Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
441/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien kokkarehuoran järveen, en jaksa enää

Hyi, ei saa roskata luontoa ongelmajätteellä!

Nyt oli hyvä.

Vierailija
442/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien kokkarehuoran järveen, en jaksa enää

Hyi, ei saa roskata luontoa ongelmajätteellä!

Tämä oli oikeasti hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten asumisen pitäisi olla sellaista millä kukaan ei voi hyötyä, eli vuokrat ja vastikkeet kuuluisi olla niin pieniä kuin mahdollista, eikä niillä saisi keinotella tai mennä pörssiin tai muutakaan hyötyä.

Asunnot rakennetaankin vain keijupölyllä ja pihat ja raput siivoutuu kauniilla ajatuksilla.

Vierailija
444/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin työttömänä tukiloisena: pakolliset laskut joita ei toimeentulotuki kata: nettinopeuden korotus 100mbit/s 6 euroa/kk (ei pakollinen vaan oma valinta), Danske kuukausimaksu 9 euroa/kk  (pitäisi vaihtaa halvempaan)... niin tuossahan ne olivatkin. Lisäksi vuokra hiukan normin ylitse josta jää 30 euroa kuukaudessa maksettavaa.

Tästä jää noin 480 euroa kuukaudessa turhuuteen kuten ruokaan ja muihin tarpeelliseksi katsomiini menoihin. Olen pyrkinyt pitämään kuukausimenot minimissä.

Hienoa!  Sinulle jää suunnilleen saman verran käteen pakollisten menojen jälkeen kuin minulle!  Minä teen töitä 40h/viikko.

Tällainen yhteiskunta ei voi toimia.

Minulle ei jää kovin paljoa enempää. Sama työaika per viikko. En valita. Teen työni ja elän tulojeni mukaan. Arvaa miksi? Koska olen elänyt siinä tuki"loisen" "ihanuudessa". Melkein menetin viimeisetkin elämänhaluni. Se "elämä" ei ole elämisen arvoista.

Vierailija
445/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim..

kelakorvaus lääkkeistä

Kelakorvaus hoidosta

Ilmainen opiskelu

Lapsilisä

Ovat tukia

Itse en ole niitä saanut

Ap

Siis asuit lapsena jossakin toisessa maassa, kun sinusta ei maksettu lapsilisää? Vanhemmallehan se toki maksetaan, mutta se on tarkoitettu lapsen elatukseen, ei vanhemman omiin menoihin.

Opiskelemaan et ilmeisesti päässyt peruskoulun jälkeen? Tuskin se on meidän muiden vika.

Vierailija
446/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuokra

- vesilasku

- sähkölasku

- puhelimen liittymämaksu, toimii myös samalla nettinä

- pakolliset vakuutukset

Vaikkei asuisi helsingissäkään niin tämä syö tuosta jo reippaasti puolet. 

Itsellä menee lisäksi rikoslapsen elatusmaksu (r aiskaus). Monilla on lääkityksiä tai muuta paskaa, mitä ilman luulevat kuolevansa. Ja jotkut saattavat kuollakin, jos lääketeollisuus on vaikka poistanut heiltä sisäelimiä. Lääketeollisuuden hyväksikäyttö ei ole heidän vikansa. Kuten ei sekään, jos on vaikka joutunut rikoksen uhriksi ja maksumieheksi jostakin - harvemmin niistä korvauksia saa, vaan itse joutuu ongelmansa hoitamaan.

Minulla työssäkäyvällä nuo ovat 480 e + 25 e + 20 e + 15 e + 82 e = 622 e. Miksi ihmeessä toimeentuloasiakkaalla on aina se ylenpalttisen kallis vuokra?

&

Asutko yksiössä? Jos on lapsia, yksikin, pitää olla kaksio ja niitä harvemmin saa kasvukeskuksista alle viidensadan. Täällä Jyväskylässä viimeksi kun tarkistin, 600 oli tavallinen vuokra kaksiosta periferiassa.

Vierailija
447/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen Kelarottaosasto aktivoitu ulisemaan ihan täysillä.Purran viestit alkavat menemään perille.

Vassu loinen letkautti välillä persu jankutuksen koti sohvalta käsin.

Oikeinkirjoituksesi on päin persettä.

Kato äikän ope kusipää.oootko pummi itkeny täällä aamusta lähtien kun normaali ihmiset on ollut töissä.

Kukaan ei ota sinua töihin tuollaisella kirjoitustaidolla tai oikeammin sen puutteesta.

Onneksi mun ei tartte kysyä tollaiselta kusipäältä miten kirjoitan.olen kyllä tehtaalla töissä klo 6.00- 14.00 .mites sun työt onko se vauvapalstalla pilkun viilaus ja maksajana kela.

mut kukaan ei ota tollaista kusipäätä töihin.

Vierailija
448/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen Kelarottaosasto aktivoitu ulisemaan ihan täysillä.Purran viestit alkavat menemään perille.

Kato äikän ope kusipää.oootko pummi itkeny täällä aamusta lähtien kun normaali ihmiset on ollut töissä.

Kukaan ei ota sinua töihin tuollaisella kirjoitustaidolla tai oikeammin sen puutteesta.

Onneksi mun ei tartte kysyä tollaiselta kusipäältä miten kirjoitan.olen kyllä tehtaalla töissä klo 6.00- 14.00 .mites sun työt onko se vauvapalstalla

Tarviiko siellä tehtaalla itse täyttää tuntilappuja vai tekeekö joku senkin sun puolesta.

Vierailija
449/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset elävät yhteiskunnan tuilla.

Tätä ei vaan tyhmimmät hiffaa.

Vierailija
450/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mun ei tartte kysyä tollaiselta kusipäältä miten kirjoitan.olen kyllä tehtaalla töissä klo

Nii sullahan ei ole työnteosta kokemuksia.menehän pilkun viilaaja mulkku ite töihin enne kun huutelet.onneksi sun tukia on leikattu niin voit itkeä siellä pienessä kerrostaloluukussa ihan rauhassa.

Vierailija
451/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mun ei tartte kysyä tollaiselta kusipäältä miten kirjoitan.olen kyllä tehtaalla töissä klo

Kyl sulla on lapselliset jutut.

Vierailija
452/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko joku teistä muista oikeasti ihmisen, jonka vuokran Kela maksaa kokonaisuudessaan?

Minä tunsin. Kyseessä oli asunnoton, monella tavalla tyhjän päälle jäänyt, itsemurhaa yrittänyt ja hautova ihminen. Kaupunki järjesti hänet kriisimajoitukseen, josta häntä ei veloitettu ollenkaan.

Pienestäkin vuokrasta on tavallisesti maksettava noin viidennes itse. Tuosta 595 eurosta, "joka jokaiselle on jäätävä käteen", se on aika iso palanen.

Vierailija
453/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset elävät yhteiskunnan tuilla.

Tätä ei vaan tyhmimmät hiffaa.

AHA

Vierailija
454/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi ei. Toisia psykopaatiksi keskustelupalstalla haukkuva ihminen ei pidäkään minua älykkäänä! "

Älykäs ihminen ei roiku vauvalla haukkumassa työttömiä loisiksi...

Vierailija
455/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mina saada 5000 euro Kela mina mies nelja vaimo mina asu somali suomi

Vierailija
456/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut. 

t. sosiaaliohjaaja

Paitsi että puhelin/nettilasku kuulu noihin välttämättömiin menoihin vaikka nykyään ilman niitä ei nykyaikana pärjää. 

Vierailija
457/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut. 

t. sosiaaliohjaaja

Paitsi että puhelin/nettilasku kuulu noihin välttämättömiin menoihin vaikka nykyään ilman niitä ei nykyaikana pärjää. 

*ei kuulu

Vierailija
458/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mina saada 5000 euro Kela mina mies nelja vaimo mina asu somali suomi

Aha

Vierailija
459/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

vuokra, sähkö, vakuutukset, netti ja puhelin eipä muuta, ja puheut soitan ilmaiseksi whatsapin tai messengerin kautta

vakuutus on joo kerran vuodessa, netflixin maksaa nuoriso, muita suoratoistoja ei ole

en joo ymmärrä mitä ne "laskut" oikein on

vaatteet, kengät, tyynyt,peitot, pyyhkeet, astiat kodinkoneet,ym. ne katsos kuluu ja menee rikki

Mikä "pakollinen lasku" näistä oikein tulee?

Ilmaisiksiko niitä jaetaan? Yleensä laskut on tapana maksaa.

Laskullako hän pyyhkeensä maksaa?

"Kela katsoo "pakollisiksi laskuiksi" sairaudenhoitoon ja asumiseen liittyvät kulut ja muut jokainen sitten maksaa oman harkintansa mukaan siitä toimeentulotuen perusoasasta joka on yhä sen 593 euroa, ei 250."

Tähän väliin taas tiedoksi, että perusosahan ei ole riihikuivaa rahaa, joka maksetaan tilille, vaan se on laskennallinen osuus laskelmassa, jossa vähennetään tuloista tietyt menot. Kaikkia menoja ei huomioida laskelmassa ja jos on ollut pidempään työtön ja saa työmarkkinatukea, niin meno-osassa työmarkkinatuen osuus tuloissa huomioidaan isompana summana kuin se tosiasiallinen. Ihmisillä on todella paljon vääriä käsityksiä ja yleistyksiä, koska eivät itse ole kokeneet mitä se todellisuus on.

Vierailija
460/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuuu hei kela  kela hei kyl kela maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme