Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vakuutuksia pidetään välttämättöminä? Pakollinen on vain liikennevakuutus jos omistaa auton. Olen pärjännyt elämäni oikein hyvin lihottamatta vakuutusyhtiöitä. Nehän ovat liikeyrityksiä jotka tuottavat voittoa, ei mitään hyväntekeväisyyttä.
Vuokrasopimuksissa järjestään vaaditaan ottamaan kotivakuutus. Ei ole siis oma valinta. Vaikka on se mielestäni muutenkin ihan hyvä olla. Ei se edes ole kallis, jos asuu pienessä asunnossa, eikä ole paljoa omaisuutta, mutta aika hyvä vaikka tulipalon sattuessa.
Monilla pakollinen kulu on myös opintolainen lyhennys ja korot (joita ei oteta toimeentulotukilaskemassa huomioon). Voi olla esim. luokkaa 100e/kk.
Vuokrahan se isoin lasku tavallisesti on. Sen lisäksi sähkö (lämmitys / kulutus), vesi, puhelin ja netti (ehkä bussikortti / liikkuminen).
Loput maksut ja laskut ja menot ja tarpeet varmasti sitten vaihtelee eri ihmisillä. On voinut ostaa vaikka pyykkikonen osamaksulla, josta menee kuukausilyhennys sitten. Tai mitä ikinä. Jollakin on lemmikki, ja sama homma eläinlääkäikuluissa, monesti voi maksaa osamaksulla. (ps. Lemmikkiä ei tapeta siksi, että on itse köyhtynyt, vaan siitä huolehditaan edelleen.) Lääkkeet, muut erityistarpeet vaikka sairauden takia tms.
Sitä vaan ihmettelen, että miten ap:lä lyö niin tyhjää, ettei itsellään tule ollenkaan mieleen, mitä tarpeellisia menoja ja laskuja ihmisillä voi olla, joita maksetaan pienestä tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin tietää, miksi miljonääri tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen.
Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.
Silleen kummasti, en mielestäni valinnut tulla irtisanotuksi. En viimeksi, enkä edelliselläkään kerralla. En ole sen jälkeen ollut asemassa, missä voisin valita itseni avoimeen työpaikkaan. Valta minun työllistymisestäni on valitettavasti aina pöydän toisella puolella. Enkä muuten koe olevani kenekään lompakolla varkaissa tukia saadessani. Minä anon, ja saan jos muut niin päättää.
Kokeile kerrankin pohtia, miten veemäistä on olla koko ajan muiden ihmisten armeliaisuuden varassa. Onneksi toistaiseksi Suom
Yrittäminen on vaihtoehto päätät itse.
Ja mitähän tämä keskustelun avaajalle kuuluu ? Elä omaa elämääsi , jos sinulla semmoinen on äläkä vaivaa pientä päätäsi muiden asioilla. Säälittävää kysellä moisia!
Rööki, kalja, sakot, elarit, normal
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa.
Kuinka monta tuntia kesti tämän oivalluksen saaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö?
Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.
Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.
Missä menee raja, jossa kaltaisesi urpo tajuaa lopettaa jatkuvan valituksen?
Eikö äitisi käynyt neuvolassa, peruskoulu ja lapsilisät sinulle jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.
Niin. Hyvä kysymys mutta väärin asetettu. Miksi kaikki eivät saa tehdä töitä kunnon palkalla ja elää omillaan? Sehän se mukavinta olisi, näin vielä kymmenien vuosien työuran jälkeen.
Kun ei ymmärrä ongelmaa (tai suostu sitä näkemään), on lopputulos tuossa. Kysytään jatkuvasti niitä tyhmiä, vääriä kysymyksiä. Onko kyse sokeudesta vai tyhmyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö äitisi käynyt neuvolassa, peruskoulu ja lapsilisät sinulle jne
Tämä siis AP lle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim..
kelakorvaus lääkkeistä
Kelakorvaus hoidosta
Ilmainen opiskelu
Lapsilisä
Ovat tukia
Itse en ole niitä saanut
Ap
Suomessa opiskelu on maksutonta, ei ilmaista
Ap tuossa juuri toteaa, ettei ole saanut mitään koulutusta.... Näkyyhän tuo jokaisesta lauseesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?
Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.
Kerro siis mihin olet rahani käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun ostamaan perustoimeentulotuesta mm. 5kk:n välein 150€ maksavat tukisukat. Pyykinpesukonekin hajosi toistamiseen.
Älypuhelin ja tietokonekin pitäisi hommata, mutta niihin ei ole varaa. Polkupyörään vaihdatan talvi- ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.
Selkä- ym ongelmien takia mm. kengät ovat iso kuluerä. Uusi patja sänkyyn pitäisi ostaa samaisesta syystä.
Sukulaisten häät, hautajaiset, juhlapäivät ym. jätän väliin, koska pitäisi matkustaa.
Ja ei. Mitään näistä ei maksa Kela, eikä sos. toimi. Minulla ei myöskään ole lähipiirin tukiverkkoa, joka rientäisi apuun ongelmatilanteissa; kaiken avun joudun ostamaan.
Mutta olen onnekas, että toistaiseksi minulla on ollut katto pään päällä ja kaurapuuroa pöydässä.
Eli käytännössä sinun kulusi tulevat ylipainosta.<
Mitä vitt? Mikä ylipaino?
Tuo tollo ei ymmärrä edes lukemaansa (kääntäjässä vikaa?)
Mä saan tonnin kuussa bruttona kun käyn 5 päivänä viikossa töissä, miksi mun pitää vaan pärjätä sillä mutta työttömälle on pakko maksaa enemmän, kun työttömällä on näitä "pakollisia" kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Tästä näkee miten työvoimavirkailijoiksi on valikoinut kokoomuksen valioyksilöitä.
Virkailija kehotti asiakasta muuttamaan isommalle paikkakunnalle, koska työpaikat.
Nykyisessä asuinpaikassa maksettu asunto.
Työttömän siis pitäisi muuttaa asumistuen saajaksi.
Samaa kaliiperia vaatimus, jossa edullisesta, mutta liian isosta (neliöt ylittävät rajan) asunnosta vaaditaan muuttamaan pienempään, mutta kalliimpaan kämppään. Vain Kokoomus voisi keksiä jotain noin typerää.
Vuokra, sähkö, vesi, puhelin ja noin 200€ ruokaan ja huveihin.
Oon neljäkymmentävuotias ongelmainen ihminen, jolla on aikoinaan jäänyt lukio käymättä vain vaikeitten kotiolosuhteitten takia, joihin ei puututtu, koska "normaali perhe", vanhemmat vakitöissä ja naimisissa, okt. Mun piti valita ala, jota ei voi kotikaupungissani joka on yksi Suomen suurimmista opiskella, jotta pääsen ammattikoulun asuntolaan kotiani pakoon.
Olen käynyt kahden psykologin tutkimuksissa, ja yhden psykiatrin. Kaikkien testien mukaan olen kaikissa testattavissa kyvyissä keskitasoa korkeammalla. Toisen psykologin mielestä pitäisi työskennellä asiantuntija-ammatissa ja toisen mielestä opiskella journalistiikkaa.
Katson, että yhteiskunnan ei pidä, mutta kannattaa maksaa myös terveydenhuoltoni ja opiskeluni. On vielä noin 30 ihmistyövuotta. Versus että maksetaan noin 40 vuotta kitumista, josta ei kostune kuin kateellinen (mistä?!) pikkusiskoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ihmeessä toimeentuloasiakkaalla on aina se ylenpalttisen kallis vuokra?"
Tuskin ainoa asia, minkä ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia
Tuo oli retorinen kysymys. Kaikkihan tietävät, että toimeentuloasiakkaat voivat valita kalliin asuinalueen, jossa keskituloisilla ei ole varaa asua. Kun yhteiskunta maksaa, ei hinnalla ole mitään väliä. Silloin voi myös valittaa sitä, että rahat ei riitä ja laskujen jälkeen on tili tyhjä. Ei kyse ole siitä, paljonko rahaa tukiloisille mätetään, kyse on siitä, että me sallimme toimeentulotukiasiakkaille liian korkean elintason. Yksinkertaisesti asumistuki pois, jos asunto on liian kallis. Muutto tulee alle vuodessa.
Kysyjä ei edes ymmärrä, mitä "retoriikka" tarkoittaa. Kysyjä haluaa haastaa riitaa ja nöyryyttää. Kysyjä on täysin vapaa tulemaan tapaamaan minua ja kertomaan nämä "viisaudet" ihan henkilökohtaisesti. Mitä sanot? Pasilan asemalla huomenna klo 8.45?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät ettei nykyaikana (teollinen vallankumous) niitä töitä tarvitsisi kenenkään tehdä niska limassa 8h päivässä.
Niinpä, mutta kun hyödyt tästä kehityksestä menivät suurimmaksi osaksi sille omistavalle jo valmiiksi varakkaalle pikkujoukolle, ja he kerryttivät vain lisää omaisuuttaan. Jos hyöty olis jaettu tasaisemmin kuluneina vuosikymmeninä esim. palkankorotuksina enemmän myös työntekijöille, ja työaikakaa olisi voinut myös lyhentää, niin työtä riittäisi oikein hyvin nyt kaikille, ihan hyvällä palkalla.
Kokoomus ja oikeisto haluaa jatkaa voimakkaasti kuitenkin tuolla samalla linjalla, ja ideologisesti kasvattaa eriarvoisuutta ja pitää työntelijät ahtaalla, johon tämä työttömienkin alentaminen ja kiusaaminen kuuluu osana. Samalla kun suuryrityksissä nostellaan miljoonaosinkoja ja sinne jaetaan valtion tukia avokätisesti yms. Näin tuo rikas pieni joukko vain rikastuu entisestään, työntekijöiden uurastaessa heidän varallisuutensa eteen usein pienellä palkalla, tai jopa palkatta (kaikenlaiset tykokeilut, harjoitteut jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.
Ihmettelijä tosiaan unohti peruslaskut.
Äiti varmaan maksaa hänelle nämä.
Ja paljonko näistä kertyy? Vesi alle 30 e, sähkä samoin, vakuutuksia toimeentulotukiasiakkaalla ei liene kuin kotivakuutus ja liikennevakuutus, autovero on kuukaudessa 15 e luokkaa, netti 15 e jne. Miksi toimeentuloasiakkaalla on aina kallein netti, suurin vesi- ja sähkölasku ja hurjat autovakuutukset ja runsaasti osamaksuja? Työssäkäyvillä on sitten ne edullisemmat.
Miksi trollilla on aina ne samat sanat ja valituksen aiheet jokaisessa "ulosteessaan"? Eikö trolli osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?
Pitäisi.
Sinä ensin.
"Harvassa on ne paikkakunnat, joissa ei pääse kauppaan julksilla ainakin kerran viikossa. Työpaikan saatuaan voi hankkia halvan muutaman satkun auton ja päivittää sitten siitä eteenpäin. Näin tein itsekin. Paikkakuntani oli pieni, noin 10 000 asukkaan kunta."
Kyllä niitä vain on. Entisellä kotipaikkakunnallani on kouluvuoden aikana suht toimivat linja-autoyhteydet, mutta lomien aikana ne loppuvat kokonaan. Eli kesäloma kun alkaa, seuraava vuoro tulee elokuussa.