Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo työtön eläkkeistä ruinuttava rölli tulee pilaamaan joka ketjun? Kuinka typerä yhden asian trollailija se vähäisellä älykkyydeellä varustettuna oikein on?
Ei varmaan saa itse tulevaisuudessa, kuin takuueläkettä verorahoista.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Eli 2400 brutto palkalla kun tekee töitä 30 vuotta niin saa eläkettä 1500 brutto - verot.
Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
Kannattaa säästää vapaaehtoiseen eläkkeeseen, niin se mahdollistaa taloudellisesti enemmin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on henkisesti rankempaa kuin ennen. Ei tämä sen kummempi oire ole.
Vielä 1990-luvun laman alkuun asti ei Suomessa ollut käytännössä muita työpaikkoja kuin täyspäiväisiä vakiduuneja joissa sait TESsin mukaista palkkaa ja lomat.
Suomalaisten mielestä olisi ollut täysin käsittämätöntä jos joku olisi väittänyt ettei työssäkäyvän kuulukaan saada työstä sellaista palkkaa jolla ei pysty maksamaan 100% omaa asumista ja elämistä.
Aivan yhtä käsittämättömänä olisi pidetty sitä että firma joka ei ole kirjaimellisesti menossa konkurssiin irtisanoo jopa vuosikymmeniä töissä olleita työntekijöitä vain saadakseen revittyä vielä vähän enemmän voittoa sijoittajille
Nuoretkin uskalsivat ottaa lainaa, ostaa omia asuntoja ja perustaa perheitä kun työpaikan saanut voi luottaa tulevaisuuteen ja oman työsuhteen sekä ansiotason jatkumise
Eli toisin sanoen tuo on talousjärjestelmän vika. Järjestelmä suosii pääomaa ja sijoittamista työnteon kustannuksella. Työelämä on kurjistettu, koska sijoittajien pitää saada enemmän voittoa. Ratkaisu olisi varmaankin siirtää verotusta työnteosta pääoman suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta aika valitettavaa. Viisikymppinen ja hyväkunoinen kuusikymppinen on monissa hommissa parasta työvoimaa. Osaa jo hommat vaikka silmät kiinni ja osaa erottaa tehokkaasti oleellisen paskasta.
Oma minimieläkeikä on siinä 67V että kyllä tässä pitää sorvia pyörittää.
Naurettavaa jos ei kelpaa duuniin kun eläkkeellekään ei pääse ja buumerit veivät eläkeputken mukanaan.
Faijakin jäi eläkkeelle 58 vuotiaana. Maistuisi minullekin.
58 vuotiaana saa täydet 500 päivää ansiosidonnaista. Silloin sanon itseni irti töistä. Eläkettä karttuu ansiosidonnaisella vielä sen määräytymispalkan mukaan mikä on minulla n. 8500 €. eli eläkekertymä pysyy normaalina 60 vuotiaaksi asti. Sitten vajaa 63v pääsen osittaiselle
Miksi hallitus eläkkeisiin puuttuisi? Ei niitä valtion kassasta makseta. Osittaisella eläkkeellä voi kuitenkin käydä töissä niin kuin haluaa. Sehän päinvastoin motivoi pysymään työelämässä vaikka kuormaa vähän keventääkin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan epärealistisia suunnitelmia täällä ihmisillä tulevista eläkepäivistään. Kuvittelette, että olette aktiivisia ja että teillä on hyvä itsekuri. Olette väärässä.Totuus on, että eläkkeellä päivään mahtuu vain yksi homma ja päivä on "täysi". Etelässä elämä on keksimällä keksittyjä kissanristiäisiä ja seitinohutta päiväkänniä elämän tyhjyyden täytteenä. Nimim. Nähty on ja monen kohdalla
Niin, sulla raihnaisella kasikymppisellä ehkä on tuollaista. Kun jää ajoissa töistä pois viisikymppisenä, ehtii vielä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta aika valitettavaa. Viisikymppinen ja hyväkunoinen kuusikymppinen on monissa hommissa parasta työvoimaa. Osaa jo hommat vaikka silmät kiinni ja osaa erottaa tehokkaasti oleellisen paskasta.
Oma minimieläkeikä on siinä 67V että kyllä tässä pitää sorvia pyörittää.
Naurettavaa jos ei kelpaa duuniin kun eläkkeellekään ei pääse ja buumerit veivät eläkeputken mukanaan.
Faijakin jäi eläkkeelle 58 vuotiaana. Maistuisi minullekin.
58 vuotiaana saa täydet 500 päivää ansiosidonnaista. Silloin sanon itseni irti töistä. Eläkettä karttuu ansiosidonnaisella vielä sen määräytymispalkan mukaan mikä on minulla n. 8500 €. eli eläkekertymä pysyy normaalina 60 vuotiaaksi asti. Sitten vajaa 63v pääsen osittaiselle
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Ei tota 500 päivää taida enää saada, mutta tarkista tosta https://www.tyj.fi/lakimuutokset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuret ikäluokat ole omia eläkkeitään maksaneet niinkuin joku täällä väittää. Maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. Saavat eläkettä moninkertaisesti sen mihin olisivat eläkemaksujensa mukaan oikeutettuja.
Ja sinä kateellinen mulqvisti et osaa olla iloinen heidän puolestaan. Oletko itse koskaan miettinyt mikä sinua vaivaa?
Miksi iloitsisin siitä, että kustannan näiden horiskojen vuosikymmeniä kestävän senioriloman? Se on saatana pois minulta!
Sinä työtön sosiaalipummi et kustanna yhtään mitään. Olet nytkin verotuksessa saamapuolella.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyeläkeläiset voittavat, nuoret häviävät. Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Ja toisaalta, ne vanhempiemme voitot tulevat sitten meille perintöinä.
Vierailija kirjoitti:
"Boomerit veti välistä ja kauhoi hillot omiin suihinsa, en aio maksaa laskua heidän tekemisistään."
Minä maksan mielelläni. Arvostan heidän tekemistään ja sitä mitä ovat saaneet aikaiseksi niissä olosuhteissa esim. 70-luvulla. Vauva-palstalle kirjoittelevien työttömien korvauksia ja muiden niggeriukkojen toimeentuloa mielellään en maksa mutta valtio pakottaa.
Minä taas en arvosta yhtään. Aina vetäneet välistä, kusettaneet muita ja päässeet helpolla. Nyt vielä tuhoavat kuin heinäsirkkalauma kaiken sen mitä nuoremmille vielä jäi.
Olin oikeasti kovapalkkaisessa työssä, mutta elämäntyylimme on ollut varsin kohtuullinen. Teimme kuitenkin aina kaikkea mitä mieli teki. Matkoja, mökkeilyä, veneilyä, ulkona syömistä ja juhlimista. Suu oli aika säkkiä myöden eikä venettä esim pitänyt aina vaan kasvattaa isommaksi. Hulppea asunto keskustassa, mutta mihinkään status/materia kilpailuun ei koskaan ole ollut vetoa. Esim. autojen vertailijat ovat itselle omituinen ja käsittämätön ihmislaji.
Monta vuotta ennen eläkeikää huomasin, että varallisuus riittää haluttuun elintasoon loppuiäksi kun eläkkeet huomioidaan.
Samaa ammattia oli väännetty reilu 30 vuotta, joten se oli nähty ja tietty heikentyminen työnteon reunaehdoissa alkoi vain lisääntyä.
Päätin lopettaa työt, "koska mä voin". Ei tarvinnut kysellä kenenkään mielipiteitä eikä perinteinen arvostettu ammatti ole koskaan ollut egon rakennuspalikka.
Eläkehullu heräs päikkäreiltä? Mä oon viiskymppinen ja olis niin siistiä päästä jo eläkkeelle! Valitettavasti tän hetkisen ennusteen mukaan se on mahdollista vasta lähempänä 70v ikää, eli parikyt vuotta pitäis vielä töitä paiskia.
Ei siinä mitään, kertynyt eläke tällä hetkellä noin pieni että toimeen tuleminen olisi haastavaa. Reilu tonnilla ei paljoa maksella vuokran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokoomuksen syy, vaan laiskojen ihmisten.
En suosittele jäämään joutilaaksi, työssä on paljon mukavempaa. Olen sen eläkkeellä nähnyt ja siksi palasin töihin.
Pelottaako tyel-maksujen puolesta? On syytäkin, pian on niiden maksajat harvassa.
Nyky työelämä on sontaa,kuka siellä haluaa olla? jos taloudellinen tilanne sallii muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuret ikäluokat ole omia eläkkeitään maksaneet niinkuin joku täällä väittää. Maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. Saavat eläkettä moninkertaisesti sen mihin olisivat eläkemaksujensa mukaan oikeutettuja.
Ja sinä kateellinen mulqvisti et osaa olla iloinen heidän puolestaan. Oletko itse koskaan miettinyt mikä sinua vaivaa?
Miksi iloitsisin siitä, että kustannan näiden horiskojen vuosikymmeniä kestävän senioriloman? Se on saatana pois minulta!
Sinä työtön sosiaalipummi et kustanna yhtään mitään. Olet nytkin verotuksessa saamapuolella.
Totta mutta silti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykyeläkeläiset voittavat, nuoret häviävät. Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Ja toisaalta, ne vanhempiemme voitot tulevat sitten meille perintöinä.
Toivottavasti ei vaan käyttävät itse omat rahansa ja nauttivat niistä. Siihen minä ainakin pyrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Boomerit veti välistä ja kauhoi hillot omiin suihinsa, en aio maksaa laskua heidän tekemisistään."
Minä maksan mielelläni. Arvostan heidän tekemistään ja sitä mitä ovat saaneet aikaiseksi niissä olosuhteissa esim. 70-luvulla. Vauva-palstalle kirjoittelevien työttömien korvauksia ja muiden niggeriukkojen toimeentuloa mielellään en maksa mutta valtio pakottaa.
Minä taas en arvosta yhtään. Aina vetäneet välistä, kusettaneet muita ja päässeet helpolla. Nyt vielä tuhoavat kuin heinäsirkkalauma kaiken sen mitä nuoremmille vielä jäi.
Et sinä siitä mitään tiedä, yksinkertaisesti et voi tietää.
N58 täällä. Työssä, mutta oma työpaikka saattaa lähivuosina loppua leikkausten takia. Asunto ja auto on velaton, kesämökkikin on, vähän säästöjä. En tarttis varmaankaan kauheesti rahaa elämiseen, joten jos (kun?) työt loppuu, en todellakaan ala mitenkään into piukeena ettii uusia töitä. Elämässä on muutakin kuin työ. Jos säästöjä olis enemmän, olisin ehkä jo jäänyt pois.
Mistä te olette uupuneet? Kännykän räpläämisestä ja kahvilla istumisesta. Järkyttävää on työnteko nykyisin nuoremmilla, yhtä loisimista. Maanantaina potevat krapulaa ja perjantaina saikuttavat tai toisin päin. Työnteko ei vaan heitä kiinnosta.