Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
101/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti aukeaa klo 6.00. Ensimmäinen linja-auto menee klo 7.30 eli ei voi mennä tekemään mitään äitiyslomasijaisuutta.

Pitää olla vakituinen työ, jotta voi ostaa auton.

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen eikä sitä saa välttämättä edes kerättyä, kun keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

595 työmarkkinatuella ei autoa pidetä, kun pitää maksaa myös vuokraa ja ruokaa.

Vierailija
102/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu kun olisikin tuollaisia rahoja yhden ihmisen elättämiseen!

Terveisin kurjistunut keskiluokka.

Onko kurjistunut keskiluokka niin yksinkertaista, etteivät osaa irtisanoutua töistä? Ei töissä käyminen ole mikään pakko. Tukien varassa on sitten tuollaisia rahoja, mistä haaveilet.

Tuossapa sitä hyvä osoitus moraalin tasosta. Sen kun muiden elätettäväksi vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissa on ilmainen netti.

Vierailija
104/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti aukeaa klo 6.00. Ensimmäinen linja-auto menee klo 7.30 eli ei voi mennä tekemään mitään äitiyslomasijaisuutta.

Pitää olla vakituinen työ, jotta voi ostaa auton.

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen eikä sitä saa välttämättä edes kerättyä, kun keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

595 työmarkkinatuella ei autoa pidetä, kun pitää maksaa myös vuokraa ja ruokaa.

Työkkäri sanoi, että voin hakea toimistotöitä jotka on arkipäivinä, kun ei ole autoa.

Vierailija
105/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on ilmainen netti.

Johon voi mennä teams työhaastatteluun kahden tunnin varoitusajalla.

Vierailija
106/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoija taitaa olla onnekas, kun on täysin terve ja ei ikinä tarvitse käydä lääkärissä tai käyttää lääkkeitä. Ne esimerkiksi ovat pakollisia laskuja.

Olen itse työssäkäyvä keskituloinen ihminen. Ja silti ottaa "koville" terveuskulut, koska on puhjennut vakava sairaus ja vaatii useamman käynnin vuodessa erikoislääkärillä ja paljon erilaisia lääkkeitä.

Olen käynyt tänä vuonna julkisella hammaslääkärissä ja on mennyt yhteen käyntiin 80-103 euroa. Juurihoitoa ja useampi käynti tarvitaan. Erikoislääkäri on 65 euroa julkisella, jos sinne pääsee. Itse olen käynyt yksityisellä, koska oli saatava nopeasti apua eikä kuukausien päästä. Eli maksaa 245e, kelakorvauksen jälkeen 215e. 

Yksi lääke per kuukausi maksaa 30e kelakorvauksen jälkeen. Jotkut lääkkeet, joita käytän ei ole edes kelakorvausta, mutta onneksi maksavat kymppejä ei satasia. Kelakorvausten jälkeenkin on mennyt vähintään 150 per/ kk. Ja ne mistä ei tule kelakorvausta niin ne eivät vähennä omavastuuta ja kun omavastuu tulee täyteen niin niistä joudun edelleen maksamaan täydet hinnat.

Useampi satanen kuussa on yhtäkkiä alkanut menemään terveydenhoitoon ja se tuntuu omissa rahoissa. Silti olen onnekas, koska olen töissä ja minulla on varaa maksaa nämä ja mennä erikoislääkäriin yksityiselle sen sijaan, että edelleen olisin jonossa ja työkyvytön pienellä sairaspäivärahalla.

Ne keillä onkin sama sairaus ja tuilla elää onkin kova kohtalo, vaikka saisivatkin jälkikäteen Kelasta haettua toimeentulotukena nämä laskut niin mistä maksavat heti näin kovia summia? Ja kuukausia joutuisivat kärvistelemään julkisen jonossa. 

Vierailija
107/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, silloin ei saa ilmaista lääkäriä eikä ole työterveyshuoltoa.

Vierailija
108/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

veden tasauslasku voi olla isokin kerran vuodessa. itselläni n 400 e joulukuussa. veromätkyjä. terveydenhoitomenot, hammashoito lähinnä kun muuta ei onneksi vielä ole.  kotipalvelumaksu ne joilla liikuntarajoite,keppi mm,ei voi kiivetä pesemään  ikkunoita tikkailla,ulko-oveaan,korkealla olevia kaappeja,verhot, valaisimeteli tarvitsee apua kodintöihin,jopa kauppa-apua jos toinen käsi kepille varattu,kantoapua esim. ne joilla auto, sen vakuutus yms. oma talo, jätemaksut, kiinteistövero, jos aurausapua-tämäkin vaikka olisi halpa pikku  talo, noista et pääse eroon,silti halvempaa asua kuin maksaa vuokraa-vaikka lämmitysmuoto toki ratkaisee tarkoitan jos jaetaan kulut kuukausille.  tähän ei lasketa korjauskuluja jotka tulossa aikaajoin niin nuohoojakin maksaa sievoisen summam

Vierailija
109/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.

Ei pidä olla, mutta se auto on hankittu töissä ollessa ja tarpeeseen. Tuille pudottuaan jokainen odottaa ja toivoo vielä pääsevänsä töihin.

Autosta luopuminen kaventaa elämänpiiriä uskomattomasti, ettei sitä töissä käyvä ymmärrä. Autollisena työttömänä oli järkevää hakea töitä sadan kilometrin säteeltä kotipaikkakuntaani.

Nyt pitää pohtia pääseekö töihin julkisilla, voiko luottaa, että voi käyttää polkupyörää ympäri vuoden, vai pitääkö tyytyä hakemaan paikkoja, joihin pääsee kävellen.

Harvassa on ne paikkakunnat, joissa ei pääse kauppaan julksilla ainakin kerran viikossa. Työpaikan saatuaan voi hankkia halvan muutaman satkun auton ja päivittää sitten siitä eteenpäin. Näin tein itsekin. Paikkakuntani oli pieni, noin 10 000 asukkaan kunta.

Vierailija
110/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim..

kelakorvaus lääkkeistä

Kelakorvaus hoidosta

Ilmainen opiskelu

Lapsilisä

Ovat tukia

Itse en ole niitä saanut

Ap

Kun maksat luukulla sun hammslääkärikäynnin Siinä jo vähennetään kelakorvaus,eli jää sulle maksettavaa vähemmän. Silloin hyödyt sinäkin. Terveyskeskushoidoista ei.

Vierailija
111/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.

Ei pidä olla, mutta se auto on hankittu töissä ollessa ja tarpeeseen. Tuille pudottuaan jokainen odottaa ja toivoo vielä pääsevänsä töihin.

Autosta luopuminen kaventaa elämänpiiriä uskomattomasti, ettei sitä töissä käyvä ymmärrä. Autollisena työttömänä oli järkevää hakea töitä sadan kilometrin säteeltä kotipaikkakuntaani.

Nyt pitää pohtia pääseekö töihin julkisilla, voiko luottaa, että voi käyttää polkupyörää ympäri vuoden, vai pitääkö tyytyä hakemaan paikkoja, joihin pääsee kävellen.

Autossa pitää maksaa vakuutus, katsastus, autoremontit, bensat, öljyn vaihto, käyttömaksu jne.

Vierailija
112/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän välttämättömänä, että saan maksettua asumisen kulut (vuokra, sähkö, vesi), puhelinliittymän ja netin kotiin, ruokakauppaostokset (sis. normaalit taloustarvikkeet kuten wc-paperi) ja mahdolliset terveydenhuollon kulut, joita on harvemmin, mutta joskus kuitenkin. Olisi toki kivaa, jos olisi varaa vaikka kerran kuukaudessa ostaa elokuvaliput (halpa) ravintolakäynti, pari uimahallikäyntiä tai joku muu tällainen ekstra, mutta mukavuuksiahan ne on. Se on kans kiva, jos pystyy järjestämään kerran vuodessa lapselle synttärit, vaikka sitten edullisesti kotona. 

Vierailija
113/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en kyllä osta autoa 6 kuukauden sijaisuuden takia.

Vierailija
114/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu kun olisikin tuollaisia rahoja yhden ihmisen elättämiseen!

Terveisin kurjistunut keskiluokka.

Onko kurjistunut keskiluokka niin yksinkertaista, etteivät osaa irtisanoutua töistä? Ei töissä käyminen ole mikään pakko. Tukien varassa on sitten tuollaisia rahoja, mistä haaveilet.

Unohtavat aina että maksavat asuntolainaa yms. joka kerryttää omaisuutta. "Tuollaisia rahoja" yhdelle keskiluokkaiselle ihmiselle jää tilistä kaksinkertaisena. Vai kuka pitää itseään keskiluokkaisena, jos nettotili on vähemmän kuin 1200€?

Vierailija
115/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana elättion asiaton. Ties milloin rakennusalan ammattilaisena olet työtön. Eikös teikäläisillä ole juuri mennyt huonosti sodan vuoksi. Ties mikä elätti itse olet, sairauden tai työttömyyden, vammautumisen vuoksi. Käyttäydy.

Niin syrjäseudulla asuvilla auto on usein pakollinen, ei häävi,mutta kulkupeli. Lapsia kouluun, töihin toinen osapuoli pääsee menemään, kauppa-asiat. Monissa paikoissa ei edes kerran pv kulje julkisia tai matkaa linjurille 10 km, siellä koulu,päiväkoti, puolsion työ onkin 20 km päässä.

Liikuntarajoite niilläkin käy töissä tai työtön

Vierailija
116/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa. 

Kuka vaatii ja missä? 

Vierailija
117/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?

Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.

Kelahan katsoo tiliotteet toimeentulotukiasiakkailta ja kohta lienee saa katsoa ihan kaikilta. Eikö sekään riitä. Ei 595eurolla paljoa saa niin ei ole paljoa tili tapahtumia muuta kuin apteekkiin, sairauslaskut, ruoka, hygieenia, puhelin, netti, vaatteisiin yms. välttämättömiin eikä se edes riitä perustarpeisiin.

En voi tajuta ketä edes kiinnostaa mihinkä noin pienet roposet kuluvat.

Monia kiinnostaa myös kaivella muiden verotietoja. Jotkut jopa riskeeraavat työpaikkansa kaivelemalla ihmisten terveystietoja. Voisipa uteliaisuuden valjastaa voimanlähteeksi...

Tuosta listastasi muuten puuttuu yksi noissa rahoissa tosi iso menoerä: se vuokran osa, jota tuet eivät kata. Esimerkiksi minä muutin pari vuotta sitten halvemmalle paikkakunnalle, jossa vuokrarajaa laskettiin pian niin, että tuosta 595 eurosta lähtee vuokraan melkein satanen. Onnekseni Kela ainakin toistaiseksi katsoo, että muuttaminen ei ole mahdollista, eikä siis hoputa tekemään mahdottomia.

Vierailija
118/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö? 

Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.

Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.

Oikeudenmukaista olisi maksaa jokaisesta työstä riittävää palkkaa. Oletko miettinyt sitä, että hintataso muodostuu enemmistön maksukyvyn mukaan? Eli jos kaikki työssäkäyvät saavat vähintään tyydyttävään elämiseen riittävää palkkaa, hintataso on sen mukainen. Jos hintataso muodostuisi sen mukaan, että tuella elävät voisivat elää tyydyttävällä elintasolla,  työssäkäyvät eläisivät jo hyvin pienipalkkaisinakin.

Eivät kauppiaat laske katetta tai vuokranantajat vuokraa niin kauan kuin enemmistöllä on varaa näitä hankkia. 

Vierailija
119/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä luulet mitä ne laskut on? Kun rahaa tulee 1200e ja jää 250e niin tuleeko mitään mieleen mitä ne välttämättömät kulut voisi olla? 

Vinkkinä, kun saa asumistukea ja tt-tukea niin silloin se ei ole äiti joka maksaa vuokran ja muut pakolliset kulut. 

Vierailija
120/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, silloin ei saa ilmaista lääkäriä eikä ole työterveyshuoltoa.

Meitä on varmaan kymmeniä tuhansia, jotka sinnittelevät 595 eurolla kuukaudessa kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen kunnes takuueläke tulee joskus, jos elää niin pitkään. Siitä rahasta pitää maksaa myös auton ylläpito. Se on haihattelua, että 40 kilometrin kauppamatkoja ilman sitä tehdään. Voin taata, että tietää miltä peruna, sipuli ja makaroni maistuvat. Ja kaurapuuro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme