Autismi aikuisella
Kommentit (172)
Kannattaa katsoa YLE Areenasta sarja nimeltä "Kirjolla".
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn yksikseni. Kuormitun helposti. Vaistoan ihmisistä helposti asioita.
Lääkityksestä johtuen olen joko virkeä tai väsynyt. Nyt olen väsynyt.
Mikä lääkitys auttaa autismiin?
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika pitkälti vain nuorista/nuorista aikuisista. Eroaa kuin yö päivästä esimerkiksi kaltaiseni, 70-luvulla syntyneen as-aikuisen elämästä. Ei meillä ollut sen enempää kuntoutuksia kuin diagnoosejakaan. Pärjäsit tai olit pärjäämättä ja lopputulos on sitten sen mukaista; suurin osa loppuunpalaneita kehäraakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa sarjassa kaikilla edes ole autismia, esittää vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään, mutta kyllähän autistilla voi olla lääkitystä vaativia sairauksia siinä missä muillakin ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Autisti istuu kotona tietokoneella ja syö sipsejä
Aika moni miesautisti kyllä.
Joustamattomuus, autismia on yhtä lailla naisilla, aina autismi liitetään miehiin ja poikiin ja reppanoihin, vaikka autismia on sielläkin, missä vähiten sitä odotat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän sanonut, että lääkityksensä on autismiin. Siihen itsessään kun ei ole lääkettä. Koska autismi ei ole mikään sairaus tai häiriö. Autistilla on erityyppinen aivojen toiminta kuin enemmistöllä. Eri kohdat aivoissa aktivoituvat, ja ylipäätään aivot toimivat huomattavasti aktiivisemmin.
Olen autistinainen yli 60 v. Koska autismia ei tunnettu nuoruudessani, se todettiin vasta jokin aika sitten. Olen ns. korkean toimintakyvyn autisti. Opin itsenäisesti lukemaan ja laskemaa jo leikki-ikäisenä. Eniten tykkäsin lukea tietosanakirjoja. Koulunkäynti oli aluksi turhauttavaa, kun osasin jo kaiken.
Päätin ammattini jo 4-vuotiaana ja valmistuin siihen kurssini priimuksena 24-vuotiaana. Minulla on siis ylempi korkeakoulututkinto. Lapsia on myös. Äitinä suhtautumiseni heihin muistuttaa enemmän isän ja lasten suhdetta. Uskon tämän johtuvan autismista; en ole ns. perinteinen nainen ja äiti.
En ole matemaattisesti ja loogisesti erityisen älykäs, mutta älykkyyteni on monialaista ja kykenen luovaan ongelmanratkaisuun.
Osaan jutustella kenen kanssa tahansa. En katso henkilöön enkä arvoasemaan tai koulutukseen. Viihdyn parhaiten omissa oloissani ja eläinten, esim. hevosten parissa. Olen mieluusti sosiaalinen, mutta vain osan aikaa. Tarvitsen omaa tilaa ja rauhaa, hiljaisuutta voidakseni hyvin.
Muistuttaisin myös, että kaikki, jotka ovat esim. hiljaisia/vetäytyviä/ sosiaalisista haasteista kärsiviä eivät ole autisteja.
Kun olen ajatuksissani tai odotan jotain, joutessani alan helposti laskemaan lukumääriä. Siis lasken montako ovea käytävässä on, montako henkilöä bussissa, montako vetonuppia keittiön kaapeissa, montako lintua katolla jne. Tämmöinen kalkulaatio on tyypillistä autismissa. Toki kaikki eivät sitä tee. Laskeskelu on osin tietoista, osin tahatonta, automaattista. Ikään kuin aivot eivät haluaisi/pystyisi olemaan 'vapaavaihteella' ollenkaan, vaan ne keksivät aina jotain askarreltavaa.
Tähän liittyy myös hahmojen tunnistaminen paikoissa, missä niitä ei oikeasti ole. Vrt. Jeesus paahtoleivässä. Näen hahmoja joka puolella. Usein ne ovat ihmiskasvojen tai eläinten näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen ajatuksissani tai odotan jotain, joutessani alan helposti laskemaan lukumääriä. Siis lasken montako ovea käytävässä on, montako henkilöä bussissa, montako vetonuppia keittiön kaapeissa, montako lintua katolla jne. Tämmöinen kalkulaatio on tyypillistä autismissa. Toki kaikki eivät sitä tee. Laskeskelu on osin tietoista, osin tahatonta, automaattista. Ikään kuin aivot eivät haluaisi/pystyisi olemaan 'vapaavaihteella' ollenkaan, vaan ne keksivät aina jotain askarreltavaa.
Tähän liittyy myös hahmojen tunnistaminen paikoissa, missä niitä ei oikeasti ole. Vrt. Jeesus paahtoleivässä. Näen hahmoja joka puolella. Usein ne ovat ihmiskasvojen tai eläinten näköisiä.
Minulla on se käsitys, että hahmojen näkeminen esim. puiden oksissa on yleisinhimillinen piirre. Meidät kaikki on ikään kuin "ohjelmoitu" siihen.
Tuosta laskemisesta: tunnen useampia, jotka toimivat noin. Itseäni laskeminen ei kiinnosta, mutta välillä tutut kertovat laskeneensa esim. ruokasalin pöydät ja tuolit, montako kappaletta kumpaakin, tai kukkamaljakoiden kukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se käsitys, että hahmojen näkeminen esim. puiden oksissa on yleisinhimillinen piirre. Meidät kaikki on ikään kuin "ohjelmoitu" siihen.
Tuosta laskemisesta: tunnen useampia, jotka t
Lisäys: ja tietääkseni nuo laskijat eivät ole autisteja. Joten varmoja merkkejä ei taida olla.
Persut ovat yleensä tätä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin myös, että kaikki, jotka ovat esim. hiljaisia/vetäytyviä/ sosiaalisista haasteista kärsiviä eivät ole autisteja.
Eikä autistit ole millään tavalla yleisesti hiljaisia tai vetäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä autistit ole millään tavalla yleisesti hiljaisia tai vetäytyviä.
Jos ovat joutuneet kiusatuiksi jamsilmätikuiksi, se tekee kenestä tahansa hiljaisen ja vetäytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta laskemisesta: tunnen useampia, jotka t
Kuitenkin: merkityksetön laskeminen ja hahmojen näkeminen ovat osa autismitestin kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin: merkityksetön laskeminen ja hahmojen näkeminen ovat osa autismitestin kriteerejä.
Mistä tällainen autismitesti löytyy? Itse en ole tuollaisiin kriteereihin törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Autisti syö vain kananugetteja ja ranskalaisia, muu ruoka ei kelpaa.
Näinhän se menee 🥩
Autisti istuu kotona tietokoneella ja syö sipsejä