Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
141/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vakuutuksia pidetään välttämättöminä? Pakollinen on vain liikennevakuutus jos omistaa auton. Olen pärjännyt elämäni oikein hyvin lihottamatta vakuutusyhtiöitä. Nehän ovat liikeyrityksiä jotka tuottavat voittoa, ei mitään hyväntekeväisyyttä. 

Aika usein kotivakuutus on vuokrasopimuksen ehtona.

Vierailija
142/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

Ihmettelijä tosiaan unohti peruslaskut.

Äiti varmaan maksaa hänelle nämä.

Ja paljonko näistä kertyy? Vesi alle 30 e, sähkä samoin, vakuutuksia toimeentulotukiasiakkaalla ei liene kuin kotivakuutus ja liikennevakuutus, autovero on kuukaudessa 15 e luokkaa, netti 15 e jne. Miksi toimeentuloasiakkaalla on aina kallein netti, suurin vesi- ja sähkölasku ja hurjat autovakuutukset ja runsaasti osamaksuja? Työssäkäyvillä on  sitten ne edullisemmat.

Unohdit edelleen sen vuokran, joka varmaan suurin.

Unohti myös ruoan. Varmaan sekin tulee äiskältä valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin tietää, miksi miljonääri tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen.

Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.

Silleen kummasti, en mielestäni valinnut tulla irtisanotuksi. En viimeksi, enkä edelliselläkään kerralla. En ole sen jälkeen ollut asemassa, missä voisin valita itseni avoimeen työpaikkaan. Valta minun työllistymisestäni on valitettavasti aina pöydän toisella puolella. Enkä muuten koe olevani kenekään lompakolla varkaissa tukia saadessani. Minä anon, ja saan jos muut niin päättää.

Kokeile kerrankin pohtia, miten veemäistä on olla koko ajan muiden ihmist

"Yrittäminen on vaihtoehto päätät itse."

En ole tuo keskustelukumppanisi, mutta tarjoan sinulle oman mielipiteeni näin entisenä yrittäjänä, nykyisenä toimeentulotuen saajana.

Yrittäjäksi ryhtyminen on yleensä kallista. Yrittäjällä on oltava ammattitaitonsa lisäksi myös kauppiaan luonne, mitä useimmilla ei ole. Vaikka kuinka mainostetaan kevytyrittäjyyksiä ja muita mukahelppoja ratkaisuja, yrittäjä astuu suojaverkkojen ulkopuolelle heti, kun LY-tunnus on kirjattu, ja takaisin pääseminen voi olla todella vaikeaa. Tukien varassa oleva joutuu aloittamaan pennittömänä ja mahdollisesti pysymään pennittömänä pitkään. Toisin kuin usein hoetaan, yrittäjä ei useinkaan pysty määräämään hintojaan niin, että varmasti ansaitsee elantonsa. Ja yllätys: ketään ei voi pakottaa ostamaan tuotteita.

Minä lähdin yrittäjäksi saatuani laittomat potkut "tuotannollis-taloudellisista syistä". Toistakymmentä vuotta meni ihan mukavasti, mutta sitten kaikki kaatui muutaman vuoden kuluessa. Kiroan yrittäjäksi lähtemistä lopun ikääni.

Vierailija
144/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.

Kyllä se on niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Nuo rikkaathan juuri korkeilla veroillaan mahdollistavat sen, että toiset elävät tukien varassa. Ei kannata huudella, että miksi rikkailta ei oteta.

Ne rikkaat haluavat olla maksajia...ja valittavat siitä, että maksavat...ja haluavat maksaa vähemmän...ja silti haluavat lisää rahaa...rikkailla ei taida olla ihan kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
145/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu kun olisikin tuollaisia rahoja yhden ihmisen elättämiseen!

Terveisin kurjistunut keskiluokka.

Onko kurjistunut keskiluokka niin yksinkertaista, etteivät osaa irtisanoutua töistä? Ei töissä käyminen ole mikään pakko. Tukien varassa on sitten tuollaisia rahoja, mistä haaveilet.

Tuossapa sitä hyvä osoitus moraalin tasosta. Sen kun muiden elätettäväksi vaan.

Et ole töihin ajatellut mennä?

Vierailija
146/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim..

kelakorvaus lääkkeistä

Kelakorvaus hoidosta

Ilmainen opiskelu

Lapsilisä

Ovat tukia

Itse en ole niitä saanut

Ap

Kun maksat luukulla sun hammslääkärikäynnin Siinä jo vähennetään kelakorvaus,eli jää sulle maksettavaa vähemmän. Silloin hyödyt sinäkin. Terveyskeskushoidoista ei.

Tuo idari oikeasti kuvittelee, että ei saa tukia jossain muodossa.

Vierailija
147/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu kun olisikin tuollaisia rahoja yhden ihmisen elättämiseen!

Terveisin kurjistunut keskiluokka.

Onko kurjistunut keskiluokka niin yksinkertaista, etteivät osaa irtisanoutua töistä? Ei töissä käyminen ole mikään pakko. Tukien varassa on sitten tuollaisia rahoja, mistä haaveilet.

Tämä! Ehdottomasti jokaisen burnoutin partaalla olevan keskiluokkaisen kannattaa nyt heti irtisanoutua töistä ja ruveta elämään helppoa elämää yhteiskunnan tuilla. Tee se nyt heti. Irtisanoudu. 

Mitä? Eikö ole hyvä suunnitelma? Miksi ei? Kun kerran tuilla elää niin hyvin?

Mitä sitten mussutat? 

Vierailija
148/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se on lääkkeet ja hoidot. ihminen joka on sairas jotuu olemaan eläkkellä ja saatta sairastella pitkään. 

Vierailija
149/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän välttämättömänä, että saan maksettua asumisen kulut (vuokra, sähkö, vesi), puhelinliittymän ja netin kotiin, ruokakauppaostokset (sis. normaalit taloustarvikkeet kuten wc-paperi) ja mahdolliset terveydenhuollon kulut, joita on harvemmin, mutta joskus kuitenkin. Olisi toki kivaa, jos olisi varaa vaikka kerran kuukaudessa ostaa elokuvaliput (halpa) ravintolakäynti, pari uimahallikäyntiä tai joku muu tällainen ekstra, mutta mukavuuksiahan ne on. Se on kans kiva, jos pystyy järjestämään kerran vuodessa lapselle synttärit, vaikka sitten edullisesti kotona. 

Itse asiassa uimahalli ja kuntosali eivät ole pelkkiä "mukavuuksia", vaikka harrastamisesta voi nauttiakin. Itselleni ainakin on sekä lääkäri että fysioterapeutti sanonut, että noita pitäisi harrastaa selän välilevyongelmien takia. Olen hoikka ja tupakoimaton, mutta silti alle 50-vuotiaana on ollut jo kaksi kivuliasta välilevynpullistumaa, jotka pilasivat elämän kuukausiksi. 

Vierailija
150/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa. 

Kuka vaatii ja missä? 

Vain tuo luuseri, joka kuvittelee olevansa kovatuloinen..(huomaa sana "loinen" tuossa tekstissä - sillä se hän on)

Vierailija
151/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan tonnin kuussa bruttona kun käyn 5 päivänä viikossa töissä, miksi mun pitää vaan pärjätä sillä mutta työttömälle on pakko maksaa enemmän, kun työttömällä on näitä "pakollisia" kuluja?

Lopeta se duuni, jos työttömänä elät paremmin. Kyllä joku sun tilalle tulee ja pääset itse nauttimaan lokoisasta tukielämästä. 

Vierailija
152/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö? 

Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.

Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.

Oikeudenmukaista olisi maksaa jokaisesta työstä riittävää palkkaa. Oletko miettinyt sitä, että hintataso muodostuu enemmistön maksukyvyn mukaan? Eli jos kaikki työssäkäyvät saavat vähintään tyydyttävään elämiseen riittävää palkkaa, hintataso on sen mukainen. Jos hintataso muodostuisi sen mukaan, että tuella elävät voisivat elää tyydyttävällä elintasolla, työssäkäyvät eläisivät jo hyvin pienipalkkaisinakin.

Eivät kauppiaat laske katetta tai vuokranantajat vuokraa niin kauan kuin enemmistöllä on varaa näitä hankkia. 

Turha tuollaista on yrittää sivistää. Tippunut pää edellä lattialle pari kertaa liikaa vauvana. Mennyt niin sekaisin, että ei ajatus enää kulje.

Vierailija
153/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ihmeessä toimeentuloasiakkaalla on aina se ylenpalttisen kallis vuokra?"

Tuskin ainoa asia, minkä ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia

Tuo oli retorinen kysymys. Kaikkihan tietävät, että toimeentuloasiakkaat voivat valita kalliin asuinalueen, jossa keskituloisilla ei ole varaa asua. Kun yhteiskunta maksaa, ei hinnalla ole mitään väliä. Silloin voi myös valittaa sitä, että rahat ei riitä ja laskujen jälkeen on tili tyhjä. Ei kyse ole siitä, paljonko rahaa tukiloisille mätetään, kyse on siitä, että me sallimme toimeentulotukiasiakkaille liian korkean elintason. Yksinkertaisesti asumistuki pois, jos asunto on liian kallis. Muutto tulee alle vuodessa.

Annapas muutama esimerkki kalliista alueista, joissa nimenomaan toimeentulotukiasiakkaalla on varaa asua, mutta keskituloisella ei. Itselleni ei tule mieleen yhtäkään. Kyllä toimeentulotukiasiakas voi asua Eirassa ja koko vuokra maksetaan - kunhan se mahtuu vuokranormeihin. Ei sillä yhteiskunnan kannalta ole väliä, onko 600 euron kämppä Eirassa vai Jakomäessä. Jos sitten taas asuu Eirassa 2000 euron vuokrakämpässä, niin edelleen siihen saa tukea vain vuokranormien mukaan (en nyt tiedä summaa, mutta yhdeltä ihmiseltä taitaa olla lähemmäs 600 euroa kuitenkin). Keskituloinenkin voi asua Eirassa oman maksukykynsä mukaan - veikkaan, että se maksukyky on kuitenkin toimeentulotukea suurempi.

Vierailija
154/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silleen kummasti, en mielestäni valinnut tulla irtisanotuksi. En viimeksi, enkä edelliselläkään kerralla. En ole sen jälkeen ollut asemassa, missä voisin valita itseni avoimeen työpaikkaan. Valta minun työllistymisestäni on valitettavasti aina pöydän toisella puolella. Enkä muuten koe olevani kenekään lompakolla varkaissa tukia saadessani. Minä anon, ja saan jos muut niin päättää.

Kokeile kerrankin pohtia, miten veemäistä on olla koko ajan muiden ihmist

Yrittäminen on vaihtoehto päätät itse.

Valittaminen taisi olla se ainoa, mikä sinulla tuli mieleen.

Vierailija
155/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim..

kelakorvaus lääkkeistä

Kelakorvaus hoidosta

Ilmainen opiskelu

Lapsilisä

Ovat tukia

Itse en ole niitä saanut

Ap

Etkö ole ikinä ostanut reseptilääkkeitä? Onnittelut terveydestäsi!

Ei esim. minipillereistä tai buranasta saa Kela-korvausta. Ei myöskään Lyricasta tai Panacodeista, joita itse sain hermokipuihin välilevyn pullistuman yhteydessä. Ei kaikki reseptilääkkeet ole Kela-korvattuja. 

Vierailija
156/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki mitä ihminen oikeasti tarvitsee selviytyäkseen, mahtuu reppuun. katto päänpäällä, ruokaa kaapissa. kaikki muu on turhaa.

Vierailija
157/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan tonnin kuussa bruttona kun käyn 5 päivänä viikossa töissä, miksi mun pitää vaan pärjätä sillä mutta työttömälle on pakko maksaa enemmän, kun työttömällä on näitä "pakollisia" kuluja?

Mene parempaan työhön. Tuohan on se oma neuvosi. Noudata sitä.

Vierailija
158/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka täällä pienituloisten raha-asioita vatvovat ovat sitä henkistä rupusakkia joilta puuttuu kaikenlainen sivistys, käytöstavat ja kunnioitus muita ihmisiä kohtaan. Hävettäisi kuulua moiseen joukkoon!

Vierailija
159/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim..

kelakorvaus lääkkeistä

Kelakorvaus hoidosta

Ilmainen opiskelu

Lapsilisä

Ovat tukia

Itse en ole niitä saanut

Ap

Etkö ole ikinä ostanut reseptilääkkeitä? Onnittelut terveydestäsi!

Ei esim. minipillereistä tai buranasta saa Kela-korvausta. Ei myöskään Lyricasta tai Panacodeista, joita itse sain hermokipuihin välilevyn pullistuman yhteydessä. Ei kaikki reseptilääkkeet ole Kela-korvattuja. 

Niiden hinta on jo alempi, koska osa kulusta menee jo veroista. Kelakorvaus voi tulla siihen päälle.

Vierailija
160/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut. 

t. sosiaaliohjaaja

Nämä minullakin. Tulot 595€/kk josta asuminen 300€, sähkö 20€, siirto 20€,  vesi 28€, vakuutus 20€, puhelin ja tietoturva 25€, lääkkeet noin 10€/kk plus uusi lääke 55€/kk, sairaalamaksu noin 500€ ja kelakyydit 50€. Siitäpä voi joku kiinnostunut laskea mitä jää ruokaan ja kaikkeen muuhun rahaa. Eikä Kela maksa mitään muuta kuin 595€/kk, ei asumistukea eikä toimeentulotukea. On kysytty, ei oikeutta muuhun ennen kuin asunto myyty ja rahat lahjoitettu asuntosijoittajalle vuokrina. Koko elämän raatanut kuin pieni eläin kahta työtä että saa oman kodin ja nyt se viedään pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi