Moni saa perinnön liian myöhään
Eläkeläisillä on keskimäärin paljon varallisuutta. Nyt heidän lapsensa kasvattavat omia lapsiaan pätkätöiden ja hallituksen leikkausten keskellä ahdistavassa epävarmuudessa. Perheet kärsivät. Perintö tulee paljon myöhemmin.
Miksi nämä eläkeläiset eivät auta lapsiaan nyt?
(Ja kyllä tiedän että kaikilla ei sitä varallisuutta ole mutta miksi ne eivät auta jotka pystyvät)
Kommentit (207)
Eikö hävetä kärkkyä perintöään malttamattomasti
Vierailija kirjoitti:
No eihän näitä langan ahnureita mikään hävetä. Epäonnistuneet elämässään eivätkä pysty olemaan vanhempiensa tukena vanhuuden varalta.
Vierailija kirjoitti:
Sain perinnön 34-vuotiaana. Mieluummin olisin sen ottanut paljon myöhemmin.
Minä sain perinnön 32-vuotiaana. Poikani kaveri sai perinnön, jos isältään jotain jäi, 6-vuotiaana.
Isäni myi yrityksenä ja nettosi siitä miljoonia. Tämä oli markka-aikana. Tämä kitupiikki ei antanut meille lapsilleen lanttiakaan. Matkusteli uuden perheensä ja vaimon lapsen kanssa ympäri maailmaa.
Luulen, että miljoonat on käytetty, kun hänestä aika jättää. En millään ymmärrä, miksi vanhempi ei auta omia lapsiaan, vaan miellummin antaa muiden jälkeläisille. Eihän tietysti ole mikään pakko toki antaa, mutta hämmästellä vain voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain perinnön 34-vuotiaana. Mieluummin olisin sen ottanut paljon myöhemmin.
Minä sain perinnön 32-vuotiaana. Poikani kaveri sai perinnön, jos isältään jotain jäi, 6-vuotiaana.
Sehän varmaan isätöntä poikaa hirveästi lämmitti. Kauheita ahnureita ketju täynnä - perinnöttömiä teistä pitäisi tehdä jokaisesta...
Vierailija kirjoitti:
No ei yhtään. Maksakoon omasta itsekkyydestään. Rahat tänne ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Isäni myi yrityksenä ja nettosi siitä miljoonia. Tämä oli markka-aikana. Tämä kitupiikki ei antanut meille lapsilleen lanttiakaan. Matkusteli uuden perheensä ja vaimon lapsen kanssa ympäri maailmaa.
Luulen, että miljoonat on käytetty, kun hänestä aika jättää. En millään ymmärrä, miksi vanhempi ei auta omia lapsiaan, vaan miellummin antaa muiden jälkeläisille. Eihän tietysti ole mikään pakko toki antaa, mutta hämmästellä vain voin.
Sehän on ihan oikein että käyttää rahat itseensä eikä säästele mulkulle jälkikasvulle. Kyllä hän teidät tuntee ja siksi on päättänyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo me 60-70 luvuilla syntyneet jäädään perinnöistä välistä, kun vanhempamme 30-50 luvuilla syntyneet elää porskuttavat tyytyväisinä satavuotiaiksi. Kuollaan varmaan itse ensin. Ei me liki kasikymppisenä enää perinnöillä mitään tehdä. Jää seuraavalle sukupolvelle.
No voi kyynel. Tappaako ne sun vanhemmat pitäis?
Aika moni on tällä palstalla toivonut vanhusväestön "konkreettista eliminointia". Siinä ei aina ole suoraan puhuttu omista vanhemmista, mutta yleisellä tasolla kyllä.
Käsittämättömintä minusta ovat ne viisi - kuusikymppiset, jotka eivät luovu saamastaan perinnöstä omien lastensa hyväksi. Tuttavapiirissä on näitä muutamia. Perinnostä ei olla luovuttu, eli siirretty sitä seuraavalle sukupolvelle, vaikka heillä itsellään on ollut talous kunnossa, mutta omat lapset ovat kärvistelleet pätkätoiden plus muiden ongelmien kanssa.
Itselleni oli päivän selvää luopua perinnöstä ja siirtää se lapsilleni. Eivät he miljoonia saaneet, mutta vähän sentään. Ja jäipä yhdet perintöverot välistä pois.
On vain hyvin kiusallista jos jo aikuiset lapset ovat edelleen riippuvaisia eläkeläisen tuloista ja varallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
On vain hyvin kiusallista jos jo aikuiset lapset ovat edelleen riippuvaisia eläkeläisen tuloista ja varallisuudesta.
No itseasiassa ne eläkeläiset vasta riippuvaisia ovat työssäkäyvien, eli lastensa sukupolven tuloista ja varallisuudesta. Yksi merkittävä syy siihen, että Y sukupolvella ei ole niin paljoa rahaa käytettävissä on se, että joka kuukausi he maksavat palkastaan yli neljänneksen tämän päivän eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi elää nyt köyhyydessä. Osalla olisi parempi tilanne jos isovanhemmat auttaisivat perhettä.
On vaikea uskoa, että joku isovanhempi jättäisi auttamatta, jos lapsella ja lapsenlapsella on niin vaikea elämäntilanne. Monethan ostavat lapsenlapsille hienoja vaatteita, kalliita lahjoja ja maksavat harrastuksia. Pidän todennäköisempänä, että monet iäkkäät ovat suurissa rahavaikeuksissa eivätkä kehtaa puhua siitä kenellekään, koska heitä hävettää niin kauheasti.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan auttamisesta; eikös auttaminen ole eräänlaista lainaamista? Lahjoittaminen on sitten asia erikseen.
30-vuotias yksinhuoltajaäiti joutuu elämään kaupan kassalla pätkätöillä ja on uupunut. Isä on hylännyt lapset. Hallitus leikkaa. Työttömyys kasvaa Suomessa. Varakkaat isovanhemmat eivät auta edes lapsenlapsia.
Onko todellakin kaikki syy silloin tämän yksinhuoltajaäidin? Yrittäisi enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tarvii rahaa siivoojan palkkaamiseen, taksi, ikkunanpesua, kampaaja, jalkahoito, matkoja ulkomaille, naatitaan nyt elämästä.
Eli eläkkeellä nautitaan elämästä samaan aikaan kun lapset ja lapsenlapset kärsivät pätkätöistä ja pelkäävät miten tulevat selviämään?
Keski-ikäisten ja lasten tilanne ei ole nykyvanhusten syytä. Vanhukset itse ovat eläneet vähintäänkin niukkuudessa. Monet mm saivat heikkoa ruokaa lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun perintöni oli kukkamaljakko ja kuusi lautasta. Sain ne 56-vuotiaana.
Ei tässä vaan uskalla vielä omaisuudesta luopua, nk vanhuuden vara. Joutuu hoitokotiin niin ehkä sitten. Sitä ennen pientä "tuhlausta", itse rakastan ulkomaanmatkoja, kulttuuria, hyvää ruokaa, nähtävyyksiä, hyvä hotelli jne. Sitten kasvohoidot, hienota, jalkahoidot, kampaamo jne
Sain perinnön kun äiti kuoli, olin 40 vuotias. Sain isältä 250000 euroa ja kesämökin vuonna 2017. Sit kun isä kuolee niin saan lisää perintöä.
Mieluumin olisin ottanut perinnön myöhemmin. Ois äiti saanut tehdä vielä maailmanympärimatkansa ja ostaa lopuilla hoivapalveluita. Reissasi kyllä muuten paljon ikäpolveensa nähden. Ennenkaikkea ois saanut tyhjentää 300m2 okt:nsa ihan itse.
No olihan se raha ihan kiva saada kun oma okt oli maksettu, mutta lapsi vasta alakoulua aloittelemassa. Mutta dementikko ja pikkulapsi yhtäaikaa oli melkoisen raskasta. Oma lapsi nyt aikuistumassa, opiskeluajan tuen mummon rahoilla, muuten saanee opetella tienaamaan myös itse.