Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään ihan yleistä että isovanhemmat eivät halua nähdä lapsenlapsiaan kuin satunnaisesti?

Vierailija
21.05.2025 |

Olen itse ollut aikoinaan pitkiäkin aikoja hoidossa mummolassa kun vanhemmat olivat esimerkiksi lomamatkalla. Nykyään oma eläkeläisäitini tuntuu olevan koko ajan joko mökillä tai jossain reissussa ja on tavattavissa korkeintaan sunnuntailounaan merkeissä. En tuputa lasta hoitoon, mutta kieltämättä olisi kiva käydä miehen kanssa edes joskus leffassa tai syömässä kahdestaan. Olen myös huomannut että tätä on muillakin. Yhden kaverin äiti tulee naapurikunnasta harrastuksen takia kerran viikossa, mutta on silti sitä mieltä että ne lähistöllä asuvat lapsenlapset ovat liian kaukana niin ei voi nähdä. 

Kommentit (499)

Vierailija
401/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsenlapset ovat elämän suola.Tosi rakkaita minulle ja usein nähdään.t.62 vuotias mummo.

Vierailija
402/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyajan mummot olivat lapsia 80-luvulla."

Jos on syntynyt 1975 niin eikö hän nyt ole 50 ja 1980 syntynyt 46v

Ensisynnyttäjien keski-ikä on 30.5v 

Kyllä tämän päivän mummot ovat syntyneet 1940-1960-luvulla. Ellei sitten ole teiniäitejä. 

Jaa, ja vaaditte että nää 80- vuotiaat joitavat teidän leikki-ikäidiä tai ovat huonoja mummoja.  Ketterästihän se mummu vielä juoksee, pesaisee ikkunanne ja tekee suursiivot.

Tuttavani on 48,  sai ensimmäisen lapsenlapsen. Tyttärensä on 22, ei nyt teiniäiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummini tuli synttäreille ja kävi kylässä vielä 80 kymppisenäkin. Nämä yli kuusikymppiset nyt eivät liikauta eväänsäkään muiden vuoksi. Sanovat "en halua". Mikäs siinä jos ei lastaan ja lapsenlapsiaan halua nähdä. Olkoon sitten kenen kanssa haluaa. Turha tulla ruikuttamaan.

Vierailija
404/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli ettei isovanhemmatkaan ole samanlaisia kuin ennen. Mulla oli hyvät isovanhemmat. Lapseni saivat toisilta isovanhemmilta sen huomioinnin mitä itse olen saanut kokea. Toiset ovat jääneet todella etäisiksi. Kehtaavat vielä syyttää lapsiani tästä, vaikka itse ovat etäisyyden aiheuttaneet.

Arvaan että etäisiksi jääneet ovat miehesi vanhemmat, tuo kamala anoppi. Ei tule mieleen peiliin vilkaista?  Isovanhempien syy jos ymmärtävät pysyä kauempana.

Vierailija
405/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on katkaisseet välit myös toiseenkin mummiin, kummeihin ja lähisukulaisiin. Että en minä oikein täysin usko että ihan kaikki vika on vain minussa...

t. lapsenlapsia kovasti ikävöivä mummi

Vierailija
406/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummini tuli synttäreille ja kävi kylässä vielä 80 kymppisenäkin. Nämä yli kuusikymppiset nyt eivät liikauta eväänsäkään muiden vuoksi. Sanovat "en halua". Mikäs siinä jos ei lastaan ja lapsenlapsiaan halua nähdä. Olkoon sitten kenen kanssa haluaa. Turha tulla ruikuttamaan.

Eikä häntä tarvinut koskaan kutsua edes. Tuli kutsumatta. Hän oli sitä mieltä, että kakkukahvit piti juoda ainakin ja onnitella. Hyvin usein toi vielä ylimääräisen kakunkin.

Vierailija
407/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääli ettei isovanhemmatkaan ole samanlaisia kuin ennen. Mulla oli hyvät isovanhemmat. Lapseni saivat toisilta isovanhemmilta sen huomioinnin mitä itse olen saanut kokea. Toiset ovat jääneet todella etäisiksi. Kehtaavat vielä syyttää lapsiani tästä, vaikka itse ovat etäisyyden aiheuttaneet.

Arvaan että etäisiksi jääneet ovat miehesi vanhemmat, tuo kamala anoppi. Ei tule mieleen peiliin vilkaista?  Isovanhempien syy jos ymmärtävät pysyä kauempana.

Arvasit väärin.

Vierailija
408/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämän päivän mummot ovat syntyneet 1940-1960-luvulla. Ellei sitten ole teiniäitejä. 

Jaa, ja vaaditte että nää 80- vuotiaat joitavat teidän leikki-ikäidiä tai ovat huonoja mummoja.  Ketterästihän se mummu vielä juoksee, pesaisee ikkunanne ja tekee suursiivot.

Tuttavani on 48,  sai ensimmäisen lapsenlapsen. Tyttärensä on 22, ei nyt teiniäiti.

Isovanhempia on eri ikäisiä ja eri kuntoisia. Oma isäni sai ensimmäisen lapsenlapsen (veljeni lapsi) ollessaan 78-vuotias. Hyvin kyllä jaksaa leikissä mukana nyt pari vuotta myöhemmin, hän myös tekee metsätöitä, harrastaa järjestötoimintaa ja urheilee.

Vierailija
409/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni ovat jokainen tulleet mummisi alle 50 v.  Ovat olleet n.24 itse,  lapsensa samoissa aloittaneet lisääntymisen. Minä olin 59 kun tulin mummoksi.

En oikein ymmärrä mitä horisette boomereista vauvojen mummeina.  Ei 80 v ole mikään lastenvahti vaikka kuinka virkeä. 

Vierailija
410/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaveripiirissäni on todella yleistä että isovanhemmat ovat lapsille lähes vieraita ihmisiä. Ja kyllä kaikki ymmärrämme että on meidän tehtävä hoitaa omat lapsemme mutta kun ironista tässä nimenomaan on se, että me milleniaalit itse vietimme kaikki pitkiä aikoja mummolassa hoidossa eli nämä "omaa elämää" ja "ollaan jo omamme kasvatettu" isovanhemmatha  nimenomaan  ulkoistavat sen kasvatuksen omille vanhemmilleen eli meidän mummoille ja pahoille ja sieltä saimme sen mallin, että isovanhemmat auttavat tarvittaessa. Nyt kun sitä apua lapsiperheessä tarvittaisiin niin nämä vetoaa siihen että omat on jo kasvatettu. 

Vierailija
411/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo synnyttänyt 25, tytär 25,  aika tavallista.   Harvinaisempaa on kahdeksankymppiset vauvan mummona. Tietysti isäksi voi tulla vaikka 80 v, olla anoppinsa ikäinen

Vierailija
412/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyhetken isovanhemmista useimmat ovat boomereita. Tämä on ikäryhmistä itsekkäin ja tunnetaidot nolla, joten ei tule tämä(kään) yllätyksenä. Kyseessä ei ole se, että olisivat jatkuvasti lapsenvahteina vaan valtaosaa heistä ei ihan oikeasti kiinnosta lastensa tai lastenlastensa elämä sen syvällisemmin. Kaikki on ok niin kauan kuin heiltä ei "vaadita" mitään ja "kaikki on hyvin". Tää on nähnyt ystäväpiirissäni niin monessa asiassa, ikävä kyllä. 

Vierailija
413/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaveripiirissäni on todella yleistä että isovanhemmat ovat lapsille lähes vieraita ihmisiä. Ja kyllä kaikki ymmärrämme että on meidän tehtävä hoitaa omat lapsemme mutta kun ironista tässä nimenomaan on se, että me milleniaalit itse vietimme kaikki pitkiä aikoja mummolassa hoidossa eli nämä "omaa elämää" ja "ollaan jo omamme kasvatettu" isovanhemmatha  nimenomaan  ulkoistavat sen kasvatuksen omille vanhemmilleen eli meidän mummoille ja pahoille ja sieltä saimme sen mallin, että isovanhemmat auttavat tarvittaessa. Nyt kun sitä apua lapsiperheessä tarvittaisiin niin nämä vetoaa siihen että omat on jo kasvatettu. 

Olemme siis viisastuneet, emmekä ala passaamaan. Itse en koskaan nolosti ole jatellut, että isovanhemmat auttaisi. He ovat oman ruljassinsa tehneet. Ongelma siihen, pääsettekö ulos kahdestaan, on teidän.

Vierailija
414/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V 2000 syntynyt on 25- vuotias.  Synnytysiässä. Hänen äitinsä voi olla vaikka -70 syntynyt jolloin on ollut 30- vuotias synnyttäessään.

En millään saa kiinni että 80 v. Olisi synnytysikäisen äiti.  

Vierailija
415/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on ihan varmasti raha. Ei minulla ainakaan ole eläkkeestä varaa tarjota ruokia ja välipaloja kuin pari kertaa vuodessa.

Sopikaa etukäteen, puolin ja toisin, ei äkki-imestymisiä ovelle ja viekää isovanhemmille myös eväänne ja vaikka hieman ylimääräistäkin. Nyt on näin päin.

Te olette lapsenne tehneet eli velvollisuus maksaa ja hoitaa. Nähdä voidaan, kun jaksamme talous antaa periksi.

Ei ole vertailukelpoista, mitä oli vaikkapa 10 vuottakaan sitten.

T. Eläkeläinen, 1600 euron eläkkeell

Paras hetki lapsissa ja lastenlasten vierailussa - on auton perävalot. Ei vain jaksa paria tuntia enempää.

Itsellä oli aikoinaan tosi läheiset välit (1930-luvun lopulla syntyneeseen) mummiini. Hän oli niin ihana ihminen ja tavallaan idolini. En olisi voinut kuvitellakaan että hän olisi kirjoittanut että parasta meidän (hänen lastenlast

Ei tietenkään se mummosi sinulle näyttänyt sitä, että oli väsynyt ja huojentunut, kun lähdit. Se että rakastaa ja/tai huolehtii velvollisuudesta ei sulje pois sitä, että pienet lapset ovat myös äärimmäisen väsyttäviä. Tajuat sen sitten, kun olet vaihdevuosissa ja vielä burnoutin partaalla töissä ja sinulle tupataan niitä pikkulapsia pahimmillaan viikottain hoitoon. 

Muutenkin muistelet luultavasti enemmän sitä aikaa, kun olit jo isompi lapsi. Osasit käyttäytyä ja olla ihmisiksi, osasit viihdyttää itseäsi eli leikkiä yksin tai lukea, osasit odottaa ruoka-aikaa ja syödä itse, huolehtia vessassa käymisestä, keskustella ym. Se on ihan eri asia siinä vaiheessa. Lisäksi mietityttää, oppivatko nämä ylivilkkaat nykytenavat koskaan rauhoittumaan ja kun koko maailma pyörii heidän ympärillään, niin saattavat vielä isoinakin vaatia jatkuvaa huomiota. 

Omassa lapsuudessani olin usein mummolassa, mutta olin jo isompi ja omatoiminen. Menin sinne itse ja juttelin mummon kanssa, kun hän laittoi ruokaa tai tiskasi. Viihdykkeenä siellä oli tv, jossa papan valitsema ohjelma (uutiset ja luonto-ohjelmat), sanomalehdet, kynät ja piirustuspaperi, pelikortit ja muutama tyhjä ruokapakkaus, ei edes mitään leluja, ellei itsellä ollut mukana. Mummolta ei odotettu viihdyttämistä eikä vahtimista. Jos mummolla oli menoa, hän lähti ja pystyi luottamaan, että koti on kunnossa vielä takaisin tullessa. 

Eri

Vierailija
416/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis viisastuneet, emmekä ala passaamaan. Itse en koskaan nolosti ole jatellut, että isovanhemmat auttaisi. He ovat oman ruljassinsa tehneet. Ongelma siihen, pääsettekö ulos kahdestaan, on teidän.

Ja miksi on hankittu lapsia jos halutaan käydä "ulkona."  Olis vielä pitänyt ootella vastuuntunnon kehittymistä.

Meillä hoitui parisuhde ilman "ulkona käymistä",  ihan siinä perhe-elämän sivussa.  Ihanaa istua kesäöinä saunan kuistilla kun lapset jo nukkuivat.

Vierailija
417/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V 2000 syntynyt on 25- vuotias.  Synnytysiässä. Hänen äitinsä voi olla vaikka -70 syntynyt jolloin on ollut 30- vuotias synnyttäessään.

En millään saa kiinni että 80 v. Olisi synnytysikäisen äiti.  

Miksi ei? 

Kun olen 80v mun kuopus on 38 ja monta hedelmällistä vuotta edessään. 

Vierailija
418/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä vaan niille jotka haluavat nähdä lapsenlapsia: älä oleta että sinne mummolaan tullaan aina. Tule itse käymään lapsen luona. Outoa ikävöidä, jos ei itse tee mitään asian edistämiseksi. Ikävöi sitten, ei mahda mitään. 

Vierailija
419/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä häntä tarvinut koskaan kutsua edes. Tuli kutsumatta. Hän oli sitä mieltä, että kakkukahvit piti juoda ainakin ja onnitella. Hyvin usein toi vielä ylimääräisen kakunkin.

Jos mummiksi tulen, olen tuon kaltainen. Myötätuntoinen ja huomioiva

Vierailija
420/499 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa lastenhoitoapua, mutta olisi kiva, jos samassa kaupungissa asuvat isovanhemmat kävisivät joskus edes kahvilla meillä. Ollaan monesti kyläilty heillä, mutta ei ole kovin mielekästä, kun yhteydenpito on niin yksipuolista. Nyt ollaan lopetettu, mutta eipä ole mitään kuulunut.

Oletko pyytänyt heitä kahville tai syömään? Itse en kehtaa vain pamahtaa paikalle kesken heidän kiireittensä

Poikamme on ollut miniän kanssa jo 24v mutta olemme 2x käyneet heillä syömässä, he käyvät meillä useita kertoja vuodessa

Juuri tällainen asenne ärsyttää. Pitää olla jatkuvasti houkuttelemassa kylään, kun toinen pelkää tuppautuvansa. Meidän isovanhemmat ovat juuri sellaisia, jotka eivät oma-aloitteisesti kyläile koskaan. Ei sitä houkuttelua loputtomiin jaksa, jos toisilla ei ole minkäänlaista oma

Siitä ei ole kyse. Kyse on toisten oman ajan ja rauhan arvostuksesta. 

Voisin käydä vaikka joka viikko mutta kun heillä on pitkät työpäivät, lasten harrastukset, omat harrastukset, hevonenkin hoidettavana ja molemmat työmatkoilla jne ei hirveästi viitsi häiritä ehkä sitä ainoaa rauhallista iltaa tai viikonloppua. 

Muistan omista ruuhkavuosista kuinka ihanaa oli kun ei tarvinnut tehdä mitään eikä tavata ketään.

Jos pyydetään menemme ilman muuta!

Tarvitsisi vaan sanoa että laitan kahvin tulemaan, tuletko kupilliselle/soppaa riittää teillekin, tuletteko syömään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme