Isä kuoli, kukaan ei ilmoittanut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d64f280f-997f-4075-a1fe-a1767c429ca7
"Kuolleen miehen ainoa omainen sai tietää isänsä kuolemasta, kun isännöitsijä soitti hänelle ja tiedusteli, mitä isän asunnolle tehdään. Isä oli ollut tuolloin kuolleena jo kuukauden."
Eikä kukaan kaivannut kuukauteen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina olettanut että lähiomaiseen ollaan yhteydessä kun nämä joutuvat sairaalaan.
Ei olla sen takia että sairaalaan joutuu, eikä tällä miehellä ollut ketään tietoissa kenelle ilmoittaa edes kuolemasta. Sairaala henkilökunnalla on muutakin tekemistä kuin alkaa etsimään mahdollisia omaisia, samoin poliisilla, kun ei ole ilmoitettu ketään
Alaikäisen kohdalla olettaisin, että ovat heti yhteydessä, mutteivät kyllä hengissä olevasta aikuisesta taida ilmoitella (vaikkei olisi tajuissaan). Itse kerran onnettomuuden yhteydessä tulin teholle joutuneen mukaan sairaalalle (olin vain ystävä), ja henkilökunta vain jutteli minulle, että varmaan olisi hyvä, jos ilmoittaisin ko. henkilön omaisille. Soitin sitten hänen vanhemmilleen, kun minulta löytyi heidän puhelinnumero. Ei siinä kukaan mitään tarkistanut, että olinko tehnyt tuon ilmoituksen, eivätkä viranomaiset siis ilmeisesti olisi mitään ilmoittaneet, kun ei ole kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ollut isääni missään yhteydessä yli 40 vuoteen. Kaipa minulle joku sitten ilmoittaa kun hän kuolee. Alkaa olla ilmeisesti aika vanha jo kun ei ole mitään ilmoitusta tullut.
Hautajaiset ja perunkirjat sinun pidettävä kun aika koittaa.
Ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut itsekään juuri isäänsä kaivannut mut viranomaisten vika
Isä ei välttämättä ole halunnut pitää yhteyttä lapseen.
Itsekin nähnyt isäni viimeksi 3-vuotiaana, hän ei ole halunnut tavata. Eipä asia minun vastuullani ole tuntematonta äijää alkaa hyysäämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähiomaisia (sitä kenelle ilmoitetaan) ei ole lainkaan tiedossa, hankala sitä on ilmoitella kenellekään. Katsokaa että olette merkittynä lähiomaiseksi vanhempienne tietoihin ja jos vanhempanne eivät ole hengissä merkitkää sinne sisaruksenne tai lapsenne. Niin tieto saavuttaa edes jonkun ja pitäkää huolta että puhelinnumero on ajantasalla.
Minulle on ilmoitettu kaikki suvun kuolleet isovanhemmista lähtien.
Niin mistä katsotaan tuollaiset tiedot? Loogisin paikka omastamielestä olisi väestötietovirasto, mutta tarkistin juuri suomi.fi henkilötiedoista, että siellä näkyy kyllä esim. vanhempien tiedot, muttei ole yhteystietokohtaa, eikä varsinaisesti tietoa, että kuka on lähiomainen, johon otetaan yhteyttä esim. kuolemantapauksessa. Sehän voisi olla vaikka joku ystävä, joka on läheisempi, jos vaikka ei ole va
Se ilmoitetaan sairaalaan.
Paha ilmoittaa, jos ei ole mitään hoitosuhdetta sairaalaan. Jos siis terve ihminen jää vaikka auton alle, ja tulee sairaalaan koomassa tai kuoli heti paikan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina olettanut että lähiomaiseen ollaan yhteydessä kun nämä joutuvat sairaalaan.
No ei olla, jos potilaan tiedoissa ei omaisia ole tai hän on kieltänyt yhteydenoton. Jos omaisia ei ole tiedossa, mutta potilas ei kykene kertomaan kantaansa asiaan, vaikka tajuttomuuden vuoksi, lääkäri on yhteydessä poliisiin, joka selvittää lähimmän sukulaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomainen pitää kirjata tietoihin, eiväthän he muuten tiedä kenenkään omaisia ja kelle ilmoitetaan.. Minä olen tehnyt niin, vanhimman lapseni.
Mihin tuollainen tieto lisätään?
Muistaakseni terveyskeskuskäynnillä hoitaja kysyi ja kirjasi sen. Oma äiti on 90v , huonossa kunnossa , myös hänen tiedoissaan on me molemmat tytöt, kun on joutunut sairaalaan soittavat toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lapsettoman paneskelemaan niitä lapsia ettei ole vanhuus yksinäistä.
Pitää olla melko tyhmä jos tähän maailmaan haluaa viattoman lapsen luoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomainen pitää kirjata tietoihin, eiväthän he muuten tiedä kenenkään omaisia ja kelle ilmoitetaan.. Minä olen tehnyt niin, vanhimman lapseni.
Muistaakseni terveyskeskuskäynnillä hoitaja kysyi ja kirjasi sen. Oma äiti on 90v , huonossa kunnossa , myös hänen tiedoissaan on me molemmat tytöt, kun on joutunut sairaalaan soittavat toiselle.
Jaa'a. Itse olen käyttänyt terveyskeskuksia viimeksi varmaan alaikäisenä. Sen jälkeen ollut yksityisten piirissä sen, mitä on tarvinut. En usko, että minun tiedoissani julkipuolella on yhtään mitään. Hassua, jos tuota tietoa ei pääse päivittämään ilman, että käyttää julkisia palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ollut isääni missään yhteydessä yli 40 vuoteen. Kaipa minulle joku sitten ilmoittaa kun hän kuolee. Alkaa olla ilmeisesti aika vanha jo kun ei ole mitään ilmoitusta tullut.
Ei tarvi.
Tiedän tapauksen , ei voitu perunkirjoja pitää kun vainajan poika ei tiennyt siskonsa olinpaikkaa, poliisit etsivät tytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Itse olen käyttänyt terveyskeskuksia viimeksi varmaan alaikäisenä. Sen jälkeen ollut yksityisten piirissä sen, mitä on tarvinut. En usko, että minun tiedoissani julkipuolella o
Kyllä sen pystyy päivittämään ihan itse. Esim. Pohteella on digiasiointimahdollisuus, luulisi myös muilla hv-alueilla olevan. Kirjaudu sinne ja päivitä tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Itse olen käyttänyt terveyskeskuksia viimeksi varmaan alaikäisenä. Sen jälkeen ollut yksityisten piirissä sen, mitä on tarvinut. En usko, että minun tiedoissani julkipuolella o
Jos voit vaikka yksityispuolella ottaa puheeksi ja he kirjaavat potilasrekisteriin lähiomaisen.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä jossain hoitolaitoksessa niin ei siellä vierailla kuin pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää niin yksinkertaista. Edunvalvontavaltakirja tulisi kaikkien täysikäisten teetättää tai tehdä itse, jos osaa kaikki asiat siihen merkitä. Sen mukaan toimitaan myös terveydenhuollossa. Se on tärkeä paperi, ilman sitä vajaakuntoinen joutuu kalliin edunvalvonnan piiriin eikä omaisilla ole siihen sanomista.
Nro 31: "Kyllä sen pystyy päivittämään ihan itse. Esim. Pohteella on digiasiointimahdollisuus, luulisi myös muilla hv-alueilla olevan. Kirjaudu sinne ja päivitä tiedot."
HUS:issa pystyy ilmoittamaan Maisan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Itse olen käyttänyt terveyskeskuksia viimeksi varmaan alaikäisenä. Sen jälkeen ollut yksityisten piirissä sen, mitä on tarvin
Jos voit vaikka yksityispuolella ottaa puheeksi ja he kirjaavat potilasrekisteriin lähiomaisen.
Varmaan näin. Sitten kun joskus tarvii mennä. Varmaan joku työnantajan 5v tarkistus tulee joskus 3v päästä..
Huvittavaa, kun suomalainen toisilleen puhumattomuus ja olettaminen mistä parisuhteissa manataan ulottuu ihan kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lapsettoman paneskelemaan niitä lapsia ettei ole vanhuus yksinäistä.
Tässähän vanhuksella oli lapsi mutta lapsi ei ollut kaivannut isäänsä kuukauteen.
No nyt pientä rajaa. Eivät kaikki papparaiset ole rakastavia ja kivoja ihmisiä, eivät toki kaikki lapsetkaan.
Omani oli kuitenkin diktaattori, joka pilasi elämäni, joten lopetetaan se tuomitseminen, kun ei tiedetä taustoja.
Asun yksin, mutta minulla on muualla asuva, omasta rauhasta pitävä puoliso ja aikuisia lapsia. Yhteydenpidon frekvenssi omaisiin vaihtelee kovasti. Aloin muutama vuosi sitten miettiä, kauanko viruisin kodissani kuolleena ennen kuin asia huomattaisiin. Sama ongelma koski puolisoani, jolla ei ole juuri ystäviäkään. Löytyi helppo ratkaisu. Lähetämme toisillemme joka aamu pienen viestin, joka saattaa olla vain hymiö. Jos sitä ei kuulu, seuraava vaihe on puhelinsoitto, ja jos siihen ei vastata, paikalle meno. Lisää oleellisesti turvallisuudentunnetta tämä järjestely. Sopimuksenhan voi tehdä vaikka naapurinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Roikutsä vieläkin napanuorastasi vanhemmissasi aikuisena! Etsä tienny ettei niihin saa pitää tiheesti yhteyttä kun itsellä on oma perhe.