Oletteko saaneet koskaan liitosta apua irtisanomiselle?
Eli oletteko koskaan saaneet liitosta apua silloin kuin teidän on irtisanottu tuotannollisin perustein. Vai onko tuo aina pätevä syy irtisanoa jota ei tarvitse edes tutkia, työnantaja sanoo vaan että nyt on hiljaista olet irtisanottu. Näinkö se menee nykyisin?
Kommentit (15)
Mutta puuttuuko liitto ikinä näihin vai onko ne vaan että tuo työnantajan tuotannollistaloudellinen selittely riittää?
Olen saanut liitosta apua aina kun olen tarvinnut ja pyytänyt. Yleensä ainakaan isommassa yrityksessä ei riitä, että työnantaja sanoo, että on hiljaista, vaan pitää edetä muutosneuvotteluissa lain mukaan.
Sain kyllä tärkeätä neuvontaa. Ei nekään pystyneet pyspyttåmään ison talonnirtisanomisia. Luojan kiitos silloin oli vielä kunnollinen ansiosidonnainen. Sekin. Oli vain puolet palkasta.
Akava auttoi noin 8 vuotta sitten, kun minut irtisanottiin YT-neuvotteluiden jälkeen tuta-syistä JA niiden aikana oli palkattu projektipäällikkö tehtävään, jota olin myös hakenut. Työnantaja maksoi sitten vähän yli 70 000 e korvaukset (saamatta jäänyt palkka). Perusteluna oli, että koska olin ollut pätevä projektipäälliköksi JA koska YT:t oli menossa, niin ensisijaisesti olisi pitänyt etsiä työntekijää irtisanomisuhanalaisista.
Jos en olisi hakenut ko. paikkaan, ei irtisanomistani olisi pidetty laittomana.
Vierailija kirjoitti:
Mutta puuttuuko liitto ikinä näihin vai onko ne vaan että tuo työnantajan tuotannollistaloudellinen selittely riittää?
Puuttuu. Tässä yksi: https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/hovioikeus-tyonantaja-purki-tyosuht…
Kyllä olen ja hyvin. Kun olen lukenut monia päätöksiä ja lakeja koen olevani onnellisessa tilanteessa kun ei itselläni ole näitä , mielestäni, karmeita työnhakuvelvoitteita , tuntuu että itselläni taitaisi loppua voimat sellaisen keskellä , verraten tilanteeseen mikä on paikkakunnallani . Töitä ei ole😬😬. Kaikki sympatiani työttömille minä lähetän. Ja varsinkin henkilöille jotka huutaa: menkää töihin, minä sanon, lukekaa ja lukekaa ja ymmärtäkää se lukemanne, järjen käyttö on ihan sallittua. Jos sitä on.🤔🤨
Erto liitto on hyvä ainakin ajamaan asioita.
Ap vissiin olettaa että sieltä saa apua automaattisesti ilman että ap pistää tikkua ristiin eli pyytää itse apua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen ja hyvin. Kun olen lukenut monia päätöksiä ja lakeja koen olevani onnellisessa tilanteessa kun ei itselläni ole näitä , mielestäni, karmeita työnhakuvelvoitteita , tuntuu että itselläni taitaisi loppua voimat sellaisen keskellä , verraten tilanteeseen mikä on paikkakunnallani . Töitä ei ole😬😬. Kaikki sympatiani työttömille minä lähetän. Ja varsinkin henkilöille jotka huutaa: menkää töihin, minä sanon, lukekaa ja lukekaa ja ymmärtäkää se lukemanne, järjen käyttö on ihan sallittua. Jos sitä on.🤔🤨
Minulle työkkäristä sanottiin, että töitä saa hakea muualtakin kuin omalta paikkakunnalta. Moni työtön luulee, että työn on löydyttävä 200 m säteellä kotoa.
Luulisi että liiton maksua vastaan saisi jotain apuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle työkkäristä sanottiin, että töitä saa hakea muualtakin kuin omalta paikkakunnalta. Moni työtön luulee, että työn on löydyttävä 200 m säteellä kotoa.
No jo on tyhmä kommentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivanko nyt kuvittelet ettei tuo asia ei ole jokaisen tiedossa. Mutta kiitos nyt kuitenkin " fiksusta" informoinnistasi.
Olen saanut. Minut koitettiin pistää ulos yt-neuvottelujen aikaan, mutta luottamusmies osasi kertoa, että koska minulle oli osin kai laittomasti muutenkin tehty liian monta määräaikaista sopparia niin minä olinkin vakituinen työntekijö ja olisi kuulunut jotain erorahaa jos olisi heti potkittu ulos. Sain sitten jatkaa työssäni 6kk ja sitten vasta sain kenkää. Mikä riitti kivasti, kerkesin löytöö uusia hommia. Siinä ajassa.
Olin nuori ja tietämätön, työnantaja koitti surutta kusettaa.
Kylläpä vain liitto on kyykyttänyt työnantajaani muutaman kerran niin se uho on loppunut kiitos liiton.
Niin se menee. Silti lakiin pitää keksiä aina vaan uusia sanontoja, joilla voi irtisanoa.