Miksi sanotaan että terveellinen ruoka on kallista? Juuri halvimmat ruuat on terveellisiä. Kaurapuuro, ruisleipä, kaalit, porkkanat
Samoin vähän arvostetut kalalajit, sipulit, tee,
Kalliiksi tulee ostaa epäterveellisiä mehuja, energiajuomia
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.
Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.
Elätkö itse kuten paasaat? No et tietenkään.
Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrtt
Älä nyt viitsi. Pitämään kasvimaata? Missä?
Pihalla noita kasvimaita on tavattu pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.
Väittikö ap niin? Pointti oli, että edullisestikin vii syödä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.
Mä en uskalla edes kokeilla mitään yrttien viljelemistä, kun en onnistu viherkasvejakaan pitämään hengissä, vaikka parhaani yritän. Minussa ei kai vain ole edes himpun vertaa viherpeukaloa.
Olen jo pari vuotta ollut ilman viherkasveja, vaikka tykkään niistä ja haluaisin niitä mun kodissa olevan. Mutta en halua aiheuttaa niille kärsimystä omalla taitamattomuudellani. Sama koskee sitten niitä yrttejä.
Lihat kannattaakin ostaa aina kun mahdollista tarjouksista/punalaputettuina ja pakastaa. Jonkinlaisen pienenkin arkkupakastiminen hankkiminen on järkevää säästöjen tavoittelussa. Sinne niitä itse kerättyjä marjoja ja kaupan pakastealtaasta edullisimpia kasviksia sekä tarjouslihoja.
Kala myös taitaa olla edullisinta pakasteesta tai säilykkeenä jos ei itse kalasta? Hedelmiä sesongin mukaan silloin kun ovat edullisimmillaan. Monissa kaupoissa myydään hevihävikkikasseja tai edullisia hedelmä-ämpäreitä.
Sitä minä ihmettelen, kun joku kirjoitti että köyhillä ei ole aikaa ja energiaa juosta tarjousten perässä. Eikö esimerkiksi juuri työttömillä tätä aikaa juuri ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.
Pari pientä kourallista? Kilo mustikoita maksaa 9,45€. 1 kilo vastaa 2 litraa. Voit syödä kymmenen päivän ajan joka päivä 2 dl mustikoita, ja hintaa tulee 0,95€/päivä. Kuukaudessa se tekee 28,50€.
Tai voit mennä kesällä metsään ja kerätä mustikoita ihan ilmaiseksi vaikka koko talven varalle.
Sinultako saan pakastime
K-menun 1 kg parsakaalisekoitus maksaa sen 2,09 €. Siitä saa kahdeksi päiväksi kasvikset.
Alas nyt vaan listaamaan, kuinka onnistut syömään sen 500 g kasviksia kerta toisensa jälkeen kalliilla. Ai niin, faktat eivät tue väitettäsi, joten tuskin saamme sinulta muuta kuin takavasemmalle häpeissäsi poistumisen.
Toki jos hyvin ankeasti haluaa syödä voi elää pelkillä pakastevihanneksilla. Ei tuo missään nimessä terveellistä ole.
Gluteeniton, maidoton, munaton ja muutakin ruokavammaa on. Ei tuu halvaksi. T. Minä
Toki jos hyvin ankeasti haluaa syödä voi elää pelkillä pakastevihanneksilla. Ei tuo missään nimessä terveellistä ole.
Miksei muka? Pakastaminenhan nimenomaan säilyttää vitamiinit ja kivennäisaineet, siksi pakastevihannekset voi olla jopa terveellisempiä kuin pakastamattomat.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka taula ihminen oikeasti on, jos hän luulee, että kaikki ihmiset voivat kerätä ja kasvattaa ruokansa itse?
Kehen viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittikö ap niin? Pointti oli, että edullisestikin vii syödä terveellisesti.
Terveellinen syöminen on myös monipuolista syömistä. Eli se pelkkä kaali ja pakastevihannekset ei siihen kyllä riitä.
Mun mielestä on typerää vedota siihen, että sitä ja sitä kasvistakin saa aina joskus euron tarjouksessa ja joo, hevihävikistäkin voi aina joskus saada hyvää tavaraa. Ainakin jos käy 10 kertaa päivässä kytiksellä.
Mutku vaan pizza ja makkara on kunnon ruokaa, siis helppoa ja maistuvaa ruokaa. Kaljaan riittää rahat aina ja pullopanteilla saa lisää "ruokaa".
Peruna lihottaa, kaalista saa vatsavaivoja ja porkkanoista en tykkää. Kalassa on ruotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.
Pari pientä kourallista? Kilo mustikoita maksaa 9,45€. 1 kilo vastaa 2 litraa. Voit syödä kymmenen päivän ajan joka päivä 2 dl mustikoita, ja hintaa tulee 0,95€/päivä. Kuukaudessa se tekee 28,50€.
Tai voit mennä kesällä metsään ja kerätä mustikoita ihan ilmaiseksi vaikka koko talven varall
"Toki jos hyvin ankeasti haluaa syödä voi elää pelkillä pakastevihanneksilla. Ei tuo missään nimessä terveellistä ole."
Anna nyt vaan se esimerkki niistä kalliista syömisistäsi. Vai onko kenties ihan vaan taas niin, että on täysin oma valinta syödä sitä kalleinta mahdollista ja sitten uhriutua asiasta.
Pakastevihanneksissa ei ole mitään epäterveellistä ja kun joinain päivinä syö halvalla, toisina on sitten taas varaa panostaa. Ihan normaalia taloudenpitoa ja terveellisesti syömistä tuo. Täysin oma valintasi, jos ostat pelkkiä kalliita tuontihedelmiä ja -marjoja, tai talviaikaan kalliita kotimaisia tuorevihanneksia ja yrität niistä sitten saada sen 500 g päivässä monipuolisesti. Yksittäisen ihmisen uusavuttomuus ei tee terveellisestisyömisestä kategorisesti kallista.
Edullista ja terveellistä on italialainen, pitkään haudutettu bolognesekastike, johon tulee tomaattisoseen lisäksi paljon porkkanaa,sipulia ja selleriä ihan pieneksi silputtuna, oliiviöljyssä kuullottettuna. Vähän suolaa ja pippuria mausteeksi. Voi syödä vegenä tai lisätä lopuksi halvinta ja rasvaisinta sikanautaa paistettuna.
Hyvää edullisen makaronin ja kasvisten kanssa, käy myös pizzapohjan päälle. Itsetehty pizzahan on jo lähtökohtaisesti ollut köyhän italian perinneruokia, jossa pohjan päälle lisätty niitä pieniä keittiön jämänöttösiä lihaa/kasviksia/juustoa.
Hernekeitto on super halpaa kun itse tekee, joukkoon voi lisätä vaikka kinkkumurua jos löytää punalaputettuna. Ei valmiit purkitkaan ole kalliita. Kaalipata tosi halpaa ja terveellistä vaikka lisäisi jauhelihaa.
Ne halvat kalalajit on järvissä ja merissä.Kaupoista ei saa kuin kallista kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutku vaan pizza ja makkara on kunnon ruokaa, siis helppoa ja maistuvaa ruokaa. Kaljaan riittää rahat aina ja pullopanteilla saa lisää "ruokaa".
Peruna lihottaa, kaalista saa vatsavaivoja ja porkkanoista en tykkää. Kalassa on ruotoja.
Äläkä unohda sitä, että vain hyväosaisilla on varaa marjastaa ja sienestää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne hyviä. Kaikilla ei kuitenkaan vatsa kestä jos muuta ei syö.
Vatsaa voi totuttaa kasvisruokiin syömällä niitä aluksi pieniä määriä kerrallaan. Suomalaisten vähäiseen kasvisten syöntiin taitaa olla suurimmat syyt vähäinen tietämys kasviksista ja huono keittotaito; ei osata tehdä eikä viitsitä opetella tekemään juuri muuta ruokaa kuin perunaa ja nakki- tai jauhelihakastiketta ja niitäkään ruokia ei osata edes maustaa kunnolla koska mausteiden käyttökin on onnetonta. Seuraava trendi saisi olla kokkauskursseille osallistuminen.
Täällä taas neuvomassa ihmiset, jotka ei ole joutunut ruokakaupassa hintoja laskemaan. Siitä harhakäsitys ruoan halpuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä, enkä aina jaksa syödä kaalia. Saatan jopa muutaman kerran vuodessa törsätä parsaan, kun hinta laskee kuudesta eurosta nippu 3-4 euroon. Ajatella!
Tarvitsen ehdottomasti opetuksianne.
Kylläpä olet tuhma. Köyhät saa syödä palstan mukaan vaan kaalia ja porkkanoita. Myös halvat pakastevihannekset käy. Hedelmät on kuulemma ylellisyyttä, johon köyhän ei tule sortua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas neuvomassa ihmiset, jotka ei ole joutunut ruokakaupassa hintoja laskemaan. Siitä harhakäsitys ruoan halpuudesta.
Vai olisikohan sittenkin niin, että täällä nimenomaa on niitä ihmisiä, jotka ovat joutuneet niitä hintoja laskemaan, mutta silti halunneet syödä terveellisesti ja siksi oppineet mitä kannattaa ostaa ja mitä ei?
Itse muistan ankeimpina aikoina käyneeni vaihtamassa jopa sipulin pienempään, jotta sain rahat riittämään ostoksiin. Noista vuosista on jäänyt ihan lihasmuistiin tapa vertailla hintoja, tarkistaa tarjoukset, suosia satokausituotteita jne. vaikkei enää mitään taloudellista pakkoa olisi.
112: En syö ulkomaisia marjoja, koskaan, enkä myöskään tomaattia ja kurkkua talvella, pelkkää vettähän ovat ja myös epäekologisia.
Talvella syön kyllä paljon kaalia ja juureksia, mutta väitän silti, että terveellisesti ja monipuolisesti ei pysty halvalla syömään. Ei vaikka kokkaisi itse ja leipoisi leipänsäkin.
Et ole sinäkään esittänyt todisteita vastakkaisesta.
Niin ja ko avauksessa mainitut kaslo ja porkkanat ovat niitä halpoja kasviksia.