Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
181/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin ja kelan asiakkaana voi tulla yllättäviä kuluja kun esimerkiksi minut määrättiin terveystarkastukseen koska olin ollut pitkään työtön niin ne väitti että olen sairas.. Tuet katkaistiin siihen saakka kunnes  työkkäri sai tiedot terveydestäni. Minun piti mennä äkkiä terveystaloon ja maksaa 500 euroa terveystarkastuksesta ja verikokeista. Eikä kela suostunut maksamaan. Minä maksoin työmarkkinatuesta sen mutta tein valituksen hallinto oikeuteen ja vasta vuoden päästä sain rahat takas. Työkkärin virkailija oli menetellyt väärin eikä niillä ollut oikeutta määrätä minua terveystarkastukseen. Jouduin myymään omaisuutta että sain maksettua sen terveystarkastuksen jotta sain viralliset paperit terveydestäni.

Terveystarkastukseen ei voi pakottaa. Miksi et ole selvillä oikeuksistasi? 

Vierailija
182/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä, kun ihmettelijöillä ei itsellä koskaan ole vuokraa, sähköä, sähkön siirtoa tai vesilaskua maksettavana. Lääkkeetkin maksaa joku muu.

Niinpä. Minuakin kiinnostaa missä voi asua täysin ilmaiseksi ja ainoat menot on pelkkä puhelinlasku. En itse ole sitten kotoa muuttamisen jälkeen tuollaista ihmettä löytänyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

Toisille tulee myös vedentasauslasku kaksi-3 kertaa vuodessa. Jos kuuluu ammattiliittoon se maksaa. Voi olla opintovelkaa maksettavana. Lasten harrastusmaksut. Lasten tapaturmavakuutukset jos harrastavat. 

Vierailija
184/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normipoisto. 

Vierailija
185/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä välttämättömiä. Hyödykkeitä.,vesi,ruoka,sähkö, liikkuminen,hygienia,lääkkeet, puhelin, tarkemmin möärittelemöttömöt toiminta menot jotka ei ole säännöllisiä. 

Niitä on vaatteet, matka ja liikkumiskohteet, tavarat , huollot, korjaukset ja pienimuotoiset hankinnat kuten vaikka pölyimuripussit tai uusi paistinpannu noin esimerkkinä

kyllä. Justiin ostin uuden kattilan, 1,5 l, kun huomasin että oli alennuksessa 10e. Olin siis katsellut jo pidempään. N. vuosi sitten ostin uuden paistinpannun Tokmannilta, kun oli tarjouksessa -50%. Ei minulla ole varaa ostaa täydellä hinnalla, siksi kyttään tarjouksia ja odotan kun sopiva tulee kohdalle. 

Vierailija
186/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut. 

t. sosiaaliohjaaja

Nämä minullakin. Tulot 595€/kk josta asuminen 300€, sähkö 20€, siirto 20€,  vesi 28€, vakuutus 20€, puhelin ja tietoturva 25€, lääkkeet noin 10€/kk plus uusi lääke 55€/kk, sairaalamaksu noin 500€ ja kelakyydit 50€. Siitäpä voi joku kiinnostunut laskea mitä jää ruokaan ja kaikkeen muuhun rahaa. Eikä Kela maksa mitään muuta kuin 595€/kk, ei asumistukea eikä toimeentulotukea. On kysytty, ei oikeutta muuhun ennen kuin asunto myyty ja rahat lahjoitettu asuntosijoittajalle vuokrina. Koko elämän raatanut kuin pieni eläin kahta työtä että saa oman kodin ja nyt se viedään pois. 

Eli toisinsanoen joudut käyttämä

Asuntoa on vaikeaa käyttää laskujen maksuun. Olen työkyvytön työtön työnhakija. 

Vierailija
187/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra, sähkö, vesi, puhelin ja noin 200€ ruokaan ja huveihin.

Oon neljäkymmentävuotias ongelmainen ihminen, jolla on aikoinaan jäänyt lukio käymättä vain vaikeitten kotiolosuhteitten takia, joihin ei puututtu, koska "normaali perhe", vanhemmat vakitöissä ja naimisissa, okt. Mun piti valita ala, jota ei voi kotikaupungissani joka on yksi Suomen suurimmista opiskella, jotta pääsen ammattikoulun asuntolaan kotiani pakoon.

Olen käynyt kahden psykologin tutkimuksissa, ja yhden psykiatrin. Kaikkien testien mukaan olen kaikissa testattavissa kyvyissä keskitasoa korkeammalla. Toisen psykologin mielestä pitäisi työskennellä asiantuntija-ammatissa ja toisen mielestä opiskella journalistiikkaa.

Katson, että yhteiskunnan ei pidä, mutta kannattaa maksaa myös terveydenhuoltoni ja opiskeluni. On vielä noin 30 ihmistyövuotta. Versus että maksetaan noin 40 vuotta kitumista, josta ei kostune

Viestistäsi päätellen sinut olisi pitänyt päästää ongelmistasi jo vuosia sitten.

Olet sairas. Hanki apua.

Vierailija
188/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

Mulla ei ole netflixiä eikä mitään muuta maksullisia kanvia kuin yleareena. Mutta eikö nuo yleensä tehdä määräaikaisina sopimuksina, joista on vielä kuntosalijäsenyyttä vaikeampi päästä kesken kauden irti?

En onneksi saa asumistukeakaan, koska tuloja on ihan liikaa, mutta mun vakinaisia säännöllisiä pakollisia menoja on, sähkölasku, vesi ja jätevesilasku, jätemaksu, lämmitys (ei ole mukana sähkölaskussa, mutt

Ei, netflixin voi lopettaa millon vaan, ei toki kesken jo laskutetun kuukauden.

Mulla on laskuja:

sähkö: ka 90 euroa

kotivakuutus: 13 euroa

puhelin jossa rajaton netti: 29,60

reseptilääke: 26 euroa

vastike sis vesi: 242

Eli jotain 160 euroa kuukaudessa ilman "vuokraa".

Se miksi puhutaan pakollisista laskuista eikä täsmennetä johtuu aina veloista. Ne pakolliset laskut on aiempien velkojen lyhennyksiä. Maksuhäiriömerkintä on jo kolmanneksella aikuisista suomalaisista. Kulutamme velaksi yhteiskuntana, yksilöinä ja ihmiskuntana.

Vierailija
189/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut. 

t. sosiaaliohjaaja

Nämä minullakin. Tulot 595€/kk josta asuminen 300€, sähkö 20€, siirto 20€,  vesi 28€, vakuutus 20€, puhelin ja tietoturva 25€, lääkkeet noin 10€/kk plus uusi lääke 55€/kk, sairaalamaksu noin 500€ ja kelakyydit 50€. Siitäpä voi joku kiinnostunut laskea mitä jää ruokaan ja kaikkeen muuhun rahaa. Eikä Kela maksa mitään muuta kuin 595€/kk, ei asumistukea eikä toimeentulotukea. On kysytty, ei oikeutta muuhun ennen kuin asunto myyty ja rahat lahjoitettu asuntosijoittajalle vuokrina. Koko elämän raatanut kuin pieni eläin kahta työtä että saa oman kodin ja nyt se viedään pois. 

Jos sinulla on kyky syödä on sinulla myös kyky myydä asuntosi.  Minä maksan pienestä palkastani vuokra lisäksi sinun elatuksesi vaikka sinulla on omaisuutta ja minulla ei.  Onko tämä oikein? 

Vierailija
190/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienipalkkaisia töitä tulee olemaan aina. Ei yhteiskunta toimi, jos kaikki siivoojat ja taksikuskit lopettavat. Sen sijaan tuet eivät saa ikinä olla palkkojen suuruisia. Aina pitää olla selkeä ero, että ihmiset ymmärtävät pinnistellä töihin. "

Ei työn pienipalkkaisuus ole ongelma. Sen palkan vaan pitää riittää siihen, että sillä elää. Tämä ei toteudu kaikissa töissä. Palkka on liian pieni.

Vierailija
191/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että harva enää viitsii käydä töissä, kun tukien ja palkan ero on vain 200-400 € työstä riippuen, eikä mene edes työmatkakuluja kun ei käy töissä.

Vierailija
192/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sosiaaliohjaaja

Hyvin harvalla on terveydenhuollon asiakasmaksuja, koska julkiseen terveydenhoitoon ei Suomessa pääse. Nuo mainitut ovat muutamia kymppejä,korkeintaan yhteensä satanen kuukaudessa.

Poliklinikka maksu on 60 euroa ja minulla tuli niitä yhtenä kesänä 4 peräkkäin, lääkäri määräsi, paha silmätulehdus joka ei mennyt ohi. Jatkuva uusintatarkastus. 

Vierailija
193/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sosiaaliohjaaja

Hyvin harvalla on terveydenhuollon asiakasmaksuja, koska julkiseen terveydenhoitoon ei Suomessa pääse. Nuo mainitut ovat muutamia kymppejä,korkeintaan yhteensä satanen kuukaudessa.

"Hyvin harvalla". Hienoa. Laitala listaa, kuinka monella. Kun kerran tiedät.

Vierailija
194/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kokoomuslaisen työssäkäyvän näkökulmasta kohtuullisia kuluja ovat toki halpa asuminen, ruoka ja jotkut netti ja puhelinkulut. Ylikalliisiin vuokriin Kela onneksi nykyisin puuttuukin. Sen sijaan tuilla ei ole tarkoituskaan päästä ravintoloihin tai maksella vanhoja velkojaan. Huvit ja omaisuuden karttumine, velkojen lyhennys, ne ovat sellaisia asioita, joita maksellaan ansiotuloista. 

Teoriassa on kiva mietiskellä, mutta katsotaanpa hetki käytäntöäkin.

Kelan myöntämä toimeentulotuki on tarkoitettu kattamaan perustarpeita, mutta ei yksinomaan niitä. Tuensaaja voi käyttää summan oman harkintansa mukaan. Jos hän päättää ruokakassillisen sijasta maksaa velkaansa, hän saa sen valinnan tehdä.

Mitä tapahtuu, jos tuollainen valinnanvara poistetaan, mutta töihin ei pääse ansiotuloja hankkimaan? Kerro sinä, niin mietitään sitten porukalla.

Vierailija
195/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille tulee myös vedentasauslasku kaksi-3 kertaa vuodessa. Jos kuuluu ammattiliittoon se maksaa. Voi olla opintovelkaa maksettavana. Lasten harrastusmaksut. Lasten tapaturmavakuutukset jos harrastavat. 

Siis veden tasauslasku on 0e , jos vettä käyttää maltillisesti. Minä olen jopa saanut rahaa takaisin, kun olen tarkkaan miettinyt vedenkulutusta. Velat tietysti pitää maksaa, mutta miettisin lasten harrastuksia uudestaan, jos niihin ei ole varaa. Monilla paikkakunnilla on myös ilmaista toimintaa lapsille. 

Vierailija
196/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sosiaaliohjaaja

Nämä minullakin. Tulot 595€/kk josta asuminen 300€, sähkö 20€, siirto 20€,  vesi 28€, vakuutus 20€, puhelin ja tietoturva 25€, lääkkeet noin 10€/kk plus uusi lääke 55€/kk, sairaalamaksu noin 500€ ja kelakyydit 50€. Siitäpä voi joku kiinnostunut laskea mitä jää ruokaan ja kaikkeen muuhun rahaa. Eikä Kela maksa mitään muuta kuin 595€/kk, ei asumistukea eikä toimeentulotukea. On kysytty, ei oikeutta muuhun ennen kuin asunto myyty ja rahat lahjoitettu asuntosijoittajalle vuokrina. Koko elämän raatanut kuin pieni eläin kahta työtä että saa

Mene parempipalkkaisiin töihin itkemästä.

Vierailija
197/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa. 

höpö höpö, totta kai tajuaa. Kettu mikä aivopieru taas

Vierailija
198/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kokoomuslaisen työssäkäyvän näkökulmasta kohtuullisia kuluja ovat toki halpa asuminen, ruoka ja jotkut netti ja puhelinkulut. Ylikalliisiin vuokriin Kela onneksi nykyisin puuttuukin. Sen sijaan tuilla ei ole tarkoituskaan päästä ravintoloihin tai maksella vanhoja velkojaan. Huvit ja omaisuuden karttumine, velkojen lyhennys, ne ovat sellaisia asioita, joita maksellaan ansiotuloista. 

Teoriassa on kiva mietiskellä, mutta katsotaanpa hetki käytäntöäkin.

Kelan myöntämä toimeentulotuki on tarkoitettu kattamaan perustarpeita, mutta ei yksinomaan niitä. Tuensaaja voi käyttää summan oman harkintansa mukaan. Jos hän päättää ruokakassillisen sijasta maksaa velkaansa, hän saa sen valinnan tehdä.

Mitä tapahtuu, jos tuollainen valinnanvara poistetaan, mutta töihin ei pääse ansiotuloja hankkimaan? Kerro sinä, niin mietitään sitten porukalla.

Siksipä asumistuki tarkoittaakin tulevaisuudessa osoitettua punkkaa makuusalissa ja toimeentulotuki lautasta joukkoruokailupöydässä.

Vierailija
199/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa 5000 euroa kk tienaavat saa kelatukia 2000 euroa kk. Kansanedustajat saa taxirahaa vaikka 10000 euron kk palkalla voisivat ostaa oman auton ja kulkea sillä. Ja ihmiset valittaa kun työtön saa tonnin josta menee puolet asumiseen ja siitä vielä puolet ruokaan. Valittavat siitäkin kun työttömät tekee töitä 9 eurolla päivässä ja saavat  tukia silti.

Nuo valittajat ovatkin sitä kuraa, jonka takia tämä yhteiskunta onkin menossa päin persettä. Kaikesta osataan valittaa, mutta mitään ei osata itse tehdä.

Vierailija
200/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisetkin ovat tukilokkeja. Turha kiukutella 5% verokirjalla, että on kallista. Menee vaan parempiin töihin, niin ei tarvitse itkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän