Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
701/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvitse määritellä. 600€ kuuluu käteen kohtuullisten asumiskulujen jälkeen. 

Tässä näkee hyvin tukien ja työssäkäynnin epäsuhdan. Tukia saamattomalle pienipalkkaiselle ei jää mitään tuollaisia rahoja, miksi siis tuista pitäisi jäädä rilluttelurahaa?

Miksi sitten et jää työttömäksi vaan jaksat täällä valittaa pienestä palkasti ihan kuin se olisi köyhien vika sun palkkasi määrä. Et ole ilmeisesti viitsinyt opiskella parempi palkkaisiin töinkään.

Tuohon kysymykseen ei vielä ole tainnut kukaan vastata. Töissä käydään itku silmässä, eikä työttömäksi haluta, vaikka käteen jäävä rahasumma olisi sama.

Jotkut vain uskovat olevansa parempia ihmisiä kituutellessaan töissä. Onhan se tun

Matalapalkkaisena kerrytetään työkokemusta. Se merkkaa aika paljon. Lisäksi elämässä on vähän mielekkyyttä kun nousee aamulla ylös ja tekee töitä sen sijaan että heittäytyy samalla rahalla tuilla "itseopiskelemaan" nettipalstoilla paskapostaamaan.

Vierailija
702/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tässä kuussa:

vuokra 650€

vesi 25€

puhelin 29,90€

lääkkeet (Kela-korvauksen jälkeen) 49€

reseptivapaat 30€ (kipulääkkeitä)

bussikortti 65€

ruoka 150€

sähkö 19€

sairaalalasku 170€

Yht. 1187,90€

Kelan tuista jää noiden jälkeen n. 50€. En sen vuoksi harrasta mitään, en käy kampaajalla, en osta vaatteita, en matkusta. Bussilippu on pakko olla, että pääsen noihin tempputyöllistyskursseihin sekä lääkäriin. Ja juu, on koetettu päästä eläkkeelle, mutta kun en pääse.

Meneekö joka kuukausi 80€ lääkkeisiin ja 170€ lääkäriin? Mikä sinua vaivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.

Kaikki tuensaajat eivät asu kaupungeissa vaan esim maalla perityssä talossaan. Osalla on myös sairauksia, joiden takia ei pääse mihinkään ilman autoa, silloin tulee halvemmaksi kustantaa se auto, kuin 15 kpl tai enemmän taksimatkoja kuussa.

Jos on niin sairas ja monivammainen että pitää autolla ja taksilla kulkea ties mihin, kuuluu hoitokotiin eikä mihinkään suvulta perittyyn syrjäseudulla olevaan huvilaan.

Vierailija
704/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen köyhä elelee herroiksi. "Pakollisia menoja" on 5 eri suoratoistopalvelua ja osamaksulla ostettu parin tonnin divaanisohva ja vuosittain päivitettävä tabletti jolla räplätään Candy Crushia. Sekin on kohta ulosotossa kun osarit juoksee.

Semmonen satu sitten taas köyhyyskeskusteluun. Mutuja mutujen perään kun ei osata mitään muuta keksiä. Päässä vinkuu kuin viima nurkissa.

Vierailija
705/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vttu kun olisikin tuollaisia rahoja yhden ihmisen elättämiseen!

Terveisin kurjistunut keskiluokka.

Onko kurjistunut keskiluokka niin yksinkertaista, etteivät osaa irtisanoutua töistä? Ei töissä käyminen ole mikään pakko. Tukien varassa on sitten tuollaisia rahoja, mistä haaveilet.

Paikallesi on riemusta kiljuen tulossa sata innokasta työntekijää.

Vierailija
706/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.

Kaikki tuensaajat eivät asu kaupungeissa vaan esim maalla perityssä talossaan. Osalla on myös sairauksia, joiden takia ei pääse mihinkään ilman autoa, silloin tulee halvemmaksi kustantaa se auto, kuin 15 kpl tai enemmän taksimatkoja kuussa.

Jos on niin sairas ja monivammainen että pitää autolla ja taksilla kulkea ties mihin, kuuluu hoitokotiin eikä mihinkään suvulta perittyyn syrjäseudulla olevaan huvilaan.

Hoitokotiin ei pääse nykyään edes dementoituneet vanhukset, koska se on niin kallista veronmaksajille.

Vierailija
707/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvitse määritellä. 600€ kuuluu käteen kohtuullisten asumiskulujen jälkeen. 

Tässä näkee hyvin tukien ja työssäkäynnin epäsuhdan. Tukia saamattomalle pienipalkkaiselle ei jää mitään tuollaisia rahoja, miksi siis tuista pitäisi jäädä rilluttelurahaa?

Miksi sitten et jää työttömäksi vaan jaksat täällä valittaa pienestä palkasti ihan kuin se olisi köyhien vika sun palkkasi määrä. Et ole ilmeisesti viitsinyt opiskella parempi palkkaisiin töinkään.

Tuohon kysymykseen ei vielä ole tainnut kukaan vastata. Töissä käydään itku silmässä, eikä työttömäksi haluta, vaikka käteen jäävä rahasumma olisi sama.

Jotkut vain uskovat olevansa pare

'Matalapalkkaisena kerrytetään työkokemusta. Se merkkaa aika paljon. Lisäksi elämässä on vähän mielekkyyttä kun nousee aamulla ylös ja tekee töitä sen sijaan että heittäytyy samalla rahalla tuilla "itseopiskelemaan" nettipalstoilla paskapostaamaan.'

Työkokemusta, paremmat lähtökohdat uuden työpaikan löytämiseen, mahdollisesti verkoston luomista, eläkkeen kertymistä, työpaikan sisäisiä ostoetuja ja se tunne, että on edes vähän tarpeellinen jossakin asiassa. Ja sitten tosiaan se tunne, että on tarpeellinen edes jossakin asiassa.

Näkyyhän tuossa työntekijän statuksessa olevan sekin innoittava ominaisuus, että voi tehdä työttömistä ääripään olkinuken ja mätkiä sitä keskustelupalstalla. Joku onkin ollut ahkera pitkin aamua.

Vierailija
708/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vain uskovat olevansa parempia ihmisiä kituutellessaan töissä. Onhan se tunne ihan kiva palkanlisä, vaikkei sitä myöntäisi edes itselleen. 

Voin vastata omalta osaltani. Minulla on kotoa opittu ajatusmalli, että tehdään töitä ja huolehditaan omista asioista. Minulle tietoinen työttömäksi jättäytyminen ei ole vaihtoehto, se on sitten eri asia jos joutuu irtisanotuksi.

Vierailija
709/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vain uskovat olevansa parempia ihmisiä kituutellessaan töissä. Onhan se tunne ihan kiva palkanlisä, vaikkei sitä myöntäisi edes itselleen. 

Voin vastata omalta osaltani. Minulla on kotoa opittu ajatusmalli, että tehdään töitä ja huolehditaan omista asioista. Minulle tietoinen työttömäksi jättäytyminen ei ole vaihtoehto, se on sitten eri asia jos joutuu irtisanotuksi.

Tätä kutsutaan (työ)moraaliksi.

Arvostan sinua! 

Näin on myös itselle opetettu ja olemme opettaneet omille (työssäkäyville) lapsillemme. Vain itse ansaittu raha on omaa, muuten ryöstää muiden taskusta.

Vierailija
710/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen prosentin Suomen työttömistä uskot jättäytyneen työttömäksi tarkoituksella?

Vierailija
711/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tätä kutsutaan (työ)moraaliksi.

Arvostan sinua! 

Näin on myös itselle opetettu ja olemme opettaneet omille (työssäkäyville) lapsillemme. Vain itse ansaittu raha on omaa, muuten ryöstää muiden taskusta."

Mitäs aiot tehdä sitten, jos tai kun lapsesi jäävät työttömiksi? Moititko heitä siitä, että he ryöstävät rahaa muiden taskuista?

Vierailija
712/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

matkat, kampaaja, vaatteet, kengät, kodin tekstiilit,kodinkoneet, pesuaineet, hygienia tuotteet, lamput, patterit, ym, onhan noita

ihan samat kuin sinnullakin , mut osteettu ehkä osamaksulla, kun ei ole sitä 80e minkä ne kengät maksaa jne,

Vierailija
713/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no osta ihmeessä auto,niin ei tarvitse kadehtia,

Vierailija
714/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no osta ihmeessä auto,niin ei tarvitse kadehtia,

Pääsitkö työmaalle bussilla vai pyöräilitkö 40 km? Montako lasta veit aamulla työmatkalla hoitoon? 

Vierailija
715/721 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.

Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä. 

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
716/721 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?

Kyllä, mutta vain sen, joka elää muiden maksamaa elämää. Jos olet omillasi, niin ei tarvitse muille veronmaksajille tehdä selvitystä - kiitos!

Tämä olisi tärkeä keino, sekä yhteiskunnallisesti että yksilön elämässä, ohjata veronmaksajien rahoja niin, että niitä saava yksilö ymmärtäisi ns. rahankäytön perusperiaatteet. Eli jos sitä muiden antamaa rahaa käyttää epätarkoituksenmukaisesti, pitäisi ihminen laittaa jos nyt ei holhouksenalaiseksi suoraan niin ainakin jonnekin marttakurssille, jossa opetetaan kädestä pitäen. Veronmaksajien varoille tuo olisi oikeasti hyvä investointi. Sitten myös seuranta siitä, että opit ovat menneet perille.

Ja sitten kun omalla työllään tienaa omat rahansa, ne saa käyttää juuri niin kuin itse haluaa.

Vierailija
717/721 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ainakin on järkyttävän kallis joukkoliikenne. Siihenkin köyhältä riivitän viimeisetkin roposet, että voi käydä työhaastattelussa tai toimistossa, tai töissä.

Höpönlöpön. AB-vuosilippu vuodelle 2025 maksoi demonisen summan 666 euroa. Se on 1,82 euroa päivässä. 

Vaikkei käyttäisi lippua koskaan viikonloppuisin mihinkään, ja vaikka kävisi arkena julkisilla yksinomaan töissä, se tekee silti 2,55e arkipäivälle. Eli yhteen suuntaan 1,28 euroa.

Missä Euroopan pääkaupungissa (Tallinnaa lukuun ottamatta) yhdensuuntainen matka julkisilla on noin halpa?

jos ei ole kerralla tuollaisia rahoja

Miten niin ei ole? Siksi pitää säästää että kerralla voi sitten osta

Näin tekevät kaikki ne, joilla on pienet tulot eikä mitään tukia. Mikseivät tuilla elävät ihmiset voisi tehdä samaa, miksei heiltä voi ja SAA edellyttää samaa?

Puhumattakaan ihmisistä, jotka ovat omalla työllään rikastuneet (so. ei perijät): he jos ketkä ovat joutuneet budjetoimaan ja säästämään ja tekemään rajujakin valintoja elämässään.

Vai hyväksytäänkö yhteiskuntana sellainen ajattelu, että köyhät ovat tyhmiä eivätkä he osaa mitään eikä heiltä voi siksi edellytttääkään mitään? Minusta ainakin tuo on aika raju ja kamala ihmiskuva.

Pahinta sosiaalipolitiikkaa Suomessa on ollut se, että on annettu ihmisille rahaa kattoon pään päälle ja ruokaan ja välttämättömyystarvikkeisiin ja jätetty sitten ihmiset täysin oman onnensa nojaan. Sinne voivat syrjäytyä, hikikomeroitua, jäädä ulkopuolisiksi.

Edellytys kaiken rahallisen tuen saannille pitäisi olla osallistuminen yhteiskuntaan. Siitä ei välttämättä edes yhteiskunta hyötyisi niin paljoa kuin yksilö itse, hänen perheensä, ja jos lapsia on, niin myös seuraava sukupolvi.

Vierailija
718/721 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstavastausten perusteella noin 50%. Kun ahdistaa ja on vaikeaa. Ja pomo voi vaikka käskeä eikä anna lomaa, kun haluan.

Vierailija
719/721 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vain uskovat olevansa parempia ihmisiä kituutellessaan töissä. Onhan se tun

Mitä muuta voi olla kuin työtä? Miten ihminen, joka ei ole sairas tai vammainen, voi kuvitella, että hän voi elää lämpimässä, saada ruokaa ja elämäänsä viihdettä (esim. tv) ilman, että hänen tarvitsee tehdä MITÄÄN sen eteen?

Ihmiset ovat näköjään todella vieraantuneita elämän lainalaisuuksista.

Tällaisia kommentteja kun lukee, alkaa väkisinkin ymmärtää kokoomuslaista ajattelua paremmin.

Vierailija
720/721 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä, miten toimeentulotuki ja asumistuki on mitä on. Ei se missään tapauksessa ole liian iso, mutta keskipalkkaan nähden se on kohtuuton. 

Toimeentulotukeenhan kuuluu sähkö, lääkkeet, lääkärikäynnit ja ruokaraha. Töistä saa maksettua vuokran, bussilipun ja ruoat. Ei mitään ylimääräistä. Se on väärin.

Ja en aio jäädä taas työttömäksi, mutta tuntuu, että työnilo on ainoa palkka, mitä töistä jää. Se sosiaalinen puoli ja päivärytmi on tärkeitä, mutta olisi kivaa, jos palkalla voisi elää laskematta pennosia ja vaikka törsätä joskus joku suoratoistopalvelu. Mutta ne on tällä hetkellä työttömien oikeuksia?

Sinä olet valintasi siis tehnyt ja katsot, että töissä on kivempaa kuin kotona. Nyt sinua kuitenkin harmittaa se, että rutiköyhät saavat toimeentulotukea asioihin, jotka sinäkin haluaisit Kelan kustantamina. Ja kun

En tiedä osaatko lukea, mutta yritä. Yllä kirjoitan: "Ei se missään tapauksessa ole liian iso", ja viittaan toimeentulotukeen ja asumistukeen. En ole ottamassa rutiköyhiltä mitään pois, olen itsekin ollut toimeentulotuella. Mutta se on väliaikainen tuki ja olin siitä kiitollinen, en katkera enkä haukkunut koko ajan maksajaa. 

Olen tehnyt valintani. Mitäpä veikkaat, kuinka paljon tukia maksettaisi, jos kaikki valitsisi nostaa tukia ja olla kotona? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi