Kanada pettyi Sako Tikka T3 kivääreihin: eivät kestä arktisia oloja
On se kumma kun Suomessa ei osata tehdä tuotteita jotka kestäisi kylmää. Eipä ihme, että maassamme menee huonosti.
https://demokraatti.fi/kanada-pettyi-ostamiinsa-suomalaiskivaareihin-ei…
"Tikka-kivääreillä korvattiin yli 80 vuotta Rangersien käytössä olleet brittiläiset Lee-Enfield -kiväärit, jotka olivat alkaneet kulua loppuun. Niiden pähkinäpuutukeissa ei vastaavia säänsieto-ongelmia ollut."
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Uusi synteettinen tukki tähän aseeseen maksaa reilun satasen. Aika pieni ongelma vaihtaa uudet. Valmistaja jos vaihtaa takuuseen niin kustannus varmasti vain joitain kymppejä per ase.
Jutun mukaan maksaja on Kanadan valtio. Sillä tiladivat itse laminaattitukilla eivätkä raportoineet ajoissa, että tilattu tukki ei kestäkään oloja joihin tilasivat aseen muunnetulla tukilla.
On laminaattitukkeja ja "laminaattitukkeja". Jos liimaa kaksi lankkua yhteen niin se on laminaatti. Riippuu niin paljon kuinka paksua viilua ja minkälaisella liimalla kiinni toisissaan sekä miten on liima imeytynyt puuhun.
Kunnollinen laminaattitukki kestää sääolosuhteita hyvin.
Wau! Kai ymmärrät mennä kilpailemaam maailman tasolla? Tuollaisia kasoja nimittäin nähdään harvoin edes sadassa metrissä oikeasti tarkoillakaan kaalipereilla.
Toki jos käsityksesi "kasasta" on yksi laukaus niin sitten tuon uskoo, eipä 7,62 mm luodilla oikein muuten voikkaan 8 mm reikää tauluu saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus luin asejuttuja ja tukin ja aseen piipun/rungon sovitus tukkiin oli tärkeä. Jos piippu istui tukkiin liian tiukasti niin aseella ei osunut mihinkään, pitää olla pieni välys/liikkumavara laukaistessa - tuntui tyhmältä, mutta kai se niin sitten on.
Sakon kivääreissä käsittääkseni kaikissa piippu "kelluu" irti tukista. Tukki ei kosketa piippua vaan sinne jää pieni rako. Eikä näin ollen tuollaista ongelmaa ole.
Jokaisessa luoti aseessa on kelluvat metalliosat. Jos ottaa runko tukkiin muualta kun kiinnitys pisteistä niin osuu ladon seinään vaan jos on sisällä ja ovet kiinni. Halpis kivääreissä joutuu monesti itse tekemään petauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä M27 "pystykorva" oli se paras kivääri,niillä on monta venäläistä lähetetty manan majoille.
Mulla käytössä midifioitu pystykorva. 300m 8mm kasa.
Minä ammuin armeijassa 500 metristä 5 sentin kolikkoon ilman tukea joka toisen luodin.
Vierailija kirjoitti:
Wau! Kai ymmärrät mennä kilpailemaam maailman tasolla? Tuollaisia kasoja nimittäin nähdään harvoin edes sadassa metrissä oikeasti tarkoillakaan kaalipereilla.
Toki jos käsityksesi "kasasta" on yksi laukaus niin sitten tuon uskoo, eipä 7,62 mm luodilla oikein muuten voikkaan 8 mm reikää tauluu saada.
https://www.raahenseutu.fi/80-vuotias-jaakko-mattila-ampui-300-metrin-p…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä M27 "pystykorva" oli se paras kivääri,niillä on monta venäläistä lähetetty manan majoille.
Minä ammuin armeijassa 500 metristä 5 sentin kolikkoon ilman tukea joka toisen luodin.
Ja cooperissa 4400 metriä päälle.
Kai niitä viduttaa kun hävisivät suomelle jääkiekossa tekosyitä nuo valitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sako on nykyään italialainen, joten ei se mikään ihme ole.
Kokoomus myi Sakon, kun ase- ja puolustusteollisuuden ei pidä olla valtion omistuksessa.
Vasemmisto tuhosi aseiden ja sotatarvikkeiden markkinat suomesta.Mitään ei saanut myydä minnekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä juoksin vaan 3000m sillä sai kultaisen merkin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja reppu selässä ja kaksi telamiinaa käsissä roikkuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kasa ammuttiin tietysti heti juosun jälkeen. Kivääri oli selässä coopperin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja reppu selässä ja kaksi telamiinaa käsissä roikkuen.
Kyllä meillä piti olla kaksi telamiinaa molemmissa käsissä. Komppaniassa kaikki sai kuntoisuusloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun luettuasi tiedät, että kiväärit valmistettiin lisenssillä Kanadassa Coltin tehtaalla.
Mitä väliä sillä missä ne valmistetaan? Jos aseen on tarkoitus kestää arktisia oloja, niin suunnitteluvaihe on siinäkin tapauksesss varmaan valmistusvaihetta tärkeämpi.
Lue se juttu.
Vierailija kirjoitti:
On laminaattitukkeja ja "laminaattitukkeja". Jos liimaa kaksi lankkua yhteen niin se on laminaatti. Riippuu niin paljon kuinka paksua viilua ja minkälaisella liimalla kiinni toisissaan sekä miten on liima imeytynyt puuhun.
Kunnollinen laminaattitukki kestää sääolosuhteita hyvin.
Siihen on syy miksi 99,9 % maailman armeijoista käyttää synteettisiä materiaaleja aseissaan, eikä mitään puuta.
Kannattaa ostaa varusteet käyttötarkoituksen mukaisesti. Synteettinen tukki on tähän tarkoitukseen ylivoimaisesti parempi vaihtoehto vaikka se kivan näköinen puupinta paraatissa näyttäis miten seksikkäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun luettuasi tiedät, että kiväärit valmistettiin lisenssillä Kanadassa Coltin tehtaalla.
Suomalaista bisnesosaamista taas vaihteeksi. Saat pikkasen lisenssimaksua mutta työ ja osaaminen menee samalla kilpailijalle :D
Niin ja lisenssimaksut menee Italiaan. Beretta kun omistaa nykyisin tuon firman.
Niin, siinä olikin sitten se toinen puoli perinteisestä suomalaisesta bisnesosaamisesta. Juuri mikään firma ei enää ole suomalaisten omistuksessa.
Ei ihme ettei nousua tule kun ei ole mitään mikä nousisi.
Suomalaista typeryyttä. Heti kun joku firma lähtee kasvamaan ja menestymään niin halutaan myydä se ulkomaille. Rahat ulos pajatsosta omaan taskuun heti kun on mahdollista. Vaikka kasvunvaraa olisi vielä jäljellä vaikka kuinka paljon. Katkaistaan alkanut voittoputki heti alkuunsa. Joku muu kerää kypsät hedelmät valmiista menestystarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sako on nykyään italialainen, joten ei se mikään ihme ole.
Kokoomus myi Sakon, kun ase- ja puolustusteollisuuden ei pidä olla valtion omistuksessa.
Niinkö? Sako myytiin 99-2000 ja myyjänä oli Metso group ja hallitusta veti Lipponen. Haluan siis vaan tietää vähän miten päädyit siihen että kokoomus myi.
Sale oli vvm, joka päättää myynneistä ja Kokoomus ei tietenkään halunnut velkaa ja veroja, vaan myydä lypsävät kuten aina. Lipponenkin kyllä on ihan mulukku myös.
Lipposen hallituksessa päätti Paavo ja muut olivat Paavon marionettejä.
Oliko Lipponen Metso Oy:n hallituksess
Metson suurimmat omistajat on solidium (valtion sijoitusyhtiö), liuta eläkevakuutusyhtiöitä ja mm. valtion eläkerahasto. Ei tuokaan ole irti valtiosta ja toiseksi asevalmistuksen luulisi olevan sitä ns. strategista osaamista joka kannattaisi pitää omassa hallinnassa maan kriisivalmiuden kannalta. Mutta vasemmisto on vasemmisto. Johan nuo teki parhaansa saadakseen patriankin kaadettua kun joka kauppa oli yhdessä välissä tutkittavana ja estettävänä keinolla millä hyvänsä.
Mitä uutisoinnista luin, sitä laminaattitukkia oli markkinoitu juuri arktisiin oloihin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystykorvallako?
Luepa asehistoriasi paremmin, Lahti-Saloranta oli umpisuomalainen ase, ei sitä voinut "korjata sotasaalisaseiden osilla" kun yhteisiä osia ei ollut. Aimo Lahti olisi halunnut suunnitella kaasumäntätoimisen aseen, jollainen venäläisten huippuluotettava Emma oli. Mutta armeijan aseita ymmärtämättömät nappiherrat eivät pitäneet kaasutoimisuudesta, vaan Lahden piti väkisin tehfä pikakivääristään rekyylitoiminen, ja siten monimutkainen, kallis ja pakkasessa, likaisena yms. epäluotettava. Lisäksi armeija päästi Salorannan sotkemaan valmistusprosessia ja mm. muuttelemaan piirustuksia omin päin, niin että alkuun ei meinattu millään saada aikaan toimivia aseita. Tämä korjaantui vasta kun Lahti otti ohjat.