Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
721/721 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä, miten toimeentulotuki ja asumistuki on mitä on. Ei se missään tapauksessa ole liian iso, mutta keskipalkkaan nähden se on kohtuuton. 

Toimeentulotukeenhan kuuluu sähkö, lääkkeet, lääkärikäynnit ja ruokaraha. Töistä saa maksettua vuokran, bussilipun ja ruoat. Ei mitään ylimääräistä. Se on väärin.

Ja en aio jäädä taas työttömäksi, mutta tuntuu, että työnilo on ainoa palkka, mitä töistä jää. Se sosiaalinen puoli ja päivärytmi on tärkeitä, mutta olisi kivaa, jos palkalla voisi elää laskematta pennosia ja vaikka törsätä joskus joku suoratoistopalvelu. Mutta ne on tällä hetkellä työttömien oikeuksia?

Sinä olet valintasi siis tehnyt ja katsot, että töissä on kivempaa kuin kotona. Nyt sinua kuitenkin harmittaa se, että rutiköyhät saavat toimeentulotukea asioihin,

'En tiedä osaatko lukea, mutta yritä. Yllä kirjoitan: "Ei se missään tapauksessa ole liian iso", ja viittaan toimeentulotukeen ja asumistukeen. En ole ottamassa rutiköyhiltä mitään pois, olen itsekin ollut toimeentulotuella. Mutta se on väliaikainen tuki ja olin siitä kiitollinen, en katkera enkä haukkunut koko ajan maksajaa. 

Olen tehnyt valintani. Mitäpä veikkaat, kuinka paljon tukia maksettaisi, jos kaikki valitsisi nostaa tukia ja olla kotona?'

Aika harva täällä haukkuu maksajaa. Tuskin löytyy ketään, jos luetaan pois selvät trollit.

Jutuistasi ei saa selvää siitä, mitä olet vailla. Isompaa palkkaa ilmeisesti. Mutta palkkasi suuruus ei ole toimeentulotuen asiakkaiden syy eikä ansio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä