Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan että terveellinen ruoka on kallista? Juuri halvimmat ruuat on terveellisiä. Kaurapuuro, ruisleipä, kaalit, porkkanat

Vierailija
19.05.2025 |

Samoin vähän arvostetut kalalajit, sipulit, tee,

Kalliiksi tulee ostaa epäterveellisiä mehuja, energiajuomia

Kommentit (249)

Vierailija
121/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas neuvomassa ihmiset, jotka ei ole joutunut ruokakaupassa hintoja laskemaan. Siitä harhakäsitys ruoan halpuudesta. 

Vai olisikohan sittenkin niin, että täällä nimenomaa on niitä ihmisiä, jotka ovat joutuneet niitä hintoja laskemaan, mutta silti halunneet syödä terveellisesti ja siksi oppineet mitä kannattaa ostaa ja mitä ei?

Itse muistan ankeimpina aikoina käyneeni vaihtamassa jopa sipulin pienempään, jotta sain rahat riittämään ostoksiin. Noista vuosista on jäänyt ihan lihasmuistiin tapa vertailla hintoja, tarkistaa tarjoukset, suosia satokausituotteita jne. vaikkei enää mitään taloudellista pakkoa olisi.

No, minä teen tuota aina, jo vuosikausia, ja siksi tiedänkin, että terveellinen ruoka ei ole halpaa. 

Vierailija
122/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terveellinen ruoka on kalliimpaa. Kaali ja porkkana on hyvin ravintoköyhää verrattuna kalliimpiin ruokiin, kuten lihaan:

per 100g:

kaali:

1g proteiinia

B3: 0,2 mg

B5: 0,2 mg

B6: 0,1 mg

B12: 0 ug

rauta: 0,1 mg

naudan jauheliha:

20g proteiinia

B3: 5,1 mg

B5: 0,6 mg

B6: 0,4 mg

B12: 2,2 ug

rauta: 2,2 mg

jne.

Kannattaa katsoa sivustoilta kuten esim. Cronometer, sieltä näkee helposti kuinka paljon ravintoa on eri ruoka-aineissa.

Kaurapuurokaan ei ole kovin ravintorikasta verrattuna esim. lihaan, jos huomioi sen, että siinä on tuplasti enemmän kaloreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa on niin vähän kaloreita että pitää syödä monta kiloa päivässä, ei ole enää halpaa, pastasta saa samat kalorit parillakymmenellä sentillä.

Kilon kaurahiutaleita saa 80 snt. Se on 3650 kcal. Ruisleipää saa 2€ per kilo. Kyllä niissä energiaa on.

Ruisleipä 2€ kilo? Tosiasiassa ruisleipä näyttää olevan lähempänä 10€/kg, kuin 2€/kg. Tai ainakin noin puolessa välissä noita lukemia.

lidlissä maksaa 1,29 euroa sellainen ruispalat tyyppinen 600-700g pakkaus ja siinä on sydänmerkkikin. Halvalla voi saada terveellistä. 

Vierailija
124/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas neuvomassa ihmiset, jotka ei ole joutunut ruokakaupassa hintoja laskemaan. Siitä harhakäsitys ruoan halpuudesta. 

Erehdyt. 

Vierailija
125/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi terveelliseksi luetellaan jotain Etelä-Amerikasta lennätettyjä pensasmustikoita Suomen talveen ja muuta harvinaisuutta.

Ovat terveellisiä.

Vierailija
126/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala se vasta kallista on kiloa kohden. Käytännössä halvin proteini lähde on pavut ja herneet. Mutta herra varjele kanssa asujiasi ,bussin väkeä ja työporukka jos niitä syöt jokaikinen päivä. Itse elän käytännössä 30% alennus lihoilla ja juureksilla. Puuroa aamupalaksi.

Vierailija
127/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä tosi helppoa ja halpaa syödä terveellisesti. Marketit on kokoa hehtaari ja valikoimaa löytyy halvasta kalliiseen. Toki vaatii budjetointia ja tarkkailua jos haluaa halvalla päästä.

Asun itse maassa, jossa marketit on Prisman eteisen kokoisia ja valikoimaa todella niukkaa. 

Vierailija
128/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terveellinen ruoka on kalliimpaa. Kaali ja porkkana on hyvin ravintoköyhää verrattuna kalliimpiin ruokiin, kuten lihaan:

per 100g:

kaali:

1g proteiinia

naudan jauheliha:

20g proteiinia

jne.

Kannattaa katsoa sivustoilta kuten esim. Cronometer, sieltä näkee helposti kuinka paljon ravintoa on eri ruoka-aineissa.

Kaurapuurokaan ei ole kovin ravintorikasta verrattuna esim. lihaan, jos huomioi sen, että siinä on tuplasti enemmän kaloreita.

Terveellinen ruokavalio rakentuu monipuolisuudesta. Ei siitä että tuijotat yksittäisten ruoka-aineiden ravintosisältöjä ja valitset sen mukaan pelkkää lihaa tai pelkkää kaalia, tai pelkkää jotain muuta. 

Vierailija
129/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

per 100g:

kaali:

1g proteiinia

naudan jauheliha:

20g proteiinia

jne.

Terveellinen ruokavalio rakentuu monipuolisuudesta. Ei siitä että tuijotat yksittäisten ruoka-aineiden ravintosisältöjä ja valitset sen mukaan pelkkää lihaa tai pelkkää kaalia, tai pelkkää jotain muuta

Totta, mutta tuon mun kommentin tarkoitus oli vain näyttää se, että liha on ravintorikkaampaa, en tietenkään tarkoita, että pitäisi syödä pelkästään lihaa ja juustoa ja muuta ravintorikasta ruokaa.

Vierailija
130/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala se vasta kallista on kiloa kohden. Käytännössä halvin proteini lähde on pavut ja herneet. Mutta herra varjele kanssa asujiasi ,bussin väkeä ja työporukka jos niitä syöt jokaikinen päivä. Itse elän käytännössä 30% alennus lihoilla ja juureksilla. Puuroa aamupalaksi.

Pavut ja herneet ei ole ihan niin halpoja miltä ne kuulostaa, koska proteiinin sulavuus on huonompaa, joten niistä saa vähemmän proteiinia kuin lihasta, vaikka paperilla niissä on suhteellisen paljon proteiinia.

Vierailija
131/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihat kannattaakin ostaa aina kun mahdollista tarjouksista/punalaputettuina ja pakastaa. Jonkinlaisen pienenkin arkkupakastiminen hankkiminen on järkevää säästöjen tavoittelussa. Sinne niitä itse kerättyjä marjoja ja kaupan pakastealtaasta edullisimpia kasviksia sekä tarjouslihoja. 

Kala myös taitaa olla edullisinta pakasteesta tai säilykkeenä jos ei itse kalasta? Hedelmiä sesongin mukaan silloin kun ovat edullisimmillaan. Monissa kaupoissa myydään hevihävikkikasseja tai edullisia hedelmä-ämpäreitä. 

Sitä minä ihmettelen, kun joku kirjoitti että köyhillä ei ole aikaa ja energiaa juosta tarjousten perässä. Eikö esimerkiksi juuri työttömillä tätä aikaa juuri ole? 

En itse näe kovin usein lihaa merkittävässä tarjouksessa tai punalaputettuna kaupassa. Pienessä asunnossa ei yleensä ole tilaa arkkupakastimelle. Kalasta halvinta on pakasteseiti, mikä onkin kohtuullisen edullista. Sen kohdalla taas ongelmaksi muodostuu se, että siihen jonkinlaista makua antavat ainekset maksavat lisää, itsessäänhän se ei maistu yhtään miltään. Säilykekala taas on kaikki kallista.

"Monissa kaupoissa myydään hevihävikkikasseja tai edullisia hedelmä-ämpäreitä." Itse en ole juurikaan nähnyt tällaisia kaupoissa. Joskus on hyviä tarjouksia valmiiksi edullisista kasviksista kuten kaalista ja porkkanasta, mutta näitäkin on vain joskus, eivätkä mitenkään merkittävästi vaikuta ruokalaskuun.

Jos arki on vain tarjousten perässä juoksemista ja halvan ruoan suunnittelua, vie se niin sen verran aikaa ja voimia pois kaikesta muusta, että muodostuu riskiksi, että sitä se on sitten vastedeskin. Tulee mieleen täältä palstalta toisesta ketjusta Ostolakossa-Virve, jonka elämä on pelkkää tarjousten perässä juoksemista.

Vierailija
132/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha maksaa. Maksa on halvempaa, mutta sitä ei saa syödä joka päivä.

Vierailija
133/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha maksaa. Maksa on halvempaa, mutta sitä ei saa syödä joka päivä.

Kyllä ainakin Prismassa on jauheliha halvempaa kuin maksa. 

Vierailija
134/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

112: En syö ulkomaisia marjoja, koskaan, enkä myöskään tomaattia ja kurkkua talvella, pelkkää vettähän ovat ja myös epäekologisia. 

Talvella syön kyllä paljon kaalia ja juureksia, mutta väitän silti, että terveellisesti ja monipuolisesti ei pysty halvalla syömään. Ei vaikka kokkaisi itse ja leipoisi leipänsäkin. 

Et ole sinäkään esittänyt todisteita vastakkaisesta. 

Mikä on sinusta halpaa ja mikä kallista? Sekin on suhteellista. Tarvitseeko ruuan ilmaista ollakaan? Kyllä ruuan tuottajillekin pitää maksaa. Samoin jos niitä marjoja ei viitsi mennä itse ilmaiseksi noukkimaan, niin sitten joko maksaa niistä (joku on siinäkin työn tehnyt; poiminut; putsannut, pakannut, kuljettanut) tai on ilman. 

Vierailija
135/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo ihan hyvä pohja ruokavaliolle ovat ja noilla elää hyvin pari päivää tiliä odotellessa, mutta kovin jää yksipuoliseksi, jos pelkkää porkkanaa ja kaalia syö kasvikunnan tuotteista ja täyttää mahan puurolla ja leivällä. Terveellinen ravinto on monipuolista.

Mitä ovat mainitsemasi edulliset kalat? Silakkaa kai voi edullisena pitää, mutta kirjoitit monikossa niin niitä siis on useampia. Jopa hauki on kaupassa kalliimpaa kuin lohi. En ole itse erityisen pienituloinen, joten ostan monipuolista ruokaa ongelmitta, mutta kalaa en raaski usein ostaa, meidän lähikaupassa kun ei edes kummoista valikoimaa ole.

Vierailija
136/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se, että porkkanoilla ja kaaleilla et mahaasi täytä. Tarvitaan myös lihaa (ne vekaaniproteiinipaskat voi unohtaa.) Jos syö vaikka kaksi leipää (ihan mitä tahansa) aamupalaksi viikon ajan, se tekee ylläri ylläri 14 leipää. Aika monta leipäpussukkaa saa ostaa kuukaudessa tai sitten leipoa vähän väliä. Minä en valitettavasti jaksa leipoa.

Eikä sitä leipää sellaisenaan syödä. Tarvitaan levite. Tarvitaan kinkkua. Ehkä juustokin olisi kiva. Ja kurkku. Tomaattia...

Sitten tarvitaan päiväruoka. Eli vaikkapa kanaa, riisiä, currysoosia ja salaattia. Iltapalaksi jotain mitä lie. Tätä sitten neljä tai viisi viikkoa putkeen. Lisäksi kaffia, hykieniatuotetta sun muuta... Kaikkea pitäisi koko ajan täydentää viikosta toiseen. Kyllä se kalliiksi tulee, söi miten tahansa. Nykyään ei voi syödä halvalla niin, että ruoka täyttää.

Tosin en itse silti pidä tätä tekosyynä ja ostele jotain moskaa, vaan kyllä tulee osteltua tomaattia, kurkkua, pinaattia, paprikaa, porkkanaa, hedelmiä (harvemmin tällä hetkellä) ymsyms. Ja ihan jopa syön ne. Mutta syön myös sokolaatia ja se näkyy tilin saldossa aika nopeasti.

Vierailija
137/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikkoa saisi vaikka 10 eurolla tehtyä ihan todella valtavan määrän.

Vierailija
138/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa on niin vähän kaloreita että pitää syödä monta kiloa päivässä, ei ole enää halpaa, pastasta saa samat kalorit parillakymmenellä sentillä.

Kilon kaurahiutaleita saa 80 snt. Se on 3650 kcal. Ruisleipää saa 2€ per kilo. Kyllä niissä energiaa on.

Porkkanassa ja kaalissa ei ole, kaurahiutale tai ruisleipä ei ole terveellistä vaan höttöä

Vierailija
139/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorit ei ole sama kuin terveellisyys. Jos olisi, niin terveellistä olisi syödä voita suoraan paketista, suklaata, grillimakkaraa jne. Juomaksi vaikka kermaa.

Vierailija
140/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalia kuin Venäjällä aikoinaan

Tälle Suomessa kovasti vitsailtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi