Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
401/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

Ja asut siis ihan ilmaiseksi??!! Eiköhän se suurin kuluerä meillä kaikilla ja ainakin vuokralla olevista ole se vuokra joka kuukausi. Kuinka tyhmiä voi ihmiset olla ja tällanen toope käy ihan töissä kuitenkin eli älliä pitäis olla enemmän kuin vajakilla.

Pointti on mitä muita laskuja? Vuokraa sanotaan vuokraksi, lainaa lainaksi ja muita laskuiksi. 

Vierailija
402/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen Kelarottaosasto aktivoitu ulisemaan ihan täysillä.Purran viestit alkavat menemään perille.

Vassu loinen letkautti välillä persu jankutuksen koti sohvalta käsin.

Oikeinkirjoituksesi on päin persettä.

Kato äikän ope kusipää.oootko pummi itkeny täällä aamusta lähtien kun normaali ihmiset on ollut töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä on joskus tavannut henkilöitä joiden mielestä on välttämätöntä saada x asia ja ap:n mielestä ei. Minun vanha koulukaveri joka on koko elämänsä (siis KOKO) elänyt tuilla järjestään huoltaa tekoripsiään ja kynsiään, meikkien määrä ja bilevaatteidenkin määrä on niin älytön että niihin täytyy mennä aivan hirveästi rahaa. Lomilla käy joka vuosi. Tupakoinut aina, ja joka viikonloppu ryyppää baarissa tai kotona. Rahaa ei koskaan kuulemma ole kuitenkaan. On yh-äiti melkein 50v. Ajattelen niin, että ap haluaisi tietää mitä eri ihmiset näkee välttämättömänä koska siitäkin voi olla eri mielipiteitä. Ja vaikka kuinka joku tulee huutamaan että voin kateellisena ottaa lopputilin myös, niin ei kiitos, elän ihan omanlaiseni elämäni. En ole kateellinen mutta kyllä se ihmetyttää."

Ei tuollainen ole tuilla elävälle mahdollista. Rahaa tulee sitten jostain muualta myös. Tai sitten hän laiminlyö lapsensa/laste

Todennäköisesti? Etkö itse oikeasti ole samantyyppistä tilannetta nähnyt koskaan? En tykkää kiusata ketään, onko se kiusaamista kun syytetään kiusaajaksi väärin perustein? En tiedä sitten miten hän tähän kykene, josko tekee salaa jotain mistä en tiedä. 

Vierailija
404/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tällainen argumentointi yleensä tosiaan alkaa siinä vaiheessa, kun kyky perustella oma kanta päättyy. "

Ei millään pahalla, mutta arvioni älykkyydestäsi tippuu koko ajan.

Voi ei. Toisia psykopaatiksi keskustelupalstalla haukkuva ihminen ei pidäkään minua älykkäänä! 

Vierailija
405/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mitä joku pitää omasta mielestään välttämättömänä. Lainsäätäjän tehtävä olisi säätää niin selkeää ja yksiselitteistä lainsäädäntöä, että samassa tilanteessa olevia tuen tarvitsijoita kohdellaan aina samalla tavalla. Nythän näin ei ole, liian paljon riippuu tulkinnasta, harkinnanvaraisuudesta ja erilaisista virkalausunnoista. Näiden johdosta henkilö X voi saada moninkertaisesti tukea verrattuna henkilöön Y, joka on faktisesti tasan samanlaisessa elämäntilanteessa.

Vierailija
406/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, mitä joku pitää omasta mielestään välttämättömänä. Lainsäätäjän tehtävä olisi säätää niin selkeää ja yksiselitteistä lainsäädäntöä, että samassa tilanteessa olevia tuen tarvitsijoita kohdellaan aina samalla tavalla. Nythän näin ei ole, liian paljon riippuu tulkinnasta, harkinnanvaraisuudesta ja erilaisista virkalausunnoista. Näiden johdosta henkilö X voi saada moninkertaisesti tukea verrattuna henkilöön Y, joka on faktisesti tasan samanlaisessa elämäntilanteessa.

Niin. Toisaalta ihmiselämä ei ole mitenkään objektiivista tai yksiselitteistä, yksilön kokemusta ja historiaa harvoin voi tiivistää niin, että löytäisi jonkun joka on täysin samassa tilanteessa. Myös maailmantilanne muuttuu jatkuvasti, kiihtyvään tahtiin. On siis periaatteessa hyvä että virkailijoilla on tulkinnanvaraa ja harkintaoikeutta, mutta sitä on monesta syystä nyt hankala toteuttaa oikeudenmukaisesti ja järkevästi. 

Vierailija
407/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

Et taida maksaa vuokraa tai yhtiövastikkeita ollenkaan. Laskuihin kuuluu mm. vuokra/vastike, sähkö, vesimaksu, vakuutus, puhelin, netti, terveyskulut.

Vierailija
408/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Toisaalta ihmiselämä ei ole mitenkään objektiivista tai yksiselitteistä, yksilön kokemusta ja historiaa harvoin voi tiivistää niin, että löytäisi jonkun joka on täysin samassa tilanteessa. Myös maailmantilanne muuttuu jatkuvasti, kiihtyvään tahtiin. On siis periaatteessa hyvä että virkailijoilla on tulkinnanvaraa ja harkintaoi

Helpointa, muttei parasta. 

Vierailija
409/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olut

Vierailija
410/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kyllåstynyt tähän jatkuvaan mollaukseen tuöttömiä kohtaan.itse saan ansiosidonnaista mutta myös toimeentulotukea. Käyn itse traumaterapiassa joka menee toimeentulotuesta ja sähkökasku joka on noin 20e mulla kuussa.

Olen niinn kyllästymyt tähän mollaamiseen että en harrasta enkå tee mitään koska rahat ei riitä mutta syynä on myös tuo mollaus. Teen vaan kotijumppaa. Koskaan ennenkään en ole esim polttanut ja vihaan tupakointia.

Näin saadaan taas uusi syrjäytynyt lisää. Toisalta en halua käydä missään kun se aiheuttaa tuota vihaa jos käy. 

Ainoa kontakti ulkomasilmaan on terapia. Kun ihmiset hsluaa tätä että istuu kotona niin sitten parempi olla niin.

Vierailija
411/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti moni pienituloinen tai tuilla elävä ei tajua että ei voi vaatia samaa elintasoa kuin joku joka tienaa esim. 7000€ kuukaudessa. 

Miten urpo sä olet? En tiedä yhtäkään pienituloista tai tuilla elävää, joka vaatii tuollaista elintasoa.

Pakko hieman tähän tarttua. Tuo puolisko kun tienaa sen noin 7000 euroa niin oon aika hyvin perillä mitä se käytännössä tarkoittaa. Se tarkoittaa nettona 3800 euroa. Onhan se enemmän kuin vaikkapa 1800, mutta jos minä jäisin vaikkapa vaille tuloja niin se olisi yhä vain sen 3800 euroa. Ja yhtäkkiä meitä olisikin kolme ihmistä elämässä tuolla rahalla + työmarkkinatuella 590 euroa. Samaan aikaan mediaanituloisen lapsettoman pariskunnan bruttotulot olisivat saman 7000 euroa, mutta netto jo yli 5300 euroa..

Vierailija
412/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen Kelarottaosasto aktivoitu ulisemaan ihan täysillä.Purran viestit alkavat menemään perille.

Vassu loinen letkautti välillä persu jankutuksen koti sohvalta käsin.

Oikeinkirjoituksesi on päin persettä.

Kato äikän ope kusipää.oootko pummi itkeny täällä aamusta lähtien kun normaali ihmiset on ollut töissä.

Kukaan ei ota sinua töihin tuollaisella kirjoitustaidolla tai oikeammin sen puutteesta.

Vierailija
413/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.

vuokra, sähkö, vakuutukset, netti ja puhelin eipä muuta, ja puheut soitan ilmaiseksi whatsapin tai messengerin kautta

vakuutus on joo kerran vuodessa, netflixin maksaa nuoriso, muita suoratoistoja ei ole

en joo ymmärrä mitä ne "laskut" oikein on

vaatteet, kengät, tyynyt,peitot, pyyhkeet, astiat kodinkoneet,ym. ne katsos kuluu ja menee rikki

Vierailija
414/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin työttömänä tukiloisena: pakolliset laskut joita ei toimeentulotuki kata: nettinopeuden korotus 100mbit/s 6 euroa/kk (ei pakollinen vaan oma valinta), Danske kuukausimaksu 9 euroa/kk  (pitäisi vaihtaa halvempaan)... niin tuossahan ne olivatkin. Lisäksi vuokra hiukan normin ylitse josta jää 30 euroa kuukaudessa maksettavaa.

Tästä jää noin 480 euroa kuukaudessa turhuuteen kuten ruokaan ja muihin tarpeelliseksi katsomiini menoihin. Olen pyrkinyt pitämään kuukausimenot minimissä.

Vierailija
415/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihteeksi vähän faktaa:

Anne saa siis perustoimeentulotukea asumistuen ja työmarkkinatuen päälle. Tuen määrä on säädetty seuraavalla tavalla:

"Toimeentulotuen perusosan määrä

Perusosa on laskennallinen summa jokapäiväisen elämän välttämättömistä menoista. Tällaisia menoja ovat esimerkiksi ruoka ja vaatteet.

Vuonna 2025 toimeentulotuen perusosan määrä yksin asuvalle on 593,55 e/kk."

"

Perusosaan kuuluvia menoja ovat

ruokamenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)

henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot."

jos hänellä siis jää ruokaan "ja muuhun tarpeelliseen" "pakollisten laskujen jälkeen" 250 euroa, niin 343 euroa joka kuukauden "pakollisia laskuja" on jotain edeltävältä listalta. 

ruoka ei, koska se sisältyi hänen 250 euroonsa, samoin vaatteet. Mihin se 343 euroa siis kuluu? 300 eurolla puhelinkuluja? Vai harrastustoimintaa? Vai bussikorttia? Ja nämä ovat siis niitä "pakollisia laskuja"?

Vierailija
416/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltoon ja lääkkeisiin menee kaikki T: sairas

Vierailija
417/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vuokra, sähkö, vakuutukset, netti ja puhelin eipä muuta, ja puheut soitan ilmaiseksi whatsapin tai messengerin kautta

vakuutus on joo kerran vuodessa, netflixin maksaa nuoriso, muita suoratoistoja ei ole

vaatteet, kengät, tyynyt,peitot, pyyhkeet, astiat kodinkoneet,ym. ne katsos kuluu ja menee rikki

Mikä "pakollinen lasku" näistä oikein tulee?

Vierailija
418/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä "pakollinen lasku" näistä oikein tulee?

Ilmaisiksiko niitä jaetaan? Yleensä laskut on tapana maksaa.

Vierailija
419/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin työttömänä tukiloisena: pakolliset laskut joita ei toimeentulotuki kata: nettinopeuden korotus 100mbit/s 6 euroa/kk (ei pakollinen vaan oma valinta), Danske kuukausimaksu 9 euroa/kk  (pitäisi vaihtaa halvempaan)... niin tuossahan ne olivatkin. Lisäksi vuokra hiukan normin ylitse josta jää 30 euroa kuukaudessa maksettavaa.

Tästä jää noin 480 euroa kuukaudessa turhuuteen kuten ruokaan ja muihin tarpeelliseksi katsomiini menoihin. Olen pyrkinyt pitämään kuukausimenot minimissä.

Hienoa!  Sinulle jää suunnilleen saman verran käteen pakollisten menojen jälkeen kuin minulle!  Minä teen töitä 40h/viikko.

Tällainen yhteiskunta ei voi toimia.

Vierailija
420/721 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soppiiko näin eläkeläästen ketjusa kyssyy, jotta MIKÄ JUGURTTI TAI RAHKA ELÄKELÄÄSELLE?