Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse määritellä. 600€ kuuluu käteen kohtuullisten asumiskulujen jälkeen.
Tässä näkee hyvin tukien ja työssäkäynnin epäsuhdan. Tukia saamattomalle pienipalkkaiselle ei jää mitään tuollaisia rahoja, miksi siis tuista pitäisi jäädä rilluttelurahaa?
Ei se ole mitään rilluttelurahaa ääliö vaan siitä maksetaan kaikki muu paitsi puolet vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tuilla elävillä voi olla muitakin tuloja, kuten osa-aikaeläke.
Ruoka, sähkö, vuokra, netti (jota ilman vaikea pärjätä).
En itse ainakaan olisi saanut hankittua uutta vuokra-asuntoa ilman nettiä.
250 riittää ruokaan vain hyvin niukasti nykyään.
Voin allekirjoittaa tämän. Nimim. Työeläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?
Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.
Minä haluaisin kovasti tietää, mihin kansanedustajien ja Meppien verottomat kulukorvaukset menevät, mutta eipä heidänkään tarvitse niistä kuitteja näytellä.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on osamaksuja. Huonekaluihin ja kodinkoneisiin esim. Mitä vaan voi ostaa osa-maksulla. Ja niistä tulee ne ylimääräiset laskut.
Ja laskujen korot, sillä mitään ei nykyainana myydä osamaksulla. Asiakas joutuu ottamaan kulutusluoton (kortin) saadakseen jotain, mihin ei ole rahaa ostotilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö?
Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.
Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.
Ymmärrän pieniåpalkkaisten katkeruuden, sillä olin itsekin pienipalkkainen noin 30 vuotta. Silti ei saisi kadehtia ja mollata toimeentulotuen saajia. Heillä on usein sellaisia sairauksia ja huolia, joita parempiosainen henkilö ei ottaisi edes maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse määritellä. 600€ kuuluu käteen kohtuullisten asumiskulujen jälkeen.
Tässä näkee hyvin tukien ja työssäkäynnin epäsuhdan. Tukia saamattomalle pienipalkkaiselle ei jää mitään tuollaisia rahoja, miksi siis tuista pitäisi jäädä rilluttelurahaa?
Miksi sitten et jää työttömäksi vaan jaksat täällä valittaa pienestä palkasti ihan kuin se olisi köyhien vika sun palkkasi määrä. Et ole ilmeisesti viitsinyt opiskella parempi palkkaisiin töinkään.
Tuohon kysymykseen ei vielä ole tainnut kukaan vastata. Töissä käydään itku silmässä, eikä työttömäksi haluta, vaikka käteen jäävä rahasumma olisi sama.
Jotkut vain uskovat olevansa parempia ihmisiä kituutellessaan töissä. Onhan se tunne ihan kiva palkanlisä, vaikkei sitä myöntäisi edes itselleen.
Omat tässä kuussa:
vuokra 650€
vesi 25€
puhelin 29,90€
lääkkeet (Kela-korvauksen jälkeen) 49€
reseptivapaat 30€ (kipulääkkeitä)
bussikortti 65€
ruoka 150€
sähkö 19€
sairaalalasku 170€
Yht. 1187,90€
Kelan tuista jää noiden jälkeen n. 50€. En sen vuoksi harrasta mitään, en käy kampaajalla, en osta vaatteita, en matkusta. Bussilippu on pakko olla, että pääsen noihin tempputyöllistyskursseihin sekä lääkäriin. Ja juu, on koetettu päästä eläkkeelle, mutta kun en pääse.
Sit ku ostaa sen halvan vuosilipun niin voi bussilla mennä metsästämään tarjouksia Cittarista ja Lidlistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?
Minä haluaisin kovasti tietää, mihin kansanedustajien ja Meppien verottomat kulukorvaukset menevät, mutta eipä heidänkään tarvitse niistä kuitteja näytellä.
Minua taas kiinnostaisi se, mihin kaikkeen ihmiset käyttävät terveydenhoitopalveluja. Nimet ja taudit pöytään heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin on järkyttävän kallis joukkoliikenne. Siihenkin köyhältä riivitän viimeisetkin roposet, että voi käydä työhaastattelussa tai toimistossa, tai töissä.
Höpönlöpön. AB-vuosilippu vuodelle 2025 maksoi demonisen summan 666 euroa. Se on 1,82 euroa päivässä.
Vaikkei käyttäisi lippua koskaan viikonloppuisin mihinkään, ja vaikka kävisi arkena julkisilla yksinomaan töissä, se tekee silti 2,55e arkipäivälle. Eli yhteen suuntaan 1,28 euroa.
Missä Euroopan pääkaupungissa (Tallinnaa lukuun ottamatta) yhdensuuntainen matka julkisilla on noin halpa?
jos ei ole kerralla tuollaisia rahoja
Sovellukseen voi ostaa säästölippuna, jolloin veloitus on kerran kuussa. Toki sovelluksen käyttö vaatii älypuhelimen ja puhelinliittymän, jossa on nettiyhteys.
Itse siirryin viime kuussa käyttämään fillaria työmatkoihin säästääkseni matkakuluissa, kun tavallisesti lataan matkakorttini 30 päiväksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Köyhyys ei ole ilo kelleen. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja mun vakituiset menot on vuokra, sähkö, puhelin, kotivakuutus. Muita säännöllisiä laskuja ei tule. Lääkkeisiin menee viitisenkymppiä kuussa. Välillä olen joutunut osarilla jotain ostamaan, kuten viimeksi silmälasit. Tiukkaa on, mutta pärjään. Kierrän kirpputoreja ja ostan halvalla jos jotain löydän ja myyn sitten vähän kalliimmalla eteenpäin, kerään tölkkejä, sekä syksyisin marjoja ja sieniä. Taloudellinen hyöty niistä on melko mitätön, mutta omiksi tarpeiksi jaksan poimia. Yhdellä kirpparilla oli tänään kaikki vaatteet ja astiat -70%. Haalin sieltä kaikenlaista myytäväksi ja itselleni kolmella eurolla takin, josta olen haaveillut, mutta en halunnut siitä kymppiä maksaa.
Ei minulta oikeastaan puutu mitään. On ruokaa, katto pään päällä, lämpöä ja merkityksellisiä ihmissuhteita. Py
En jaksa poimia kuin omiksi tarpeiksi ja kun ei ole autoa, niin suurien määrien poimiminen on hankalaa. Sienistä hankkii paremmin kuin marjoista ja olen saanut joskus myytyäkin, mutta se on taas kovasti riippuvaista siitä, että millainen sienisyksy sattuu olemaan.
Omat vaikeutensa tuo se, että asun syrjässä ja mun ei kannata kuljetella mitään mihinkään tai hyöty menee kulkemisiin. Moni ostajaehdokas taas ei ymmärrettävästi halua hakea täältä asti marjoja, koska lähempääkin saa.
Tuet pois kokonaan.
Maksakoot jokainen lelunsa ja kämppänsä itse.
Terveisin
Riistoverotukseen kypsynyt keskiluokkainen
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois kokonaan.
Maksakoot jokainen lelunsa ja kämppänsä itse.
Terveisin
Riistoverotukseen kypsynyt keskiluokkainen
...joka peukuttaa itseään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.
Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.
Kaikki tuensaajat eivät asu kaupungeissa vaan esim maalla perityssä talossaan. Osalla on myös sairauksia, joiden takia ei pääse mihinkään ilman autoa, silloin tulee halvemmaksi kustantaa se auto, kuin 15 kpl tai enemmän taksimatkoja kuussa.
Suomalainen köyhä elelee herroiksi. "Pakollisia menoja" on 5 eri suoratoistopalvelua ja osamaksulla ostettu parin tonnin divaanisohva ja vuosittain päivitettävä tabletti jolla räplätään Candy Crushia. Sekin on kohta ulosotossa kun osarit juoksee.
Joka päivä näitä samoja trollialoituksia. Joku kokkari voisi vinkata, paljonko puoluetuista menee nykyisin maksettuun vaikuttamiseen palstoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tuilla elävillä voi olla muitakin tuloja, kuten osa-aikaeläke.
Ruoka, sähkö, vuokra, netti (jota ilman vaikea pärjätä).
En itse ainakaan olisi saanut hankittua uutta vuokra-asuntoa ilman nettiä.
250 riittää ruokaan vain hyvin niukasti nykyään.
Voin allekirjoittaa tämän. Nimim. Työeläkkeellä
Jos sinulla on puhelinliittymä, on sinulla netti. Sitä ei tarvitse erikseen enää ostaa. Voi joko jakaa nettiä puhelimesta tai selata nettiä puhelimellasi.
Vuokraovi.comista rottaluukun etsiminen ei todellakaan vaadi valokuitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka poliitikot turhia ja ammattitaidottomia ovatkin, heidän funktio on kuitenkin tehdä jotain. Sinä makaat sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö?
Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.
Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.
Ymmärrän pieniåpalkkaisten katkeruuden, sillä olin itsekin pienipalkkainen noin 30 vuotta. Silti ei saisi kadehtia ja mollata toimeentulotuen saajia. Heillä on usein sellaisia sairauksia ja huolia, joita parempiosainen henkilö ei ottaisi edes maksusta.
Mikäs se sellainen huoli on ettei töihin viitsi mennä?
Miksi sitten et jää työttömäksi vaan jaksat täällä valittaa pienestä palkasti ihan kuin se olisi köyhien vika sun palkkasi määrä. Et ole ilmeisesti viitsinyt opiskella parempi palkkaisiin töinkään.