Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaas opinnäytetyötä tekevää tämän taulukon kanssa! En vain oikein ymmärrä tällaisia

Vierailija
17.05.2025 |

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/07317115.2022.2119183?need…

Tuolla linkissä siis Itä-Suomen yliopiston tekemä tutkimus. Siellä taulukko 1. kun vähän rullaa alaspäin. En ole hyvä näissä, joten kysyn teiltä apua. Opettajaan en saa yhteyttä viikonloppuna ja tarkoitus on tehdä työ loppuun maanantaihin mennessä.

Eli taulukossa on joissakin perässä n ja y. Mitä ne tarkoittavat? Koitin eilen väsyneenä goolettaa asiaa ja etsiä tietoa tutkimusmenetelmät-kurssin materiaaleista, mutta en mä löytänyt tietoa. Mä inhosin tuota tutkimusmenetelmät-kurssia eikä mulla ole muistikuvaa tällaisista jutuista. En tule tekemään näillä jutuilla yhtään mitään mun työssä. On vain pakkopullaa tällaiset ja koitan nyt jotenkin kaapia kasaan opparin. Oma elämä sakannut niin pahasti, että ei meinaa tulla yhtään mitään tästä.

Lisäksi siellä on parissa kohdassa lukuja mitä en ymmärrä ja olen tässä miettinyt, että kannattaako mun edes laittaa tuota taulukkoa oppariin, jos en tiedä kunnolla mistä kyse. Ei ole pakollista laittaa tuota, mutta olisi ollut hyvä lisä sinne. Siis siellä on ikä esim. 70.12 ja suluissa lukee 10.47. Mitä tuo suluissa oleva luku tarkoittaa? Entäs kun koulutuksen kohdalla on samoin, mikä se luku suluissa on?

Joo tiedän, en osaa. Olen vain niin uupunut, ahdistunut ja ehkä masentunut. Voimat totaalisen loppu, mutta silti pitäisi tämä oppari vielä kaapia kasaan.

T: Hukassa

P.S. En enää koskaan opiskele mitään.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että inhosit tutkimusmenetelmät-kurssia, ei ole mikään syy laiminlyödä opiskelua ja jättää asiat oppimatta. Et ole enää yläasteella, vaan sun pitäisi valmistua korkeakoulututkintoon!!

Ammattikorkeakouluissa aloittajan kaltaiset talutetaan kädestä pitäen kurssi kurssilta läpi ja ulos, koska rahoitus tulee suoritetuista tutkinnoista. Oikeasti mitään ei tarvitse osata.

Älä kuule jauha paskaa musta. Kyse on yhdestä ainoasta kurssista jota inhosin! Siitäkin tuli silti kolmonen numeroksi. Mua ei todellakaan ole talutettu kursseja läpi vaan ihan itse ole ne suorittanut hyvin arvosanoin. En nyt kyllä tajua tuota joidenkin pakkomiellettä yhdestä ainoasta kurssista. Hyvänen aika sentään! Nyt oikeasti todellisuudentajua peliin kiitos!

Vierailija
62/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteessä ei sitten opeteta tilastotieteestä edes perusteita? Hieno homma tai jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että inhosit tutkimusmenetelmät-kurssia, ei ole mikään syy laiminlyödä opiskelua ja jättää asiat oppimatta. Et ole enää yläasteella, vaan sun pitäisi valmistua korkeakoulututkintoon!!

Missä kohtaa mä olen laiminlyönyt opinnot?!? YKSI ainoa kurssi jota vihasin. En ole laiminlyönyt opintojani. Todella vastenmielistä valehdella musta tuollaisia. Luulette olevanne jotenkin mua parempia, mutta itse ette kyllä tajua paljonkaan asioista. Tuo yksi ainoa kurssi ei todellakaan ole kaikkein oleellisin sairaanhoitajan koulutuksessa. On paljon muita kursseja jotka paljon tärkeämpiä kuten anatomia, lääkehoito.

Vierailija
64/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteessä ei sitten opeteta tilastotieteestä edes perusteita? Hieno homma tai jotain. 

Kuka tässä lääketiedettä opiskelee?

Vierailija
65/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tilastot ja taulukot on tärkeintä sairaanhoitajalle. :D 

Vierailija
66/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkeakouluissa aloittajan kaltaiset talutetaan kädestä pitäen kurssi kurssilta läpi ja ulos, koska rahoitus tulee suoritetuista tutkinnoista. Oikeasti mitään ei tarvitse osata.

Älä kuule jauha paskaa musta. Kyse on yhdestä ainoasta kurssista jota inhosin! Siitäkin tuli silti kolmonen numeroksi. Mua ei todellakaan ole talutettu kursseja läpi vaan ihan itse ole ne suorittanut hyvin arvosanoin. En nyt kyllä tajua tuota joidenkin pakkomiellettä yhdestä ainoasta kurssista. Hyvänen aika sentään! Nyt oikeasti todellisuudentajua peliin kiitos!

Tuossa taulukossa on ihan perusasioita. Jos et edes noita tahdo ymmärtää niin en ole ollenkaan varma oletko oikealla alalla. Ja tuo asenteesi joka kommentissasi näkyy vaan vahvistaa käsitystä siitä että olet väärällä alalla eikä sinun pitäisi olla hoitoalalla ollenkaan jos et halua nähdä vaivaa asioiden oppimiseksi oikein vaan hypit silmille välittömästi.

-eri

Vierailija
67/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamat työttömät aina esittävät koulutuksiin liittyvissä keskusteluissa yliopiston käyneitä jotka halveksuu AMK:ta. 🤣 Oikeasti yliopiston käyneet ihmiset eivät käyttäydy noin lapsellisesti ja osaavat keskustella asiallisesti.

Kyse on siitä, että ammattikorkeakoulujen koulutus ei aina täytä korkakoulututkinnon kriteereitä. Siitähän tämäkin aloitus todistaa, kuinka alhaisella osaamisella Suomessa voi hankkia korkeakoulututkinnon. Surullista, kuinka yhteiskunnan varoja hassataan kuraan.

Sairaanhoitajana kysyn, että mitä ap tekee työssään tuolla taulukolla? Mä olen vanhuspuolella töissä enkä ky

Niin tilastojahan siinä pitääkin miettiä, kun koitetaan pelastaa ihmisiä kuolemasta. Onnettomuuspaikallakin ensihoitajat aina miettiin ensin tilastoja ja taulukoita ennen kuin aloittavat ensihoidon. 

Alentavaa käytöstä on olettaa kaikkien sairaanhoitajien olevan ammattitaidottomia. Niillä taulukoilla kun ei oikeasti tee yhtään mitään tositilanteessa. Ihme jankuttamista sulla nyt.

Osaamisen pääoma, sivistys, kyky tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä hankitaan koulutuksen aikana.  Kaikki koulutus edistää näitä ominaisuuksia. Tilastojen oikea tulkitseminen ja niistä oikeiden johtopäätösten tekeminen edistää varmasti esim. loogista ajattelukykyä. Tilastotiede ja tilastolliset tutkimusmenetelmät ovat sitten oma lukunsa. Tyhjäpäät eivät tätä ymmärrä varsinkaan ammattikorkeakouluissa.

Vierailija
68/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo kurssihan onkin tosiaan kaikkein tärkein sairaanhoitajan opinnoissa. :D Missä ap kertoi laiminlyöneensä opiskelut? Se, että ei jonkun tuollaisen kurssin asiat ole kaikki jääneet mieleen ei tarkoita sitä, että on laiminlyönyt opinnot. Käsitin, että ei ap:lta puutu kuin opinnäytetyön. Onko silloin laiminlyönyt opinnot, jos tuo on ainoa asia joka puuttuu? 

Sairaanhoitajalle on paljon tärkeämpiäkin kursseja opintojen aikana ja se on ihan tosiasia mitä vastaan on ihan turha kiukutella. Vai onko sun mielestä parempi, että sh osaa tutkimusmenetelmät täydellisesti, mutta esim. ihmisen anatomia on hakusessa?

Jos ajattelukyky on noin mustavalkoista tasoa, niin toivon sydämeni pohjasta ettet sinä ainakaan ole missään korkeakoulutusta vaativassa työssä jossa on jotain todellista vastuunkantoa.

Sairaanhoitajan on osattava anatomia ja tutkimusmenetelmät, ja monta muutakin asiaa. On todella lapsellista kiukuttelua, ettei tilastollisia menetelmiä muka tarvita mihinkään. Kyllä vain tarvitaan vähintään ymmärrys asioista. Sairaanhoitajan työ nivoutuu tiukasti lääketieteeseen, ja lääketieteellinen näyttö perustuu tutkimusmenetelmiin. Ei tällaista asiaa voida vain ohittaa kiukuttelulla, kun en osaa enkä ymmärrä eikä kiinnosta! 

Vierailija
69/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T: H

Ei luoja. Mä olen ollut hoitoalalla jo monta vuotta ja todellakin olen oikealla alalla. Todella typerää väittää tietävänsä mun ammattitaidon vaikka ei edes tunne mua. Oikeasti jotkut halvatun taulukot ei ole tärkeimpiä sairaanhoitajan työssä vaan pitää osata anatomia, lääkehoito, neurologia jne. Miten ihmeessä tämä ei mene jakeluun?

Lisäksi sä et voi YHDEN kurssin perusteella sanoa mitä muuta mä osaan. Sä et voi mitenkään väittää, että mä en sovi alalle. Mä alan nyt vastailemaan melkoisen veemäisesti tuollaisille typerille olettajille. Olette itse kyllä melkoisen pihalla asioista.

Taidanpa poistattaa tämän ketjun niin pääsee tästäkin paskasta eroon. Kiitos niille jotka oikeasti auttoi. Muut voi haistaa pitkän paskan. Muistakaa seuraavan kerran sairaalassa kysyä osaako sairaanhoitaja tulkita taulukoita. Ei haittaa vaikka esim. valtimosi vuotaisi samalla verta. Taulukot on tärkeintä.

Vierailija
70/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi jo aloituksessa, että elämässä vaikeaa. No mitä tekee palstan äm mät. Tietenkin lyö taas lyötyä. Melkoisen sairasta menoa taas. Ihmisen pitäisi aina vain jaksaa eikä kukaan koskaan saisi väsyä. Varmasti ap:n uupumus, stressi yms. nyt vaikuttaa, että kaikki tuntuu vaikealta. 

Menkää viisastelijat peilin eteen ja miettikää onko teillä varaa aukoa päätä toisille jos toisella selvästi vaikeaa. Ei teillä omatkaan asiat näytä hyvin olevan. Jos omat asiat ovat hyvin, niin silloin osaa keskustella asiallisesti eikä ala heti kyseenalaistamaan ap:n ammattitaitoa jos yksi kurssi on tuottanut vaikeuksia.

Vierailija
71/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole klikkaamassa linkkejä, mutta n voisi olla otoskoko, y ehkä otoskeskiarvo?

Iän kohdalla kyse lienee keskiarvosta ja suluissa keskihajonnasta. Ellei muuta ole mainittu.

Ihan turvallinen linkki on. Eipä susta apua ole, jos et edes katso sitä taulukkoa. Kiitos kuitenkin yrityksestä. 

N= havaintojen lkm; y= vuodet

Vierailija
72/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap poistatti kommentit, joissa kritisoitiin sitä, kun korkeakouluasteella ei osata tulkita yksinkertaisia taulukoita. Eihän siinä tarvita kuin normaalia talonpoikaista loogista päättelykykyä.

Lopuksi ap vielä haistatteli meille ihmettelijöille pitkät paskat.  Ap on tuleva sairaanhoitaja, joten haistatteleeko ap myös samalla tavalla potilaille ja omaisille?

Luulisi hoitotyössä tarvittavan normaalin älyn lisäksi myös kykyä itsehillintään.

Vierailija
73/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisat viimeiset sanat "ihan turvallinen linkki se on".

Vierailija
74/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oikeasti turvallinen. On joku lääketieteen julkaisu tms. Ihan oikea olemassa olevan tutkimus jonka on tehnyt Itä-Suomen yliopisto kuten ap kertoi.

Vierailija
75/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikeasti turvallinen. On joku lääketieteen julkaisu tms. Ihan oikea olemassa olevan tutkimus jonka on tehnyt Itä-Suomen yliopisto kuten ap kertoi.

Ok, en silti klikkaa sitä. Niin kovaa tarvetta ei ole auttaa anonyymia.

Kuka tahansa voi sanoa mitä tahansa netissä.

Vierailija
76/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin kurssi alusta uudelleen. Mikäli motivaatio puuttuu opiskeluun vaihda toiseen alaan joka kiinnostaa.

Yksi tai kaksi huonosti kiinnostavaa kurssia ei tarkoita, ettei ihminen sovi alalle. 

Vierailija
77/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistä huutaa taulukoiden ja tutkimussuunnitelma-kurssin olevan todella tärkeitä, on itse hoitoalalla töissä. Tuskin yksikään, jos ajatus, että tutkimussuunnitelma menee muiden kurssien edelle. Sh:n opinnoista oli kaksi kurssia liittyen tutkimusmenetelmiin yms. Painotus oli ihan muualla.

Vierailija
78/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistä huutaa taulukoiden ja tutkimussuunnitelma-kurssin olevan todella tärkeitä, on itse hoitoalalla töissä. Tuskin yksikään, jos ajatus, että tutkimussuunnitelma menee muiden kurssien edelle. Sh:n opinnoista oli kaksi kurssia liittyen tutkimusmenetelmiin yms. Painotus oli ihan muualla.

Se siitä korkeakoulututkinnosta 😂😂😂

Vierailija
79/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siitä korkeakoulututkinnosta 😂😂😂

Ei sulla kyllä ole asiat kunnossa. Sä et ainakaan ole korkeakoulutettu, kun et pysty asialliseen keskusteluun. 

Vierailija
80/126 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paina linkkiä enkä auta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi