MTV Uutiset: Toinen korkeakoulututkinto maksulliseksi - keskiluokan naisten koulutus halutaan katkaista tähän?
Anteeksi nyt vain, mutta MITÄ ihmettä minä juuri luin? OECD ehdottaa ja Riikka Purra nyökyttelee, että toisesta korkeakoulututkinnosta pitäisi tehdä maksullinen. Maksullinen. Suomessa. Ja kuka tästä taas kärsii? Arvatkaa. No me. Keskiluokkaiset naiset, jotka haluavat kouluttautua, uudelleenkouluttautua tai päivittää osaamistaan lastenhoitovuosien jälkeen.
Eli jos elämä heittää mutkia - sairastut, joudut vaihtamaan alaa, jäät työttömäksi tai yksinkertaisesti haluat uutta suuntaa - niin ei muuta kuin kuvetta kaivelemaan tai pysy pois koulusta, kiltti tyttö. Onko tämä nyt sitä tasa-arvoa? Tai "elinikäistä oppimista", jota joka tuutista hoetaan?
OECD\:n raportti on täynnä bisnesjargonia, ja Purra vielä kehuu sen ehdotuksia hyödyllisiksi. Ai siis hyödyllistä on, että jatkossa koulutus kuuluu vain nuorille ja rikkaille? Entä ne, joilla on jo yksi tutkinto ja halu muuttaa elämäänsä? Pitäisikö vain tyytyä kohtaloonsa?
Tässä ei ole kyse vain rahasta. Tässä on kyse arvomaailmasta. Miten yhteiskunta kohtelee niitä, jotka haluavat oppia lisää. Miten me kohtelemme naisia, joiden työurat katkeilevat perhevapaiden ja hoivavastuun vuoksi. Tekeekö tämä meistä "tehottomia"? Vai ehkä vain yhteiskunnan kantajia?
Mitä TE mieltä olette? Onko tämä oikeudenmukaista? Kuinka monelle teistä tämä iskisi ja aiotteko vielä äänestää näitä samoja tyyppejä, jotka nyt haikailevat viisinumeroisia lukukausimaksuja? Nyt on pakko puhua. Tämä ei voi mennä läpi hiljaisuudessa.
Kommentit (309)
Minulla on lähipiirissä montakin sellaista, jotka käy ammattitutkintoja aina toisensa perään. Jossain alalla ovat töissä pari vuotta ja sitten lafka menee nurin, pienellä paikkakunnalla ei uutta työtä löydy alalta ja on pakko mennä kouluun. Sitten on muutamia korkeasti kouluttautuneita. En ole varma mitä alaa he ovat opiskelleet, mutta töissä ovat aina olleet. Minusta on hienoa, että joillakin rahkeet riittää opiskelemaan. Uskoisin heidän tienesteillä tulleen jo tutkintokin maksetuksi, miksei toinenkin siihen kaupanpäälisiksi? Työttömänä oleminen se vasta kallista yhteiskunnalle onkin. Ei ole mitään tietoa, työllistyykö se työtön vielä vai sairastuuko peräti työttömyyden seurauksena.
Aloitus on pateettista moskaa.
Jokaiselle voidaan tarjota yksi koulutus, muttei nyt sentään ruveta mättämään rahaa turhaan. Kakkoskoulutuksen voi maksaa itse käyttämällä ykköskoulutusta hyväkseen. Ei ole mitenkään tarkoituksen mukaista kouluttaa joku pitkäle turhan takia. Jos teet lapsia valmistumisen jälkeen, niin silloinhan saat ihan normaalit vanhempain edut ja voit palata entiseen duuniisi äitiyslomalta. Ei ole tarkoitus makoilla kotosalla vuosikausia niin että työnantajatkin tajuavat tyypin olevan kelvoton.
Suomessa on muutenkin lepurit vaatimukset. Opiskeluajat venyvät. Joten ei muuta kuin tutkinnon jälkeen töihin ja uusia opiskelijoita sisään. Koulutuksesi ei ole ilmaista meille veronmaksajille.
Työelämä muuttuu, työtehtäviä automatisoidaan ja ihmisiä irtisanotaan. On oltava mahdollisuus uudelleen kouluttautua. Moneen tehtävään vaaditaan nykyään korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HYVÄ! ihan liikaa on näitä tuttavapiirissä, jotka ei ole vielä 50+ vuotiainakaan halunneet siirtyä työelämään, koska on kivaa opiskella aina vaan uusi ja uusi tutkinto Ai, nyt minä haluankin olla tuo! Mut ei löydä töitä.Ai, nyt mä haluankin olla tuo toinen. Ja eiku uutta tutkintoa. Mikäs siinä kun se oli ilmaista. Koskaan eivät ajatelleet että onko musta tuohon työhön, ja elättääkö se oikeesti mua. Kunhan vaan opiskelivat turhaa kulttuurialaa koska se on niin mukavaa. Moni opiskelee koko elämänsä eikä koskaan tee työtä.
Sulla on aika poikkeuksellinen tuttavapiiri. Omassa tuttavapiirissä on muutamia ihmisiä, joilla on enemmän kuin yksi korkeakoulututkinto ja he ovat vaativissa töissä aloilla, joille heidät otettiin töihin nimenomaan siksi että osaaminen on laajaa ja työn vaatimuksiin sopivaa. Tutkintoja harrastuksekseen hamstraavat ovat ihan eri ihmisryhmä, hyvin pie
Kakkostutkinnon suorittaminen ei vaadi paksua lompakkoa. Sen eensimmäisen tutkinnon avulla voi maksella kakkostutkintoa. Lahjattomien tahkoaminen ja opiskelupaikkojen vieminen muilta on ongelma,, monella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla samalla lukee, että Suomi muka tarvitsee korkeakoulutettuja ulkomailta, mutta samalla omien kansalaisten uudelleenkouluttautuminen halutaan estää korkealla hintalapulla. Ei tuossa ole järkeä.
Pankista saa lainaa opiskeluun. Liikennelentäjät niinku minä ei saa ees ensimmäistä tutkintoa ilmaseks (=veronmaksajien rahoilla).
Ei saa, olen käynyt kysymässä useastakin pankista. Lainaakaan ei siis ennestään ole.
On kyllä aivan hullua menoa. Puhutaan jatkuvasta kouluttautumisesta työelämän tarpeisiin ja sitten halutaan heikentää opiskelumahdollisuuksia.
Tuntuu välillä, että halutaan jättää suuri osa ihmisistä ilman mahdollisuuksia ja jopa työttömiksi. Mutta minkä tähden? Onko meillä jonain päivänä ilmaistyöreservi rikkaimpien kerrytellessä ilmaistyöreservin kautta massejaan? Keskiluokka kuihtuu hiljalleen pois.
Itse olen juurikin siinä tilanteessa, että olen sairastunut enkä pysty jatkamaan nykyisellä alallani. Olen akateeminen FM, joten työeläkeyhtiökään ei tue toista yliopistotutkintoa. Te-toimistokin tukee max. kahden vuoden ajan. En kykene fyysisesti edes keskiraskaaseen työhön, joten fyysisesti raskaat ammattikoulu- tai ammattikorkeakoulupohjaiset työt eivät tule kyseeseen. Olen pattitilanteessa.
Mitä jos haluaa ammatilliseen oppilaitokseen opettajaksi? Tarvitaan ensin ammattia vastaava korkeakoulututkinto. Jotta saa viran, tulee suorittaa pedagogiset opinnot, jotka ovat AMK- tutkintoja. Tässäkö pitäisi vielä maksaa, kun nämä opinnot suoritetaan palkattomalla ajalla? Mistähän saadaan tulevaisuudessa ammatillisia opettajia?
Vastaa hienosti muuttuvan työelämän tarpeisiin?
"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.
Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Painavan syyn poistamisen lisäksi esitys sisältää heikennyksiä muun muassa irtisanomisiin liittyvään kokonaisarvioon, varoituksen antamisen periaatteisiin sekä työnantajan velvollisuuteen selvittää, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
Suomessa on ilmaisen koulutuksen vuoksi liikaa ylikoulutettuja ja hyödyttömiä taitoja omaavia ihmisiä, jotka eivät hallitse käytännön töitä. Tämän vuoksi monille on tullut jatkuvasta opiskelusta ammatti, kuluttaen pelkästään verovaroja.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myös tutkintojen hillittömän pitkä kesto. Miksi esim. sairaanhoitajaksi kouluttautuminen kestää lähtökohtaisesti 3,5 vuotta? Ja opintoja ei pysty halutessaan juuri nopeuttamaan.
Tuossa on vuosi turhaa, siksi
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos haluaa ammatilliseen oppilaitokseen opettajaksi? Tarvitaan ensin ammattia vastaava korkeakoulututkinto. Jotta saa viran, tulee suorittaa pedagogiset opinnot, jotka ovat AMK- tutkintoja. Tässäkö pitäisi vielä maksaa, kun nämä opinnot suoritetaan palkattomalla ajalla? Mistähän saadaan tulevaisuudessa ammatillisia opettajia?
Ei sinne uusia opettajia enää oteta.
Koulutuksesta leikataan ensi vuonna, oppitunnit vähenee.
Aika moni halusi vain päteä ja hankkia koulutusta koulutuksen perään.
Työpaikat niille jotka niitä tarvitsee.
Ne jotka haluaa lisää tutkintoja, opiskelemaan omalla rahalla.
No mutta. Tiedättekö mikä helpottaa asioita? Kun on kerran kirjoittanut maisteriksi, niin voi väitellä tohtoriksi ... missä hyvänsä korkeakoulussa! Ei tarvitse niitä maisterinpapereita keräillä.
Joo, olen juuri tällainen keskiluokkainen nainen, joka on haaveillut toisen tutkinnon suorittamisesta. Alallani on pulaa näiden kahden koulutuksen yhdistelmän saaneista, yhteiskunta aivan varmasti hyötyisi. Lisäksi tiedostan, että nykyisen koulutykseni mukaiset työpaikat tulevat vähentymään tekoälyn myötä. Käytännössä jo aikuiskoulutustuen poisto esti haaveet, koska on lapset ja asuntolaina (ja lasten isä halusi erota, eli vain yhdet tulot). Tulevaisuus näyttää tosi epävarmalta, kun vaihtoehdot vaikuttaa omaan tulevaisuuteen tuntuvat kapenevan koko ajan. Ja silti oma eläkeikänikin on lähes 70 vuotta.
Naisten mahdollisuus pärjätä elämässä ja saavuttaa parempi asema ollaan rajaamassa. MIksi, keitä tämä palvelee?
Tämä näkyy kaikissa päätöksissä, jotka kohdistuvat eniten naisiin, jotka ovat yksin lasten kanssa.
Sovinistista politiikkaa, jolla yritetään saada syntyvyys nousuun?
Vierailija kirjoitti:
Montako koulutusta veronnmaksajien pitäisi maksaa?Kyllä yksi riittää, ikuisuusopiskelijat.Mutta kun äly ei taida edes kantaa siinä ensimmäisessä,että oltaisiin mihinkään tyytyväisiä.
Tyhjäpää muistaa taas välilyönnit.
Kuvitellaan, että laitetaan kaikki Suomen akateemiset työttömät yhteen ja valitset sieltä henkilön sattumanvaraisesti. Aika suurella todennäköisyydellä kyseinen henkilö on DI tai KTM. Aloituspaikkoja on jo nyt varsin vähän hakukohteissa, joilla voi olla vaikea työllistyä.