Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?

Vierailija
21.05.2025 |

Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä. 

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi hoidatti lapsensa äidiltään 70-luvulla. On nyt mummona niin kiireinen ettei halua nähdä lapsenlapsia. Vaikka asuu 2 km päässä. On kuulemma omat lapsensa *hoitanut*. 

Vierailija
22/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot. 

Niinhän se pitääkin olla. Koko elämä jotain piikomista ei houkuttele ketään

Mikäli on jo eläkeiässä niin anuttia elämästä, ei säästää, jos tekee mieli Fasun kahvilaan niin sinne, ukomaille jos mieli tekee ja saa seuraa , voi yksinkin mennä jos on kokemusta matkustamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat eli sen lapsiajan jo meidän kanssa. Nyt on työelämässä ja omat menot, vihdoin voivat nauttia elämästä kun ei ole lapsia kotona ja velaton asunto, ja se heille suotakoon. Omat vanhemmat näkee meidän lapsia 1-2 x vuosi. Isän puolelta sama. Kummeja näkee joka toinen vuosi kerran. 

Vierailija
24/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot. 

Tämä on hyvä muistaa myöhemmin yksinäisenä ja jalattomana petipotilaana.

Vierailija
25/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään isovanhemmat ovat vielä monesti työelämässä. Plus nykyajan lapsia ei paljon mummojen seura kiinnosta ellei siellä ole uusimpia pleikkapelejä ja telkassa netflixiä sun muita.

Ja asunnot ovat pieniä. 

Vierailija
26/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin nykynuoret...

Vierailija
27/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisäitisi taisi itse kysyä vanhemmiltaan lastenhoitoapua, jota sinä et tee. Et voi saada hoitoapua jos et pyydä sitä itse. Ei äitisi tiedä että tarvitset jos et pyydäkään.

Vierailija
28/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on nykyään mielenkiintoisempaa tekemistä. Kenties saanut omasta lapsiajastaan ihan tarpeeksi haluten välillä jotain muutakin.

No, joskus niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä niin haluttu. Eihän se vieläkään ole täysin hyväksyttyä olla tekemättä niitä lapsia ilman, että joutuu muiden naisten sylkykupiksi. 

Tässä ketjussa puhutaan nykyajan isovanhemmista. Se ikäluokka on kyllä kuullut ehkäisystä.

Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa mökin, niin ymmärrän kyllä, että siellä sitten haluaa myös olla. Mun siskoni vietti kyllä mökillään mahdollisimman paljon aikaa jo työelämässä ollessaankin, mutta eläkkeelle jäätyään vieläkin enemmän. Käy kaupungissa vain silloin, jos hänellä on lääkäriaika tai jotain vastaavaa. Hän kuitenkin ottaa lapsenlapsiaan mukaansa mökille. Nyt tosin vähän hankalampaa, kun lapset ovat kouluikäisiä, mutta esim lähtee perjantaina, kun lapset pääsee koulusta, ja sitten lasten isä hakee mökiltä sunnuntaina, jotta lapset pääsevät taas maanantaina kouluun. Omilla vanhemmillani eiollut mäkkiä, joten eivät he ikinä mökillä olleet. Omat isovanhempani taas asuivatkin maaseudulla eikä hekään sieltä satojen kilometrien päästä tulleet lapsenvahdiksi, jos mun vanhemmat halusivat mennä leffaan tms. Kesälomilla olin mummolassa (äidin äiti), mutta en ehtinyt olla kovin montaa kertaa, koska mummo kuoli, kun olin 9v. Isän äidin luona en ollut koskaan hoidossa. Hänkin asui maaseudulla, mutta sen verran lähempänä, että siellä käytiin sitten päiväseltään koko perhe kääntymässä. Ei siis oltu koskaan yötä.

Mutta se tuli mieleen, että onhan tämän päivän eläkkeelle jäävät yleensä aika hyväkuntoisia. Eli eivät olekaan vielä "keinutuolissaan kuolemaa odottavia". Ja moni haluaa eläkkeelle jäätyään tehdä kaikkea sitä, mitä ei työelämässä ollessaan ehtinyt. Tunnen ihmisiä, jotka eläkkeelle jäätyään pistivät ison omakotitalonsa myyntiin ja ostivat tilalle kerrostalokaksion ja mökin. Eivät siis ole varautuneetkaan yövieraisiin kuin korkeintaan siellä mökillä. Siskoni kanssa just eilen juteltiin ja hän kertoi, että on vaikea saada kaveriporukkaa kasaan, kun kaikilla (ovat siis kaikki jo eläkkeellä) on niin kiire. Kaikille sopivaa ajankohtaa ei tunnu löytyvän. Omat vanhempani tekivät niin pitkän työuran, että heidän lapsenlapsensakin olivat jo aikuisia, kun jäivät pois työelämästä. Heille ei siis tullut mitään "menevää ja kiireistä" eläkeikää vaan samaa työssäkäyvän  arkea elivät yli kahdeksankymppisiksi. 

Vierailija
30/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kannalta se on hyvä. Koska vanhemmat ovat lasten vanhempia ensisijassa, lähiomaisia ja lapsilla on oma koti, piha, kuviot. On eri asia jos isovanhemmat motivoituneita ja aikaa. Kaikilla oma elämä kuitenkin. Onhan lisäksi tätiä ja serkkua.

Vierailija
31/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi hoidatti lapsensa äidiltään 70-luvulla. On nyt mummona niin kiireinen ettei halua nähdä lapsenlapsia. Vaikka asuu 2 km päässä. On kuulemma omat lapsensa *hoitanut*. 

Kun on kerran lapsia tehnyt on sidottu heihin lopun elämän ja on velvollinen täyttämään samat velvollisuudet, kuin se oma äiti aikoinaan? 

Vierailija
32/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsena vanhempasi jättivät sinut paljon isovanhemmillesi ja nyt lastesi isovanhemmat eivät halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa?

No nehän ovat ne samat ihmiset koko ajan. Eivät tykkää lapsista.

Vierailija
33/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat tulla, jos suostuvat kännykköjensä takavarikkoon heti eteisessä.  Mikään ei ole niin surullista kuin lapsi kyyhöttämässä huonoryhtisenä puhelimensa päällä tunnista toiseen.  Eivät jostain syystä tykkää  säännöstä.

Vierailija
34/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen lapsenlapsen viedä vaikka jätskille, elokuviin tai teatteriin. Ei kai ketään tarvitse viikkokaupalla hoitaa.

Ei joku 2-4 h kk ole liikaa ja ehtii hyvin niin omiin menoihin. 

Vierailija
35/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ajatellut, miten ennen mummo kertoi omasta lapsuudestaan ja suvusta minulle, miten mummo luki minulle ääneen ja miten mummo piirsi, väritti ja kertoi keksittyjä tarinoita.

Voisiko olla , nykylapsilla kiinnostus erilaiseen ajanviettoon, pitääkö olla nettiä  tv:tä ja muutenkin vauhtia.

Olisko kohtaamis ongelmia osalla? 

Tämä. En ole mummo, mutta sisaruksen kolme lasta ovat jo vuosia istuneet nenä kiinni ruuduissa, ja jos sen keskeyttää niin tulee raivokasta huutoa. En todellakaan hoida tuollaisia. Lisäksi minun pitäisi aina kulkea, he eivät koskaan tule itse käymään meillä. Hoidan vain kotonani jos hoidan, en mene vieraaseen huusholliin piikomaan, ENKÄ kuljeta lapsia edes taas, vaan vanhemmat hoitavat kuljetuksen itse. Sama jos on huvikseen keksitty ruokarajoitteita, kuten ei halpaa appelsiinimehua vaan sellaista joka maksaa 5€ litralta. Jos tollaisia on niin sitten pitää itse tuoda ne erikoisruuat. Mitään allergioita heillä ei kellään ole. 

Omat vanhempani kun hoitivat lastani niin minä vein lapsen ja hänelle ruuan mummolaan, ja hain hänet kotiin. Vanhemmat saivat keskittyä yhteiseen kivaan ja puuhailuun, johon ei liittynyt mitään älylaitteita.

Vierailija
36/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on nykyään mielenkiintoisempaa tekemistä. Kenties saanut omasta lapsiajastaan ihan tarpeeksi haluten välillä jotain muutakin.

No, joskus niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä niin haluttu. Eihän se vieläkään ole täysin hyväksyttyä olla tekemättä niitä lapsia ilman, että joutuu muiden naisten sylkykupiksi. 

Tässä ketjussa puhutaan nykyajan isovanhemmista. Se ikäluokka on kyllä kuullut ehkäisystä.

Joo joo, mutta se avioliitto oli naiselle ainoa tapa päästä sieltä lapsuudenkodin ikeen alta, eli kannattaa vähän tutustua milloin nainen sai samat oikeudet kuin mies. Ja myös siihen ehkäisyn saatavuuden historiaan kannattaa tutustua. Historian tunteminen antaa vähän sitä perspektiiviä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kannalta se on hyvä. Koska vanhemmat ovat lasten vanhempia ensisijassa, lähiomaisia ja lapsilla on oma koti, piha, kuviot. On eri asia jos isovanhemmat motivoituneita ja aikaa. Kaikilla oma elämä kuitenkin. Onhan lisäksi tätiä ja serkkua.

Noista serkuiusta tuli mieleen, että kun mä olin 1960-luvulla  kesäisin mummolassa, niin siellä oli samaan aikaan paljon serkkujakin. Eikä mummo meitä mitenkään vahtinut. Teki kotihommia ja me lapset viiletettiin keskenämme pitkin pihoja ja metsiä. Isommat serkut vahti pienempiä. Tänä päivänä ei taitaisi tulla kuuloonkaan, että 9v kuskaisi fillarin tarakalla 5v:tä ajaen autotien reunassa. Tai että liuta lapsia, joista vanhin on 14v,  kävelisi junarataa pitkin päästäkseen uimarannalle. 

Vierailija
38/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se pitääkin olla. Koko elämä jotain piikomista ei houkuttele ketään

Mutta itse aikanaan tuuppasivat lapsensa vanhemmilleen jopa viikkokausiksi kesäisin. Se ei haitannut, että omien vanhempien 'koko elämä oli piikomista'.

Omat vanhempani eivät koskaan vieneet meitä hoitoon minnekään, että se tuosta tuuppaamisesta..

Vierailija
39/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi kieltäytyi hoitamasta lapsenlastaan eli poikaamme. Mies oli vielä yrittäjä enkä päässyt mihinkään sillä suku kaukana. 

Anoppi on sellainen todella voimakas tyyppi. Loppujen lopuksi meillä kävi tuttu hoitamassa poikaa 2 h viikko. Maksettiin palkkaa. Ja anopin luonteen huomioiden oli varmaan hyvä ettei suostunut hoitamaan. 

Vierailija
40/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat tulla, jos suostuvat kännykköjensä takavarikkoon heti eteisessä.  Mikään ei ole niin surullista kuin lapsi kyyhöttämässä huonoryhtisenä puhelimensa päällä tunnista toiseen.  Eivät jostain syystä tykkää  säännöstä.

Tulla? Etkö itse käy heitä katsomassa?

Mutta hyvä sääntöhän tuo on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi