Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.
Köyhä autoilija :D Saako fygee myös auton huoltoon, renkaisiin, gasoon (tai sähköautollahan ne nykyään ajaa) ja autoveroon? JEE!
Jotkuthan pitää eläkkeitä ja ansiosidonnaisiakin yhteiskunnan tukina. Kyllä, auto on oltava jotta pääsee mahdollisille työkeikoille ja asioille. Kuluahan tosin työmatkoista tulee. Ei auton kuluihin mitään erikseen saa, samoista kassan rahoista ne maksetaan. Pakko on verot maksaa jos aikoo ajaa. Eli siinä ne ihan pakolliset laskut oli.
Tämän jutun esimerkit oli taas valittu melko provosoivasti. Elintavat näkyivät molemmissa ihan selkeästi. Omilla valinnoilla on myös merkitystä terveyteen ja siten sairauksiin ja työkykyyn. Ei ole tarkoitus vähätellä sairauksia. Lapset eivät ole myöskään syy, ettei muka pysty vaihtamaan halvempaan asuntoon. Lapset sopeutuvat kyllä pienempään tilaan ja uuteen kouluun. Aikuisilla ne ongelmat on.
Muutin itse halvimpaan asuntoon minkä löysin ja mistä pääsen julkisilla kulkemaan töihin. Olen pienipalkkainen ja asun yksin. 21m2 välttävässä kunnossa oleva asunto. Hyvin mahtuu ja taloyhtiössä on mm pesutupa ja muita yhteisiä tiloja, joten kaikkea ei tarvitse omistaa. Olen saanut fb kirppiksiltä ilmaiseksi lähes kaikki huonekalut ja kaikkea muutakin kodintavaraa ja joko maksanut 10e että ovat kuljettaneet ovelle tai ihan vaan julkisissa kantanut tuolit, pöydät ja kaikki. Vähävaraisen tai pienituloisen on käytettävä paljon mielikuvitusta, aikaa ja vaivaa. Se on raskasta, mutta terveelle ihmiselle mahdollista. Uhriutuminen ei hyödytä ketään. Pieniä palkkoja pitäisi nostaa ylemmäksi. Eihän näillä tuilla kannattaisi nähdä tätä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun ostamaan perustoimeentulotuesta mm. 5kk:n välein 150€ maksavat tukisukat. Pyykinpesukonekin hajosi toistamiseen.
Älypuhelin ja tietokonekin pitäisi hommata, mutta niihin ei ole varaa. Polkupyörään vaihdatan talvi- ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.
Selkä- ym ongelmien takia mm. kengät ovat iso kuluerä. Uusi patja sänkyyn pitäisi ostaa samaisesta syystä.
Sukulaisten häät, hautajaiset, juhlapäivät ym. jätän väliin, koska pitäisi matkustaa.
Ja ei. Mitään näistä ei maksa Kela, eikä sos. toimi. Minulla ei myöskään ole lähipiirin tukiverkkoa, joka rientäisi apuun ongelmatilanteissa; kaiken avun joudun ostamaan.
Mutta olen onnekas, että toistaiseksi minulla on ollut katto pään päällä ja kaurapuuroa pöydässä.
Eli käytännössä sinun kulusi tulevat ylipainosta.
Ehkä olet onnekas ja pääset joskus kokemaan sen autuuden
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa.
Tuskin kovin moni vaatiikaan. 1500e on mielestäni ihan ok summa normielämään suomessa, jos ei tule kuluja vaikkapa siitä autosta, kun kerran työtön on niin ei tarvitse autoakaan. Kaikki tuon alle putoava on kohtuutonta.
Lisäksi täytyy huomioida sekin, että täytyy olla myös niitä ihmisarvoisi asuntoja, mitä vuokrata kohtuuhinnoin. Jos suurin osa väestöä asuu aivan eri aikakaudella, niin silloin ei ole ihmisarvoista pitää työtöntä jossain homeisessa 60-luvun kerrostalossa. Se on slummiutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.
Köyhä autoilija :D Saako fygee myös auton huoltoon, renkaisiin, gasoon (tai sähköautollahan ne nykyään ajaa) ja autoveroon? JEE!
Tuossahan mainittiin vain autoverot, ne juoksee vaikka ei paljon ajaisikaan, eli ovat pakollisia kun pitää päästä liikkumaan, joskus jopa töihin. Eikä saa tukena vaikka ovat pakollisia. Niin, toimeentulotukea sai työmatkoihin joskus. Auton keskihinta Suomessa on nelisen tonnia että ei kai tässä rikkaita olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö?
Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.
Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.
Tuossa on kyse vaan kiusaamisesta. Sosiaaliturvamenot ovat 1/20 siitä, mitä lääketeollisuus haukkaa valtion kassaa, ja he eivät edistä kansanterveyttä. Niin ja sen lisäksi he syövät vielä ison osa niistä varsinaisista sosiaaliturvamenoistakin, kun ovat kusettaneet ihmiset uskomaan olvansa sairaita ja tarvitsemaan heidän palveluitaan.
On olemassa työtä, työttömyyttä, ja aktiivista haittatyötä. Miksi maalittaa sitä harmitonta työtöntä, sen sijaan että nitistäisi haittatyöläisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä taas kadehditaan tuilla eläviä. Jos se on niin ihqua, niin mikä estää irtisanoutumasta? Mikä? Kun teidän käsityksen mukaanhan elämänlaatu siitä vaan paranee, eikö?
Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta tai sen puutteesta.
Missä kohtaa menee raja, että tuilla eläjä kuvittelee voivansa maksattaa muilla esim. pienipalkkaista paremman elintason itselleen.
Tuossa on kyse vaan kiusaamisesta. Sosiaaliturvamenot ovat 1/20 siitä, mitä lääketeollisuus haukkaa valtion kassaa, ja he eivät edistä kansanterveyttä. Niin ja sen lisäksi he syövät vielä ison osa niistä varsinaisista sosiaaliturvamenoistakin, kun ovat kusettaneet ihmiset uskomaan olvansa sairaita ja tarvitsemaan heidän palveluitaan.
On olemassa työtä, työttömyytt
Tai haittatyön tarkemmin sanottuna. SOTE on suurimmaksi osaksi pelkkää haittatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Esim..
kelakorvaus lääkkeistä
Kelakorvaus hoidosta
Ilmainen opiskelu
Lapsilisä
Ovat tukia
Itse en ole niitä saanut
Ap
Suomessa opiskelu on maksutonta, ei ilmaista
Vierailija kirjoitti:
Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?
Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.
Viinaan ja röökiin menee paljon. Ja poikkiksen ja sen kavereiden huumeisiin.
Pakko myydä persettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa..
Mulla ei ole netflixiä eikä mitään muuta maksullisia kanvia kuin yleareena. Mutta eikö nuo yleensä tehdä määräaikaisina sopimuksina, joista on vielä kuntosalijäsenyyttä vaikeampi päästä kesken kauden irti?
En onneksi saa asumistukeakaan, koska tuloja on ihan liikaa, mutta mun vakinaisia säännöllisiä pakollisia menoja on, sähkölasku, vesi ja jätevesilasku, jätemaksu, lämmitys (ei ole mukana sähkölaskussa, mutt
Maksullisia kanavia voi tilata vaikka kuukauden kerrallaan. Ne on helppo tilata ja perua. Itse en siitä paskasta maksaisi senttiäkään
Vierailija kirjoitti:
MInä mietin sitä, miten paljon toimeentulotukiasiakkaat maksavat välittömiä veroja, kun aina valitetaan sitä, että vain rikkaiden verotusta kevennetään ja köyhiä syrjitään. Riittääkö 50% tukieuroista veroihin?
20% tukien verotus on. Sadan tonnin vuosituloista voi maksaa 80% veroja ja silti jää vielä säästöön ja yli tuplasti tukilokin neton verran. Jos ei itselle kelpaa, niin joku kyllä vaihtaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa.
Heh, en ole töissä ollessakaan pyrkinyt yli varojeni elämään. Enkä tunne ketään muutakaan. Ihan tyytyväinen olen ollut että asunto, lämpöä ja ruokaa on riittänyt. Nyt on asiat tosi hyvin vaikka töitä on vain pätkittäin. Kaikkea on ja enemmänkin kun on tarve. Sopii minulle ja työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tuilla elävillä voi olla muitakin tuloja, kuten osa-aikaeläke.
Ruoka, sähkö, vuokra, netti (jota ilman vaikea pärjätä).
En itse ainakaan olisi saanut hankittua uutta vuokra-asuntoa ilman nettiä.
250 riittää ruokaan vain hyvin niukasti nykyään.
Yhdelle 250€ ruokaan kk riittää kyllä. Useammalle hengelle ei. Tosin tuohon summaan ei Woltata eikä syödä ulkona, mutta ei noin tee moni palkkatyössä olevakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim..
kelakorvaus lääkkeistä
Kelakorvaus hoidosta
Ilmainen opiskelu
Lapsilisä
Ovat tukia
Itse en ole niitä saanut
Ap
Suomessa opiskelu on maksutonta, ei ilmaista
Sama terveydenhoidossa. Se on maksutonta, mutta ei halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun ostamaan perustoimeentulotuesta mm. 5kk:n välein 150€ maksavat tukisukat. Pyykinpesukonekin hajosi toistamiseen.
Älypuhelin ja tietokonekin pitäisi hommata, mutta niihin ei ole varaa. Polkupyörään vaihdatan talvi- ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.
Selkä- ym ongelmien takia mm. kengät ovat iso kuluerä. Uusi patja sänkyyn pitäisi ostaa samaisesta syystä.
Sukulaisten häät, hautajaiset, juhlapäivät ym. jätän väliin, koska pitäisi matkustaa.
Ja ei. Mitään näistä ei maksa Kela, eikä sos. toimi. Minulla ei myöskään ole lähipiirin tukiverkkoa, joka rientäisi apuun ongelmatilanteissa; kaiken avun joudun ostamaan.
Mutta olen onnekas, että toistaiseksi minulla on ollut katto pään päällä ja kaurapuuroa pöydässä.
Eli käytännössä sinun kulusi tulevat ylipainosta.
Mitä vitt? Mikä ylipaino?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto, suun hoito, silmälasit, lääkkeet, terapiat, lomatuki, lasten harrastus tuki, kotivakuutus, sähkö ja vesi laskut jne. Harkinnanvaraista toimeentulotukea : vaatteet, harrastus välineet, tuetut lomat , kodinkoneet, huonekalut, puhelimet jne
Pari vuotta sitten Lahdessa ei saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen silmälaseihin vaikka opettajat suositteli. Saati luistimiin, vaatteista tai lomista puhumattakaan. Kysyttiin mihin sitä harkinnanvaraista sitten voi saada. No se harkitaan sitten, oli vastaus. Eli ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kovin moni vaatiikaan. 1500e on mielestäni ihan ok summa normielämään suomessa, jos ei tule kuluja vaikkapa siitä autosta, kun kerran työtön on niin ei tarvitse autoakaan. Kaikki tuon alle putoava on kohtuutonta.
Lisäksi täytyy huomioida sekin, että täytyy olla myös niitä ihmisarvoisi asuntoja, mitä vuokrata kohtuuhinnoin. Jos suurin osa väestöä asuu aivan eri aikakaudella, niin silloin ei ole ihmisarvoista pitää työtöntä jossain homeisessa 60-luvun kerrostalossa. Se on slummiutumista.
Suurin osa suomalaisista ei kyllä asu uusissa rivi-tai omakotitaloissa. Jos pienituloiset ja iso osa keskituloisistakin asuu vanhoissa kerrostaloissa, niin kyllä se on kelvattava työttömällekin.