja muuttakaa ulkomaille. Sellaiseen maahan, jossa voi opiskella ja / tai saa koulutusta vastaavaa palkkaa. 

ensimmäistä kertaa ikinä olen alkanut tämän hallituksen aikakaudella selailla muiden maiden työpaikkailmoituksia tosissani. Muualla on mahdollisuuksia. Suomessa olen vain taakka yhteiskunnalle, olenhan nainen.

Vierailija
128/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla samalla lukee, että Suomi muka tarvitsee korkeakoulutettuja ulkomailta, mutta samalla omien kansalaisten uudelleenkouluttautuminen halutaan estää korkealla hintalapulla. Ei tuossa ole järkeä.

Pankista saa lainaa opiskeluun. Liikennelentäjät niinku minä ei saa ees ensimmäistä tutkintoa ilmaseks (=veronmaksajien rahoilla).

Monella liikennelentäjällä on ensin joku toinen koulutus. Ystävälläni se on DI. Sen jälkeen hän kävi ilmailuopiston.

Vierailija
129/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla samalla lukee, että Suomi muka tarvitsee korkeakoulutettuja ulkomailta, mutta samalla omien kansalaisten uudelleenkouluttautuminen halutaan estää korkealla hintalapulla. Ei tuossa ole järkeä.

Pankista saa lainaa opiskeluun. Liikennelentäjät niinku minä ei saa ees ensimmäistä tutkintoa ilmaseks (=veronmaksajien rahoilla).

Finnairilla on Ilmailu-opisto Porissa, sinne ei tietenkään kaikki pääse. Nohevimmat. 

Niija se maksaa 120.000€ opiskelijoille

Vierailija
130/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella liikennelentäjällä on ensin joku toinen koulutus. Ystävälläni se on DI. Sen jälkeen hän kävi ilmailuopiston.

Mitä sitte

Vierailija
131/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka on katkera kaikille niille naisille jotka ovat omilla ansioillaan saaneet hyväpalkkaisen työn, toisin kun hän itse, ja se pitää jatkossa estää.

Sen palkka on 11 000€/kk 

Vierailija
132/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tutkinto tehdään kyllä yleensä siksi, ettei työura toimi ensimmäisen tutkinnon varassa kunnolla. Siksi olisi hyvä säilyttää mahdollisuus ihan todellisena vaihtoehtona. Sen verran työläitä nuo yliopistotutkinnot, että hyvin harva niitä tekee ihan vaan opiskelemisen ilosta.

Vierailija
133/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarkoittaa sitä, että vain ääri rikkaiden suvujen vesat saa jatkossa hyvät virat ja ammatit, keskiluokka ja köyhä voi kuolla duunipaikalleen

Mä oon saanu hyvän viran ja ammatin vaan yhellä korkeakoulututkinnolla, uskotteko kotona

Vierailija
134/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, olen käynyt kysymässä useastakin pankista. Lainaakaan ei siis ennestään ole. 

Einse oo pankin vika ettei sulla epäluotettavalla ihmisellä oo takaajia

Vierailija
135/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valtionhallinnosta säästetään 130 miljoonaa euroa vuonna 2026. Tulee irtisanomisia."

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011206662.html

Vierailija
136/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkeakoulututkintoja tarvi keräillä ku jääkiekkokortteja.

Yks riittää.

Ja mitä sillä yhdellä tekee, jos sillä ei saa työtä tai on esimerkiksi elämässä tullut muutoksia, joiden vuoksi ei enää voi tehdä työtä johon on kouluttautunut? Ei työnantaja tule vastaan, vaan sanoo että onhan noita hakijoita muitakin, jos sinä et näillä ehdoilla hommaan pysty.

No et sä sit kyllä ois päässy töihin ilmankaan sitä tutkintoa

Vierailija
137/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottihan OECD myös yritystukien karsimista, siihen Riikka ei sano mitään. Ei pysty, ei kykene.

TÄMÄ! Olen myös Riikka, ja sanon, että vihdoinkin joku edes ehdottaa. 

Vierailija
138/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Valtionhallinnosta säästetään 130 miljoonaa euroa vuonna 2026. Tulee irtisanomisia."

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011206662.html

Oikein, niin pitääkin tulla lopputilejä demariloisijaisille eli demariämmille, niitä on +80% julkisen puolen kuppareista.

Vierailija
139/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen tutkinto tehdään kyllä yleensä siksi, ettei työura toimi ensimmäisen tutkinnon varassa kunnolla. Siksi olisi hyvä säilyttää mahdollisuus ihan todellisena vaihtoehtona. Sen verran työläitä nuo yliopistotutkinnot, että hyvin harva niitä tekee ihan vaan opiskelemisen ilosta.

Siks niitä just suoritetaan niin paljon ku ne on ilmasia

Vierailija
140/309 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistopuolueet haluavat tietenkin ohjata ihmisiä duunarialoille, jotta korkeakoulutus painottuisi enemmän varakkaisiin. 

Jep, luokkayhteiskuntaa tässä haikaillaan takaisin. Tekoäly tulee viemään paljon korkeastikoulutettujen töitä ja siinä vaiheessa moni haluaisi varmasti opiskella joko ylemmäs tai uuden tutkinnon kokonaan. Mutta oikeiston mielestä on parempi laittaa nämä henkilöt kortistoon tai tekemään jotain suorittavan tason nippelityötä, johon ei tarvita koulutusta. Ja kyseessä siis ihmiset, joilla oikeasti on älyä hankkia uutta osaamista ja hyödyttää Suomea. Mutta eikun ei. 

Vielä omina kouluaikoinani 90-luvulla, opetettiin, että se millä Suomi nousi köyhyydestä, oli juuri tasa-arvoinen mahdollisuus opiskella. Että koska Suomi on pieni maa, meillä ei ole vara heittää lahjakkuuksia romukoppaan siksi, että heillä ei olisi vara opiskella. Aiemminhan Suomessa pystyi opiskelemaan vain varakkaat ja Suomi oli rutiköyhä kehitysmaa. Sinne sitten takaisin.