Autismi aikuisella
Kommentit (172)
Onko autismipiirre esim etikettien repiminen pulloista kynsimällä
- maton tai poppanan hapsujen oikaiseminen suoraan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin: merkityksetön laskeminen ja hahmojen näkeminen ovat osa autismitestin kriteerejä.
Mistä tällainen autismitesti löytyy? Itse en ole tuollaisiin kriteereihin törmännyt.
Nämä löytyvät julkisen terveydenhuollon käyttämän autismikirjon testin väittämäpatteristosta. En nyt muista paljonko niitä väittämiä oli eri aihealueilta, ainakin 50, ehkä enemmän. Olen siis itse saanut autismidiagnoosin, ja ensimmäisellä kerralla täytin tuommoisen testipumaskN.
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat yleensä tätä porukkaa.
En nyt sanoisi. He todennäköisemmin ovat sitä porukkaa jotka kiusaa autisteja, koska eivät ole erityisen suvaitsevia erilaisuutta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensinmainittua harrastavat monet hermostuneet nuoret. Hapsujen oikominen voi liittyä autismiin tai neuroottisuuteen ja perfektionismiin. Joita toki molempia esiintyy myös autisteilla. Pelkästään tuommoiset yksittäiset piirteet eivät kerro yhtään mitään. Autismi ilmenee ensisijaisesti kommunikaatioongelmina neurotyypillisten kanssa ja heistä poikkeavana sosiaalisena käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin: merkityksetön laskeminen ja hahmojen näkeminen ovat osa autismitestin kriteerejä.
Mistä tällainen autismitesti löytyy? Itse en ole tuollaisiin kriteereihin törmännyt.
Nämä löytyvät julkisen terveydenhuollon käyttämän autismikirjon testin väittämäpatteristosta. En nyt muista paljonko niitä väittämiä oli eri aihealueilta, ainakin 50, ehkä enemmän. Olen siis itse saanut autismidiagnoosin, ja ensimmäisellä kerralla täytin tuommoisen testipumaskN.
Testin täytettyäsikö sulle pamautettiin autismidiagnoosi lopuksi ikää vai oliko muita testejä tai kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinmainittua harrastavat monet hermostuneet nuoret. Hapsujen oikominen voi liittyä autismiin tai neuroottisuuteen ja perfektionismiin. Joita toki molempia esiintyy myös autisteilla. Pelkästään tuommoiset yksittäiset piirteet eivät kerro yhtään mitään. Autismi ilmenee ensisijaisesti kommunikaatioongelmina neurotyypillisten kanssa ja heistä poikkeavana sosiaalisena käytöksenä.
Jatkan: autismipiirteitä on ollut havaittavissa jo lapsena. Tämä on olennaista. Se ei ole autismia, jos teininä/nuorena aikuisena alkaa tuijottaa napaansa ja nähdä itsessään erikoisia ominaisuuksia. Joita ehkä vielä esitellään ja vertaillaan bestiksen kanssa. Autisti lähinnä häpeää kaikkea poikkeavuuttaan eikä hänellä ole bestiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testin täytettyäsikö sulle pamautettiin autismidiagnoosi lopuksi ikää vai oliko muita testejä tai kokeita.
Just niin ja sitten pamautettiin päähän, että tokenetko siitä! 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli ajotesti ja pissakoe. Mitä muuta haluat "tietää"?
Kuinka luotettavia nuo testit ovat. Jos lapsuusiässä mikään taho ei ole havainnut mitään poikkeavaa ja yhtäkkiä nuorena aikuisena saa dg.n
Vierailija kirjoitti:
Olen autistinainen yli 60 v. Koska autismia ei tunnettu nuoruudessani, se todettiin vasta jokin aika sitten. Olen ns. korkean toimintakyvyn autisti. Opin itsenäisesti lukemaan ja laskemaa jo leikki-ikäisenä. Eniten tykkäsin lukea tietosanakirjoja. Koulunkäynti oli aluksi turhauttavaa, kun osasin jo kaiken.
Päätin ammattini jo 4-vuotiaana ja valmistuin siihen kurssini priimuksena 24-vuotiaana. Minulla on siis ylempi korkeakoulututkinto. Lapsia on myös. Äitinä suhtautumiseni heihin muistuttaa enemmän isän ja lasten suhdetta. Uskon tämän johtuvan autismista; en ole ns. perinteinen nainen ja äiti.
En ole matemaattisesti ja loogisesti erityisen älykäs, mutta älykkyyteni on monialaista ja kykenen luovaan ongelmanratkaisuun.
Osaan jutustella kenen kanssa tahansa. En katso henkilöön enkä arvoasemaan tai koulutukseen. Viihdyn parhaiten omissa oloissani ja eläinten, esim. hevosten parissa. Olen mieluusti sosiaalinen, mutta vain osan ai
Olet siis älykäs, mutta et matemaattis-loogisesti lahjakas.
"Minkälaista käytöstä aikuisella autistilla on?"
Rutiineja, jotka hallitsevat elämää. Itseä vahingoittavaa käytöstä. Vaikeutta kommunikoida.
Itse vaikutan autistilta varmaan mutta olen vain syrjäänvetäytyvä, todella introvertti luonteeltani. Ei ole koskaan ollut vaikeuksia katsoa silmiin tai havaita muiden tunteita. Mutta tuo jokin epäsosiaalisuuteni saa vaikuttamaan oudolta. Ihan vaan muistutuksena että kaikki muka omituiset ei välttämättä ole autisteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli ajotesti ja pissakoe. Mitä muuta haluat "tietää"?
Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki autismitenteissä kysyttävät "outoudet" eivät ole autismiin liittyviä, vaan testeillä pyritään myös poissulkemaan muita poikkeavuuksia.
Miksi autisti ei katso silmiin?
Perusteluksi ei riitä "Koska hän on autisti", koska jotkut autistit pystyvät katsomaan silmiin. Jotkut jopa tuijottavat muita silmiin, koska heille on opetettu, että silmiin pitää katsoa.
Eli mikä siinä silmiin katsomisessa on vaikeaa niille autisteille, jotka eivät siihen pysty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki autismitenteissä kysyttävät "outoudet" eivät ole autismiin liittyviä, vaan testeillä pyritään myös poissulkemaan muita poikkeavuuksia.
Kuka näitä testejä tulkitsee, lähihoitaja?
Mistä sen tietää onko vain ujoutta jos on välillä vaikea katsoa silmiin?
Yhdelle harrastuskaverille oli eräs sanonut, että ootko oikeasti niin tyhmä ettet edes ymmärrä kun sulle vittuillaan. Siinä kertoi mielestäni tyhmyydestään tämä sanoja. Itsekään harvoin reagoin kettuiluun, vaikka sen kyllä tunnistan.