Haluan vaihtaa sokeroidun jogurtin maustamattomaan. Miten siitä saa hyvää ilman sokeria?
Millä peittää jogurtin hapan maku ja taittaa sitä? Makeutusaineet eivät sovi.
Kommentit (181)
Mä laitan banaania, omia pakastemustikoita, marjamysliä, siemeniä, pähkinöitä... mitä milloinkin, kotimaista s-kaupan luonnonjugurttia syön. Joskus herkuttelen: hunajaa ja joskus ostan hedelmäpommia ja laitan puolet luonnonjugurttia... tai puolukkasurvos ja vähän sokeria. N a m :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat ettei makeutusaineet sovi, mutta oletko kokeillut karppisokeria?
Äh, ei kannata syödä mitään sokeria.
Itse ostan Prismasta taatelilla makeutettuja ranskalaisia hilloja silloin, kun en jaksa itse tehdä sitä.
Sokeria se sinun hillon perusaine sekä taateli ovat ja taateli vielä överimmästä päästä. Teelusikallinen sokeria on vähemmän makeaa eli vähempihiilarista kuin tuo taateli. Sinua on huijattu tuossa sokeriasiassa huolella kuusi - nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat ettei makeutusaineet sovi, mutta oletko kokeillut karppisokeria?
Äh, ei kannata syödä mitään sokeria.
Itse ostan Prismasta taatelilla makeutettuja ranskalaisia hilloja silloin, kun en jaksa itse tehdä sitä.
Sokeria se on taatelinkin sokeri. Hedelmäsokeri on jopa haitallisempaa kuin ruokosokeri.
Eikä ole haitallisempaa. Sitäpaitsi pääosa siitä hillosta on marjaa, taatelia vain mausteeksi.
Laitan sekaan Herkku granolaa, mansikka-kirsikka-mustikka.
Banaanin viipaloi joukkoon, siitä luonnollinen makeus.
Ehkä helpointa on vaihtaa ensin jogurttiin, jossa ei ole lisättyä sokeria. Esimerkiksi Juustoportin Hyvin-jogurteissa kaikki makeus tulee hedelmistä ja marjoista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tykkään maustmattomasta. En laita sekaan mitään. Syön paljon turkkilaista jogurttia, jossa runsas rasva pehmentää makua. Syön myös kotimaista - merkin maustamatonta. Lemppari on kuitenkin punainen viili. Eikä mitään makuja sekaan.
Turkkilainen ja kreikkalainen jogurtti onkin hyvää. Laitan joskus lorauksen kermaa sekaan, se pehmentää kivasti makua.
Sokeroiduissa jugurteissa on ihan v!tullisen paljon sokeria. Mikään ei estä makeuttamasta luonnonjugurttia esimerkiksi kolmasosalla siitä määrästä. Hunaja on hyvä mutta eipä se sokerikaan ole syntiä kohtuudella syötynä. Tosin makean hedelmän kanssa ei mitään lisäsokruja edes tarvita. Hapan on makuna ihana, en ymmärrä miten joku ei tykkää. Jugurtti, piimä, rahkat...
Jos syö tarpeeksi kauan maustamatonta ilman mitään, niin siihen kyllä tottuu ajan kanssa. Pienikin määrä sokeria voi tuntua myöhemmin todella äklön makealta.
Vierailija kirjoitti:
Okei off topic, mutta se läski-liisoja ja fitness-fiinoja erottaa on, että kiinnittääkö ylitsepääsemättömästi huomiota ruoan makuun. Luuletteko te, että kun se kehonrakentaja vetää raejuustoa ja ananasta sekaisin, että se on joku vitullisen gastronominen elämys? Luuletteko?
Herkuttelut on asia erikseen, mutta muuten siihen ruokaan voi suhtautua polttoaineena. Syöt menemään, pistät lautasen tiskariin ja jatkat elämääsi. Get over it, kuten entinen pääministeri sanois. Ei sen tarvitse olla hyvää, riittää että nälkä lähtee. Tämä on just sitä kun sanotaan, että lihavuus on tahdonlujuuden puutetta. Mä voin syödä vaikka stora enson selluloosaa, jos sillä nälkä lähtee ja kroppa pysyy kuosissa.
Hyihelvetti. Mieluummin oon syömättä kun syön sun moskaa. Kyllä, ruuan tarvitsee olla hyvää eikä sitä tartte syödä määräänsä enempää. Nälkä lähtee, tuleeks sulle myös nälkäkiukku? Mikä vauveli.
Vierailija kirjoitti:
Turkkilaisessa jogurtissa on hirveä määrä kovaa rasvaa. Mitähän kaikkea stressaantuneista jalostetusta lehmistä siirtyy rasvan mukana
Yliprosessointi tekee maidon rasvasta lopulta huonoa. Suurin syyllinen on homogenointi mikä tuhoaa maitorasvan. Tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Maustamattomasta tulee hyvä smoothie marjojen ja banaanin kanssa. Ei kaipaa sokeria. Maustamaton on hyvää myös soseutetun banaanin kanssa.
Hoikat ihmiset voivat arvostaa aitoa hyvää ruokaa. Se, mitä pitää hyvänmakuisena voi poiketa muista. Esimerkiksi sokeri maistuu vastenmielisen imelältä, kun on totutellut marjoihin ja villiyrteistä tehtyyn vihersmoothieen.
Mitä on villiyrtit? Jos mu pihalla kasvaa istutettu ruohosipuli, niin onko se villiyrtti kun sitä kasvaa suomessa luonnossa. Toisaalta ruohosipuli ei kai ole edes yrtti?
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan hunajaa ja mustikoita.
Hunajaa ja mitä tahansa marjoja. Hillat ovat oma suosikkini.
Viili on hyvä vaihtoehto. Ihan sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että nämä turkkilaiset/ kreikkalaiset jugurtit nostavat kolesteroli arvoja. Ja ikävä kyllä juuri sitä huonoa.
10% rasvaa ja rasvasta 70% kovaa tyydyttynyttä rasvaa
Tyydyttynyt maitorasva ei ole lopulta kovin vaarallista kunhan se on homogenoimatonta maitorasvaa. Joisin kuohukermaa kahvini kanssa 100% mieluummin kuin syöpävaarallista mukaterveellistä karrageeniä sisältävää kauramaitoa.
Useissa kuohukermoissa on karrageenia, esim. Valion kuohukermassa, Pirkka kuohukermassa ja Kotimaista kuohukermassa on karrageenia. Monissa kauramaidoissa ei ole karrageenia, esim. kotimaisessa Oddlygood-kaurajuomassa ei ole.
Sairasta valehtelua ja vaarallista valehtelua jos joku uskoo kertomasi. Siis sairasta ja vaarallista. Lopeta.
Et laita sokeria! T: Antti Laine. Neroksikin minua kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että nämä turkkilaiset/ kreikkalaiset jugurtit nostavat kolesteroli arvoja. Ja ikävä kyllä juuri sitä huonoa.
10% rasvaa ja rasvasta 70% kovaa tyydyttynyttä rasvaa
Tyydyttynyt maitorasva ei ole lopulta kovin vaarallista kunhan se on homogenoimatonta maitorasvaa. Joisin kuohukermaa kahvini kanssa 100% mieluummin kuin syöpävaarallista mukaterveellistä karrageeniä sisältävää kauramaitoa.
Useissa kuohukermoissa on karrageenia, esim. Valion kuohukermassa, Pirkka kuohukermassa ja Kotimaista kuohukermassa on karrageenia. Monissa kauramaidoissa ei ole karrageenia, esim. kotimaisessa Oddlygood-kaurajuomassa ei ole.
Kuohukermaa on myös ilman karrageenia, joten ei ole tarvetta hyvää tavaraa vaihtaa johonkin kauralitkuun.
En osaa neuvoa muuta kun että totuttelee <3 Nykyään rakastan rahkoja, jugurtteja enkä laita mitään sekaan. Ennen vihasin kun olivat happamia.
Tai sitten ajattele niin, että et varmaan tarvitse jugurttia mihinkään. Jätä jugurtti ostamatta. Välipalaksi voi ostaa vaikka vauva-pilttejä. Maistuvat makealta ovat terveellisempiä.
Leseitä ja banaania. Tulee tosi hyvää! Leseitä taittaa happamuutta ja banaani tuo makeutta.