Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
461/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

vuokra, sähkö, vakuutukset, netti ja puhelin eipä muuta, ja puheut soitan ilmaiseksi whatsapin tai messengerin kautta

vakuutus on joo kerran vuodessa, netflixin maksaa nuoriso, muita suoratoistoja ei ole

en joo ymmärrä mitä ne "laskut" oikein on

vaatteet, kengät, tyynyt,peitot, pyyhkeet, astiat kodinkoneet,ym. ne katsos kuluu ja menee rikki

Mikä "pakollinen lasku" näistä oikein tulee?

Ilmaisiksiko niitä jaetaan? Yleensä laskut on tapana maksaa.

" meno-osassa" siis tulo-osassa piti sanoa... 

Vierailija
462/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku, puhelin- ja nettilasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon asiakasmaksulaskut ovat ne asiakkaiden tyypillisimmät laskut. 

t. sosiaaliohjaaja

Mulla on 70 neliön asuntoon laaja kotivakuutus, joka kustantaa 15 e/kk. Puhelin 25 e, siihen kuuluu myös netti, sähkölasku 25 e. Ruokaan ja hygieniaan menee 250 e/kk, vastike + vesi 228 e. Terveydenhoito 100 e/kk ( korvattavat ja ei korvattavat lääkkeet, tk-lääkäri, hammashuolto ja muutama kelataxi. Yhteensä vähän vajaa 700 e. Jää joka kuukausi eläkkeestä noin 500 e säästöön. Säästöillä rahoitan yllättävät menot. Yhtään kodinkonetta ei oo 15 vuoteen mennyt rikk ja jos menisi, niin ostan uuden käteisellä.. Joka toinen vuosi ostan talvikengät ja joka toinen kesäkengät. Vaatteita on kaapit täynnä samoin liinsvaatteita ja astioita ym kodintavaraa. Asumis- tai TT-tukeen en luonnollisesti ole oikeutettu, liian isot tulot, jotka ovat 1260 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas idioottien kokoontumisajot. Kelalta saa sähkölaskun maksetuksi ettei valot mee ja jääkaappi pimene. Kotivakuutus että saa kämpän vuokrattua. Lääkkeet ja hoitomaksut jos joutuu lasarettiin. Siinäpä se onkin. Kaikki muu on extraa. Aloittaja persu vetää nyt vaan sitä persukollegaa hanuriin jos ei oo parastaikaa ottamassa suikkiin. Mikki vaan käteen niin kuin Eerika tuumaa.

Vierailija
464/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas idioottien kokoontumisajot. Kelalta saa sähkölaskun maksetuksi ettei valot mee ja jääkaappi pimene. Kotivakuutus että saa kämpän vuokrattua. Lääkkeet ja hoitomaksut jos joutuu lasarettiin. Siinäpä se onkin. Kaikki muu on extraa. Aloittaja persu vetää nyt vaan sitä persukollegaa hanuriin jos ei oo parastaikaa ottamassa suikkiin. Mikki vaan käteen niin kuin Eerika tuumaa.

Ei saa koko sähkölaskua. Raja menee jossain 30 eurossa, ja sen yli menevä osa maksetaan itse.

Vierailija
465/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Hienoa!!! Kiitos tuhannesti aloituksesta!

Olen jo vuosikausia noita juttuja lukiessa miettinyt, mitä ovat nuo mystiset "laskut", joiden jälkeen rahaa ei jää käteen.

On todella halpahintaista roskajournalismia esitellä jotakin "nyyhkytarinoita" siitä, miten rahat ei riitä mihinkään, jos ja kun kaikki kuitataan noilla "laskuilla".

Joo, oon tästä asiasta yrittänyt lähteä keskustelemaan tällä palstalla ennenkin. Aika huonolla menestyksellä. Tämä on pitkä ketju, näköjään kehittynyt koko päivän ajan, ja toivon totisesti, että tuo mysteeri selviää kun alan ketjua lukemaan.

Itse miellän seuraavat asiat pakollisiksi elinkuluiksi:

-vuokra/yhtiövastike

-vesi (jos ei kuulu em.) (n. 20e)

-sähkö (lasku tulee 4xvuodessa, olisiko kk-hinta n. 30e)

-netti (n. 15e)

-puhelin (n. 35e)

-vakuutukset (näissäkin olisi hyvä aina avata, mitä vakuutuksia puheena olevalla ihmisellä on, eli onko muitakin kuin pakollinen kotivakuutus) (ollaan nyt tosi höveleitä ja laitetaan kerralla kunnon vakuutukset päälle, se on 100e/kk)

Yhteensä 200e + vuokra.

Ja siinä ne. Unohdinko jotakin? Mitä muuta on pakollisia asioita elämässä, jotka tulevat noilla mystisillä "laskuilla"?

Ap:n esittämässä "Annen" tarinassa "laskuihin" kuluu 950e/kk. Maksaako "Anne" siis vuokraa 750e/kk.

Miksi "Anne" asuu niin kalliisti?

Vierailija
466/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on osamaksuja. Huonekaluihin ja kodinkoneisiin esim. Mitä vaan voi ostaa osa-maksulla. Ja niistä tulee ne ylimääräiset laskut.

Ok. Mutta eihän noita pitäisi laskea "laskuiksi".

Hyvin harvaa asiaa pitäisi koskaan ostaa osamaksulla, kun hinta määräytyy korkojen mukaan alkuperäistä suuremmaksi. Aiemmin ei eletty yli varojen vaan säästettiin ensin ja ostettiin sitten. Toki esim. toimeentulotuen asiakkaalla se säästäminen on vaikeampaa (vain sukanvarsi sallittu paikka), mutta esimerkin henkilö ei tainnut olla toimeentulotuella vaan vain asumis- ja työttömyystuella. Tällöin ei ole mitään esteitä säästää rahaa hankintoja varten. 

Vierailija
467/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa. 

Silti eletään todellisuudessa, jossa tuilla eläville on laskettu minimineliömäärät elämiseen, kun taas itse asumisensa maksavat joutuvat laskemaan asuinneliönsä sen mukaan, millaiseen vuokraan/lainaan+yhtiövastikkeeseen on varaa.

Onko tuo reilua?

Vierailija
468/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto, suun hoito, silmälasit, lääkkeet, terapiat, lomatuki, lasten harrastus tuki, kotivakuutus, sähkö ja vesi laskut jne. Harkinnanvaraista toimeentulotukea : vaatteet, harrastus välineet, tuetut lomat , kodinkoneet, huonekalut, puhelimet jne

Nämäkö kaikki maksetaan verovaroista ihmisille?!? Ei. Voi. Olla. Totta.

Vierailija
469/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosikausia noita juttuja lukiessa miettinyt, mitä ovat nuo mystiset "laskut", joiden jälkeen rahaa ei jää käteen.

On todella halpahintaista roskajournalismia esitellä jotakin "nyyhkytarinoita" siitä, miten rahat ei riitä mihinkään, jos ja kun kaikki kuitataan noilla "laskuilla".

Joo, oon tästä asiasta yrittänyt lähteä keskustelemaan tällä palstalla ennenkin. Aika huonolla menestyksellä. Tämä on pitkä ketju, näköjään kehittynyt koko päivän ajan, ja toivon totisesti, että tuo mysteeri selviää kun alan ketjua lukemaan.

-vuokra/yhtiövastike

-netti (n. 15e)

-puhelin (n. 35e)

-vakuutukset (näissäkin olisi hyvä aina avata, mitä vakuutuksia puheena olev

Juuri tuota Annea en tunne, mutta käsittääkseni tosi kalliisiin asuntoihin jumittuneet ihmiset ovat usein asuneet niissä jo ennen köyhtymistään. 

Vierailija
470/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun ostamaan perustoimeentulotuesta mm. 5kk:n välein 150€ maksavat tukisukat. Pyykinpesukonekin hajosi toistamiseen.

Älypuhelin ja tietokonekin pitäisi hommata, mutta niihin ei ole varaa. Polkupyörään vaihdatan talvi- ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.

Selkä- ym ongelmien takia mm. kengät ovat iso kuluerä. Uusi patja sänkyyn pitäisi ostaa samaisesta syystä.

Sukulaisten häät, hautajaiset, juhlapäivät ym. jätän väliin, koska pitäisi matkustaa.

Ja ei. Mitään näistä ei maksa Kela, eikä sos. toimi. Minulla ei myöskään ole lähipiirin tukiverkkoa, joka rientäisi apuun ongelmatilanteissa; kaiken avun joudun ostamaan.

Mutta olen onnekas, että toistaiseksi minulla on ollut katto pään päällä ja kaurapuuroa pöydässä.

On surullista, että sinä, joka todella tarvitsisit yhteiskunnan (Kelan) apua, et sitä hae tai saa - sen sijaan moni terve ja töihin kyvykäs käyttää ne rahat, jotka on poliittisesti korvarmerkitty tässä yhteiskunnassa heikompiosaisille.

Vierailija
471/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki mitä tarvitsee elämiseen ei työttömyys ole oma valinta kellekää minä olen ollut työtön jo yli 8vuotta eikä töitä löydy.miksi työtön ei saisi nauttia elämästä ? 

Vierailija
472/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla opiskelijana menee noin 1200e/kk. Se sisältää vuokran ja veden (620e), sähkölaskun (n. 40e), netti+puhelin+virustorjunta (50e), kuntosalijäsenyyden (20e), julkiset kulkuvälineet (n. 10-30e/kk) joita käytän talvisin enemmän. Vakuutuksen maksan kerralla, joten sitä ei lasketa kuukausimenoihin, mutta rahaa pitää kuitenkin olla maksua varten noin 150e tilillä kun lasku tulee. Ruokaan ja muuhun menee noin 350e/kk. Jos rahaa jää yli, sille yleensä löytyy joku käyttötarkoitus siitä pitkältä listalta asioita, jotka odottavat parempaa taloudellista tilannetta.

Tuossa ei oteta huomioon isompia ostoksia tai rahanmenoja, joita jokaiselle joskus tulee vastaan.

Vierailija
473/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vuokra/yhtiövastike

-netti (n. 15e)

-puhelin (n. 35e)

Meillä sähkö- ja siirtolasku tulee joka kuukausi ja niihin menee 50-400e/kk. 

Vierailija
474/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttämättömiä kuluja on asumisen lisäksi vain: Halvin puh. liittymä esim. whats app ja prepaid 10 € kun ei Wi-Fi lähettyvillä. (Lääkkeet sossu maksaa) 

Ruokaan minimi halvimman mukaan. Vaatteet kirpparilta, kuten myös huonekalut ja kodinkoneet. 

Välttämättömiä kuluja siis vähän.  

Kohtuulluset elinkustannukset sitten vähän enemmön. 

Koska oletus ei ole, että kaikki pystytään hankkimaan kirpparilta ja ruuan määräkin vaihtelee ihmisillä, on vsrmaan päädytty kuitenkin summaan mistä riittää vähön muuhunkin, kun välttämättömiin halvimman mukaan. 

Wifi? Wifi lähellä. Hyvin kaupunkilainen näkemys. 

Olen Helsingistä joo mutta ylläri kun täälläkin metropoli alueella ei Wi-Fi toimikaan kaikkialla tai on ihan paska. 

Vierailija
475/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?

Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.

Kelahan katsoo tiliotteet toimeentulotukiasiakkailta ja kohta lienee saa katsoa ihan kaikilta. Eikö sekään riitä. Ei 595eurolla paljoa saa niin ei ole paljoa tili tapahtumia muuta kuin apteekkiin, sairauslaskut, ruoka, hygieenia, puhelin, netti, vaatteisiin yms. välttämättömiin eikä se edes riitä perustarpeisiin.

En voi tajuta ketä edes kiinnostaa mihinkä noin pienet roposet kuluvat.

Pienet roposet?

"Vuonna 2024 toimeentulotukea myönnettiin 256 000 kotitaloudelle ja 377 000 henkilölle. Koko väestöstä tämä oli 7 prosenttia."

377 000 x 595e /kk = 224 315 000e eli 224,315 miljoonaa euroa joka kuukausi vuonna 2024. Vuonna 2024 2 691 780 000 euroa.

Aika monta nollaa noissa "noin pienissä roposissa".

Aika montaa ihmistä kiinnostaa, mihin nuo "pienet roposet" vuosittain kuluvat.

Vierailija
476/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni työtön on tehnyt 20 vuoden työuran esim.vientiteollisuudessa eli on ansainnut joka avustuspennin itse vientituloina. tämä usein unohtuu.usein 50 vuoden iässä tulee yt neuvottelut.

moni yrittäjä on itse maksanut jättiverot,jäätyään työttömäksi on ansainnut joka pennin.ap on teini tietysti.

noin arviolta 50% työttömistä on työkyvyttömiä ja rollaattori ja pyörätuoli kunnossa,esim halvaus ja reuma sairaita.ainakin omassa maalaiskunnassa,eläke ei saa,eli laiton hylkäys ja heitteillejättö.

Vierailija
477/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki mitä tarvitsee elämiseen ei työttömyys ole oma valinta kellekää minä olen ollut työtön jo yli 8vuotta eikä töitä löydy.miksi työtön ei saisi nauttia elämästä ? 

Missä ihmeessä sinä oikein asut jos _mitään_ töitä ei ole ollut noin pitkään aikaan??

Vierailija
478/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vuokra/yhtiövastike

-netti (n. 15e)

-puhelin (n. 35e)

Onkohan sähkö enää missään noin huokeaa? Siirtomaksut ovat niin kovat

Vierailija
479/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto, suun hoito, silmälasit, lääkkeet, terapiat, lomatuki, lasten harrastus tuki, kotivakuutus, sähkö ja vesi laskut jne. Harkinnanvaraista toimeentulotukea : vaatteet, harrastus välineet, tuetut lomat , kodinkoneet, huonekalut, puhelimet jne

Nämäkö kaikki maksetaan verovaroista ihmisille?!? Ei. Voi. Olla. Totta.

En tiedä lomista tai lomatuista, mutta jos ei ole rahaa niin suurin osa noista on selviytymisen kannalta tärkeitä. Silmälasit, lääkkeet, suun hoito, kotivakuutus, sähkö, vesi, tietyt kodinkoneet ja huonekalut sekä puhelin on asioita, joita ilman on aika vaikea elää tai elämästä koituu seurauksia, joiden hoito maksaa sitten lisää rahaa. Lasten harrastusmahdollisuuksien tukemisenkin ymmärrän, koska vähävaraisissa perheissä lapsen syrjäytymiselle on iso riski ja syrjäytynyt ihminen tuottaa paljon enemmän kuluja kuin joku urheiluvälineen hankkiminen ja harrastusmaksun tukeminen. Lisäksi nuo tuet mitoitetaan tyyliin halvimpaan mahdolliseen hankintaan, ei sillä puhelintuella mitään iPhonea osteta.

Vierailija
480/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla opiskelijana menee noin 1200e/kk. Se sisältää vuokran ja veden (620e), sähkölaskun (n. 40e), netti+puhelin+virustorjunta (50e), kuntosalijäsenyyden (20e), julkiset kulkuvälineet (n. 10-30e/kk) joita käytän talvisin enemmän. Vakuutuksen maksan kerralla, joten sitä ei lasketa kuukausimenoihin, mutta rahaa pitää kuitenkin olla maksua varten noin 150e tilillä kun lasku tulee. Ruokaan ja muuhun menee noin 350e/kk. Jos rahaa jää yli, sille yleensä löytyy joku käyttötarkoitus siitä pitkältä listalta asioita, jotka odottavat parempaa taloudellista tilannetta.

Tuossa ei oteta huomioon isompia ostoksia tai rahanmenoja, joita jokaiselle joskus tulee vastaan.

Vakuutuksen voi maksaa vaikka kerran kymmenessä vuodessa mutta se lasketaan silti tässä kontekstissa kuukausimenoihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi