Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan että terveellinen ruoka on kallista? Juuri halvimmat ruuat on terveellisiä. Kaurapuuro, ruisleipä, kaalit, porkkanat

Vierailija
19.05.2025 |

Samoin vähän arvostetut kalalajit, sipulit, tee,

Kalliiksi tulee ostaa epäterveellisiä mehuja, energiajuomia

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa on niin vähän kaloreita että pitää syödä monta kiloa päivässä, ei ole enää halpaa, pastasta saa samat kalorit parillakymmenellä sentillä.

Kilon kaurahiutaleita saa 80 snt. Se on 3650 kcal. Ruisleipää saa 2€ per kilo. Kyllä niissä energiaa on.

Ruisleipä 2€ kilo? Tosiasiassa ruisleipä näyttää olevan lähempänä 10€/kg, kuin 2€/kg. Tai ainakin noin puolessa välissä noita lukemia.

Vierailija
82/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun aikoinaan ryhdyin kasvissyöjäksi (en vegaaniksi), niin kaverini moitti minua elitistiksi, koska kasvikset ovat niin kalliita, että hän ei ainakaan raaskisi ostaa. Luettelin edullisia kasviksia, ja mainitsin lihatuotteiden maksavat usein enemmän. Hänestä oli kuitenkin typerää maksaa KASVIKSISTA niin paljon.

Oma ruokalaskuni tippui radikaalisti, kun aloin kasvissyöjäksi. Enkä edes tietoisesti yritä valita niitä edullisimpia vaihtoehtoja, koska minulla on ihan hyvä taloudellinen tilanne. 

Joskus talvella naapuri pyysi tuomaan kaksi ihan tavallista 400 g sika-nautajauhelihapakettia, kun näki minun tekevän lähtöä kauppaan. Ostin omat ruokaostokseni ja siihen kylkeen ne jauhelihapaketit ja en edes meinannut uskoa loppulaskun summaa. Halvinkin liha on ihan jäätävän kallista.

Tuo varmaan pitää paikkansa. Kasvissyöjänä olisi muutenkin kätevämpää, ryhtyisin heti jos en olisi pavuille allerginen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.

Pari pientä kourallista? Kilo mustikoita maksaa 9,45€. 1 kilo vastaa 2 litraa. Voit syödä kymmenen päivän ajan joka päivä 2 dl mustikoita, ja hintaa tulee 0,95€/päivä. Kuukaudessa se tekee 28,50€.

Tai voit mennä kesällä metsään ja kerätä mustikoita ihan ilmaiseksi vaikka koko talven varalle.

Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen laitan, kun ei mahdu kämppääni. Ei me asutaan isoissa omakotitaloissa maaseudulla. 

Varmaan se yksi kilon pussi mahtuu jääkaapin pakastelokeroon? Vai etkö omista jääkaappiak

Niin, kasviksia se 800 g päivässä, ei pelkkää mustikkaa. Hyvänen aika nyt sentään.

Vierailija
84/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa kun on allerginen kalalle eikä mitkään pavut sovi vatsalle (IBS ). 

Vierailija
85/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä. Se terveellisen tekeminen vaati enemmän kuin lihapiirakan lämmitys mikrossa.

Lihapiirakkaa olen syönyt viimeksi kasarilla. 

Vierailija
86/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.

Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.

Elätkö itse kuten paasaat? No et tietenkään. 

Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän  kasvimaata ja myös erilaisia yrttejä tulee kasvatettua valtavasti. Syksyllä poimin mustikoita,

Kuulostaa todella ihanalta ja terveelliseltä. Kasvisten kasvatus kuitenkin on nopeasti kalliimpaa kuin niiden ostaminen kaupasta. Se vaatii myös tilan, jossa sitä voi tehdä - monilla ei sitä ole, kun ei ole mitään omaa pihaa tai palstaa. Samoin marjojen keruu vaatii paljon voimia ja tilaa kookkaalle pakastimelle. Ei siis aidosti yhtään millään pahalla, mutta kirjoituksestasi huokuu vahva hyväosaisuus. Rahaa ja terveyttä selvästi on. Moni voi vain haaveilla kaikesta tästä, ja haaveileekin. Onhan tuo aivan upeaa. Myös kun sanot, että ilman hedelmiäkin pärjää - on niin paljon helpompi ajatella, että pärjää ilman elämää rikastavia ja helpottavia vaihtoehtoja, kuin sitten oikeasti elää ilman niitä.

Villiyrtit ovat yksi hyvä, hyvin saavutettavissa oleva pointti tässä. Tähän aikaan vuodesta on saatavilla nokkosia ja ne ovat hyvää ravintoa. Voi tehdä vaikka nokkoskeiton. Se ei kuitenkaan ole kuin aika pieni osa ruokavaliosta, mutta kiva lisä kuitenkin.

Vierailija
87/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.

Pari pientä kourallista? Kilo mustikoita maksaa 9,45€. 1 kilo vastaa 2 litraa. Voit syödä kymmenen päivän ajan joka päivä 2 dl mustikoita, ja hintaa tulee 0,95€/päivä. Kuukaudessa se tekee 28,50€.

Tai voit mennä kesällä metsään ja kerätä mustikoita ihan ilmaiseksi vaikka koko talven varalle.

Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen laitan, kun ei mahdu kämppääni. Ei me asutaan isoissa omakotitaloissa maaseudulla. 

Varmaan se yksi kilon pussi mahtuu jääka

Niin, kasviksia se 800 g päivässä, ei pelkkää mustikkaa. Hyvänen aika nyt sentään.

Mikä olikaan pointtisi? Minä syön puoli kiloa kasviksia päivässä. Kasvikset = vihannekset, hedelmät, juurekset ja marjat.  Mutta väitän edelleen, ettei se kovin halvaksi tule. Ei vaikka sitä kuinka päivittelisi. 

Vierailija
88/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.

Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.

Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän  kasvimaata ja myös erilaisia yrttejä tulee k

Kuulostaa todella ihanalta ja terveelliseltä. Kasvisten kasvatus kuitenkin on nopeasti kalliimpaa kuin niiden ostaminen kaupasta. Se vaatii myös tilan, jossa sitä voi tehdä - monilla ei sitä ole, kun ei ole mitään omaa pihaa tai palstaa. Samoin marjojen keruu vaatii paljon voimia ja tilaa kookkaalle pakastimelle. Ei siis aidosti yhtään millään pahalla, mutta kirjoituksestasi huokuu vahva hyväosaisuus. Rahaa ja terveyttä selvästi on. Moni voi vain haaveilla kaikesta tästä, ja haaveileekin. Onhan tuo aivan upeaa. Myös kun sanot, että ilman hedelmiäkin pärjää - on niin paljon helpompi ajatella, että pärjää ilman elämää rikastavia ja helpottavia vaihtoehtoja, kuin sitten oikeasti elää ilman niitä.

Villiyrtit ovat yksi hyvä, hyvin saavutettavissa oleva pointti tässä. Tähän aikaan vuodesta on saatavilla nokkosia ja ne ovat hyvää ravintoa. Voi tehdä vaikka nokkoskeiton. Se ei kuitenkaan ole kuin aika pieni osa ruokavaliosta, mutta kiva lisä kuitenkin.

En oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun "ei ne suuret tulot, vaan pienet menot" ja "itse tekemällä säästää" mentaliteelilla saatu kasvatus, jonka isovanhempiani minulle opetti on yhtäkkiä muuttunut vahvaksi hyväosaisuudeksi. Ja olen kuitenkin vasta 37-vuotias.

Kasvoin pitkälti isovanhempieni kanssa, jotka molemmat olivat köyhistä oloista, sota-ajan sukupolvea ja duunareita. Raha oli todellakin tiukassa ja säästäväisyys iskostui minuun jo lapsena. Isovanhemmat opettivat tunnistamaan kasvit ja sienet, sekä kalastamaan ja pitämään kasvimaata. Kaikkeen tähän liittyi olennaisesti myös raaka-aineiden käsittely ja säilöminen eri tavoin. Kaikki tämä ihan juurikin sen takia, että koska raha ei kasva puussa, on parasta opetella hyödyntämään ilmaisia ja edullisia antimia, sekä tekemään itse.

Nyt, vain vajaa 20-vuotta myöhemmin tuo köyhäilyelämäntapa nähdään täällä vahvana hyväosaisuutena.

Vierailija
89/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä olikaan pointtisi? Minä syön puoli kiloa kasviksia päivässä. Kasvikset = vihannekset, hedelmät, juurekset ja marjat.  Mutta väitän edelleen, ettei se kovin halvaksi tule. Ei vaikka sitä kuinka päivittelisi."

Annapa sitten esimerkki siitä mitä tavallisesti syöt päivässä tuohon 500 g kasviksia.

Vierailija
90/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervellinen ruoka ON edullista, kun tekee itse alusta saakka, vähentää lihan käyttöä, hyödyntää tarjouksia ja laatii ruokalistat satokauden kierron mukaan. Tämä kuitenkin vaatii opettelua ja vaivannäköä. Itse edelleen opettelen, mutta silti olen saanut ruokalaskun lähestulkoon puolittumaan.

Ei ole. Mulla on 20 vuoden kokemus terveellisestä ruoasta ja itse kokkauksesta. Teen itse jopa leipäni. Hyvin halvaksi se ei millään tule. 

Antaa tulla sitten vaan listaa, kiitos, alapeukuttajat. Muistakaa monipuolisuus(!), tarvittavat proteiinit (20 g ateria), 500 g kasviksia päivässä ja riittävä kalorimäärä. 

Vierailija
91/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka taula ihminen oikeasti on, jos hän luulee, että kaikki ihmiset voivat kerätä ja kasvattaa ruokansa itse?

Kasviksia ja marjoja ei tarvitse kasvattaa itse, kun niitä saa halvalla ihan kaupasta. 

Noin sanoo vaan henkilö, jonka ei ole tarvinnut koskaan laskeskella pennosiaan ja vertailla kilohintoja. 

Olen aina ollut pienituloinen ja osaan kaikkien käyttämieni ruoka-aineiden ja niitä tuottavien brändien kilohinnat ulkoa. Huomaan heti, jos tuotteen hinta on noussut tai laskenut sentinkin verran. Syömme monipuolista ja terveellistä ravintoa sisältäen päivittäin marjoja, hedelmiä ja kasviksia. Marjoja emme kerää vaan ostamme. Kalaa kerran viikossa, kasvisruokaa 3 kertaa viikossa. Kohtuullisesti kanaa tai punaista lihaa muina päivinä. Eineksiä emme osta, emmekä tofuja tai muita kalliita kasvisproteiinivalmisteita. Linssejä ja papuja käytämme, koska ne ovat halpoja verrattuna puolivalmisteisiin. Linssejä ja esim mungpapuja voi myös idättää, jolloin saa todella halpaa ja ravintorikasta tuoreravintoa. 

Vierailija
92/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen laitan, kun ei mahdu kämppääni. Ei me asutaan isoiss

Annapa sitten esimerkki siitä mitä tavallisesti syöt päivässä tuohon 500 g kasviksia.

Anna itse esimerkki miten tuon syö hyvin halvalla. Kilohinnat mukaan, kiitos. 

Vierailija
93/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän  kasvimaata ja myös erilaisia yrttejä tulee k

Kaupan hedelmissä on hyvin vähän sellaista sisältöä mitä keho tarvitsisi, mitä ei saa muualta. Itse en syö niitä juuri ollenkaan, edes luomuja, sillä en vaan yksinkertaisesti saa niitä mitään irti. Kiivi on ehkä ainoa poikkeus, mutta sekään ei ole mitenkään välttämätön. Banaaniin taas kaikilla pitäisi olla varaa.

Oma "hedelmistöni" koostuu tyrnimarjamehusta ja pilteistä, toisinaan säilykehedelmistä. Yleensä tasolla 1 per päivä. Vihanneksista syön paljon punasipulia ja vähän paprikaa sekä tomaattia. Punasipulia ja perunaa.

Vierailija
94/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen lai

Aamiaiseksi linssisalaattia, lounaaksi 1 banaani, iltapalaksi vaikka toinen salaatti, höyrytettyä kaalia, pari porkkanaa, jne.

Vierailija
95/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Keväällä alan kerätä villiyrttejä, ovat todellista superfoodia. Kesäisin pidän&

En oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun "ei ne suuret tulot, vaan pienet menot" ja "itse tekemällä säästää" mentaliteelilla saatu kasvatus, jonka isovanhempiani minulle opetti on yhtäkkiä muuttunut vahvaksi hyväosaisuudeksi. Ja olen kuitenkin vasta 37-vuotias.

Kasvoin pitkälti isovanhempieni kanssa, jotka molemmat olivat köyhistä oloista, sota-ajan sukupolvea ja duunareita. Raha oli todellakin tiukassa ja säästäväisyys iskostui minuun jo lapsena. Isovanhemmat opettivat tunnistamaan kasvit ja sienet, sekä kalastamaan ja pitämään kasvimaata. Kaikkeen tähän liittyi olennaisesti myös raaka-aineiden käsittely ja säilöminen eri tavoin. Kaikki tämä ihan juurikin sen takia, että koska raha ei kasva puussa, on parasta opetella hyödyntämään ilmaisia ja edullisia antimia, sekä tekemään itse.

Nyt, vain vajaa 20-vuotta myöhemmin tuo köyhäilyelämäntapa nähdään täällä vahvana hyväosaisuutena.

Älä nyt viitsi. Pitämään kasvimaata? Missä? 

Vierailija
96/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat terveellisiä ruoka-aineita, kyllä, mutta terveellinen ruoka tarkoittaa myös monipuolista ruokaa. Jos syö pelkästään noita mainitsemiasi ruoka-aineita, ei se enää ole terveellistä eikä etenkään suositusten mukaista. 

Missä kohtaa aloitusta mainittiin, että tulee syödä vain noita esimerkiksi lueteltuja ruoka-aineita? Oli pakko päästä taas pätemään

Vierailija
97/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli asut omakotitalossa, jossa on iso piha? Kiva sulle, mutta kaikilla meillä tuollaiseen ei ole mahdollisuutta. 

Helpoimmillaan riittää se, että sinulla on yhden lautasen verran tilaa jossain ikkunalaudalla. Sen päälle voi jo laittaa kosteaa talouspaperia ja kasvattaa siinä herneenversoja. Mikä on tekosyysi sille että edes sitä et voi tehdä?

Vierailija
98/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorimäärä ja terveellisyys eivät korreloi keskenään. Usein ne vähäkaloriset ruuat ovat terveellisempiä. Runsaskaloriset lihottavat.

Silti jos syö vain kilon puuroa päivässä niin se ei ole millään lailla terveellistä. 

Ihan sama,  mitä näille sanoo, inttäminen on taattu. Kukaan ei ole sanonut, että pitäisi syödä pelkkää puuroa vaan sen, että edullisessakin ruuassa on kaloreita.

Vierailija
99/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinultako saan pakastimen, johon mahtuu koko talven marjat? Ja mihin sen lai

Anna itse esimerkki miten tuon syö hyvin halvalla. Kilohinnat mukaan, kiitos. 

K-menun 1 kg parsakaalisekoitus maksaa sen 2,09 €. Siitä saa kahdeksi päiväksi kasvikset. 

Alas nyt vaan listaamaan, kuinka onnistut syömään sen 500 g kasviksia kerta toisensa jälkeen kalliilla. Ai niin, faktat eivät tue väitettäsi, joten tuskin saamme sinulta muuta kuin takavasemmalle häpeissäsi poistumisen. 

Vierailija
100/249 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinultako saan pakastime

Aamiaiseksi linssisalaattia, lounaaksi 1 banaani, iltapalaksi vaikka toinen salaatti, höyrytettyä kaalia, pari porkkanaa, jne.

Tuo on varmaan ihan hyvä kasvismäärä. Toki niitä pitää syödä vaihdellen. Itse olen allerginen linsseille ja porkkanoille, joten mulle tämä ei käy. Hintoja et laittanut, pari euroa noistakin varmaan tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi