Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?

Vierailija
21.05.2025 |

Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä. 

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks just jouluna?  Miksi ei omaa joulua?  Eikö olisi paljon vähemmän stressaavaa käydä vaikka kesäviikonloppuna kun voi vaikka retkeillä ulkona siellä lähellä, lapset nauttivat, kukaan ei pönötä.

Emme me sinne aattona ikinä menekään, mutta joulun aikaan esim. Tapaninpäivänä.

Vierailija
142/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ajatellut, miten ennen mummo kertoi omasta lapsuudestaan ja suvusta minulle, miten mummo luki minulle ääneen ja miten mummo piirsi, väritti ja kertoi keksittyjä tarinoita.

Voisiko olla , nykylapsilla kiinnostus erilaiseen ajanviettoon, pitääkö olla nettiä  tv:tä ja muutenkin vauhtia.

Olisko kohtaamis ongelmia osalla?

Minun äitiäni meidän 3-vuotiaan tapaamiset ei ole koskaan kiinnostaneet. Anoppi kyllä leikittää, ovat pihalla, leikkivät legoilla tai käyvät vaunulenkeillä. Anoppi itse kertoo milloin hän haluaa tavata, eli melkeinpä joka viikko ottaa lapsen hoitoon. Ihmisillä vaan on eri intressit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on luopumista.  Vaikka se on joskus vaikeaa. Aikuisista lapsista täytyy päästää irti ja antaa heidän hoitaa omat asiansa, antaa heidän valita tapaamistiheys ja tajuta vanhuuden olevan yksinäinen, teetpä niin tai näin.

Sama tietysti aikuisiin lapsiin, riippuvaisemminkin pitäisi ottaa oma vastuu perheestään.

???

Ei sun ole mikään pakko luopua suhteesta lapsenlapsiin huokausten kera. 

Ei palstan mukaan se äitien ja mummojen jatkuva yhteydenpitokaan ole hyvä, kai sinäkin täältä luet.  Estoja puhelimeen, ei haluta nähdä vanhoja ihmisiä.eikä kuulla.

No sinullehan ei mikään kelpaa. Tällä palstalla on lukemattomia ihmisiä. Tässä on keskustelu, jossa toivotaan läheisiä suh

Sinäkin voit seuraavassa keskustelussa olla ärtynyt äitiisi ja anoppiisi, aina häiritsevät, kahvia vaativat, krääsää tuovat ja karkkia, antavat pullaa, ovat aina väärinpäin.  Estoja vaan puhelimeen ja keksitään joku meno jos ilmottelevat tulostaan mutta kun tulevat ihan arvaamatta ovelle.

Vierailija
144/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmissakin viesteissä todettu:

-nykylapset kasvatetaan siihen, että ihan kaikessa kysytään mitä he haluavat, osittain näin kuuluukin tietysti olla, mutta lapsi ei ole se kuka määrää ja kenen kanssa aikuinen vääntää kaksi tuntia, että tehdäänkö jotain tai miksi ei tehdä jotain

-työikäiset isovanhemmat kaipaa vapaa-aikaa koska  työelämä on todella uuvuttavaa ja on paljon mielekästä ja palauttavaa tekemistä vapaa-ajalla 

-lapsen kotona saa juosta seinille ja olla kaiken keskipiste, isovanhemmat ei jaksa tätä menoa. Nykylapset ei osaa olla paikallaan ja hiljaa tekemässä itsekseen yhtään mitään, vaan koko ajan naristaan ettei ole tekemistä

-bonuslapsenlapset.. vieraiden lasten takia ei  halua luopua omasta ajasta

Vierailija
145/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se kyläkäynti lasten kotiin pitää aina tehdä yllättäen? Ja vielä sellaisessa tupatarkastushengessä. Nykyään on puhelimet ja aina voi soittaa ja kutsua ne lapset ja lapsenlapset itse kylään, tai sitten kysyä, että sopisiko, että poikkeamme ensi sunnuntaina? 

Vierailija
146/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se kyläkäynti lasten kotiin pitää aina tehdä yllättäen? Ja vielä sellaisessa tupatarkastushengessä. Nykyään on puhelimet ja aina voi soittaa ja kutsua ne lapset ja lapsenlapset itse kylään, tai sitten kysyä, että sopisiko, että poikkeamme ensi sunnuntaina? 

Jos sinulla on sellainen äiti/lapsi-suhde äitiisi että hän tulee pitämään tupatarkastusta niin mistä se johtuu?  Kumpikaan ei ole päästänyt irti.

Myös ne lapset voi soittaa lapsuuskotiinsa, sopiiko että tulemme ensi sunnuntaina?  Niin omani tekevät.  He käyvät useammin meillä kuin minä heillä.

Itse ainakaan en hyppää junaan ja mene yllätysvierailulle reilun junamatkan päähän.

Vierailija
147/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-nykylapset kasvatetaan siihen, että ihan kaikessa kysytään mitä he haluavat, osittain näin kuuluukin tietysti olla, mutta lapsi ei ole se kuka määrää ja kenen kanssa aikuinen vääntää kaksi tuntia, että tehdäänkö jotain tai miksi ei tehdä jotain

-työikäiset isovanhemmat kaipaa vapaa-aikaa koska  työelämä on todella uuvuttavaa ja on paljon mielekästä ja palauttavaa tekemistä vapaa-ajalla 

-lapsen kotona saa juosta seinille ja olla kaiken keskipiste, isovanhemmat ei jaksa tätä menoa. Nykylapset ei osaa olla paikallaan ja hiljaa tekemässä itsekseen yhtään mitään, vaan koko ajan naristaan ettei ole tekemistä

Tämä nyt oli taas ihan puppua koko kirjoitus. Jos sinun lapsenlapsesi narisevat ja hyppivät seinille niin älä yleistä kaikkiin lapsiin. Omani eivät kyllä narise tekemisen puutetta ja osaavat muutenkin käyttäytyä hyvin. Paremmin jopa kuin monet aikuiset. 

Vierailija
148/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa kuultaa selvästi ettei oikeesti edes tahdota nähdä etenkään sitä naisten  anoppimummoa eikä toistakaan.

Vastuu näkemisistä vieritetään mummoille koskei oikeesti heitä haluta nähdä kuin ehkä lasten hoitajina.

Mummot taas eivät uskalla ottaa yhteyttä kun kuulevat kuinka on kiire töissä ja kotona  ja väsynyt ja tarvitsee lepoa.

Mummoilla tarkoitan isovanhempia. Mummo on nopeampi kirjoittaa.

Vierailija
149/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama virsi aiheesta.Tunnette vanhempanne,jos ovat menevää sorttia pitää varmaan jättää lapset tekemättä,vai?

Vierailija
150/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt oli taas ihan puppua koko kirjoitus. Jos sinun lapsenlapsesi narisevat ja hyppivät seinille

Kaikki tuo on elävästä elämästä, myös viimeinen kohta, joka selittänee asiaa.

Vierailija
151/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa kuultaa selvästi ettei oikeesti edes tahdota nähdä etenkään sitä naisten  anoppimummoa eikä toistakaan.

Vastuu näkemisistä vieritetään mummoille koskei oikeesti heitä haluta nähdä kuin ehkä lasten hoitajina.

Mummot taas eivät uskalla ottaa yhteyttä kun kuulevat kuinka on kiire töissä ja kotona  ja väsynyt ja tarvitsee lepoa.

Se on oma tulkintasi ja kuvastaa vain omaa ajatteluasi. Itse en oleta, että isovanhemmat hoitaisivat lapsiamme, mutta mukavaa olisi, kun joskus näkisivät.

Eikä mielestäni sitä näkemistä voi vastuuttaa ainoastaan lasten ja lastenlasten niskoille. En minä ainakaan mielelläni mene vanhemmilleni kylään ilman kutsua. 

Vierailija
152/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheen vanhemmatkin ovat yleensä vielä työelämässä.  65 v kälyni käy töissä muuraman päivän mutta kun hänen lapsenlapaensa olivat pieniä, nyt kaikki 6  yli 10-vuotiaita, hän oli miehensä kanssa vielä kokopäivätöissä.

Eivät he voineet lähteä 100 kmn päähän hoitamaan sairasta lasta arkena tai hakemaan päiväkodista tms.

Tämä nyt ihan konkretisoitu esimerkki.  Yleensä ihmettelen tätä vauvapalstaa , pienten lasten äideillä aina  eläkkeellä olevat vanhemmat, joissain keskusteluissa jopa apua tarvitsevia horiskoita vanhuksia. Tätäkin tietysti on, iltatähti tekee vasta  nelikymppisenä itsekin lapset.

Vierailija
153/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän tämä on. Äitini (ainoa elossa oleva isovanhempi) näkee lapseni noin 4 kertaa vuodessa. Näistä 3 kertaa on synttärit (lapseni ja serkkujen) ja kerran vuodessa käy kylässä noin 1,5 tuntia. Pettynyt olen lähinnä kiinnostuksen puutteesta. Ei tuolla määrällä vuorovaikutusta synny minkäänlaista syvempää suhdetta.

Vierailija
154/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma tulkintasi ja kuvastaa vain omaa ajatteluasi. Itse en oleta, että isovanhemmat hoitaisivat lapsiamme, mutta mukavaa olisi, kun joskus näkisivät.

Eikä mielestäni sitä näkemistä voi vastuuttaa ainoastaan lasten ja lastenlasten niskoille. En minä ainakaan mielelläni mene vanhemmilleni kylään ilman kutsua. 

Niin, sinulla ei ole vanhempiisi läheistä luontevaa suhdetta .  Miksi oletat että noin muodollisessa perheessä vanhempasi olisivat sitten välittömiä lastenlapsiin nähden ja tulisivat teille kutsumatta?  Tai tuppaisivat kylään soittamalla?

.

Vierailija
155/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Terveisin, mummi

Vierailija
156/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot. 

Niinhän se pitääkin olla. Koko elämä jotain piikomista ei houkuttele ketään

Mutta itse nämä nykymummot hoidatti lapsensa vanhemmillaan ja pisti ne piikomaan. Aika itsekkäitä siis. Tuon ikäisissä on paljon narsisteja. Alko-ongelmat myös heillä yleisiä toisin kuin vanhemmillaan. Toisaalta parempi ettei nykylapset joudukaan juoppomummojen hoitoon liian usein.

Vierailija
157/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sama virsi aiheesta.Tunnette vanhempanne,jos ovat menevää sorttia pitää varmaan jättää lapset tekemättä,vai?

Miten vastauksesi liittyy aiheeseen? Täällä surtiin, kun lapsenlapset näkevät niin harvoin isovanhempiaan, että hyvä kun tunnistavat heitä. Minä en kaipaa mitään lastenhoitoapua, en ole kaivannut tähänkään mennessä, mutta kiva olisi, jos isovanhempia kiinnostaisivat lapsenlapset edes vähän joskus.

Vierailija
158/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tämä on. Äitini (ainoa elossa oleva isovanhempi) näkee lapseni noin 4 kertaa vuodessa. Näistä 3 kertaa on synttärit (lapseni ja serkkujen) ja kerran vuodessa käy kylässä noin 1,5 tuntia. Pettynyt olen lähinnä kiinnostuksen puutteesta. Ei tuolla määrällä vuorovaikutusta synny minkäänlaista syvempää suhdetta.

Mutta et kai sitten osallistukaan keskusteluihin jossa todetaan äidit ja mummot häiritseviksi riippakiviksi?

Vierailija
159/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on sellainen äiti/lapsi-suhde äitiisi että hän tulee pitämään tupatarkastusta niin mistä se johtuu?  Kumpikaan ei ole päästänyt irti.

Myös ne lapset voi soittaa lapsuuskotiinsa, sopiiko että tulemme ensi sunnuntaina?  Niin omani tekevät.  He käyvät useammin meillä kuin minä heillä.

Itse ainakaan en hyppää junaan ja mene yllätysvierailulle reilun junamatkan päähän.

Olen eri, mutta myös meillä tehdään noita yllätyskäyntejä. Eivät laita periaatteestakaan viestiä edes lähtiessä (asuvat 100km päässä). Viimeksikin oltiin lähdössä asioille, mutta jos olis sanottu että tulkaa toiste, niin ei tarvisi jatkossa odottaa mitään käyntejä. Meillä on kyllä nykyään niin etäiset välit että ei ole irtipäästämisestä kyse. 

Ensin jankattiin ainakin 15 vuotta, että pitäisi tehdä lapsenlapsia jokaisen vastaantulija kanssa. Ja eläkkeellä sitten tulevat oikein yöksi meille lapsia katsomaan. Kun lopulta löysin kumppanin ja lapsille hyvän isän niin ei ole aikaa tavata. Pitää käydä kaiken maan puolituttujen talkoissa esiintymässä. Meitä ei autettu talon kanssa, vaikka nuorena autoin ihan kaikessa heitä. Ovat juuri jääneet eläkkeelle, mutta käyvät sen 2-3 kertaa vuodessa moittimassa, kun ei edes seinäkelloa talossa ole. Eipä mekään enää lähdetä sinne kuuntelemaan lastenhoito-ohjeita (kuten soseita 2-kuiselle, kun se on nälissään). Mutta toki, meidän se pitäisi siellä hypätä viikonloppuisin. 

Mummun kultaa äiti lässyttää pojalle kun näkevät, mutta kun eilen katsottiin valokuvia niin lapsi kysyi hänestä, että kuka tuo on. Sääli.

Turha vuodatus, mutta saipa johonkin sanottua.

Vierailija
160/237 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vastauksesi liittyy aiheeseen? Täällä surtiin, kun lapsenlapset näkevät niin harvoin isovanhempiaan, että hyvä kun tunnistavat heitä. Minä en kaipaa mitään lastenhoitoapua, en ole kaivannut tähänkään mennessä, mutta kiva olisi, jos isovanhempia kiinnostaisivat lapsenlapset edes vähän joskus.

Hyvänen aika, viette niitä lapsianne käymään siellä mummoloissa.  Niin helppoa se on.  Vanhemmat ovat tosi usein varovaisia etteivät ole haitaksi ja mitään vaan aano väärin.  Lastenlasten toinen vanhempi kun on heille vieras ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme