Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet voisi lopettaa kokonaan. Ne, joille eläke on jo ehditty myöntää, saavat sen kuolemaansa asti. Uusia eläkkeitä ei myönnetä. Jokainen huolehtikoon itse kuluistaan.
Ei se toimi noin. Jokaisen tällä hetkellä töitä tekevän palkasta menee joku 25% nykyisiin eläkkeisiin, osa työnantajamaksuna.
Kuinka motivoituja luulet, että työntekijät ois näitä maksamaan, jos itselle ei olis eläkettä tulossa ollenkaan?
No, ei moni saa takuueläkettä enempää. Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet voisi lopettaa kokonaan. Ne, joille eläke on jo ehditty myöntää, saavat sen kuolemaansa asti. Uusia eläkkeitä ei myönnetä. Jokainen huolehtikoon itse kuluistaan.
Ei se toimi noin. Jokaisen tällä hetkellä töitä tekevän palkasta menee joku 25% nykyisiin eläkkeisiin, osa työnantajamaksuna.
Kuinka motivoituja luulet, että työntekijät ois näitä maksamaan, jos itselle ei olis eläkettä tulossa ollenkaan?
No, ei moni saa takuueläkettä enempää. Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Ravintola ja kaupan alalla saa takuueläkkeen verran eläkettä. Ei sitä eläkettä osa-aikatyöllä paljon kerry.
Lisäksi Suomessa saa takuueläkkeen lisäksi eläkeläisen asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan hoitoalalla ei saa yhtään armoa, vaikka jalat eivät enää kanna ja selkä ei pysy suorassa. Päinvastoin tuntuu että nuoret tytöt istuskelee ja vanhaa työntekijää juoksutetaan koko työvuoro.
Ja asialle ei voi yhtään mitään
Jos itse olisin 50 vuotiaana siinä kunnossa, etten jaksa töitä tehdä, niin olisin kyllä huolissani. Tuossa iässä olisi vielä mahdollista tehdä itselleen ja kunnolleen jotain, ettei päädy vuodepotilaaksi osastolle 70 kymppisenä ja maksa siellä 20 vuoden ajan.
Ei siellä vuodehoito-osastolla hengissä pysy kahta vuotta pidempää. Tulee makuuhaavoja. Kun hoitajilla on erittäin tärkeitä kirjaamistehtäviä. Eivätkä ehdi kääntelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään siitä saa kiittää, että on kartuttanut omaisuuttaan, että voi jäädä pois töistä.
Ja sellaista jossa ei ole suuret juoksevat kustannukset, tässähän moni menee harhaan, mitä suurempi tai useampi asunto/talo, sitä suuremmat ovat kulut, kalliimmat remontit, suuremmat vastikkeet ja sama sääntö koskee myös autoja, veneitä ja vaikka mitä.
Nimenomaan. Painottaisin tätä kaikista eniten, varsinkin nuorille, jotka kuvittelevat, että vain +3000€/kk palkalla tulee toimeen.
Kerron nyt lyhyesti: Olen 30-vuotias nainen, köyhästä perheestä, jossa oon joutunut koville eli säästämään pienestä pitäen rahaa ja käyttämään sitä siksi järkevästi (siihen mitä oikeasti tarvitsee). Nyt oon paiskinut n. 10-vuotta töitä pienellä palkalla, joka vaihtelee 2000€/kk molemmin puolin. Huom. kätee
Tuolla tienaa samanlaisen eläkkeen kuin tekemättä mitään. Ne pienet säästöt sitten tulee muutamassa vuodessa syötyä, kun eläkkeelle jäät. Ellei mene elämän ruuhkavuosissa jo. Toki on hienoa, että ohmiset pärjäävät omillaan, mutta meidän nyky-yhteiskunnassa pop arin tonnin palkkalaisa odottaa köyhä vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääoma tuottaa paremmin kuin työnteko.
Näin se Suomessa menee 👍
No enpä sanoisi ihan noinkaan. Jos laskee oman kuukausipalkkansa verran rahaa tavalliseksi kolmen prosentin inflaatiokorjatuksi tuotoksi pysyvästi tuottavalle pääomalle, saa oman ammattitaitonsa arvoksi aivan tyypillisesti yli miljoona euroa.