Isä kuoli, kukaan ei ilmoittanut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d64f280f-997f-4075-a1fe-a1767c429ca7
"Kuolleen miehen ainoa omainen sai tietää isänsä kuolemasta, kun isännöitsijä soitti hänelle ja tiedusteli, mitä isän asunnolle tehdään. Isä oli ollut tuolloin kuolleena jo kuukauden."
Eikä kukaan kaivannut kuukauteen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina olettanut että lähiomaiseen ollaan yhteydessä kun nämä joutuvat sairaalaan.
Lähiomainen pitää kirjata tietoihin, eiväthän he muuten tiedä kenenkään omaisia ja kelle ilmoitetaan.. Minä olen tehnyt niin, vanhimman lapseni.
pelkkä sairaalaan joutuminen ei ole syy ilmoitella muualle potilaan tietoja,ilman potilaan suostumista. potilastiedot suojatut, ei vaikka olisi lähiomainen merkitty. oikeus sairastaa salassakin. kuolema on viranomaisasia ja toinen juttu jo kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähiomaisia (sitä kenelle ilmoitetaan) ei ole lainkaan tiedossa, hankala sitä on ilmoitella kenellekään. Katsokaa että olette merkittynä lähiomaiseksi vanhempienne tietoihin ja jos vanhempanne eivät ole hengissä merkitkää sinne sisaruksenne tai lapsenne. Niin tieto saavuttaa edes jonkun ja pitäkää huolta että puhelinnumero on ajantasalla.
Minulle on ilmoitettu kaikki suvun kuolleet isovanhemmista lähtien.
Niin mistä katsotaan tuollaiset tiedot? Loogisin paikka omastamielestä olisi väestötietovirasto, mutta tarkistin juuri suomi.fi henkilötiedoista, että siellä näkyy kyllä esim. vanhempien tiedot, muttei ole yhteystietokohtaa, eikä varsinaisesti tietoa, että kuka on lähiomainen, johon otetaan yhteyttä esim. kuolemantapauksessa. Sehän voisi olla vaikka joku ystävä, joka on läheisempi, jos vaikka ei ole vanhempiinsa yhteydessä tai he ovat kuolleet.
lompakkoon myös aina lähihenkilön nimi jos haluat kenelle ilmoitetaan kuolema tai vakava tila,muuten sulla oikeus sairastaa salaa. potilastieoja ei luovuteta sivullisille. mutta ilmoita tk,sairaala se lähihenkilön nimi jos haluat joka valvoo etujasi,hänelle ilmoitus,myös hänen henkilötunnus,jotta ei tule sekaannuksia toiseen samannimiseen jos puh no vaihtuukin. eikös omakantaakin voi merkitä lähihenkilön, kaverisi, sukulaisesi joka nauttii luottamustasi. hänellä vara-avainkin jotta pääsee asuntoosi hoitamaan asioitakin. se testamentin henkilö voisi olla -se jolle avain, niin kukaan ei nyysi mitään. ja muuten joo, digi-väestöjärjestelmästä poimitaan muuten se lähiomainen muuten kun kuolet ja se voi olla hän jota et halua edes hautajaisiisi. ensin vanhemmat .jos elossa, sitten sisaruksiin, sosiaalitoimi jopa jos perin yksin maailmassa.
onnettomuuksissa poliisi tuo ensikädentiedon jopa poliisipapin kanssa,mm autoonnettomuus,nuorten mopokuolemat,hyökkäys ,,
poliisi tuo suruviestit. joskus poliisipappi mukana, nämäkin vaikka keskellä yötä. kartoitetaan samalla kriisiavun paikka. moni vanhempi saanut suruviestin lapsestaan.mm nuo nuorisoauto-onnettomuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minun äiti kuoli niin kukaan ei ilmoittanut. Äitini oli edunvalvonnan asiakkaana ja sieltä soitti joku nainen ja sanoi että edunvalvonta päättyy kun asiakas kuolee. Se luuli että tiesin äidin kuolemasta mutta en edes tiennyt. Aloin sit selvittää niin se oli kuollut 18 päivää sitten.
Nyt lapsettomat paneskelemaan niitä lapsia ettei ole vanhuus yksinäistä.
Mikä papukaija sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Nyt lapsettoman paneskelemaan niitä lapsia ettei ole vanhuus yksinäistä.
Eipä ole tässäkään tapauksessa auttanut, kun lapsi ei ole kuukauteen isäänsä kaivannut.
Yllättäen kuolemasta ilmoittaminen on aina viranomaisen asia, mikäli henkilö ei kuole omaisten käsiin. Tämä on ihan juridiikkaa: kuoleman jälkeen omaisille syntyy velvollisuuksia.
Omaisten tehtävä ei puolestaan ole päivittäin soitella eri rahoille etsien vainajia.
Jutussa mainittu vanhempi oli kuollut äkillisesti päivystyksessä. Hän ei välttämättä ollut itse edes ilmoittanut lapselleen, että on päivystykseen menossa.
Mistä se isännöitsijä sai selville lähiomaisen nimen ja puhelinnumeron?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ollut isääni missään yhteydessä yli 40 vuoteen. Kaipa minulle joku sitten ilmoittaa kun hän kuolee. Alkaa olla ilmeisesti aika vanha jo kun ei ole mitään ilmoitusta tullut.
Minulla sama tilanne, mutta väestörekisterissä omissa tiedoissani on vanhemmat ja ymmärtääkseni tuohon rekisteriin lisättäisiin tieto ihmisen kuolemasta. Toki mitään ilmoitusta siitä ei varmaan tule. Toisaalta ehkä olisi nykyaikaa, että puhelimen Suomi-sovellukseen tulisi pop ilmoitus "isäsi on kuollut"
Olen miettinyt omaa vanhuuttani viime aikoina. Mitenkähän mun käy? Ainut lapseni on vammainen, ei hän osaa pitää yhteyttä. Jos mieheni kuolee ennen mua, niin täällä mä makaan kalmona pitkään.
Vierailija kirjoitti:
poliisi tuo suruviestit. joskus poliisipappi mukana, nämäkin vaikka keskellä yötä. kartoitetaan samalla kriisiavun paikka. moni vanhempi saanut suruviestin lapsestaan.mm nuo nuorisoauto-onnettomuudet.
Vanhuksen kuollessa sairaalassa tai hoitokodissa, niin sairaala tai hoitokoti ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun äiti kuoli niin kukaan ei ilmoittanut. Äitini oli edunvalvonnan asiakkaana ja sieltä soitti joku nainen ja sanoi että edunvalvonta päättyy kun asiakas kuolee. Se luuli että tiesin äidin kuolemasta mutta en edes tiennyt. Aloin sit selvittää niin se oli kuollut 18 päivää sitten.
Sairaalasta tai hoitolaitoksesta ilmoitetaan AINA lähiomaiselle omaisensa kuolemasta. Kenet äitisi on merkinnyt ensisijaiseksi omaiseksi, hänelle on ilmoitettu.! Tämä omainen sitten tiedottaa kuolemasta muille läheisille.. Hoitolaitoksella on velvollisuus ilmoittaa vain yhdelle omaiselle. Aika ei riitä jokaiselle erikseen soitella.
Sitten ei ole hoitajan syy, mikäli omaiseksi ilmoitetun puhelinnumero on vaihtunut, tai vaikka tuo lähiomaiselsi ilmoitettu olisi jo kuollutkin!
Monet omaiset kuitenkin haluavat tietää omaisensa voinnin muutoksista, ja nämä lähiomaiseksi merkitylle ilmoitetaan, mikäli hoidettava itse ei pysty. Monet haluavat tulla myös kuolevan viimeisille hetkille paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina olettanut että lähiomaiseen ollaan yhteydessä kun nämä joutuvat sairaalaan.
Lähiomainen pitää kirjata tietoihin, eiväthän he muuten tiedä kenenkään omaisia ja kelle ilmoitetaan.. Minä olen tehnyt niin, vanhimman lapseni.
Kyllä viranomaiset näkevät ainakin vanhempasi ja lapsesi tietysti. Ja esim.sairaala saa kyllä ne tiedot. Sitten jos ei mitään virallisia lähiomaisia ole niin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä kanssa edunvalvoja...
asianmukainenhan. hän hoiti omaa tehtäväänsä. kuolleen syy jos ei ole ilmoittanut lähihenkilöä. edunvalvontakin olettaa,että ilmoituksen hoitaa sairaala ,hän päättelee vain edunvalvonnan.
Mihin lähihenkilö ilmoitetaan, jos ei ole sairaalahoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelkkä sairaalaan joutuminen ei ole syy ilmoitella muualle potilaan tietoja,ilman potilaan suostumista. potilastiedot suojatut, ei vaikka olisi lähiomainen merkitty. oikeus sairastaa salassakin. kuolema on viranomaisasia ja toinen juttu jo kokonaan.
Jos joudun tajuttomana sairaalaan niin puolisolleni ei ilmoiteta? Vasta kun kuolen sinne sairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut itsekään juuri isäänsä kaivannut mut viranomaisten vika
Ei ne kaikki isät ole kivoja isiä olleet.
Se ei ole lapsen syy. Hyvä jos edes perintöä saa korvaukseksi esim. turvattomasta lapsuudesta.
Ikä ei tule myöskään ilman ongelmia. Osa vanhuksista erakoituu ihan omasta halustaan, lapset voivat asua satojen kilometrien päässä. Vanhuksen psyykkisistä ongelmista / personallisuushäiriöstä kärsii koko lähipiiri.
Oma isäni on dementikko ja jo niin huonossa kunnossa, ettei hänen kanssaan voi puhua puhelimessa. Tapaamisissakin on ihan muissa maailmoissa. Eli ei ole mikään ihme ettei kuukauteen tai pitempään aikaan olla mitenkään yhteyksissä. Hoitopaikassa on kyllä lista meistä omaisista, joille ilmoittaa jos jotain oleellista tapahtuu. Se on sitten hoitopaikasta kiinni miten toimivat. Voisin kuvitella, että jos hän joutuu hvalueen ambulanssiralliin, niin tiedot eivät välttämättä seuraa mukana.
En haluaisi aikuisille lapsilleni ilmoitettavan, jos meinaisin kuolla. Mieluummin ystävilleni : )
Vierailija kirjoitti:
Jos lähiomaisia (sitä kenelle ilmoitetaan) ei ole lainkaan tiedossa, hankala sitä on ilmoitella kenellekään. Katsokaa että olette merkittynä lähiomaiseksi vanhempienne tietoihin ja jos vanhempanne eivät ole hengissä merkitkää sinne sisaruksenne tai lapsenne. Niin tieto saavuttaa edes jonkun ja pitäkää huolta että puhelinnumero on ajantasalla.
Minulle on ilmoitettu kaikki suvun kuolleet isovanhemmista lähtien.
Kyllä viranomaiset saavat omaiset selville rekistereistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lapsettoman paneskelemaan niitä lapsia ettei ole vanhuus yksinäistä.
Tässähän vanhuksella oli lapsi mutta lapsi ei ollut kaivannut isäänsä kuukauteen.
Eikä isä ollut ilmoittanut tietoihinsa lähiomaisen yhteystietoja. Oletko sinä?
asianmukainenhan. hän hoiti omaa tehtäväänsä. kuolleen syy jos ei ole ilmoittanut lähihenkilöä. edunvalvontakin olettaa,että ilmoituksen hoitaa sairaala ,hän päättelee vain edunvalvonnan.