Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä downshiftaan nyt 48-vuotiaana ja siirryn esimieshommista asiantuntijaksi. Eipä paljon kiinnostele iltamyöhään murehtia ihmisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja olla muutenkin lapioimassa toisten sontaa. Käteen jäävä osuus pienenee 250€/kk, ei tunnu missään. Muutakin elämää on kuin työ, vaikka esimieheni muuta kuvittelee
Minulle tarjottiin töissä ylennystä, bruttopalkka olisi noussut n. 2000 €/kk. Käteen olisi jäänyt selvästi alle tonni verotuksesta johtuen. Vapaa-aikaa olisin menettänyt reilusti. Olisi kyllä kiinnostanut mutta verotuksesta johtuen kieltäydyin kunniasta.
Miksi se extra 2000 olisi ollut tärkeä saada käteen?
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä on peräjälkeen suurperheen pikkulapsivuodet, omat vaihdevuodet, teinien riekkumiset ja omat vanhemmat autettavina työelämän ohessa, niin sorry jos mua alkaa vähän väsyttää. On kuitenkin vain varaa haaveilla eläkkeelle jäämisestä. Oikeasti painan duunia viel melkein 13 v, jos ei heitetä syrjään
N55
Kersojen tekeminen on omaa hölmöyttä.
"Nykyeläkeläiset voittavat, nuoret häviävät. Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Eipä tämä nykyajan työelämän epävarmuus ainakaan turvallisuuden tunnetta arjessa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on kulmahousu kansalla jotka pääsevät eläkkeelle kun lapsilisät loppuu.
Ei niillä tuloilla paljon elvistellä, harrastella tai matkustella.
Ehkä ei mutta eipä ainakaan työt rasita.
Ei ole töiden välttely sen arvoista että elämä on olematonta. Paljon mukavampaa kun on massia millä mällätä ja voi tehdä mitä huvittaa vaikka menisikin muutama tunti vuorokaudesta työn tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän isä jäi eläkkeelle jo 40v!
Balettitanssija?
Sotilasmestari.
Onpa jäänyt aikaisin....Pettikö fysiikka, vai onko yli 100v vanha/edesmennyt? Nykyisinhän nämäkin eläkeiät on jo lähempänä 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä downshiftaan nyt 48-vuotiaana ja siirryn esimieshommista asiantuntijaksi. Eipä paljon kiinnostele iltamyöhään murehtia ihmisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja olla muutenkin lapioimassa toisten sontaa. Käteen jäävä osuus pienenee 250€/kk, ei tunnu missään. Muutakin elämää on kuin työ, vaikka esimieheni muuta kuvittelee
Minulle tarjottiin töissä ylennystä, bruttopalkka olisi noussut n. 2000 €/kk. Käteen olisi jäänyt selvästi alle tonni verotuksesta johtuen. Vapaa-aikaa olisin menettänyt reilusti. Olisi kyllä kiinnostanut mutta verotuksesta johtuen kieltäydyin kunniasta.
Eihän se ollutkaan mutta vaikka siksi että tykkään rahasta, se on tosi kivaa ja sillä voi hakkia kaikkea. Lisäksi jos tulee elämässä ongelma (yleensä aina joskus tulee) minkä voi ratkaista rahalla (todella usein voi), niin silloin ei tuota ongelmaa ole jos on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä on peräjälkeen suurperheen pikkulapsivuodet, omat vaihdevuodet, teinien riekkumiset ja omat vanhemmat autettavina työelämän ohessa, niin sorry jos mua alkaa vähän väsyttää. On kuitenkin vain varaa haaveilla eläkkeelle jäämisestä. Oikeasti painan duunia viel melkein 13 v, jos ei heitetä syrjään
N55
Kersojen tekeminen on omaa hölmöyttä.
Niitä nyt kuitenkin tarvitaan ettei kuolla sukupuuttoon, toki myös maksamaan eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
N55
Ei mullakaan ole varaa jäädä eläkkeelle vielä pitkään aikaan, asuntovelkaakin vielä sen verran että pakko painaa nöyränä duunia.
N56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän isä jäi eläkkeelle jo 40v!
Balettitanssija?
Sotilasmestari.
Onpa jäänyt aikaisin....Pettikö fysiikka, vai onko yli 100v vanha/edesmennyt? Nykyisinhän nämäkin eläkeiät on jo lähempänä 60v.
20v palvelusvuosia.
"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla. "
https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…
Miksi tuo työtön eläkkeistä ruinuttava rölli tulee pilaamaan joka ketjun? Kuinka typerä yhden asian trollailija se vähäisellä älykkyydeellä varustettuna oikein on?
Ei varmaan saa itse tulevaisuudessa, kuin takuueläkettä verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta aika valitettavaa. Viisikymppinen ja hyväkunoinen kuusikymppinen on monissa hommissa parasta työvoimaa. Osaa jo hommat vaikka silmät kiinni ja osaa erottaa tehokkaasti oleellisen paskasta.
Oma minimieläkeikä on siinä 67V että kyllä tässä pitää sorvia pyörittää.
Naurettavaa jos ei kelpaa duuniin kun eläkkeellekään ei pääse ja buumerit veivät eläkeputken mukanaan.
Faijakin jäi eläkkeelle 58 vuotiaana. Maistuisi minullekin.
58 vuotiaana saa täydet 500 päivää ansiosidonnaista. Silloin sanon itseni irti töistä. Eläkettä karttuu ansiosidonnaisella vielä sen määräytymispalkan mukaan mikä on minulla n. 8500 €. eli eläkekertymä pysyy normaalina 60 vuotiaaksi asti. Sitten vajaa 63v pääsen osittaiselle eläkkeelle minkä otan tietysti täysimääräisen
Hieno suunnitelma, epäilen vaan että tälläiset "porsaanreiät" tullaan vielä tukkimaan. Tuo 500 päivää ansiosidonnaista muuttuu varmaan ensin, sen jälkeen lähtee osittainen eläke. Ainakin jos tätä tahtia tehdään muutoksia kuin nykyhallitus tekee.
Vierailija kirjoitti:
"Joskus aikoinaan lehdissä oli ilmoituksia, että haetaan PK-seuraa."
Vielä -90 luvulla harrastettiin töissä kollegojen kanssa "päiväkahvittelua". Harmi kun jonnet pilasivat sen woke-päissään. Parit pikaiset piristivät työpäivää kummasti.
Aijai, toimistotarvikevarastossa usein nussittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään hyväntekeväisyyttä tehdä vaan lisävastuista kuuluu saada lisää liksaa.
Mä oon 55-v ja eläkkeellä hiukka oon sijoitellut ja
rahaa tulee kuin paskaa ja paska ei lopu koskaan.
T.Raffe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ollutkaan mutta vaikka siksi että tyk
Ok. No mutta tuskin olet kovin köyhä nykyisellä palkallasikaan, ja eiköhän sinullakin jo kaikki tarpeellinen ole :)
Hyvä ettet ollut oikeasti ahne, valintasi kuulostaa viisaalta.
Sotilasmestari.