Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuret ikäluokat ole omia eläkkeitään maksaneet niinkuin joku täällä väittää. Maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. Saavat eläkettä moninkertaisesti sen mihin olisivat eläkemaksujensa mukaan oikeutettuja.
Ja sinä kateellinen mulqvisti et osaa olla iloinen heidän puolestaan. Oletko itse koskaan miettinyt mikä sinua vaivaa?
Miksi iloitsisin siitä, että kustannan näiden horiskojen vuosikymmeniä kestävän senioriloman? Se on saatana pois minulta!
Sinä työtön sosiaalipummi et kustanna yhtään mitään. Olet nytkin verotuksessa saamapuolella.
Viisikymppinen ja 30 vuotta työelämää takana, meneillään myös. Paljonko sinulla eläkeloinen? Pari vuotta työtä ja ai ai kun on selkä niin kipeä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo työtön eläkkeistä ruinuttava rölli tulee pilaamaan joka ketjun? Kuinka typerä yhden asian trollailija se vähäisellä älykkyydeellä varustettuna oikein on?
Ei varmaan saa itse tulevaisuudessa, kuin takuueläkettä verorahoista.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Eli 2400 brutto palkalla kun tekee töitä 30 vuotta niin saa eläkettä 1500 brutto - verot.
Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
Eikä mene nyt eläkkeellä oleville. Esim. Ilmarinen teki viime vuonna 1,8 mrd€ tulosta. Se on puhdasta viivan alle sen jälkeen kun nyt eläkkeellä olevien eläkkeet on maksettu.
En yhtään ihmettele. Työajasta on viety 3/4 pois, mutta silti samat hommat pitää hoitaa kuin täydellä työajalla tekisi 2 ihmistä. Työpaikka vielä savustaa ihmisiä ulos niin, että työaikaa leikataan niin pitkään että henkilö sairastuu pysyvästi, jolloin jatkuvia sairaslomia voi pitää syynä irtisanomiselle. Ja tätä on nykyinen työelämä. Kyllä siellä jaksaisi jos töitä tehtäisiin kuten 20 vuotta sitten. Nyt on vain tarkoitus repiä lyhyessä ajassa ihmisestä kaikki irti ja heittää roskiin kun se ei fyysisesti enää veny epärealistisiin vaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykyeläkeläiset voittavat, nuoret häviävät. Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Ja toisaalta, ne vanhempiemme voitot tulevat sitten meille perintöinä.
Ei, hallitus kuppaa ne nyt valtiolle käänteisinä asuntolainoina ja loput veroparatiiseihin monikansallisten hoivayhtiöiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuret ikäluokat ole omia eläkkeitään maksaneet niinkuin joku täällä väittää. Maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. Saavat eläkettä moninkertaisesti sen mihin olisivat eläkemaksujensa mukaan oikeutettuja.
Mitä sitten? Se raha tulee eläkevakuutusyhtiöiltä mitkä tästäkin huolimatta takovat kovaa tulosta vuodesta toiseen. Ei se minulta ole pois jos joku muu jotain saa. Hyvin näyttää eläkeyhtiöillä rahaa riittävän. Voisihan nuo omat pakolliset eläkevakuutusmaksut pienempiäkin olla mutta aika pieni kustannus se on ja oikeudenmukaisesti tasaprosentti kaikille. Mikäli valita saisi niin en kyllä niitä maksaisi koska saisin itse sijoittamalla samalle rahalle paremman tuoton mutta nämä ovat säännöt tässä maassa.
Kyllä eläkkeet tulee lähinnä työntekijöiden maksamista työeläkemaksuista.
Valtion budjetissa eläkkeet on sellanen yli 30 miljardin potti eli kolmasosa koko budjetista.
Tarkistin tuon vielä. Potti oli n. 36 miljardia. Eläkevakuutusyhtiöiltä tuli joku 7 miljardia ja työntekijöiden eläkemaksuista sitten n. 29 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisen eläkkeen voi maksaa itselleen jos haluaa.
Jep, boomerit sai tästäkin veroetuutta, joka sattumalta nuoremmilta poistettiin. Sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te olette uupuneet? Kännykän räpläämisestä ja kahvilla istumisesta. Järkyttävää on työnteko nykyisin nuoremmilla, yhtä loisimista. Maanantaina potevat krapulaa ja perjantaina saikuttavat tai toisin päin. Työnteko ei vaan heitä kiinnosta.
Ja valittavat että boomerit ovat muka päässeet helpolla. Jonnet eivät olisi selvinneet hengissä -70-80 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä downshiftaan nyt 48-vuotiaana ja siirryn esimieshommista asiantuntijaksi. Eipä paljon kiinnostele iltamyöhään murehtia ihmisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja olla muutenkin lapioimassa toisten sontaa. Käteen jäävä osuus pienenee 250€/kk, ei tunnu missään. Muutakin elämää on kuin työ, vaikka esimieheni muuta kuvittelee
Mä vaihdoin hoitoalalta it-alalle vuosituhannen vaihteessa ja ensimmäisen 10 vuoden aikana downgreidasin kaksi kertaa vaihtamalla työpaikkaa. En ole kunnianhimoinen ja töissä olen aina käynyt vain palkan takia. Palkan, jolla sitten rahoitan ne asiat, joita oikeasti haluan omistaa ja tehdä. Nykyisessä työpaikassani aloin pari vuotta sitten tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. En tarvitse enempää rahaa, tästäkin palkasta jää ihan riittävästi säästöön ja sijoituksiin. Viiskymppisenä ei olisi vielä onnistunut, kun lapsetkin oli vielä opiskelijoita ja jonkin verran asuntolainaa jäljellä.
Yli 50v ovat kuonaa työttöminä mutta onneksi monet ovat keränneet siihen mennessä mukavan potin vapauteen siirtymiseen. Ei jaksa koko elämää pyhittää turhalle työlle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, boomerit sai tästäkin veroetuutta, joka sattumalta nuoremmilta poistettiin. Sillä lailla.
Aivan oikein kun katsoo kuinka säälittävän huonoa nuorten työnteko nykyään on. Eivät osaa edes tietokoneita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein kun katsoo kuinka säälittävän huonoa nuorten työnteko nykyään on. Eivät osaa edes tietokoneita käyttää.
Eikä lukea tai laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Boomerit veti välistä ja kauhoi hillot omiin suihinsa, en aio maksaa laskua heidän tekemisistään."
Minä maksan mielelläni. Arvostan heidän tekemistään ja sitä mitä ovat saaneet aikaiseksi niissä olosuhteissa esim. 70-luvulla. Vauva-palstalle kirjoittelevien työttömien korvauksia ja muiden niggeriukkojen toimeentuloa mielellään en maksa mutta valtio pakottaa.
Minä taas en arvosta yhtään. Aina vetäneet välistä, kusettaneet muita ja päässeet helpolla. Nyt vielä tuhoavat kuin heinäsirkkalauma kaiken sen mitä nuoremmille vielä jäi.
Et sinä siitä mitään tiedä, yksinkertaisesti et voi tietää.
Totta kai tiedän. Osaan lukea tilastoja.
Jäisin eläkkeelle heti jos päästettäisiin, mutta vasta työterveysneuvotteluissa käynyt ja osasairauspäivärahalla mielenterveysongelmien takia. Olen reilu 50v ja eläkettä on kertynyt pian 2000 euroa kuussa. Sairaseläkettä saisin pitkästi yli 3000 euroa. Työelämässä olen ollut jo 30 vuotta ja siitä viimeiset 10 vuotta vaativissa asiantuntijatehtävissä. Sydänoireita on myös vaikka olen fyysisesti hyvässä kunnossa enkä mikään toivoton läski. Pelkona on etten eläkepäiviä edes näe jos olen tavoite-eläkeikään johon on vielä joku 16-17 vuotta arviolta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Elämässä on muutakin kuin työ.
Täytyyhän tämän yhteiskunnan pyöriä, verotuloja täytyy saada, olkaa onnellisia kenellä työtä on. Nyt on paljon myös akateemista työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta aika valitettavaa. Viisikymppinen ja hyväkunoinen kuusikymppinen on monissa hommissa parasta työvoimaa. Osaa jo hommat vaikka silmät kiinni ja osaa erottaa tehokkaasti oleellisen paskasta.
Vielä kun yhteiskunta ymmärtäisi tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Elämässä on muutakin kuin työ.
Täytyyhän tämän yhteiskunnan pyöriä, verotuloja täytyy saada, olkaa onnellisia kenellä työtä on. Nyt on paljon myös akateemista työttömyyttä.
Mutta eikö se ole vain hyvä, jos työpaikkoja vapautuu niille akateemisille työttömille?
Kyllä ehditte olla vielä eläkkeellä, niin jos niitä eläkkeitä ylipäätään sitten saa. Eli nyt säästää ja sijoittaa.
Mä oon 43 ja ajattelin vielä 7 vuotta tehdä töitä. Sit jään oloneuvokseksi sijoitusteni turvin. Muuten voisin jatkaa töissä, mutta kun joustoa ei ole. Tälläkin hetkellä haluaisin ja taloudellisesti voisin tehdä vaikka 3 tai 4 päiväistä viikkoa, mutta kun ei se vaan sovi arvon työnantajille. On joko kokoaikaa tai sitten osa-aikaa jonkun kaupan kassalla iltavuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Se raha tulee eläkevakuutusyhtiöiltä mitkä tästäkin huolimatta takovat kovaa tulosta vuodesta toiseen. Ei se minulta ole pois jos joku muu jotain saa. Hyvin näyttää eläkeyhtiöillä rahaa riittävän. Voisihan nuo omat pakolliset eläkevakuutusmaksut pienempiäkin olla mutta aika pieni kustannus se on ja oikeudenmukaisesti tasaprosentti kaikille. Mikäli valita saisi niin en kyllä niitä maksaisi koska saisin itse sijoittamalla samalle rahalle paremman tuoton mutta nämä ovat säännöt tässä maassa.
Kyllä eläkkeet tulee lähinnä työntekijöiden maksa
Elälevakuutusyhtiöille ne maksut menevät, nämä sijoittavat ne ja maksavat eläkkeet. Sijoitusten tuotot on tuloa ja viivan alla oleva ylijäämä on tulosta.
Valtion eläkkeet on eri asia, niille saavat tehdä mitä huvittaa. Sen hinnan joutuu maksamaan suojatyöpaikasta. Eipä ole työtkään isommin rasittaneet valtion hommissa.
"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.
Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…