Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?

Vierailija
21.05.2025 |

Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä. 

Kommentit (237)

Vierailija
41/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot. 

Minun isovanhempani halusivat tavata minua viikottain kun olin pieni ja kuukausittain kun kävin koulua. Kesät vietin heidän mökillä heidän pyynnöstä.

Omat vanhempani eivät halua lapsiani tavata koskaan, ainoastaan silloin näkevät heidät vilaukselta jos itse käymme ovella viemässä syntymäpäiväonnittelut.

Ei tarvitse leikkiä tai antaa lahjoja, mutta jotenkin paska maku tästä jää suuhun kun selitän heille, miksei mummi tai ukki halua ikinä nähdä, kysellä kuulumisia tai laittaa lapsille edes joulukorttia.

Tämä kaikki kostautuu. Lastenlapset eivät tiedä menettäneensä mitään, mutta sitten kun isoäiti on vanha, sairas ja yksinäinen, hän valittaa miksi kukaan ei käy

Semmonen kostofantasia siellä😂

Vierailija
42/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat huomattavasti vähemmän motivoituneita hoitamaan lapsia kuin isovanhempani aikanaan. Isovanhemmillani oli 12 lastenlasta, joista 6 asui samassa naapurustossa. Oltiin enemmän mummolassa kuin kotona. Meidät komennettiinkin usein mummolaan häiritsemästä. Aina oli ainakin puuroa tai keksejä ja mehua tarjolla ja ruoka-aikaan ruokaa. En nyt sano, että pitäisi olla samalla tavalla avoimet ovet, mutta me olimme aina tervetulleita ja todella läheisiä. Isovanhempien luona vietetty aika onkin lapsuuteni lämpimin muisto.

Minun vanhemmilla on kolme lapsenlasta, kaikki ihan normaalisti käyttäytyviä. He eivät halua tavata lapsenlapsia useammin kuin kerran viikossa, vaikka ovat terveitä, kuusikymppisiä eläkeläisiä. No kukin tyylillään, mutta he hoidattivat aikanaan omat lapsensa vanhemmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkekäiset on ihan eri ihmistyyppiä kuin vanhempansa. Tärkeintä on omat nautinnot. 

Täyttä roskaa! Meitä on 5 sisarusta, nuorinta lukuun  ottamatta olemme nyt eläkeläisiä,  ja KAIKILLA meillä on hyvät välit lapsiimme ja KAIKKI me olemme usein lastenlasten kanssa: hoitamassa, leikkimässä, leipomassa, viemässä puistoon, hakemassa yökylään jne. TÄMÄ on normaalia, ei mikään tunnekylmyys. 

Vierailija
44/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset ovat huonosti kasvatettuja. Kun sanoo, että hammaspesulle ja pää tyynyyn, ei totella. Ruokailu voi olla temppuilua jne. Ei sitä mummo ja pappa kauaa jaksa.

ei sitä niin tylystiv tarvi sanoa että pää tyynyyn, satu ikäisille luetaan unisatu jne

Voi kun tuli mummia ikävä!! Hän huusi meille serkuksille aina vintin ovelta että naamat rullalle ja rullat tyynyyn, kun piti lopettaa supina ja ruveta nukkumaan

Vierailija
45/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani ovat huomattavasti vähemmän motivoituneita hoitamaan lapsia kuin isovanhempani aikanaan. Isovanhemmillani oli 12 lastenlasta, joista 6 asui samassa naapurustossa. Oltiin enemmän mummolassa kuin kotona. Meidät komennettiinkin usein mummolaan häiritsemästä. Aina oli ainakin puuroa tai keksejä ja mehua tarjolla ja ruoka-aikaan ruokaa. En nyt sano, että pitäisi olla samalla tavalla avoimet ovet, mutta me olimme aina tervetulleita ja todella läheisiä. Isovanhempien luona vietetty aika onkin lapsuuteni lämpimin muisto.

Minun vanhemmilla on kolme lapsenlasta, kaikki ihan normaalisti käyttäytyviä. He eivät halua tavata lapsenlapsia useammin kuin kerran viikossa, vaikka ovat terveitä, kuusikymppisiä eläkeläisiä. No kukin tyylillään, mutta he hoidattivat aikanaan omat lapsensa vanhemmillaan.

Kerran viikossahan on nykyaikana ruhtinaallisen paljon. Lapsemme isoisä on nähnyt hänet yhteensä kolme kertaa.

Vierailija
46/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi kieltäytyi hoitamasta lapsenlastaan eli poikaamme. Mies oli vielä yrittäjä enkä päässyt mihinkään sillä suku kaukana. 

Anoppi on sellainen todella voimakas tyyppi. Loppujen lopuksi meillä kävi tuttu hoitamassa poikaa 2 h viikko. Maksettiin palkkaa. Ja anopin luonteen huomioiden oli varmaan hyvä ettei suostunut hoitamaan. 

Isovanhempi = ilmainen lastenhoitoautomaatti? 

Vierailija
47/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa on tutkittu, että boomer-sukupolvi vietti vähemmän aikaa omien lastensa kanssa kuin heitä edeltänyt ja x-sukupolvi. Ja nyt kun he ovat isovanhempia niin viettävät myöskin vähemmän aikaa lastenlastensa kanssa. Eli kyllä on yleistä. 

Vierailija
48/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu painaa. Ettei satu mitään. Lyö päätään, vedä henkeen ruokaa ja tukehdu, huku ammeeseen, vedä haavaa leikkuuveitsellä, nappaa lattialle pudonnutta sydänlääkettä suuhunsa.  Pienen lapsen vahtiminen on ikäihmiselle rankkaa.

Vierailija
49/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi hoidatti lapsensa äidiltään 70-luvulla. On nyt mummona niin kiireinen ettei halua nähdä lapsenlapsia. Vaikka asuu 2 km päässä. On kuulemma omat lapsensa *hoitanut*. 

Veikkaan että hän kyllä mielellään NÄKISI, mutta sinä ajattelet että näkeminen tarkoittaa että anoppi HOITAA sinun lapsesi. Eiköhän hänelle sovi hyvin että lapsenlasten kanssa kyläillään hänen luona, hän ei vai halua olla lastenhoitaja, mikä on täysin ok, kun omat on jo hoidettu.

Vierailija
50/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi hoidatti lapsensa äidiltään 70-luvulla. On nyt mummona niin kiireinen ettei halua nähdä lapsenlapsia. Vaikka asuu 2 km päässä. On kuulemma omat lapsensa *hoitanut*. 

Veikkaan että hän kyllä mielellään NÄKISI, mutta sinä ajattelet että näkeminen tarkoittaa että anoppi HOITAA sinun lapsesi. Eiköhän hänelle sovi hyvin että lapsenlasten kanssa kyläillään hänen luona, hän ei vai halua olla lastenhoitaja, mikä on täysin ok, kun omat on jo hoidettu.

Kummallinen ajatus tälläinen, että mummon luona kyläillään virallisesti kuin vieraan luona. Minä olisin ikionnellinen, jos pääsisin HOITAMAAN omia ihania lapsenlapsiani!!! Enkä syyllistä lapsiani siitä että olet hoitanut heitä kun he olivat lapsia. Eihän se heidän päätöksensä ollut syntyä ja toiseksi, he ovat elämäni ilo ja rakkaus. Pikkulasten kanssa oli joskus rankkaa ja juuri siksi haluan auttaa omia rakkaita lapsiani pikkulasten kanssa. Mummona saan kuoria kermat päältä ja hemmotella pikkuisia.

Vierailija
51/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isovanhempani halusivat tavata minua viikottain kun olin pieni ja kuukausittain kun kävin koulua. Kesät vietin heidän mökillä heidän pyynnöstä.

Omat vanhempani eivät halua lapsiani tavata koskaan, ainoastaan silloin näkevät heidät vilaukselta jos itse käymme ovella viemässä syntymäpäiväonnittelut.

Ei tarvitse leikkiä tai antaa lahjoja, mutta jotenkin paska maku tästä jää suuhun kun selitän heille, miksei mummi tai ukki halua ikinä nähdä, kysellä kuulumisia tai laittaa lapsille edes joulukorttia.

Miksi sinun pitäisi selittää sitä heille? Se on lapsille ihan luonnollinen asia, kun se on ollut aina näin. Sinun selittämisesi tuo turhaa kannettavaa lastesi harteille, kun epäilemättä selityksestäsi kuuluu oma mielipiteesi. Mistäkö näin epäilen? Jo ilmaisu peen maku riittää varmistamaan asian. 

Vierailija
52/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi hoidatti sinut vanhemmillaan ja nyt ihmettelet kun he eivät ole kiinnostuneita sinun lapsista.😂

Ei mun vanhemmat viettäneet mitenkään erityisiin mun kanssa aikaa tai kasvattaneet. 

- 80-luvun avainkaulalapsi

Vierailija
53/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsena vanhempasi jättivät sinut paljon isovanhemmillesi ja nyt lastesi isovanhemmat eivät halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa?

No nehän ovat ne samat ihmiset koko ajan. Eivät tykkää lapsista.

Tämä. Ja tehän voitta sitten siirtyä omien lasten hoitamisesta lastenlasten hoitamiseen jos se on teidän elämässänne se tärkein asia. Kaikki ei sellaista elämää halua, mutta toivottavasti saatte paljon lapsenlapsia ja ensimmäiset jo kun lapsenne ovat 18 20 vuotiaita, niin pääsette hoitamaan lapsenlapsia mahdollisimma pian!

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat tulla, jos suostuvat kännykköjensä takavarikkoon heti eteisessä.  Mikään ei ole niin surullista kuin lapsi kyyhöttämässä huonoryhtisenä puhelimensa päällä tunnista toiseen.  Eivät jostain syystä tykkää  säännöstä.

Toisaalta kännykkäänsä tuijottava lapsi on helppo hoidettava. Siinä voi isovanhemmat puuhastella omia juttujaan ihan rauhassa, kunhan välillä antaa jotain ruokaa lapsenlapselle. Mulla oli pari vuotta sitten siskoni lapsenlapset viikonlopun hoidossa ja kyllä sai käyttää mielikuvitustaan, että alakoululaiset sai irti kännyköistään :D Onneksi toisena päivänä oli kaunis ilma ja pitkän houkuttelun jälkeen suostuivat lähtemään lähimetsään leikkimään vesisotaa.  Jaksoivat olla siellä jopa pari tuntia, mutta sitten taas sisåälle ja kännykkä kouraan. Mutta sekin todennäköisesti johtui vain siitä, että saatiin mun kolmekymppinen poika tulemaan mukaan "sotimaan". Tuskin olisivat lähteneet vain mun kanssani. Maailma muuttuu ja lapset myös.

Vierailija
55/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi kieltäytyi hoitamasta lapsenlastaan eli poikaamme. Mies oli vielä yrittäjä enkä päässyt mihinkään sillä suku kaukana. 

Anoppi on sellainen todella voimakas tyyppi. Loppujen lopuksi meillä kävi tuttu hoitamassa poikaa 2 h viikko. Maksettiin palkkaa. Ja anopin luonteen huomioiden oli varmaan hyvä ettei suostunut hoitamaan. 

Ja sitten ihmetellään, että joku vierasko teillä käy hoitamassa?!? Näin siis meillä. No kun ei ole ketään perheestä tai lähisuvusta, niin se on pakko ottaa vieras, maksettu hoitaja jos jonnekin meinaa päästä.

Vierailija
56/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli ennen. Vai haluatko että isovanhemmat hoitavat lapsesi nyt? Kerran viikossa on täysin riittävästi, jopa usein.

Vierailija
57/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen ajatus tälläinen, että mummon luona kyläillään virallisesti kuin vieraan luona. Minä olisin ikionnellinen, jos pääsisin HOITAMAAN omia ihania lapsenlapsiani!!! Enkä syyllistä lapsiani siitä että olet hoitanut heitä kun he olivat lapsia. Eihän se heidän päätöksensä ollut syntyä ja toiseksi, he ovat elämäni ilo ja rakkaus. Pikkulasten kanssa oli joskus rankkaa ja juuri siksi haluan auttaa omia rakkaita lapsiani pikkulasten kanssa. Mummona saan kuoria kermat päältä ja hemmotella pikkuisia

Mulla tulee jotenkin surullinen olo siitä, että on näin paljon isovanhempia jotka eivät osaa arvostaa sitä elämän jälkiruokaa. Lapsenlapsethan on parasta, mitä elämä voi tarjota. Miksi näin ymmärtämättömät ja lapsivihamieliset ovat edes hankkineet omia lapsia? Kamalaa.

Vierailija
58/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen ajatus tälläinen, että mummon luona kyläillään virallisesti kuin vieraan luona. Minä olisin ikionnellinen, jos pääsisin HOITAMAAN omia ihania lapsenlapsiani!!! Enkä syyllistä lapsiani siitä että olet hoitanut heitä kun he olivat lapsia. Eihän se heidän päätöksensä ollut syntyä ja toiseksi, he ovat elämäni ilo ja rakkau

Ei siinä ole mitään kummallista että vierailut sovitaan etukäteen ja vanhemmat hoitavat omat lapsensa vierailun ajan. Kummallisempaa on ajatella että lapset vain työnnetään yllättäen mummolan ovista sisään että hoitakaa nuo, heippa!

Vierailija
59/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa hoitamistahan on pirun usein. Olisitte kiitollisia. Ja jos vielä kolme tenavaa yhtä aikaa, on siinä sählinkiä.

Vierailija
60/237 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi hoidatti sinut vanhemmillaan ja nyt ihmettelet kun he eivät ole kiinnostuneita sinun lapsista.😂

Ei mun vanhemmat viettäneet mitenkään erityisiin mun kanssa aikaa tai kasvattaneet. 

- 80-luvun avainkaulalapsi

Niin, kannattaa vähän peilata sitä omaa lapsuutta. Naiivia olettaa, että ne oman äidin äidilliset tunteet herää niihin lapsenlapsiin.#ällöäitimyytti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme