Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö?
Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.
Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.
Sen pienipalkkaisen pitää sitten vain mennä isopalkkaisempiin töihin. Eikö?
Pienipalkkaisia töitä tulee olemaan aina. Ei yhteiskunta toimi, jos kaikki siivoojat ja taksikuskit lopettavat. Sen sijaan tuet eivät saa ikinä olla palkkojen suuruisia. Aina pitää olla selkeä ero, että ihmiset ymmärtävät pinnistellä töihin.
Minä maksan vain vuokran , sähkön ja netin. Niihin menee 450 euroa kk. Tuet 930 euroa kk. Maksan itse vakuutuksen, ja esimerkiksi hammaslääkäriin en ole saanut toimeentulotukea 15 vuoden aikana. Sen takia teen pimeitä töitä että olisi rahaa säästössä jos tarvii hammaslääkäriin ja vakuutus on pakollinen. Puhelinta käytän harvoin, ostan siihen 10 eurolla puheaikaa joskus 3 kk välein. Pakko säästää ja tehdä jotain että saa rahaa. Läppäri hajosi vähän aikaa sitten ja siihen meni säästöistä 300 euroa uuden ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän välttämättömänä, että saan maksettua asumisen kulut (vuokra, sähkö, vesi), puhelinliittymän ja netin kotiin, ruokakauppaostokset (sis. normaalit taloustarvikkeet kuten wc-paperi) ja mahdolliset terveydenhuollon kulut, joita on harvemmin, mutta joskus kuitenkin. Olisi toki kivaa, jos olisi varaa vaikka kerran kuukaudessa ostaa elokuvaliput (halpa) ravintolakäynti, pari uimahallikäyntiä tai joku muu tällainen ekstra, mutta mukavuuksiahan ne on. Se on kans kiva, jos pystyy järjestämään kerran vuodessa lapselle synttärit, vaikka sitten edullisesti kotona.
Itse asiassa uimahalli ja kuntosali eivät ole pelkkiä "mukavuuksia", vaikka harrastamisesta voi nauttiakin. Itselleni ainakin on sekä lääkäri että fysioterapeutti sanonut, että noita pitäisi harrastaa selän välilevyongelmien takia. Olen hoikka ja tupakoimaton, mutta silti alle 50-vuotiaana on ollut jo kaksi kivuliasta välilevynpullistumaa, jotka pilasivat elämän kuukausiksi.
No just tämä, että tilanteet on erilaisia. Itse en tarvitse noita maksullisia liikuntamuotoja, mutta ymmärrän, että sinulle ne ovat hyvinkin tärkeitä. Minä kävisin mielellään lapsen kanssa uimahallissa jo ihan siksi, että se auttaa vahvistamaan hänen uimataitoaan silloin, kun järveen ei tarkene mennä. En oikeastaan osaa päättää pidänkö tätä välttämättömyytenä. Voisi kai se olla sitäkin. Yhteiskunnan pyörimisen kannalta olisi tietysti myös hyödyllistä, että olisi varaa kuluttaa enemmänkin palveluita, mutta olen taipuvainen uskomaan, että se on parempituloisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra, sähkö, vesi, puhelin ja noin 200€ ruokaan ja huveihin.
Oon neljäkymmentävuotias ongelmainen ihminen, jolla on aikoinaan jäänyt lukio käymättä vain vaikeitten kotiolosuhteitten takia, joihin ei puututtu, koska "normaali perhe", vanhemmat vakitöissä ja naimisissa, okt. Mun piti valita ala, jota ei voi kotikaupungissani joka on yksi Suomen suurimmista opiskella, jotta pääsen ammattikoulun asuntolaan kotiani pakoon.
Olen käynyt kahden psykologin tutkimuksissa, ja yhden psykiatrin. Kaikkien testien mukaan olen kaikissa testattavissa kyvyissä keskitasoa korkeammalla. Toisen psykologin mielestä pitäisi työskennellä asiantuntija-ammatissa ja toisen mielestä opiskella journalistiikkaa.
Katson, että yhteiskunnan ei pidä, mutta kannattaa maksaa myös terveydenhuoltoni ja opiskeluni. On vielä noin 30 ihmistyövuotta. Versus että maksetaan noin 40 vuotta kitumista, josta ei kostune kuin kateellinen (mistä?!) pikkusiskoni.
Viestistäsi päätellen sinut olisi pitänyt päästää ongelmistasi jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ihmeessä toimeentuloasiakkaalla on aina se ylenpalttisen kallis vuokra?"
Tuskin ainoa asia, minkä ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia
Tuo oli retorinen kysymys. Kaikkihan tietävät, että toimeentuloasiakkaat voivat valita kalliin asuinalueen, jossa keskituloisilla ei ole varaa asua. Kun yhteiskunta maksaa, ei hinnalla ole mitään väliä. Silloin voi myös valittaa sitä, että rahat ei riitä ja laskujen jälkeen on tili tyhjä. Ei kyse ole siitä, paljonko rahaa tukiloisille mätetään, kyse on siitä, että me sallimme toimeentulotukiasiakkaille liian korkean elintason. Yksinkertaisesti asumistuki pois, jos asunto on liian kallis. Muutto tulee alle vuodessa.
Kysyjä ei edes ymmärrä, mitä "retoriikka" tarkoittaa. Kysyjä haluaa haastaa riitaa ja nöyryyttää. Kysyjä on täysin vapaa tulemaan tapaamaan mi
Klo 5:45 käy, myöhemmin en ehdi. Olen töissä.
Se on jännä, kun ihmettelijöillä ei itsellä koskaan ole vuokraa, sähköä, sähkön siirtoa tai vesilaskua maksettavana. Lääkkeetkin maksaa joku muu.
Työkkärin ja kelan asiakkaana voi tulla yllättäviä kuluja kun esimerkiksi minut määrättiin terveystarkastukseen koska olin ollut pitkään työtön niin ne väitti että olen sairas.. Tuet katkaistiin siihen saakka kunnes työkkäri sai tiedot terveydestäni. Minun piti mennä äkkiä terveystaloon ja maksaa 500 euroa terveystarkastuksesta ja verikokeista. Eikä kela suostunut maksamaan. Minä maksoin työmarkkinatuesta sen mutta tein valituksen hallinto oikeuteen ja vasta vuoden päästä sain rahat takas. Työkkärin virkailija oli menetellyt väärin eikä niillä ollut oikeutta määrätä minua terveystarkastukseen. Jouduin myymään omaisuutta että sain maksettua sen terveystarkastuksen jotta sain viralliset paperit terveydestäni.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut.
t. sosiaaliohjaaja
Hyvin harvalla on terveydenhuollon asiakasmaksuja, koska julkiseen terveydenhoitoon ei Suomessa pääse. Nuo mainitut ovat muutamia kymppejä,korkeintaan yhteensä satanen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vakuutuksia pidetään välttämättöminä? Pakollinen on vain liikennevakuutus jos omistaa auton. Olen pärjännyt elämäni oikein hyvin lihottamatta vakuutusyhtiöitä. Nehän ovat liikeyrityksiä jotka tuottavat voittoa, ei mitään hyväntekeväisyyttä.
Useimmiten vuokranantaja vaatii kotivakuutusta esim vesivahinkojen varalta. Jos sitä ei ole, joutuu pyykkikoneen hajotessa maksumieheksi koko taloyhtiön kuivausremonttiin. Kun kyse on köyhästä, niin mitä luulet tästä seuraavan? Köyhä joutuu loppuiäkseen ulosottoon, ja ensin vuokranantaja ja sitten taloyhtiö menee konkkaa (kun ei siltä köyhältä rahaa saa) .
Tämän takia vakuutusta pidetään välttämättömänä
No itse pidän välttämättöminä ruokaa ja lääkkeitä. En ole oikeutettu tt-tukeen.
vuokra
vesi
sähkö
spotify
uusin kännykkä osamaksulla
mobiililiittymä maksiminettinopeudella
netflix
hbo
disney
amazon prime video
vakuutukset
supla
bookbeat
storytel
Tämä minimissään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut.
t. sosiaaliohjaaja
Nämä minullakin. Tulot 595€/kk josta asuminen 300€, sähkö 20€, siirto 20€, vesi 28€, vakuutus 20€, puhelin ja tietoturva 25€, lääkkeet noin 10€/kk plus uusi lääke 55€/kk, sairaalamaksu noin 500€ ja kelakyydit 50€. Siitäpä voi joku kiinnostunut laskea mitä jää ruokaan ja kaikkeen muuhun rahaa. Eikä Kela maksa mitään muuta kuin 595€/kk, ei asumistukea eikä toimeentulotukea. On kysytty, ei oikeutta muuhun ennen kuin asunto myyty ja rahat lahjoitettu asuntosijoittajalle vuokrina. Koko elämän raatanut kuin pieni eläin kahta työtä että saa oman kodin ja nyt se viedään pois.
Eli toisinsanoen joudut käyttämään omaa omaisuuttasi itsesi elättämiseen, kuinka kamalaa!
Toimeentulotuen ei pitäisi koskaan olla pysyvä tuki.
Vähemmän rahallista tt-tukea, enemmän elämätaitojen opetista, ruokakuponkeja jne.
Jopa 5000 euroa kk tienaavat saa kelatukia 2000 euroa kk. Kansanedustajat saa taxirahaa vaikka 10000 euron kk palkalla voisivat ostaa oman auton ja kulkea sillä. Ja ihmiset valittaa kun työtön saa tonnin josta menee puolet asumiseen ja siitä vielä puolet ruokaan. Valittavat siitäkin kun työttömät tekee töitä 9 eurolla päivässä ja saavat tukia silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin tietää, miksi miljonääri tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen.
Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.
Silleen kummasti, en mielestäni valinnut tulla irtisanotuksi. En viimeksi, enkä edelliselläkään kerralla. En ole sen jälkeen ollut asemassa, missä voisin valita itseni avoimeen työpaikkaan. Valta minun työllistymisestäni on valitettavasti aina pöydän toisella puolella. Enkä muuten koe olevani kenekään lompakolla varkaissa tukia saadessani. Minä anon, ja saan jos muut niin päättää.
Kokeile kerrankin pohtia, miten veemäistä on olla koko ajan muiden ihmist
Yrittäminen on vaihtoehto päätät itse.
Yrittämisen / itsensä työllistämisen aloittamista pitäiskin huomattavasti lainsäädännöllisesti helpottaa. Moni voisi sitten siihen alkaakin. Esim. oikeistohallituksemme on kuitenkin vain suuryritysten puolella, eikä sitä tällaisensianedistäminen kiinnosta, päinvastoin haluavat, että suuryrityksille on kuuliainen resevi työntekijitä valmiina, jotka ovat heistä riipuvaisia.
Jos ei ole juuri omaa rahaa laittaa yrityksen aloittamiseen, vaikka olisikin osaamista ja ideaa, niin tällä hetkellä monessa kohtaa yrittämisen aloittaminen on tehty lansäädännöllä kovin vaikeaksi. Pitäisi ensinnäkin käytännössä saman tien muuttua tuensaajasta koko elantonsa yrityksellään tienaavaksi. Yrityksen aloittamiseen tarvitsee sen aloittamis- ja kehitysvaiheen myös, jotka tulisi mahdollista järkevästi ja turvallisesti ihmisille. Esim. ei perittäisi heti ennakkoveroa aloittavalta pienyrittäjältä ja paljon muuta. Tyttömyystuella ei saa muuten edes suunnitella tai valmistella yrityksen perustamista, tai tuki on katkolla. Ns. Kevytyrittäjyyden ja osuuskuntien lainsäädäntöä ko. asian suhteen tämä hallitus on vaan vaikeuttanut. Ai oikeisto yrittäjien puolella? No ei ainakaan pienyrittäjän, itsensätyöllistäjän tai sellaista aloittavan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen ei pitäisi koskaan olla pysyvä tuki.
Vähemmän rahallista tt-tukea, enemmän elämätaitojen opetista, ruokakuponkeja jne.
Mutta käytännössä siitä tulee sellainen, koska töihin on aika nihkeä päästä sisään. Persaukiselle ei myöskään anneta rahaa yrityksen perustamiseen + muut kustannukset.
Onnittelut ap. Olet todella syntynyt onnellisten tähtien alla jos et koskaan ole joutunut käymään lääkärissä eikä sinulle ole koskaan määrätty reseptilääkettä. Sitä kyllä ihmettelen että et ole käynyt peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
Esim..
kelakorvaus lääkkeistä
Kelakorvaus hoidosta
Ilmainen opiskelu
Lapsilisä
Ovat tukia
Itse en ole niitä saanut
Ap
Vierailija kirjoitti:
Esim..
kelakorvaus lääkkeistä
Kelakorvaus hoidosta
Ilmainen opiskelu
Lapsilisä
Ovat tukia
Itse en ole niitä saanut
Ap
Sulla kuten muillakin on ollut opiskelu ilmaista ja olet todellakin saanut lapsilisää (kysypä äidiltäsi).
Näin kokoomuslaisen työssäkäyvän näkökulmasta kohtuullisia kuluja ovat toki halpa asuminen, ruoka ja jotkut netti ja puhelinkulut. Ylikalliisiin vuokriin Kela onneksi nykyisin puuttuukin. Sen sijaan tuilla ei ole tarkoituskaan päästä ravintoloihin tai maksella vanhoja velkojaan. Huvit ja omaisuuden karttumine, velkojen lyhennys, ne ovat sellaisia asioita, joita maksellaan ansiotuloista.
Näitä tapauksia tulee koko ajan lisää, kun koulutusta ajetaan innolla alas. Kokoomus saattaa jopa onnistua muuttamaan Suomen samanlaiseksi "onnelaksi" kuin Yhdysvallat.