Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?
Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä.
Kommentit (237)
Meillä sekä miehen vanhemmat että oma äiti hoitaa lapsia oikein mielellään. Toki ovat jo eläkkeellä eikä heillä oikein ole ihmeellisempiä harrastuksia. Sain esikoisen vasta 34-vuotiaana, joten voi olla että olivat odottaneet aika pitkään, eli nyt otetaan ilo irti yhteensä kuudesta lapsenlapsesta (osa siis serkkuja). Olen kyllä heille äärimmäisen kiitollinen tuosta avusta.
En tiedä. Itselleni mummut olivat rakkaita, läheisiä ja tärkeitä. Olin aina toivottu ja tervetullut mummulaan, ja sieltä on lapsuuden lämpimimmät muistot. Toivon että osaan itse olla sellainen mummu aikanaan.
Nro 61: "Siis ettekö ollenkaan hoida omia lapsenlapsiaan? He ovat samassa asemassa kuin kuka tahansa vieraileva perhe? Outoa, todella outoa."
Jos mä kutsun jonkun lapsiperheen meille kylään, oletan kyllä, että lasten vanhemmat huolehtii kyläilyn ajan lapsistaan. Jos taas mut kutsutaan lapsiperheeseen kylään, mä voin hyvin viihdyttää niitä lapsia, koska vanhemmillaan on sitten siinä tarjoilut yms tehtävänä. Mulle siis oleellinen ero on siinä, olenko tilanteessa vieraana vai emäntänä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään isovanhemmat ovat vielä monesti työelämässä. Plus nykyajan lapsia ei paljon mummojen seura kiinnosta ellei siellä ole uusimpia pleikkapelejä ja telkassa netflixiä sun muita.
Tämä. Omat lapsenlapset, 8 ja 10v pojat, eivät viihdy kanssani, on kuulemma tylsää. Ei kelpaa ulkoilu, ei askartelu, ei leipominen. Pitäis kai olla enemmän jotain äksöniä. Totta puhuen en minäkään jaksa kuunnella niiden tappelua ja v-sanan viljelyä, mihin vanhemmat ei puutu mitenkään. Ovat koko ajan puhelimella.
Äitisi varmaan miettii miksi sinä et halua tavata häntä vaan ainoastaan tuoda lapsenlapset hoitoon. Oletko koskaan miettinyt tätä puolta? Onko hän arvokas itsenään vai lastenhoitoapuna?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 61: "Siis ettekö ollenkaan hoida omia lapsenlapsiaan? He ovat samassa asemassa kuin kuka tahansa vieraileva perhe? Outoa, todella outoa."
Jos mä kutsun jonkun lapsiperheen meille kylään, oletan kyllä, että lasten vanhemmat huolehtii kyläilyn ajan lapsistaan. Jos taas mut kutsutaan lapsiperheeseen kylään, mä voin hyvin viihdyttää niitä lapsia, koska vanhemmillaan on sitten siinä tarjoilut yms tehtävänä. Mulle siis oleellinen ero on siinä, olenko tilanteessa vieraana vai emäntänä.
JA mitään eroako ei ole siinä, onko kyseessä omat lapsenlapset?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä kutsun jonkun lapsiperheen meille kylään, oletan kyllä, että lasten vanhemmat huolehtii kyläilyn ajan lapsistaan. Jos taas mut kutsutaan lapsiperheeseen kylään, mä voin hyvin viihdyttää niitä lapsia, koska vanhemmillaan on sitten siinä tarjoilut yms tehtävänä. Mulle siis oleellinen ero on siinä, olenko tilanteessa vieraana vai emäntänä.JA mitään eroako ei ole siinä, onko kyseessä omat lapsenlapset?
Ei ole. Kun omat lapseni olivat pieniä ja käytiin mun vanhempieni luona kyläilemässä, en mä silloinkaan antanut esim taaperon juoksennella siellä miten huvittaa ja törmäillä sinne tänne. Tai piirrellä seiniin tai ottaa hyllyltä tavaroita, joihin ei saa koskea. Tai juosta portaita ylös ja alas. Jne jne. Ihan sama juttu oli, kun käytiin jollain mun kaverilla, siskollani tai ihan kenellä tahansa.
Ite kun oon tämmöinen, että otan sisarusten lapsiakin mielelläni hoitoon ja vähän jo oottelen mummoutumista, niin ihmettelen miksi ei isovanhemmat halua viettää aikaa lastenlasten kanssa. Minä nimenomaan haluan sisarusten lasten kanssa viettää aikaa myös ilman että vanhemmat ovat läsnä, koska haluan oppia tuntemaan sisarusteni lapset. He eivät ole ketä tahansa lapsia, vaan läheistä sukua. Yhdessä olemalla syntyy läheinen suhde. Toki jos ei halua sellaista, niin ei kai sitä sitten tarvitsekaan viettää aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään isovanhemmat ovat vielä monesti työelämässä. Plus nykyajan lapsia ei paljon mummojen seura kiinnosta ellei siellä ole uusimpia pleikkapelejä ja telkassa netflixiä sun muita.
Tämä. Omat lapsenlapset, 8 ja 10v pojat, eivät viihdy kanssani, on kuulemma tylsää. Ei kelpaa ulkoilu, ei askartelu, ei leipominen. Pitäis kai olla enemmän jotain äksöniä. Totta puhuen en minäkään jaksa kuunnella niiden tappelua ja v-sanan viljelyä, mihin vanhemmat ei puutu mitenkään. Ovat koko ajan puhelimella.
Lähdettiin pojan tyttären 7v kanssa veneilemään. Hän katsoi koko matkan jotain videota jossa joku oli jossain ikeassa. Helppohoitoisia ovat, isovanhempien koti on lasten säiltyspaikka, että vanhemmat voivat käydä siellä leffassa.
Onko ne yksin isovanhemmat jotka ovat muuttuneet?
Olemme hoitaneet ihan vauvasta asti paljon pieniä lapsenlapsiamme ja se nyt vaan on ihanaa. Usein otamme heidät viikonloppuna meille ainakin yhdeksi yöksi. Perjantaina tulee juuri vuoden täyttänyt ensimmäistä kertaa yökylään vähän vanhemman veljensä kanssa. Pari-kolme kertaa vuodessa he viettävät meillä 2-3 viikkoa yhdessä vanhempiensa kanssa ja silloin tietysti hoidamme heitä paljon, että vanhempansa saavat myös omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä kutsun jonkun lapsiperheen meille kylään, oletan kyllä, että lasten vanhemmat huolehtii kyläilyn ajan lapsistaan. Jos taas mut kutsutaan lapsiperheeseen kylään, mä voin hyvin viihdyttää niitä lapsia, koska vanhemmillaan on sitten siinä tarjoilut yms tehtävänä. Mulle siis oleellinen ero on siinä, olenko tilanteessa vieraana vai emäntänä.JA mitään eroako ei ole siinä, onko kyseessä omat lapsenlapset?
Ei ole. Kun omat lapseni olivat pieniä ja käytiin mun vanhempieni luona kyläilemässä, en mä silloinkaan antanut esim taaperon juoksennella siellä miten huvittaa ja törmäillä sinne tänne. Tai piirrellä s
Siis ymmärsinkö oikein että todella et hoida omia lapsenlapsiasi ollenkaan?
Nro 72: "Siis ymmärsinkö oikein että todella et hoida omia lapsenlapsiasi ollenkaan? "
Mulla ei ole lapsenlapsia. mutta jos olisi, niin on kaksi eri asiaa ottaa ne lapset hoitoon (jolloin vanhemmat eivät tule mukaan) tai että perhe tulee mun luokseni kyläilemään (vanhemmat ovat mukana). Mä olen hoitanut kyllä siskoni lapsenlapsia, mutta en hoida ja vahdi heitä silloin, kun heidän vanhempansakin ovat meillä. Silloin vanhemmat vahtivat omia lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi varmaan miettii miksi sinä et halua tavata häntä vaan ainoastaan tuoda lapsenlapset hoitoon. Oletko koskaan miettinyt tätä puolta? Onko hän arvokas itsenään vai lastenhoitoapuna?
Normaalit isovanhemmat ovat enemmän kiinnostuneita lapsenlapsistaan, meitä lapsiaan ovat ehtineet jo katsella iät ja ajat. Mun äiti tulee meillä käymään niin hihkuu kovaan ääneen pikkuisille miten hauska on nähdä heitä, meille joku "kiva nähdä teitäkin" tyylinen pakollinen välikommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi hoidatti sinut vanhemmillaan ja nyt ihmettelet kun he eivät ole kiinnostuneita sinun lapsista.😂
Ei mun vanhemmat viettäneet mitenkään erityisiin mun kanssa aikaa tai kasvattaneet.
- 80-luvun avainkaulalapsi
Sama. Telkkari ja koulu kasvattivat.
Nro 72: "Siis ymmärsinkö oikein että todella et hoida omia lapsenlapsiasi ollenkaan? "
Mulla ei ole lapsenlapsia. mutta jos olisi, niin on kaksi eri asiaa ottaa ne lapset hoitoon (jolloin vanhemmat eivät tule mukaan) tai että perhe tulee mun luokseni kyläilemään (vanhemmat ovat mukana). Mä olen hoitanut kyllä siskoni lapsenlapsia, mutta en hoida ja vahdi heitä silloin, kun heidän vanhempansakin ovat meillä. Silloin vanhemmat vahtivat omia lapsiaan.
Puhuimme siis eri asiasta, minä vastasin ketjun alkuperäisen viestin perusteella.
Olin juuri aloittanut yliopistossa opinnot, kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi. Toki kävin tyynnyttelemässä vauvaa, kun itki pitkät ajat. Paljastui sitten maitoallergia. Yhden ison tentin jätin melkein väliin hoitamisen takia. Toinen lapsi syntyi, kun tein gradua. Lapset olivat luona yökylässä silloin tällöin ja oli kivaa. Mutta myös uuvuttavaa. Onneksi heidän toinen isoäiti jäi työttömäksi jo 57-vuotiaana ja hän asui heidän lähellään ja hoiti lapsia paljon.
Itse näin lapsuudessa isovanhempia vain kerran vuodessa kesälomalla, kun ajettiin isän kotipaikalle. Toista mummia näin ehkä viisi kertaa elämässäni. Kukaan kavereistanikaan eivät olleet missään mummoloissa kesäisin. Kun oma lapseni kuoli, niin lapsenlapset olivat 9- ja 12-vuotiaita ja silloin tietenkin suruni myötä menetin jopa työkykynikin. Yhteys lastenlapsiin harveni luonnollisesti, mutta edelleen on hyvät ja lämpimät välit.
Itselläni ainakin liikaakin haluavat, ehdottelevat yökyläilyä sun muuta. Ei ole tarvetta ollut meillä viedä yökylään, mutta ollaan annettu mahdollisuus muuten nähdä niin paljon kuin mahdollista.
Meillä on ollut niin, että äitini laitettiin hänen isoäidilleen hoitoon melkein koko ajaksi, koska minun isovanhempiani ei kiinnostanut olla äiti ja isä.
Ja kun minä sisarukseni kanssa synnyttiin, ollaan oltu todella läheisiä tuon ei-äidillisen mummumme kanssa. Vietimme monia kesiä hänen luonaan ja hän tuntui aidosti pitävän meidän seurasta. Eli joskus menee näinkin päin ...
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsenlapsia. mutta jos olisi, niin on kaksi eri asiaa ottaa ne lapset hoitoon (jolloin vanhemmat eivät tule mukaan) tai että perhe tulee mun luokseni kyläilemään (vanhemmat ovat mukana). Mä olen hoitanut kyllä siskoni lapsenlapsia, mutta en hoida ja vahdi heitä silloin, kun heidän vanhempansakin ovat meillä. Silloin vanhemmat vahtivat omia lapsiaan.Puhuimme siis eri asiasta, minä vastasin ketjun alkuperäisen viestin perusteella.
Jep ja minä taas kommenttiin 58, jossa kyse oli lapsiperheen vierailusta.
Siis ettekö ollenkaan hoida omia lapsenlapsiaan? He ovat samassa asemassa kuin kuka tahansa vieraileva perhe? Outoa, todella outoa.