Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
501/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto, suun hoito, silmälasit, lääkkeet, terapiat, lomatuki, lasten harrastus tuki, kotivakuutus, sähkö ja vesi laskut jne. Harkinnanvaraista toimeentulotukea : vaatteet, harrastus välineet, tuetut lomat , kodinkoneet, huonekalut, puhelimet jne

Nämäkö kaikki maksetaan verovaroista ihmisille?!? Ei. Voi. Olla. Totta.

En tiedä lomista tai lomatuista, mutta jos ei ole rahaa niin suurin osa noista on selviytymisen kannalta tärkeitä. Silmälasit, lääkkeet, suun hoito, kotivakuutus, sähkö, vesi, tietyt kodinkoneet ja huonekalut sekä puhelin on asioita, joita ilman on aika vaikea elää tai elämästä koituu seurauksia, joiden hoito maksaa sitten lisää rahaa. Lasten harrastusmahdollisuuksien tukemisenkin ymmärrän, koska vähävaraisissa perheissä lapsen syrjäytymiselle on iso riski ja syrjäytynyt ihminen

Sosiaalityöntekijä tässä. Jos niistä perustuista, työttömyyskorvauksista saa itselleen kodinkoneita säästettyä, niin hyvä on. Harkinnanvaraista niihin ei saa. Lasten harrastuksia voidaan tukea lastensuojelun tukitoimina, mutta vaatteet ja harrastukset menee sieltä ihan perustuista. Luulisin, että kovin kummoisia harrastuksia ei saa maksettua, kun käteen jää muutama satanen, jolla pitää syödäkin. Aikuisten harrastuksia ei erikseen tueta mistään.

Vierailija
502/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan saman verran. vuokra, sähkö, sähkönsiirto, puhelin. noista tulee 1000 e. lopuilla ostetaan ruokaa. nytkään en ole syönyt pariin päivää kuin perunoita margariinin kanssa. alkukuussa tulee rahaa jos tulee. joka kuu tiukkenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perskokkareiden mielestä työtön ei saisi nauttia elämästä.elämä ei ole helppoo puhun kokemuksesta yli 8 vuotta työtön ja lappuja täyttänyt.

Hyvin olet onnistunut töitä välttelemään.

Vierailija
504/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

Olen myös työssäkäyvä ja minulla on mm. pyykinpesukoneen ja tietokoneen osamaksut (kohtuuhintaiset, ei kalliit), katsos kun ei näillä palkoilla ole varaa laittaa 300 euroa kerralla mihinkään hankintaan. Vaatteita kuluu koko ajan. Varasin esim. 12 sukkaparia vuodeksi, joista on jäljellä 3 ehyttä sukkaparia. Sadesään takki ja talvikengät piti hommata rikki menneiden tilalle. Nyt on sänky hajalla ja pitää odottaa, että joku osamaksu loppuu, että voi ostaa uuden sängyn. Opintolainat, hyvät ihmiset, se on iso kuluerä per kuukausi. Tässäpä muutama esimerkki. Kyllä työttömänkin vaatteet kuluvat ja tärkeät perustavarat rikkoontuvat. Esim. aika hankalaa, kun sakset tai kuorimaveitsi menee rikki.

Vierailija
505/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto, suun hoito, silmälasit, lääkkeet, terapiat, lomatuki, lasten harrastus tuki, kotivakuutus, sähkö ja vesi laskut jne. Harkinnanvaraista toimeentulotukea : vaatteet, harrastus välineet, tuetut lomat , kodinkoneet, huonekalut, puhelimet jne

En tiedä lomista tai lomatuista, mutta jos ei ole rahaa niin suurin osa noista on selviytymisen kannalta tärkeitä. Silmälasit, lääkkeet, suun hoito, kotivakuutus, sähkö, vesi, tietyt kodinkoneet ja huonekalut sekä puhelin on asioita, joita ilman on aika vaikea elää tai elämästä koituu seurauksia, joiden hoito maksaa sitten lisää rahaa. Lasten harrastusmahdollisuuksien tukemisenkin ymmärrän, koska vähävaraisissa perheissä lapsen sy

"Sosiaalityöntekijä tässä. Jos niistä perustuista, työttömyyskorvauksista saa itselleen kodinkoneita säästettyä, niin hyvä on. Harkinnanvaraista niihin ei saa. Lasten harrastuksia voidaan tukea lastensuojelun tukitoimina, mutta vaatteet ja harrastukset menee sieltä ihan perustuista. Luulisin, että kovin kummoisia harrastuksia ei saa maksettua, kun käteen jää muutama satanen, jolla pitää syödäkin. Aikuisten harrastuksia ei erikseen tueta mistään."

Sinä varmasti osaat vastata kysymykseen, johon minä en kertaakaan ole saanut edes kommenttia.

Millaisessa elämäntilanteessa olevalle Kela maksaa koko vuokran? Yleinen käsitys tuntuu olevan se, että kaikille toimeentulotuen saajille, mikä ei takuulla ole totta.

Vierailija
506/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki mitä tarvitsee elämiseen ei työttömyys ole oma valinta kellekää minä olen ollut työtön jo yli 8vuotta eikä töitä löydy.miksi työtön ei saisi nauttia elämästä ? 

Sinun työttömyys on kyllä oma vslinta.Välilöä oli hyvin työpaikkoja tarjolla,jos ei silloinkaan työllistynyt vaikka hanttihommiin niin on kyse jo työhaluttomuudesta.

Vierailija
507/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset elävät yhteiskunnan tuilla.

Tätä ei vaan tyhmimmät hiffaa.

Tyhmemmät ei tajua että sairauspäivärahat lapsilisät ym.tulee myös tuilla eläville tukien lisäksi.Eli he ovat tukielättejä,eivät itse elämänsä rahoittavat.

Vierailija
508/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä varmasti osaat vastata kysymykseen, johon minä en kertaakaan ole saanut edes kommenttia.

Millaisessa elämäntilanteessa olevalle Kela maksaa koko vuokran? Yleinen käsitys tuntuu olevan se, että kaikille toimeentulotuen saajille, mikä ei takuulla ole totta.

Ennen kaikille, jotka olivat sössineet luottotietonsa eivätkä olisi helpolla saaneet halvempaa asuntoa. Hallitus korjasi tämän epäkohdan, joka suorastaan palkitsi siitä, että ei hoida laskujaan.

Vierailija
509/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikille, jotka olivat sössineet luottotietonsa eivätkä olisi helpolla saaneet halvempaa asuntoa. Hallitus korjasi tämän epäkohdan, joka suorastaan palkitsi siitä, että ei hoida laskujaan.

Tuo ei ihan vaikuta sosiaalityöntekijän tekstiltä.

Vierailija
510/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen Kelarottaosasto aktivoitu ulisemaan ihan täysillä.Purran viestit alkavat menemään perille.

Vassu loinen letkautti välillä persu jankutuksen koti sohvalta käsin.

Oikeinkirjoituksesi on päin persettä.

Kato äikän ope kusipää.oootko pummi itkeny täällä aamusta lähtien kun normaali ihmiset on ollut töissä.

Kukaan ei ota sinua töihin tuollaisella kirjoitustaidolla tai oikeammin sen puutteesta.

Onneksi mun ei tartte kysyä tollaiselta kusipäältä miten kirjoitan.olen kyllä tehtaalla töissä klo 6.00- 14.00 .mites sun työt onko se vauvapalstalla

Moni muukin on ollut tehtaalla töissä, mutta tehdas on siirretty halvempien kustannusten maihin, joten työ on mennyt alta eikä muita töitä ole tullut tilalle.

Vierailija
511/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Hienoa!!! Kiitos tuhannesti aloituksesta!

Olen jo vuosikausia noita juttuja lukiessa miettinyt, mitä ovat nuo mystiset "laskut", joiden jälkeen rahaa ei jää käteen.

On todella halpahintaista roskajournalismia esitellä jotakin "nyyhkytarinoita" siitä, miten rahat ei riitä mihinkään, jos ja kun kaikki kuitataan noilla "laskuilla".

Joo, oon tästä asiasta yrittänyt lähteä keskustelemaan tällä palstalla ennenkin. Aika huonolla menestyksellä. Tämä on pitkä ketju, näköjään kehittynyt koko päivän ajan, ja toivon totisesti, että tuo mysteeri selviää kun alan ketjua lukemaan.

Itse miellän seuraavat asiat pakollisiksi elinkuluiksi:

-vuokra/yhtiövastike

-vesi (jos ei kuulu em.) (n. 20e)

-sähkö (lasku tulee 4xvuodessa, olisiko kk-hinta n. 30e)

-netti (n. 15e)

-puhelin (n. 35e)

-vakuutukset (näissäkin olisi hyvä aina avata, mitä vakuutuksia puheena olev

Jos lapsia on vaikkapa kolme (tehty, kun vielä töitä riitti), heilläkin on omat puhelimet eli noin 100 euroa lisää tuohon laskelmaan. 650 euroa perhe-asunnon vuokrasta on aika edullinen, ellei asu ihan huitsin tuutissa.

Vierailija
512/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on osamaksuja. Huonekaluihin ja kodinkoneisiin esim. Mitä vaan voi ostaa osa-maksulla. Ja niistä tulee ne ylimääräiset laskut.

Ok. Mutta eihän noita pitäisi laskea "laskuiksi".

Hyvin harvaa asiaa pitäisi koskaan ostaa osamaksulla, kun hinta määräytyy korkojen mukaan alkuperäistä suuremmaksi. Aiemmin ei eletty yli varojen vaan säästettiin ensin ja ostettiin sitten. Toki esim. toimeentulotuen asiakkaalla se säästäminen on vaikeampaa (vain sukanvarsi sallittu paikka), mutta esimerkin henkilö ei tainnut olla toimeentulotuella vaan vain asumis- ja työttömyystuella. Tällöin ei ole mitään esteitä säästää rahaa hankintoja varten. 

Jos silmälasit tai vaikkapa pyykinpesukone hajoaa, ne on pakko uusia samantien. Ei voi jäädä säästämään ja elää vuoden ajan ilman silmälaseja.

Vierailija
513/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta en tiedä, mutta ainakin tavallinen pitkäaikaistyötön maksaa koko silmälasit omasta pussistaan ja lääkkeistäkin vuoden kulukaton verran, olikohan 670 euroa. Myös kotivakuutus pitää maksaa 595 euron työmarkkinatuesta, ei sitä varten saa mitään ylimääräistä tukea. Hammaslääkäriin joko ei pääse ollenkaan tai sitten maksaa yksityisellä käynnin tuosta työmarkkinatuesta. Terveydenhoidosta menee joka käynnistä julkisella puolella 20-28 euroa mitä se nykyään nyt onkaan, eikä siihenkään saa mitään erillistä tukea, pois lukien toki sen, että tuo summa on jo valmiiksi verovaroista kompensoitu.

Vierailija
514/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.

Ei pidä olla, mutta se auto on hankittu töissä ollessa ja tarpeeseen. Tuille pudottuaan jokainen odottaa ja toivoo vielä pääsevänsä töihin.

Autosta luopuminen kaventaa elämänpiiriä uskomattomasti, ettei sitä töissä käyvä ymmärrä. Autollisena työttömänä oli järkevää hakea töitä sadan kilometrin säteeltä kotipaikkakuntaani.

Nyt pitää pohtia pääseekö töihin julkisilla, voiko luottaa, että voi käyttää polkupyörää ympäri vuoden, vai pitääkö tyytyä hakemaan paikkoja, joihin pääsee kävellen.

Moni joutuu selviämään työn hausta ja myös työssä käynnistä ilman omaa autoa.

Vierailija
515/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän yhteiskunnan tuella. Mielestäni tarvitsen asunnon, riittää pieni ja surkea, sekä ruokaa. Jääkaappi, liesi, patja. Välttämätön terveydenhuolto jos tulee kovat kivut tai syöpä, muuten en vaivaa terveydenhuoltoa. Näköni on huono ja karsastan, mutta pärjään kun kävelen joka paikkaan enkä aja autoa. Yhteiskunnan ei tarvitse maksaa minulle silmälaseja. Yritän löytää pyörän kesäksi, huononkin. Kun ajan hitaasti, näen riittävän hyvin.

Vierailija
516/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ihan vaikuta sosiaalityöntekijän tekstiltä.

Laitanko pään kenoon ja sanon voi?

Vierailija
517/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valituksesta päätellen pitäisi saada luksusasunto Helsingin keskustasta, kaviaaria, ostereita, shampanjaa ja mansikoita kotiin kannettuna.

Vierailija
518/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuokra

- vesilasku

- sähkölasku

- puhelimen liittymämaksu, toimii myös samalla nettinä

- pakolliset vakuutukset

Vaikkei asuisi helsingissäkään niin tämä syö tuosta jo reippaasti puolet. 

Itsellä menee lisäksi rikoslapsen elatusmaksu (r aiskaus). Monilla on lääkityksiä tai muuta paskaa, mitä ilman luulevat kuolevansa. Ja jotkut saattavat kuollakin, jos lääketeollisuus on vaikka poistanut heiltä sisäelimiä. Lääketeollisuuden hyväksikäyttö ei ole heidän vikansa. Kuten ei sekään, jos on vaikka joutunut rikoksen uhriksi ja maksumieheksi jostakin - harvemmin niistä korvauksia saa, vaan itse joutuu ongelmansa hoitamaan.

Minulla työssäkäyvällä nuo ovat 480 e + 25 e + 20 e + 15 e + 82 e = 622 e. Miksi ihmeessä toimeentuloasiakkaalla on aina se ylenpalttisen kallis vuokra?

&

Tiedätkö, miten vaikea on toimeentulotukea saavan saada ylipäänsä yhtään mitään vuokra-asuntoa? Moni ottaisi varmasti riemusta kiljuen halvemman vuokran.

Vierailija
519/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?

Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.

Kelahan katsoo tiliotteet toimeentulotukiasiakkailta ja kohta lienee saa katsoa ihan kaikilta. Eikö sekään riitä. Ei 595eurolla paljoa saa niin ei ole paljoa tili tapahtumia muuta kuin apteekkiin, sairauslaskut, ruoka, hygieenia, puhelin, netti, vaatteisiin yms. välttämättömiin eikä se edes riitä perustarpeisiin.

En voi tajuta ketä edes kiinnostaa mihinkä noin pienet roposet kuluvat.

Pienet roposet?

"Vuonna 2024 toimeentulotukea myönnettiin 256 000 kotitaloudelle ja 377 000 henkilölle. Koko väestöstä tämä oli 7 prosenttia."

377 000 x 595e /kk = 224 315 000e eli 224,315 miljoonaa euroa joka kuukausi vuonna 2024. Vuonna 2024 2 691 780 000 euroa.

Aika monta nollaa noissa "noin pienissä roposissa".

Aika montaa ihmistä kiinnostaa, mihin nuo "pienet roposet" vuosittain kuluvat.

Eli sitä mukaa, kun tukea saavien lukumäärä kasvaa, jokaisen tuensaajan tulisi pienentää menojaan, jotta kokonaissumma pysyisi samana? Eihän tuossa ole järkeä.

Sen sijaan, että keskitytään moittimaan tukea saavia, tulisi keskittyä työpaikkojen lisäämiseen. Ei se ole työtä vaille jääneen vika, ettei palkkatyötä riitä kaikille.

Vierailija
520/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän yhteiskunnan tuella. Mielestäni tarvitsen asunnon, riittää pieni ja surkea, sekä ruokaa. Jääkaappi, liesi, patja. Välttämätön terveydenhuolto jos tulee kovat kivut tai syöpä, muuten en vaivaa terveydenhuoltoa. Näköni on huono ja karsastan, mutta pärjään kun kävelen joka paikkaan enkä aja autoa. Yhteiskunnan ei tarvitse maksaa minulle silmälaseja. Yritän löytää pyörän kesäksi, huononkin. Kun ajan hitaasti, näen riittävän hyvin.

Sulla on ihan kohtalainen näkö, jos pystyt ajamaan pyörällä ilman silmälaseja. Mun näkö on toisessa silmässä -4 ja toisessa -5 ja edes päivänvalossa pyöräileminen on vaarallista, koska en välttämättä näe lähestyvää autoa tai tiessä olevaa töyssyä. Hämärässä jo käveleminen on hankalaa.