Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
perskokkareiden mielestä työtön ei saisi nauttia elämästä.elämä ei ole helppoo puhun kokemuksesta yli 8 vuotta työtön ja lappuja täyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla opiskelijana menee noin 1200e/kk. Se sisältää vuokran ja veden (620e), sähkölaskun (n. 40e), netti+puhelin+virustorjunta (50e), kuntosalijäsenyyden (20e), julkiset kulkuvälineet (n. 10-30e/kk) joita käytän talvisin enemmän. Vakuutuksen maksan kerralla, joten sitä ei lasketa kuukausimenoihin, mutta rahaa pitää kuitenkin olla maksua varten noin 150e tilillä kun lasku tulee. Ruokaan ja muuhun menee noin 350e/kk. Jos rahaa jää yli, sille yleensä löytyy joku käyttötarkoitus siitä pitkältä listalta asioita, jotka odottavat parempaa taloudellista tilannetta.
Tuossa ei oteta huomioon isompia ostoksia tai rahanmenoja, joita jokaiselle joskus tulee vastaan.
Vakuutuksen voi maksaa vaikka kerran kymmenessä vuodessa mutta se lasketaan silti tässä kontekstissa kuukausimenoihin.
Jos on noin tarkkaa
Tosiaan. Kun tehdään budjettia niin siihen laitetaan kaikki menot. Tuolla sinun logiikallasi myöskään hammaslääkärikäynti ei ole meno, eikä siihen mene kuukaudessa lainkaan rahaa.
Itselläni pakolliset kuukausittaiset kulut:
Vuokra 740e. Olen liikuntavammainen, jotta voin elää itsenäisesti tarvitsen asunnon talosta jossa on hissi, rampit jos rappusia, ei kynnyksiä ja tarpeeksi suuri kylpyhuone jotta sinne mahtuu tuet vessassa asiointia varten. Joten en voi vain "muuttaa halvempaan".
Puhelimen osamaksu + liittymä: 40e
Opintolainan kk-erä: 150e
Sähkö: 20e
= vähän vajaa tonni.
Mutta sitten kun mukaan laskee lääkkeet ja apuvälineet liikkumiseen, niin tiukille vetää. Pärjään suht hyvin lähinnä siksi, että perheeni tukee isommissa hankinnoissa (esim pyykinpesukoneeseen ei olisi ikinä ollut laittaa omaa rahaa, ja sattuneesta syystä en pysty pesemään pyykkiä taloyhtiön pyykkituvassa) ja kuskaa tarvittaessa sen mitä en voi julkisilla mennä.
Eniten v*tuttaa, että olen korkeakoulutettu ja täysin kykenevä työhöni jonka täysin etänä tekemiseen ei ole mitään valtakunnan estettä, mutta saan vain pätkätöitä koska työntantajilla on joku pakkomielle siihen, että toimistolle (joka ei muuten ikinä ole esteetön) pitäisi raahautua fyysisesti X määränä viikossa. Korona-ajan etätyön normalisointi antoi mulle maistiaisen siitä, miten mäkin VOISIN olla kunniallinen veronmaksaja, jos työnantajat eivät olisi niin periaatteesta etätyötä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa.
Silti eletään todellisuudessa, jossa tuilla eläville on laskettu minimineliömäärät elämiseen, kun taas itse asumisensa maksavat joutuvat laskemaan asuinneliönsä sen mukaan, millaiseen vuokraan/lainaan+yhtiövastikkeeseen on varaa.
Onko tuo reilua?
ota huomenna lopputili niin ei tartte itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Hienoa!!! Kiitos tuhannesti aloituksesta!
Olen jo vuosikausia noita juttuja lukiessa miettinyt, mitä ovat nuo mystiset "laskut", joiden jälkeen rahaa ei jää käteen.
On todella halpahintaista roskajournalismia esitellä jotakin "nyyhkytarinoita" siitä, miten rahat ei riitä mihinkään, jos ja kun kaikki kuitataan noilla "laskuilla".
Joo, oon tästä asiasta yrittänyt lähteä keskustelemaan tällä palstalla ennenkin. Aika huonolla menestyksellä. Tämä on pitkä ketju, näköjään kehittynyt koko päivän ajan, ja toivon totisesti, että tuo mysteeri selviää kun alan ketjua lukemaan.
Itse miellän seuraavat asiat pakollisiksi elinkuluiksi:
-vuokra/yhtiövastike
-vesi (jos ei kuulu em.) (n. 20e)
-sähkö (lasku tulee 4xvuodessa, olisiko kk-hinta n. 30e)
-netti (n. 15e)
-puhelin (n. 35e)
-vakuutukset (näissäkin ol
"Onkohan sähkö enää missään noin huokeaa? Siirtomaksut ovat niin kovat"
Kyllä se raja on tuo 30 euroa. Puolitoista vuotta sitten hirveiden hintojen aikaan se oli pari kolme kuukautta kaksinkertainen.
Minun sähkölaskuni on 30-33 euroa kuukaudessa. Ei ole kattolamppuja, sähkölämmitystä, televisiota tai muitakaan sähkösyöppöjä. Uunia käytän vain silloin, kun sähkö on melkein ilmaista. En ole päässyt vielä kertaakaan alle 30 euron, vaikka kulutukseni on silmämääräisesti poikkeuksellisen pientä.
Vierailija kirjoitti:
perskokkareiden mielestä työtön ei saisi nauttia elämästä.elämä ei ole helppoo puhun kokemuksesta yli 8 vuotta työtön ja lappuja täyttänyt.
Tapatyötön vassu loinen heitti taas persu kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra, sähkö, kotivakuutus ja määrätyt lääkkeet. Mulla tulee asumis ja tt-tukena 400e ja työkkärin 600e.
Aiemmin en tarvinnut tt-tukea, vaan tein keikkatöitä suojaosan avustamana. Nyt ei enää kannata kun se poistettiin. Menee yhdenkään heittovuoron palkan takia kaikki tukikuviot käsittelyaikoineen pariksi kuukaudeksi aivan sekaisin.
Tukikuviot ei todellakaan mene sekaisin, vaikka ottaisi jonkun päivän vain silloin tällöin. Eikä käsittelyaika niistä pitene. Työsopimus ja tunnit ilmoitetaan normaalisti päivärahan maksajalle kk-haun yhteydessä ja tuki tulee normaaliajassa eli muutamassa päivässä. Olen tehnyt muutaman päivän keikkoja parissa ei työpaikassa kuukauden aikana, joten tiedän.
Ennen vanhaan kyllä oli kova rumba, kun piti kaikesta itse toimittaa paperit ja tukeakaan ei saanut ennen kuin vasta seuraavassa kuussa, mutta se systeemi on aikoja sitten jo muuttunut. Et ole ihan hetkeen tainnut sitä keikkatyötä tehdä, jos et kerran tiedä nykysysteemiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas idioottien kokoontumisajot. Kelalta saa sähkölaskun maksetuksi ettei valot mee ja jääkaappi pimene. Kotivakuutus että saa kämpän vuokrattua. Lääkkeet ja hoitomaksut jos joutuu lasarettiin. Siinäpä se onkin. Kaikki muu on extraa. Aloittaja persu vetää nyt vaan sitä persukollegaa hanuriin jos ei oo parastaikaa ottamassa suikkiin. Mikki vaan käteen niin kuin Eerika tuumaa.
Kela ei maksa sähkölaskua jos se on liikaa. Meillä sähkölämmitys. Laskusta kela maksaa 1/3 osan ja itse maksan 2/3.
Ylipäänsä pitäisi käydä laajaa yhteiskunnallista keskustelua siitä, mitkä ovat ns. minimimenot kuussa Suomessa. Ikään kuin luoda yhteinen näkemys siitä, mitkä ovat ns. normaalit menot eri elämänvaiheessa olevalla ihmisellä eri puolilla Suomea.
Siitä olisi hyötyä monipuolistamaan näitäkin keskusteluja, ja jos sitä käytäisiin riittävästi läpi, esim. mediassa (tiktokkeja myöten), niin nuoret myös ymmärtäisivät, ettei ihan jokaiseen mielitekoon kannata käyttää rahaa - ja että raha tulee tienata ennen kuin sen kuluttaa.
https://www.martat.fi/omat-rahat/kestava-kuluttaminen/mita-elaminen-mak…
Martoilla on tuo ihan ok viitebudjetti, mutta saisivat kyllä vääntää vielä enemmän rautalangasta hekin, ja toisaalta kun valtakunnanpolitiikassa ei muusta puhutakaan kuin rahasta, niin olisi ihan luontevaa, jos esim. verorahoitteinen Yle tekisi joka päivä uutisten päälle pienen muutaman minuutin tietoiskun. Siinä voisi jokainen kansalainen hahmottaa esimerkkien avulla, onko oma kulutus ns. normien mukaista, mihin ehkä tuhlaa liikaa rahaa, ja miten kalliissa asunnoissa muut ehkä elävät jne. Käytäisiin läpi pikavippien korot ja esim. se, miten paljon edullisemmaksi tulee ostaa ruoat ja päivittäistavarat isosta marketista lähikaupan sijaan. (Sillä uskokaa tai älkää, mediassa oli vastikään juttu naisesta, joka oli vuosikausia ostanut kaikki ostoksensa alakerran K-kaupasta ja vasta käytyään automarketissa oli tajunnut, miten monia tuhansia oli maksanut ns. turhasta.)
Laajaan keskusteluun nämä asiat, ei tuollaisen sosiaalip*nouutisoinnin kautta vaan realistisesti.
Eihän palkkakaan ole välttämätön. Kyllä ihminen voi ihan hyvin ilman palkkaakin tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosikausia noita juttuja lukiessa miettinyt, mitä ovat nuo mystiset "laskut", joiden jälkeen rahaa ei jää käteen.
On todella halpahintaista roskajournalismia esitellä jotakin "nyyhkytarinoita" siitä, miten rahat ei riitä mihinkään, jos ja kun kaikki kuitataan noilla "laskuilla".
Joo, oon tästä asiasta yrittänyt lähteä keskustelemaan tällä palstalla ennenkin. Aika huonolla menestyksellä. Tämä on pitkä ketju, näköjään kehittynyt koko päivän ajan, ja toivon totisesti, että tuo mysteeri selviää kun alan ketjua lukemaan.
-vuokra/yhtiövastike
-netti (n. 15e)
-puhelin (n. 35e)
-vakuutukset (näissäkin ol
"Onkohan sähkö enää missään noin huokeaa? Siirtomaksut ovat niin kovat"
Kerrostaloasunnossa 3kk lasku yleensä sata euroa, ei koskaan yli 110, usein alle satasen (siksi keskiarvo n. 30e/kk).
Pörssisähkö, niin itse voi vaikuttaa siihen, miten paljon maksaa. Kolmio, 2 henkeä, ei tule sähkö kalliiksi tässä maassa. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vuokra
- vesilasku
- sähkölasku
- puhelimen liittymämaksu, toimii myös samalla nettinä
- pakolliset vakuutukset
Vaikkei asuisi helsingissäkään niin tämä syö tuosta jo reippaasti puolet.
Itsellä menee lisäksi rikoslapsen elatusmaksu (r aiskaus). Monilla on lääkityksiä tai muuta paskaa, mitä ilman luulevat kuolevansa. Ja jotkut saattavat kuollakin, jos lääketeollisuus on vaikka poistanut heiltä sisäelimiä. Lääketeollisuuden hyväksikäyttö ei ole heidän vikansa. Kuten ei sekään, jos on vaikka joutunut rikoksen uhriksi ja maksumieheksi jostakin - harvemmin niistä korvauksia saa, vaan itse joutuu ongelmansa hoitamaan.
Minulla työssäkäyvällä nuo ovat 480 e + 25 e + 20 e + 15 e + 82 e = 622 e. Miksi ihmeessä toimeentuloasiakkaalla on aina se ylenpalttisen kallis vuokra?
&
Koska ne ohjataan asuntotoimiston toimesta siihen isoimpaan, ylikalliimpaan kämppään mitä on ja pitää valita joko olla asunnoton tai se. Muualta ei kämppää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla opiskelijana menee noin 1200e/kk. Se sisältää vuokran ja veden (620e), sähkölaskun (n. 40e), netti+puhelin+virustorjunta (50e), kuntosalijäsenyyden (20e), julkiset kulkuvälineet (n. 10-30e/kk) joita käytän talvisin enemmän. Vakuutuksen maksan kerralla, joten sitä ei lasketa kuukausimenoihin, mutta rahaa pitää kuitenkin olla maksua varten noin 150e tilillä kun lasku tulee. Ruokaan ja muuhun menee noin 350e/kk. Jos rahaa jää yli, sille yleensä löytyy joku käyttötarkoitus siitä pitkältä listalta asioita, jotka odottavat parempaa taloudellista tilannetta.
Tuossa ei oteta huomioon isompia ostoksia tai rahanmenoja, joita jokaiselle joskus tulee vastaan.
Vakuutuksen voi maksaa vaikka kerran kymmenessä vuodessa mutta se lasketaan silti tässä kontekstissa kuukausimenoihin.
Miten lie nykyään, mutta aikoinaan YTHS:n hammaslääkäri maksoi n. 5 euroa kerta. Taitaa olla utopiaa nykyään, mutta jos on nuori ihminen eikä ole suurempia ongelmia, niin tuskin tarvitsee käydä useammin kuin kerran kolmessa vuodessa. Jos se maksaa silloin 200e, niin silloin pitäisi budjetoida joka kuukaudelle se 5,5 euroa. Kommentoijahan totesi, että jos rahaa jää yli, on lista, jolla olevia asioita toteutetaan sitten ylijäämän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa.
Silti eletään todellisuudessa, jossa tuilla eläville on laskettu minimineliömäärät elämiseen, kun taas itse asumisensa maksavat joutuvat laskemaan asuinneliönsä sen mukaan, millaiseen vuokraan/lainaan+yhtiövastikkeeseen on varaa.
Onko tuo reilua?
Eipä tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin. Ei koske minua ei suuntaan eikä toiseen. Yleisesti kyselen. Onko tuo reilua? Ja jos, niin millä perusteilla?
Tämähän on se laajempi, oikeastaan se yksi ja ainoa kysymys. Siitähän tuolla eduskunnassakin väännetään vuodesta toiseen.
Siksi tämäkin ketju on varmaan lähtenyt liikkeelle ja elänyt omaa elämäänsä.
Tosiaan. Kun tehdään budjettia niin siihen laitetaan kaikki menot. Tuolla sinun logiikallasi myöskään hammaslääkärikäynti ei ole meno, eikä siihen mene kuukaudessa lainkaan rahaa.
Jos käyn hammaslääkärissä kerran kahdessa vuodessa niin siitä seuraava lasku on toki meno yhdelle kuukaudelle, mutta erittelin tuossa keskimääräistä kuukausittaista rahanmenoa, joka ei myöskään ole omalla kohdallani tulkittava yhtä kuin kuukausittaiset tulot. En laskenut kuukausibudjettiini satunnaisia vaatehankintoja, harvakseltaan hankittuja käsikauppalääkkeitä, uuden puhelimen ostoa noin neljän vuoden välein tai vaikka joululahjoihin meneviä rahoja. Koska nuo rahanmenot ovat niin tilannekohtaisia, niin varmaan pitäisi vaan ilmoittaa paljonko rahaa kuluu yhden vuoden aikana. Jos sinua niin häiritsee, niin nostetaan kuukausittainen rahanmeno sitten vaikka 1500e, niin se kattaa toivottavasti kaikki menot, joita kuukauden budjetista ei kuitenkaan sillä hetkellä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuokra/yhtiövastike
-netti (n. 15e)
-puh
"Kyllä se raja on tuo 30 euroa. Puolitoista vuotta sitten hirveiden hintojen aikaan se oli pari kolme kuukautta kaksinkertainen.
Minun sähkölaskuni on 30-33 euroa kuukaudessa. Ei ole kattolamppuja, sähkölämmitystä, televisiota tai muitakaan sähkösyöppöjä. Uunia käytän vain silloin, kun sähkö on melkein ilmaista. En ole päässyt vielä kertaakaan alle 30 euron, vaikka kulutukseni on silmämääräisesti poikkeuksellisen pientä."
Mihin ihmeeseen menee tuo sähkö ja raha? Jos 2 henkeä asuu 3h kerrostaloasunnossa (hieman alle 30 v. vanha talo) ja 3 kk:n sähkölasku on sen sata euroa keskimäärin. Vaihteluväli 80-110 euroa.
Se on sen 30e/kk. On tietokoneet, televisiot (2 kpl), jääkaappipakastin ja pakastin erikseen (yleensä täynnä), lamput ja valot päällä. Pyykkikone ja tiskikone. Mitä vielä? Joskus radiokin huutaa. Nettimodeemi päällä koko ajan.
Sitähän ei monikaan voi päättää, tietenkään, asuuko yksin vai kaksin, eli yksineläjälle olisi tuo sama 30e/kk. Kahdelle jaettuna se on 15e/hlö/kk.
Vierailija kirjoitti:
Eihän palkkakaan ole välttämätön. Kyllä ihminen voi ihan hyvin ilman palkkaakin tehdä töitä.
Aika moni tekeekin. Mietitään vaikka hoivatyötä, jota ei kirjata minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo reilua?
Eipä tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin. Ei koske minua ei suuntaan eikä toiseen. Yleisesti kyselen. Onko tuo reilua? Ja jos, niin millä perusteilla?
Tämähän on se laajempi, oikeastaan se yksi ja ainoa kysymys. Siitähän tuolla eduskunnassakin väännetään vuodesta toiseen.
Ime munaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset elävät yhteiskunnan tuilla.
Tätä ei vaan tyhmimmät hiffaa.
Suomi on sosialistinen valtio.
Jos on noin tarkkaa niin laske se sitten kuukausimenoihini 12,5e/kk. Saatoin jonkun muunkin menon tuosta unohtaa, olen myös liiton jäsen ja maksan opiskelijajäsenyydestä muistaakseni 2e/kk (lasku kerran vuodessa), joten laita sekin tuohon listaan. Suoratoistopalveluita tai muita vastaavia en käytä.