Miksi sanotaan että terveellinen ruoka on kallista? Juuri halvimmat ruuat on terveellisiä. Kaurapuuro, ruisleipä, kaalit, porkkanat
Samoin vähän arvostetut kalalajit, sipulit, tee,
Kalliiksi tulee ostaa epäterveellisiä mehuja, energiajuomia
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.
Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.
Elätkö itse kuten paasaat? No et tietenkään.
Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän kasvimaata ja myös erilaisia yrttejä tulee kasvatettua valtavasti. Syksyllä poimin mustikoita, puolukoita ja villivadelmia. Itse kasvatan mansikoita, tyrniä, puna- ja mustaherukkaa, karviaisia. Meillä on jopa viiniköynnöksiä, joista saamme viinirypäleitä. Myös sieniä käyn keräämässä, mutta niitä melko vähän kun en oikein pidä niistä. Omenoita tulee usein yli oman tarpeen. Kaikkea tätä myös säilötään eri tavoin.
Rahan takia ei tehdä, vaan on mukavaa puuhaa ulkoilmassa ja takuulla läheltä tulevaa luomua. Terveellistä ja edullista. No, erikoislajikkeiden kasvattaminen ei ehkä taloudellisesti kannata, mutta on hauskaa.
Kyllä mekin ostamme talvisin hedelmiä, mutta ilmankin pärjää jos syö suomalaisia juureksia ja marjoja. Vai mitä sellaista tuontihedelmissä on, mitä välttämättä ihminen tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.
Pari pientä kourallista? Kilo mustikoita maksaa 9,45€. 1 kilo vastaa 2 litraa. Voit syödä kymmenen päivän ajan joka päivä 2 dl mustikoita, ja hintaa tulee 0,95€/päivä. Kuukaudessa se tekee 28,50€.
Tai voit mennä kesällä metsään ja kerätä mustikoita ihan ilmaiseksi vaikka koko talven varalle.
Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen laitan, kun ei mahdu kämppääni. Ei me asutaan isoissa omakotitaloissa maaseudulla.
Tekosyitä. Se terveellisen tekeminen vaati enemmän kuin lihapiirakan lämmitys mikrossa.
Tervellinen ruoka ON edullista, kun tekee itse alusta saakka, vähentää lihan käyttöä, hyödyntää tarjouksia ja laatii ruokalistat satokauden kierron mukaan. Tämä kuitenkin vaatii opettelua ja vaivannäköä. Itse edelleen opettelen, mutta silti olen saanut ruokalaskun lähestulkoon puolittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.
Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.
Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän kasvimaata ja myös erilaisia yrttejä tulee kasvatettua valtavasti. Syksyllä poimin mustikoita,
Eli asut omakotitalossa, jossa on iso piha? Kiva sulle, mutta kaikilla meillä tuollaiseen ei ole mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.
Pari pientä kourallista? Kilo mustikoita maksaa 9,45€. 1 kilo vastaa 2 litraa. Voit syödä kymmenen päivän ajan joka päivä 2 dl mustikoita, ja hintaa tulee 0,95€/päivä. Kuukaudessa se tekee 28,50€.
Tai voit mennä kesällä metsään ja kerätä mustikoita ihan ilmaiseksi vaikka koko talven varalle.
Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen laitan, kun ei mahdu kämppääni. Ei me asutaan isoissa omakotitaloissa maaseudulla.
Varmaan se yksi kilon pussi mahtuu jääkaapin pakastelokeroon? Vai etkö omista jääkaappiakaan?
Muistan kun aikoinaan ryhdyin kasvissyöjäksi (en vegaaniksi), niin kaverini moitti minua elitistiksi, koska kasvikset ovat niin kalliita, että hän ei ainakaan raaskisi ostaa. Luettelin edullisia kasviksia, ja mainitsin lihatuotteiden maksavat usein enemmän. Hänestä oli kuitenkin typerää maksaa KASVIKSISTA niin paljon.
Kuinka taula ihminen oikeasti on, jos hän luulee, että kaikki ihmiset voivat kerätä ja kasvattaa ruokansa itse?
Kasvikset, kuten c-vitamiinipitoinen paprika, tummanvihreät salaatit, kala (myös halvimmat), marjat, tuoreyrtit joilla saa terveelliseen ruokaan makua, äyriäiset, pähkinät ovat kalliita.
Itse kerään kyllä marjoja, mutta ei millään ole voimia ole kerätä niitä niin paljon että sillä kovin pitkälle pötkisi. Toisaalta sairastaminen on jo alunperinkin se syy, miksi olen köyhä. Yrttien kasvatukseen ei ole kotona valoa ja pöytätilaa.
Kyllä se on vähän niin, että nykyään hoikkuus on statussymboli ja yhdistyy varakkuuteen, koska köyhien on niin paljon helpompi ja halvempi saada kalorit ravinneköyhästä hötöstä. Aika tavallista on sekin, ettei köyhillä ole voimia tai aikaa kikkailla ruokien kanssa loputtomiin. Jos syö muuta kuin papua, kaalia, porkkanaa, punajuurta, kananmunia, halvinta maitorahkaa, halvinta maustamatonta tofua, herneitä, banaania ja kaurahiutaleita, niin siihen menee rahaa. Nämä ovat hyviä raaka-aineita, mutta en ole vielä itse nähnyt sellaista ruokavaliota, jossa vain näistä aineksista loihdittaisiin maukas menu, jota oikeasti jaksaa kuukaudesta toiseen. Jos selaat terveellisiä reseptejä, niin yleensä tarvittaisiin myös muita aineksia. Pelkästään näihin alkaa aika nopeasti kyllästyä, ja kuitenkin joka päivä pitäisi syödä monta kertaa. Suositusten mukaan esim. kananmunaa tai banaaniakaan ei tulisi vetää kovin paljoa päivittäin. Erilaiset ruokarajoitteet ovat myös yleistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka taula ihminen oikeasti on, jos hän luulee, että kaikki ihmiset voivat kerätä ja kasvattaa ruokansa itse?
Kasviksia ja marjoja ei tarvitse kasvattaa itse, kun niitä saa halvalla ihan kaupasta.
Marjat on kyllä kalliita, mutta hedelmät eivät ole. Ja varsinkin vihanneksia saa halvalla. Terveellisesti ja edullisesti (hyvänmakuisen ruoan) syöminen on ihan mahdollista, mutta se vaatii ylimääräistä suunnittelua ja vaivannäköä jonkun verran. Jos on valmiiksi kuormittunut, ei yksinkertaisesti jaksa miettiä asioita niin pitkälle, että koko ajan kyhäisi terveellisiä ja tasapainoisia kokonaisuuksia aivan perusraaka-aineista lähtien. Ja jos on köyhä, se energia on vähän pakko suunnata ensisijaisesti tulojen hankintaan ja arjen pyörittämiseen eikä ruokahifistelyyn.
Terveellistä ruokaa on paljon helpompi ostaa, jos ei tarvitse samalla vahtia myös hintaa ja säilyvyyttä. Ruoasta on helppo saada herkullista, jos voi käyttää myös kalliita ainesosia halpojen rinnalla. Kallis parmesan tekee esimerkiksi yksinkertaisesta vihanneksesta maukkaan hyvin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Tervellinen ruoka ON edullista, kun tekee itse alusta saakka, vähentää lihan käyttöä, hyödyntää tarjouksia ja laatii ruokalistat satokauden kierron mukaan. Tämä kuitenkin vaatii opettelua ja vaivannäköä. Itse edelleen opettelen, mutta silti olen saanut ruokalaskun lähestulkoon puolittumaan.
Ei ole. Mulla on 20 vuoden kokemus terveellisestä ruoasta ja itse kokkauksesta. Teen itse jopa leipäni. Hyvin halvaksi se ei millään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän kasvimaata ja myös erilaisia yrttejä tulee k
Meillä on mökki jossa tätä harrastamme, mutta moni kaupunkilaistuttu vuokraa viljelypalstaa. Villiyrttejä olen kerännyt kaupungissakin. Marjoja voi käydä poimimassa vaikka asuisi kaupungissa. Yrttejä onnistuu kasvattaa yksiössäkin.
Just joku, oliko jopa tämä Tuuva, päivitteli miten joutuu varastamaan jos haluaa terveellistä ruokaa. Varastaako joku oikeasti kaalinpään, kurkun tai kaurahiutaleita? No okei, kerran tippui ulkomaalaisen rouvan karvatakin alta pottupussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia ja marjoja ei tarvitse kasvattaa itse, kun niitä saa halvalla ihan kaupasta.
Noin sanoo vaan henkilö, jonka ei ole tarvinnut koskaan laskeskella pennosiaan ja vertailla kilohintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha, kala, kana ja rasva on kallista. Mutta tässä on oikeasti terveellisen ruokavalion perusta. Näihin kun lisätään vielä vihreät vihannekset, kaiken muun roskaruoan voi jättää kaupan hyllylle.
Joku uskoo hetkeäkään että virallinen ruokavalio on sitä mitä pitäisi syödä, ei paljoa tiedä.
Diabetes on Suomessa kansantauti, samoin osteoporoosi. Maitoa latkiva ja ryynejä syövä kansakunta t@pp@@ itsensä.
Eläinperäiset tuotteet ovat, sillä yhden lehmän tuottamiseen kuluu keskimäärin sen verran ravintoa mitä 16 ihmisen.
Liha sopii sellaisille ruokailijoille, jotka eivät osaa syödä. He eivät tiedä mitä syödä, joten syövät sen joka tietää (lehmä).
Diabetes on meemidiagnoosi, jota myydään jotta saadaan elinikäisiä lääkityksiä. Verensokerin hallinta ruokavaliolla onnistuu ihan hyvin.
D2 voidaan parantaa ruokavaliolla, mutta se ei tuota voittoa Big Pharmalle. Siksi tyrkytetään "lääkkeitä" jotka peittävät oireita mutta aiheuttavat lisää vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun aikoinaan ryhdyin kasvissyöjäksi (en vegaaniksi), niin kaverini moitti minua elitistiksi, koska kasvikset ovat niin kalliita, että hän ei ainakaan raaskisi ostaa. Luettelin edullisia kasviksia, ja mainitsin lihatuotteiden maksavat usein enemmän. Hänestä oli kuitenkin typerää maksaa KASVIKSISTA niin paljon.
Oma ruokalaskuni tippui radikaalisti, kun aloin kasvissyöjäksi. Enkä edes tietoisesti yritä valita niitä edullisimpia vaihtoehtoja, koska minulla on ihan hyvä taloudellinen tilanne.
Joskus talvella naapuri pyysi tuomaan kaksi ihan tavallista 400 g sika-nautajauhelihapakettia, kun näki minun tekevän lähtöä kauppaan. Ostin omat ruokaostokseni ja siihen kylkeen ne jauhelihapaketit ja en edes meinannut uskoa loppulaskun summaa. Halvinkin liha on ihan jäätävän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää mainitsemasi halvat kalalajit on? En ole moista ihmettä nähnyt missään.
Silakka, muikku, tarjouskirjolohi ja tuontikalat tarjouksesta, siis nämä kultaotsa-ahvenet ja pangasiusfileet. Pakastesei. Kyllä kalaa saa halvalla, kun vähän katsoo, mitä ostaa ja milloin. Kalaa voi myös onkia itse.
😂 Noi ei ole halpoja edes ollessaan tarjouksessa. Ja se, että ilmoittaa itse ongitun kalan oleva halpaa on vähän sama kuin sanoisi että jokainen voi alentaa lämmityskulujaan keräämällä risuja metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se yksi kilon pussi mahtuu jääkaapin pakastelokeroon? Vai etkö omista jääkaappiakaan?
Yksi kilo koko talveksi? Sellainen idea terveellisestä ruokavaliosta sinulla.
Olikos se suositus nyt puoli kiloa päivässä muistaakseni?
Katsoin lähimarkettini marjahinnat.