Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä kuoli, kukaan ei ilmoittanut

Vierailija
15.05.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d64f280f-997f-4075-a1fe-a1767c429ca7

"Kuolleen miehen ainoa omainen sai tietää isänsä kuolemasta, kun isännöitsijä soitti hänelle ja tiedusteli, mitä isän asunnolle tehdään. Isä oli ollut tuolloin kuolleena jo kuukauden."

Eikä kukaan kaivannut kuukauteen. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi aikuisille lapsilleni ilmoitettavan, jos meinaisin kuolla. Mieluummin ystävilleni  : )

Potilastiedoissa kysytään lähiomaista. Ilmoita sinä Omakantaan kavereittesi nimet.

Vierailija
62/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki lapset ole tekemisissä vanhempiensa kanssa. Siihen on aina syy. Eivätkä kaikki vanhemmat ole tekemisissä lastensa kanssa. Siihenkin on aina syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tajuttomana sairaalassa niin yhteyttä otettiin. Kirjeellä osoitteeseen josta oli muuttanut pois 88. Vanhempieni vanha osoite.

Nykyasukkaalle oli joku naapuri sitten kertonut kuka on mahdollisesti kyseessä.

Tampereella ei tietoja katsota digivirastolta vaan kymmeniä vuosia vanhoista kirjauksista.

Sairaalalasku tuli sitten oikeaan osoitteeseen mutta potilaaksi oli kirjattu 10 vuotta sitten kuollut isäni.

64/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi aikuisille lapsilleni ilmoitettavan, jos meinaisin kuolla. Mieluummin ystävilleni  : )

Potilastiedoissa kysytään lähiomaista. Ilmoita sinä Omakantaan kavereittesi nimet.

Vieläkö muuten potilastiedoissa on erikseen lähiomainen ja yhteyshenkilö? Näillähän on se ero, että tuo ensimmäinen on - mikäli potilas itse ei enää kykene - henkilö, jonka kanssa lääkäri voi keskustella esimerkiksi hoidon jatkamisesta. Yhteyshenkilö taas voi olla vaikka joku kaverikin, mutta kaverilla ei ole juridisesti tällaista oikeutta. Mulla oli aikoinaan lähiomaisena äitini ja yhtyshenkilönä silloinen avomieheni.  Eli avomieheni oli se, jolle ilmoitettiin asioista, mutta jos olisi tarvittu henkilöä, jolla olisi ollut juridisesti oikeus osallistua hoitoni päätöksentekoon, tämä henkilö olisi ollut äitini. Myöhemmin mulla ei ole ollut yhteyshenkilötietoa ollenkaan vaan ensin lähimaisena oli äitini ja kun esikoiseni täytti 18, vaihdoin tyttäreni lähiomaiseksi. Myöhemmin vaihdoin poikani lähiomaiseksi, koska hänellä on paremmat mahdollisuudet huolehtia asioistani (ihan jo käydä viemässä koirani ulos, jos olen sairaalassa) ja hän pystyy hyvin pitämään yhteyttä muuhun sukuun. Hänellä on myös enemmän kokemusta yllättävistä tilanteista, koska sattui   olemaan paikalla silloin, kun mulla 13 vuotta sitten repesi munuaisvaltimo.  Mä en tiedä, oliko mut merkitty äidin tiedoissa lähiomaiseksi vai yhteyshenkilöksi. Oletin olevani yhteyshenkilö ja isäni olevan lähiomainen, koska tarkoitus oli, että mulle tiedotetaan äidin voinnista yms ja mä sitten kerron muille, mutta yhden kerran lääkäri soitti mulle kysyen asiaa, johon vain lähiomainen voi ottaa kantaa. Kehotin lääkäriä soittamaan isälle. Tästä mulle siis tuli mieleen, että eikö nykyään ole enää erikseen lähiomainen ja erikseen yhteyshenkilö. Jos mut oli merkitty lähiomaiseksi, sitten ymmärrän sen lääkärin soiton. 

Vierailija
65/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tajuttomana sairaalassa niin yhteyttä otettiin. Kirjeellä osoitteeseen josta oli muuttanut pois 88. Vanhempieni vanha osoite.

Nykyasukkaalle oli joku naapuri sitten kertonut kuka on mahdollisesti kyseessä.

Tampereella ei tietoja katsota digivirastolta vaan kymmeniä vuosia vanhoista kirjauksista.

Sairaalalasku tuli sitten oikeaan osoitteeseen mutta potilaaksi oli kirjattu 10 vuotta sitten kuollut isäni.

Dambereela osataan. Kun sain sossulta lausunnon asunnottomuudesta, ihmettelin miksi ei oteta yhteyttä. Se oli lähetetty osoitteeseen josta mut häädettiin.

Vierailija
66/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut yli 15 vuoteen kiinnostunut missä isäni on. Olkoot vaikka ojassa kuolleena, ei kiinnosta

Vierailija
67/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin tuossa tapauksessa kaiketi omainen varmaankin sitten piti yhteyttä isäänsä? Itse soitan iäkkäälle äidilleni usein ketä asuu toisella puolella Suomea.

Vierailija
68/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se isännöitsijä sai selville lähiomaisen nimen ja puhelinnumeron?

Isännöitsijöillä on oivat salapoliisityötä tekevät apurit.

t. Kiinteistösihteeri

Vierailija
69/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö muuten potilastiedoissa on erikseen lähiomainen ja yhteyshenkilö? Näillähän on se ero, että tuo ensimmäinen on - mikäli potilas itse ei enää kykene - henkilö, jonka kanssa lääkäri voi keskustella esimerkiksi hoidon jatkamisesta. Yhteyshenkilö taas voi olla vaikka joku kaverikin, mutta kaverilla ei ole juridisesti tällaista oikeutta. Mulla oli aikoinaan lähiomaisena äitini ja yhtyshenkilönä silloinen avomieheni.  Eli avomieheni oli se, jolle ilmoitettiin asioista, mutta jos olisi tarvittu henkilöä, jolla olisi ollut juridisesti oikeus osallistua hoitoni päätöksentekoon, tämä henkilö olisi ollut äitini

Tuli mieleeni, että olimme olleet jo monta vuotta naimisissa kun minulle selvisi, että mieheni ilmoittaa lähiomaisekseen isänsä, joka asui 850km päässä. Hän oli luullut, että lähiomaisen pitää olla verisukulainen. Kerroin, että jos joudut yllättäen tajuttomana sairaalaan, niin sieltä ilmoitetaan isällesi eikä minulle. Isä ei tietenkään ilmoita minulle, koska luulee jo minulle ilmoitetun. Sen jälkeen alkoi merkitä minut.

Mieheni kuoli 6v sitten. Toivottavasti olen muistanut joka paikkaan muuttaa hänen tilalleen vanhimman tyttäreni omaksi lähiomaisekseni. 

70/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 69: "Tuli mieleeni, että olimme olleet jo monta vuotta naimisissa kun minulle selvisi, että mieheni ilmoittaa lähiomaisekseen isänsä, joka asui 850km päässä. Hän oli luullut, että lähiomaisen pitää olla verisukulainen. Kerroin, että jos joudut yllättäen tajuttomana sairaalaan, niin sieltä ilmoitetaan isällesi eikä minulle. Isä ei tietenkään ilmoita minulle, koska luulee jo minulle ilmoitetun. Sen jälkeen alkoi merkitä minut.

Mieheni kuoli 6v sitten. Toivottavasti olen muistanut joka paikkaan muuttaa hänen tilalleen vanhimman tyttäreni omaksi lähiomaisekseni. "

Tuo lähiomainen on nimenomaan juridinen juttu ja jos potilas on avioliitossa, aviopuoliso ohittaa niin potilaan vanhemmat kuin tämän täysi-ikäiset lapsetkin. Poikkeuksena se, jos aviopuoliso on esimerkiksi muistisairas tai muulla tavalla kykenemätön osallistumaan puolisonsa hoitoa koskevaan päätöksentekoon. Nykyisin lääkäri kyllä loppupeleissä tekee päätöksen itse, mutta lähiomaista kuitenkin kuunnellaan (jos siis se vain on mahdollista) ennen päätöksentekoa. 

Vierailija
71/71 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se isännöitsijä sai selville lähiomaisen nimen ja puhelinnumeron?

Isännöitsijöillä on oivat salapoliisityötä tekevät apurit.

t. Kiinteistösihteeri

Näilläkö oikeudet digi- ja väestöviraston tietoihin ja keskussairaalan osastosihteerillä ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän