Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Jotenkin jotkut luulee, että työeläkkeetkin maksetaan veroista. Ei makseta ja eläkkeistä maksetaan vieläpä 8% suurempaa tuloveroa.
Sitten nykymaksuilla maksetaan kaikki työeläkkeet, jos eläkerahastot eivät kasvaisi senttiäkään.
Eikä ne rahat niihin ole mistään taikaseinästä tulleet. Kyllä niitä on ihan nykyisetkin eläkeläiset kerryttänyt. Eläkeläiselle kateellisuus on vain junttia.
Verorahoista muuten maksetaan suurin osa yrittäjien eläkkeistä, kun ovat luistaneet maksuistaan. Sitäkö haluatte? Kaikki eläkkeet veroista ja verotus ylös? Senttiäkään sulle ei jäis enempää, vaikka eläkemaksu (verovähennyskelpoinen) olisi 0
Kun omatkin vanhemmat jäi käytännössä sairaseläkkeelle noin 55 hujakoilla, niin kieltämättä sama houkuttelisi myös. Itsekin kohta 50. Virallinen eläke saattoi tulla lähempänä 60 vuotta, mutta lähes jatkuva sairaslomalla oleskelu alkoi siinä 55 vuotiaana.
Näin jälkikäteen katsoen on aika sama, oliko saikulla vai eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä on peräjälkeen suurperheen pikkulapsivuodet, omat vaihdevuodet, teinien riekkumiset ja omat vanhemmat autettavina työelämän ohessa, niin sorry jos mua alkaa vähän väsyttää. On kuitenkin vain varaa haaveilla eläkkeelle jäämisestä. Oikeasti painan duunia viel melkein 13 v, jos ei heitetä syrjään
N55
Kersojen tekeminen on omaa hölmöyttä.
Päin vastoin. Lapset ovat avainasemassa tässä eläkkeelle jäämisessä. Tahallaan lapsettomien eläkkeitä pitäisi leikata ihan olennaisesti koska he eivät ole osallistuneet eläkkeiden mahdollistamiseen ollenkaan yhtä isolla panoksella kuin lapsia kasvattaneet.
Ovat kuitenkin osallistuneet lapsilisien maksamiseen ja vieraiden räkänokkapentujen päivähoidon ja te
Miksi pitäisi palauttaa? Ihan samalla tavalla perheellisetkin maksavat veroja, itse asiassa keskimäärin enemmän kuin lapsettomat. Tämän lisäksi kustantavat lasten elämisen ja hoitavat ja kasvattavat lapset ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen keino tähän ongelmaan: lasketaan rikkailta sanotaan yli 6000€/kk tienaavilta verot aivan minimiin, niin kyllä niitä alkaa työnteko taas kiinnostamaan :D :D :D LOL
Ainoastaan vauvapalstan tukiammattilainen voi pitää 6000e/kk tienaavaa rikkaana. Ihan normi vähän paremmin tienaavan keskituloisen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä on peräjälkeen suurperheen pikkulapsivuodet, omat vaihdevuodet, teinien riekkumiset ja omat vanhemmat autettavina työelämän ohessa, niin sorry jos mua alkaa vähän väsyttää. On kuitenkin vain varaa haaveilla eläkkeelle jäämisestä. Oikeasti painan duunia viel melkein 13 v, jos ei heitetä syrjään
N55
Päin vastoin. Lapset ovat avainasemassa tässä eläkkeelle jäämisessä. Tahallaan lapsettomien eläkkeitä pitäisi leikata ihan olennaisesti koska he eivät ole osallistuneet eläkkeiden mahdollistamiseen ollenkaan yhtä isolla panoksella kuin lapsia kasvattaneet.
Siinä tapauksessa lapsettomilta ei pitäisi edes periä eläkemaksuja, jos he eivät mielestäsi osallis
Ei, vaan siinä maksetaan meidän vanhempiemme eläkkeet, eli itse kukin rahoittaa vanhempiaan, jotka ovat hänet kasvattaneet. Sekä maksaa veroissa yhteiskunnalle takaisin omat lapsilisänsä, tarhansa sekä koulunkäyntinsä. Lisäksi pitäisi tosiaan tulevaisuuden turvaksi kasvattaa osuutensa seuraavasta sukupolvesta. Sillä lailla olisi oikeutettu itse saamaan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Moni on isoista tuloistaan maksanut sinunkin lapsesi koulussa lorvimista ja sinun kotona oleskeluasi. Men
Minulla on omasta takaa isot tulot, tällä hetkellä brutto 12 000/kk. Nykyään nimenomaan hyvin koulutetut hyväpalkkaiset naiset saavat eniten lapsiakin. Ollaan yhteiskunnan tukipilareita, voisit olla kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää vapaaehtoiseen eläkkeeseen, niin se mahdollistaa taloudellisesti enemmin vaihtoehtoja.
Ei kannata. Nykyinen systeemi on huono. Itse otin aikoinaan kun vapaaehtoinen eläke tuli uutena tuotteena. Silloin sain jokaisesta maksusta eläketilille verovähennystä eli palkasta jäi vähän enemmän käteen. Sitten se muutettiin. Vapaaehtoista eläkettä maksetaan yleensä vain noin 5 vuoden ajan, eli kun täytät 58- v tai 60 v- aina siihen asti kun olet 65-vuotias eli ennen varsinaista vanhuuseläkeikää. Minulla ainakin oli näin ja lisäksi kun kyse oli sijoituksista, summasta osa verotettiin ansiotulona, osa pääomatulona. En tiedä lopulta siis hyödyinkö systeemistä yhtään vai en, menihän eläkeestä myös sen myöntäneen yrityksen hallintokulut, yms.
Ehkä parasta oli kuitenkin että vuosikymmenien aikana säästössä ollut summa kasvoi ihan kivasti, kun siihenhän ei saa itse koskea ennen kuin sitä aletaan maksaa.
Kannattaa siis säästää myös muulla tavoin, koska ei tuosta ole eläkeikään hirveästi apua.
Vierailija kirjoitti:
Perus jätkä ja flikka ei ymmärrä korkoa korolle efektiä ja siitä kärsivät loppuelämän
Eipä sitä tullut kukaan kertomaa 90-luvulla. Nyt on sijoituksia mutta säästö olisi pitänyt aloittaa 15 vuotta aiemmin ja nimenomaan indeksiin. Joku paska Alexandria sai huijattua mukaan, heidän rahastoissaan vain he saivar voittoa. Omat sijoitukset on olleet tappiolla jo 21 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen keino tähän ongelmaan: lasketaan rikkailta sanotaan yli 6000€/kk tienaavilta verot aivan minimiin, niin kyllä niitä alkaa työnteko taas kiinnostamaan :D :D :D LOL
Ainoastaan vauvapalstan tukiammattilainen voi pitää 6000e/kk tienaavaa rikkaana. Ihan normi vähän paremmin tienaavan keskituloisen palkka.
Ei. Kyllä 6000 e tienaavana olet tilastojen mukaan ylimmässä tulodesiilissä. Eli tienaat enemmän kuin 90% palkansaajista.
tähänasti haukuttu kun "boomerit pitävät" tyäpaikkansa nyt jos he lopettavat. LUUSEREILLE TULLUT PELKO ETTÄ JOUTUVAT ITSE TÖIHIN.
"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Painavan syyn poistamisen lisäksi esitys sisältää heikennyksiä muun muassa irtisanomisiin liittyvään kokonaisarvioon, varoituksen antamisen periaatteisiin sekä työnantajan velvollisuuteen selvittää, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
Vierailija kirjoitti:
tähänasti haukuttu kun "boomerit pitävät" tyäpaikkansa nyt jos he lopettavat. LUUSEREILLE TULLUT PELKO ETTÄ JOUTUVAT ITSE TÖIHIN.
Boomerit lopettivat työnteon jo kauan sitten. Sehän tässä onkin niin kallista. Nyt he lähestyvät 80v ikää, niin ei tätä kustannuspommia enää kovin kauan kestä.
Kiinassa eläkeikä taitaa olla 50 vuotta. Niin oli neuvostoliitossakin aikanaan.
Mielestäni on aika surullista, jos jokainen ei tahtoisi jäädä työelämästä pois silloin, jos vain taloudellisesti mahdollista . Se kun on monella tapaa pitkälti hukkaan heitetty elämä, jos työ on kaikki mitä elämässä on.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja työkyvyttömyyseläkkeellä 187000.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jotkut luulee, että työeläkkeetkin maksetaan veroista. Ei makseta ja eläkkeistä maksetaan vieläpä 8% suurempaa tuloveroa.
Sitten nykymaksuilla maksetaan kaikki työeläkkeet, jos eläkerahastot eivät kasvaisi senttiäkään.
Eikä ne rahat niihin ole mistään taikaseinästä tulleet. Kyllä niitä on ihan nykyisetkin eläkeläiset kerryttänyt. Eläkeläiselle kateellisuus on vain junttia.
Verorahoista muuten maksetaan suurin osa yrittäjien eläkkeistä, kun ovat luistaneet maksuistaan. Sitäkö haluatte? Kaikki eläkkeet veroista ja verotus ylös? Senttiäkään sulle ei jäis enempää, vaikka eläkemaksu (verovähennyskelpoinen) olisi 0
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Itse en aio lopettaa työntekoa koskaan. Saappaat jalassa.
Harva meistä elää 500-vuotiaaksi