Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?
Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä.
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa lastenhoitoapua, mutta olisi kiva, jos samassa kaupungissa asuvat isovanhemmat kävisivät joskus edes kahvilla meillä. Ollaan monesti kyläilty heillä, mutta ei ole kovin mielekästä, kun yhteydenpito on niin yksipuolista. Nyt ollaan lopetettu, mutta eipä ole mitään kuulunut.
Oletko pyytänyt heitä kahville tai syömään? Itse en kehtaa vain pamahtaa paikalle kesken heidän kiireittensä
Poikamme on ollut miniän kanssa jo 24v mutta olemme 2x käyneet heillä syömässä, he käyvät meillä useita kertoja vuodessa
Juuri tällainen asenne ärsyttää. Pitää olla jatkuvasti houkuttelemassa kylään, kun toinen pelkää tuppautuvansa. Meidän isovanhemmat ovat juuri sellaisia, jotka eivät oma-aloitteisesti kyläile koskaan. Ei sitä houkuttelua loputtomiin jaksa, jos toisilla ei ole minkäänlaista oma-aloitteisuutta.
Eikös se ole yleinen tapa vauvalaisilla että kun miehen vanhemmat tulee kahville lähdetään ovet paukkuen lenkille? Ollaan tarkkoja että mies on ostanut kahvipaketin josta kahvit keittää, leiponut tai ostanut valmista. Sit lasketaan onko appivanhempien tuomiset korvanneet tarjottavia vai jäätiinkö miinukselle.
Ei ole yleistä eikä lainkaan normaalia.
Olin juuri kaupungissa käymässä ja pirautin samalla pojalleni ja miniälle ja kysyin, voisinko samalla piipahtaa heitä ja lapsia tervehtimässä. Syötin siinä sitten pikkuisen ja leikin isomman kanssa legoilla vähän aikaa. Lähteissä miniä halasi lämpimästi ja sanoi, että olen aina tervetullut milloin vain. Taas jäi hyvä mieli.
Muutenkin lapset ovat meillä usein hoidossa, joten lämpimät välit heihin on tietysti muodostuneet. Haluan ja saan nähdä lapsenlapsiani usein, autan ja saan apua. Näin se kuuluu olla.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että niitä eläkevuosia saa viettää juuri niin itsellisesti ja elämyksentäyteisesti kuin huvittaa, mutta tehdyt valinnat ovat jokaisella vastassa sitten, kun toimintakyky alkaa heikentyä ja elämänpiiri kutistua. Turha niitä lapsenlapsia on enää sitten myöhemmin kaipailla vanhainkotiin tai vuodeosastolle vierailemaan. Miksi ne täysin vierasta vanhusta tulisivat pällistelemään.
No mun äitini olisi kyllä ansainnut parempaa. Hoiti ja hoivasi aikanaan minkä ehti, ja mun nyt aikuinen, lapseton tyttäreni on niin itsekäs ja kiireinen että kahdesti vuodessa ehtii käymään hiipuvan mummon luona parin kilometrin päässä. Pettymys on valtaisa, mutta mikäs teet, parhaani yritin läheisen suhteen ylläpitämiseksi näiden kahden välillä. Ei se toimi vain yhteen suuntaan.
Nykyään melko yleistä, sillä tämän päivän mummot ovat ensimmäinen sukupolvi, jotka ovat vapautuneet nyrkin ja hellan välistä, jota on vielä tuettu lainsäädännöllä.
He ovat kasvatettu piloille jo lapsena. Eivät ole suostuneet äidin pikkupiioiksi ja kotiapulaiseksi, niin kuin edellisen sukupolven naiset, vaan ovat vallanneet yliopistot ja kouluttaneet itsensä ja tehneet työuraan ja jättäneet muiden tarpeet huomioimatta.
Siinä jopa oma puoliso on jäänyt palvelematta, kun on luotu työuraa ja nousseet barrikaadeilla vaatimaan lapsilleen subjektiivista päivähoito-oikeutta (80-luku) nyrkiniskut perheissä rangaistavaksi teoksi (80-luku) ja puolison raiskaus avioliitossa 90-luku. Ja nämä naiset on jättänyt oman onnensa nojaan, lastenlapsian lisäksi, iäkkäät sukulaiset ja kieltäytyneet ottamasta heitä kotiinsa hoivaa, oli kysymys iäkkäistä vanhemmista tai appivanhemmista ja laittaneet heidät laitokseen. Samoin sairaat puolisot.
Siinä missä heidän äidit ja mummot palveli muita 24/7 omat tarpeet unohtaen, hoitivat lastenlapset, vanhukset, sairaat, ompelivat vaatteet ja ne pestiin avannossa, kun ei tarvittu mukavuuksia ja lämmintä vettä, synnyttivät 10 lasta kotona, ilman kivunlievitystä jne.
Ei ihme jos mummon armotonta palvelualttiutta ja hyvyyttä jaksetaan vielä haikeilla ja ihailla armon vuonna 2025!
Vaikka mummo on jo haudassa, jossa nyt saa levon väsyneille jaloilleen, kun elämä ei sitä eläessään suonut, kun muut olivat tärkeämpiä, kuin mummon omat tarpeet.
Toisaalta, ilmassa on muutoksen havinaa, kun huomioi äärioikeiston naisiin kohdistuvan naisvihan ja väkivallan ja halutaan se vanha naismalli takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa lastenhoitoapua, mutta olisi kiva, jos samassa kaupungissa asuvat isovanhemmat kävisivät joskus edes kahvilla meillä. Ollaan monesti kyläilty heillä, mutta ei ole kovin mielekästä, kun yhteydenpito on niin yksipuolista. Nyt ollaan lopetettu, mutta eipä ole mitään kuulunut.
Oletko pyytänyt heitä kahville tai syömään? Itse en kehtaa vain pamahtaa paikalle kesken heidän kiireittensä
Poikamme on ollut miniän kanssa jo 24v mutta olemme 2x käyneet heillä syömässä, he käyvät meillä useita kertoja vuodessa
Juuri tällainen asenne ärsyttää. Pitää olla jatkuvasti houkuttelemassa kylään, kun toinen pelkää tuppautuvansa. Meidän isovanhemmat ovat juuri sellaisia, jotka eivät oma-aloitteisesti kyläile koskaan. Ei sitä houkuttelua loputtomiin jaksa, jos toisilla ei ole minkäänlaista oma
Teillä on erilaiset kulttuurit. Suomalaiselle tyypillistä on, ettei tuppauduta eikä haluta olla vaivaksi. Nykynuorilta aikuisilta tämä ymmärrys on kadonnut. Samat ihmiset ehkä toivoisivat, että tekään ette tuppautuisi.
Tuppautumisen sijaan voisitte kutsua itse isovanhempia kylään tai kysyä joskus hyvissä ajoin etukäteen, voisiko isovanhemmat hoitaa purjopirkkopetteriä, kun te vanhemmat haluaisitte käydä parin viikon päästä teatterissa ja syömässä, sopisiko lauantai, ai ei, no ehkä perjantai, hyvä juttu, tuomme ppp:n silloin.
Aloittajalle: Nykyään voi monella olla osin rahastakin kiinni. Ei ole yksinkertaisesti edes varaa passata ylimääräisille ihmisille (ja lasten jäljiltä roskiin) kalliita ruokia ja kahveja ja välipaloja. Kaikki on niin kallista ja sitten joutuu itse pihistelemään seuraavan viikon. Hyvätuloiset varsinkaan eivät tajua tätä puolta ollenkaan. Eivät hekään varmasti olisi hyvillään, jos kaikki isovanhemmat kutsuisivat itsensä viikottain kylään ja tyhjentäisivät yhdessä jääkaapin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään melko yleistä, sillä tämän päivän mummot ovat ensimmäinen sukupolvi, jotka ovat vapautuneet nyrkin ja hellan välistä, jota on vielä tuettu lainsäädännöllä.
He ovat kasvatettu piloille jo lapsena. Eivät ole suostuneet äidin pikkupiioiksi ja kotiapulaiseksi, niin kuin edellisen sukupolven naiset, vaan ovat vallanneet yliopistot ja kouluttaneet itsensä ja tehneet työuraan ja jättäneet muiden tarpeet huomioimatta.
Siinä jopa oma puoliso on jäänyt palvelematta, kun on luotu työuraa ja nousseet barrikaadeilla vaatimaan lapsilleen subjektiivista päivähoito-oikeutta (80-luku) nyrkiniskut perheissä rangaistavaksi teoksi (80-luku) ja puolison raiskaus avioliitossa 90-luku. Ja nämä naiset on jättänyt oman onnensa nojaan, lastenlapsian lisäksi, iäkkäät sukulaiset ja kieltäytyneet ottamasta heitä kotiinsa hoivaa, oli kysymys iäkkäistä vanhemmista tai appivanhemmista ja laittaneet heidät laitokseen. Samoin s
Kyllähän nykyajan mummot on 60-luvun lopulla ja 70-luvulla syntyneitä, 40 -luvun alussa syntyneiden naisten lapsia.
Omat rikkaat vanhempani ovat nyt vast'ikään juuri molemmat eläkkeelle jääneet. Ei heitä kiinnosta lapsiani (10v, 7v ja 3v) nähdä. Asuvat kyllä noin 1,5h ajomatkan päässä. Pari kertaa vuodessa äitini haluaisi nähdä vain sen takia että saisi lapsistani someen kuvia ja retosteltua valheellisesti kavereilleen miten läheiset välit hänellä on lapsenlapsiin :D. Luoja näitä 50-60-luvuilla syntyneitä.. Olen näin lähellä katkaista välit vanhempiini kokonaan. En ymmärrä mitä iloa heidän tuntemisestaan minulle on. (Toki ovat myös rakkaudettomia, ankaria ja julmia ollessani lapsi, joten sekin vaikuttaa ajatuksiini. Viimeisin pettymys oli heidän kylmä suhtautuminen lapsiini=lapsenlapsiinsa.)
Yksi syy on ihan varmasti raha. Ei minulla ainakaan ole eläkkeestä varaa tarjota ruokia ja välipaloja kuin pari kertaa vuodessa.
Sopikaa etukäteen, puolin ja toisin, ei äkki-imestymisiä ovelle ja viekää isovanhemmille myös eväänne ja vaikka hieman ylimääräistäkin. Nyt on näin päin.
Te olette lapsenne tehneet eli velvollisuus maksaa ja hoitaa. Nähdä voidaan, kun jaksamme talous antaa periksi.
Ei ole vertailukelpoista, mitä oli vaikkapa 10 vuottakaan sitten.
T. Eläkeläinen, 1600 euron eläkkeell
Paras hetki lapsissa ja lastenlasten vierailussa - on auton perävalot. Ei vain jaksa paria tuntia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on ihan varmasti raha. Ei minulla ainakaan ole eläkkeestä varaa tarjota ruokia ja välipaloja kuin pari kertaa vuodessa.
Sopikaa etukäteen, puolin ja toisin, ei äkki-imestymisiä ovelle ja viekää isovanhemmille myös eväänne ja vaikka hieman ylimääräistäkin. Nyt on näin päin.
Te olette lapsenne tehneet eli velvollisuus maksaa ja hoitaa. Nähdä voidaan, kun jaksamme talous antaa periksi.
Paras hetki lapsissa ja lastenlasten vierailussa - on auton perävalot. Ei vain jaksa paria tuntia enempää.
Itsellä oli aikoinaan tosi läheiset välit (1930-luvun lopulla syntyneeseen) mummiini. Hän oli niin ihana ihminen ja tavallaan idolini. En olisi voinut kuvitellakaan että hän olisi kirjoittanut että parasta meidän (hänen lastenlasten) vierailussa olisi olleet perävalot, hän oli aina niin onnellinen kun oltiin käymässä. Mutta nämä "perävalot on parasta vierailuissa" tyypit on niitä tympeitä ihmisiä, joiden ei koskaan olisi pitänyt saada lapsia, saati lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Siinä jopa oma puoliso on jäänyt palvelematta, kun on luotu työuraa ja nousseet barrikaadeilla vaatimaan lapsilleen subjektiivista päivähoito-oikeutta (80-luku) nyrkiniskut perheissä rangaistavaksi teoksi (80-luku) ja puolison raiskaus avioliitossa 90-luku. Ja nämä naiset on jättänyt oman onnensa nojaan, lastenlapsian lisäksi, iäkkäät sukulaiset ja kieltäytyneet ottamasta heitä kotiinsa hoivaa, oli kysymys iäkkäistä vanhemmista tai appivanhemmista ja laittaneet heidät laitokseen. Samoin s
Sotket monen ikäpolven mummot ja väöriä vinoja heille. Boomerien tyttäret eli 60-luvun lopulla ja 70-luvulla kansoittivat yliopistot. Nykyajan mummot olivat lapsia 80-luvulla.
Hyvin paasaat, mutta aikajanat outoja. Lienet joku maatalon emäntä kun puhut isovanhempien ottamisesta hoivattavaksi. Ei nykyajankaan kaksioihin sovio montaa sukupolvea kuten ei ennenkään. Ei edes rivareihin. Joissa huoneet pieniä kopperoita ja hankalat raput vanhuksille.
Ja vanhukset ennen ja nyt ovat arvostaneet itsenäisyyttä, itse pärjäämistä. Viimenen asia minkä tekusin olisi lasteni huusholliin muuttaminen. Miksi edes muuttaisin kotoani pois?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja nykyään niin lapset kuin lasten vanhemmat ovat ruuan ja lahjojen suhteen hirveän vaativia. Ja toivelistat muuttivat synttäreillä ja jouluna tilauslistoiksi, eikä mikään muu kelpaa. Jos useampi lastenlapsi ollaan jo ongelmissa.
Ilmiö on yleinen ja vanhusten harrastuspiirissä niistä puhutaan yleisesti, kuinka luottokortit paukkuvat ja joululahjoja ja ruokia joudutaan rahoittamaan luotolla ja maksamaan pitkälle keväälle.
Ja suomalaisten keskieläke on n. 1600€/kk, josta verpjen jälkeen jää 1200€ ja siitä pitäisi maksaa asuminen, ruuat, lääkkeet, palvelut jne.
Ja harvalla on vain se yksi lastenlapsi, vaan niitä on useampi.
Sääli ettei isovanhemmatkaan ole samanlaisia kuin ennen. Mulla oli hyvät isovanhemmat. Lapseni saivat toisilta isovanhemmilta sen huomioinnin mitä itse olen saanut kokea. Toiset ovat jääneet todella etäisiksi. Kehtaavat vielä syyttää lapsiani tästä, vaikka itse ovat etäisyyden aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole yleinen tapa vauvalaisilla että kun miehen vanhemmat tulee kahville lähdetään ovet paukkuen lenkille? Ollaan tarkkoja että mies on ostanut kahvipaketin josta kahvit keittää, leiponut tai ostanut valmista. Sit lasketaan onko appivanhempien tuomiset korvanneet tarjottavia vai jäätiinkö miinukselle.
Tämä. Miniät parkuvat täällä että meidän perhe on meidän ja miehen vanhemmat pysyköön poissa! Yhteyttä saa pitää puoliso. Ei kukaan tuollaiseen kotiin halua kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ex-anoppi suuttui kun tuli kriisitilanteessa käymään (asuu melkein naapurissa) ja alkoi samalla korostamaan omaa erinomaista suhdettaan lapsenlapsiin. Sanoin ensin kauniisti, ettei voi tuntea lastani kun näkee tätä 10 päivää vuodessa. (Tämä oli laskettu yläkanttiin ja koski vain enemmän nähtävää "suosikkia", tässä ei huomioitu edes sitä, että yhteinen aika oli yleensä 5 min aktiivinen esitys läsnäolijoille ja kahvit naamaan, minkä jälkeen tv:tä yksin tai puheet vain aikuisten kanssa, lähinnä näiden kiusaamista tai anopin pönkitystä).
Ihmiset ovat kylmempiä ja itsekkäämpiä nykyään. En tiedä johtuuko se sitten liian helposta elämästä.
Ei-äidilliset äidit ovat aina olleet kylmiä ja itsekkäitä. Tunnen iältään 80+ isoäitejä joita ei voisi omien lastenlapsien NÄKEMINEN vähempää kiinnostaa.
Mitä ihmettä taas? Ei 80-vuotiaat ja yli jaksa todellakaan enää mitään pikkulapsia. Ei äitinikään enää jaksa lapsenlapsenlapsiaan. Lapsenlapsistakin nuorimmat ovatkin jo liki kolmikymppisiä.
Kenellä lapsella on yli kasikymppiset isovanhemmat? Ei tuon ikäisten suhteen mitään kannata enää odottaa? Hyvä kun vielä edes hoitaisivat itse itsensä, harvempi on enää siinä kunnossa. Avun tarpeessa alkavat kaikki olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja nykyään niin lapset kuin lasten vanhemmat ovat ruuan ja lahjojen suhteen hirveän vaativia. Ja toivelistat muuttivat synttäreillä ja jouluna tilauslistoiksi, eikä mikään muu kelpaa. Jos useampi lastenlaps
Maksaako läsnäolo jotain? Jos vanhemmat käyvät syömässä kahdestaan, niin ei siinä koko päivää mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aikoinaan tosi läheiset välit (1930-luvun lopulla syntyneeseen) mummiini. Hän oli niin ihana ihminen ja tavallaan idolini. En olisi voinut kuvitellakaan että hän olisi kirjoittanut että parasta meidän (hänen lastenlast
Oliko tämä ihana mummisi ollut vastuullisessa palkkatöissä 65 ikään saakka? Epäilen, että hänen elmänsä työ oli juurikin tuo, hoitaa oman tenavansa jälkikasvua, koska ei esim. Sairaan lapsen vuoksi voinut jäädä kotiin. Nöyräksi kasvatettu eikä uskaltanut kieltäytyä.
Aika kultaa muistot ja maailma muuttuu.
"Nykyajan mummot olivat lapsia 80-luvulla."
Jos on syntynyt 1975 niin eikö hän nyt ole 50 ja 1980 syntynyt 46v
Ensisynnyttäjien keski-ikä on 30.5v
Kyllä tämän päivän mummot ovat syntyneet 1940-1960-luvulla. Ellei sitten ole teiniäitejä.
Kuten sanoin, toivoisin heitä meille kylään.