Miten TYÖNANTAJAT saataisiin aktivoitumaan ja ottamaan yli 50 motivoituneet töihin? Keppiä?
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Monet yritykset pelkäävät ottaa yli 50 -vuotiaita töihin. Monilla (ei kaikilla) on sairauksia, joten sairaslomaa tulee. Monilla (ei kaikilla) on iäkkäät vanhemmat, joiden asioiden hoitoon tarvitaan monta vapaapäivää viikossa. Sitten on vielä se ammattitaito (pitäisi maksaa enemmän, kun on niitä työvuosia kertynyt) ja sitten voi olla että se ammattitaito on myös rapistunut jos ei ole kokoajan opiskellut uutta. Suoraan sanottuna yli 50 -vuotias kuuluu riskipalkattaviin, voi olla hyvä työntekijä, mutta muut seikat painavat vaakakupissa.
Viimeksi kun palkkasin kaksi työntekijää, toinen oli 40-50 v, toinen 68 v! Kummankaan palkkausta ei ole tarvinnut katua.
Vierailija kirjoitti:
Tälle ehdotukselle heti kannatusta täältä. Jos ihmisten työuria halutaan pidentää niin kuin hyvä olisi, niin ikäsyrjinnän työelämässä on loputtava. Tuntuu väärältä, että keppiä annetaan kyllä työttömille jotka tekevät kaikkensa päästäksensä töihin, mutta ei työnantajille, joille 50v työnhakija on ongelmajätettä. Olen ihmetellyt, miksi yksikään puolue ei ole tosissaan puuttunut tähän.
Tämä. Eläkeikä nostetaan pian jo jonnekin 75 v mutta kukaan ei palkkaa yli 50-vuotiasta. Aika älytöntä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajamaksut nollaan yli 50 vuotiailta. Silloin palkkakulut olisivat matalammat vanhuksilla ja ne kompensoisivat esim. sairaus poissaoloja.
50-70 v ei kyllä ole vanhus
Te yli 50v arvostelijat. Itse olen 46 v ja elämäni parhaassa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa oleva ja meinaatte, että 4 v päästä olen yhtäkkiäraihnainen vanhus josta ei ole mihinkään?! Olen työelämässä, ahkera, joustava enkä saikuttele.
Oma äitini on töissä sote alalla edelleen 68-vuotiaana, hyvässä kunnossa, terve ja elää ihan täyttä elämää matkustellen ja treenaten. Muille aloille ei kelpaisi varmaan edes koska ikä.
Harva yli 50 v istuu työpäivät kännykkää selaten, nuorien kanssa ollut tätä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksella. Tietty prosentti työntekijöistä pitää olla 50+ tai yritykselle lankeaa jättimäiset verot.
Kiva juttu nuorille, joita on jo ennestään työttömänä ennätysmäärät. Koko ikänsä työtä tehneet voisivat väistää alta pois.
Täällä on paljon vanhempaakin porukkaa, joka todellakaan ei ole tehnyt koko ikäänsä töitä. Meillä on 90-luvun laman jäljiltä 5-kymppisiä, jotka eivät koskaan päässeet kunnolla töihin, vaan ovat sinnitelleet satunnaisissa pätkätöissä. He ovat niitä, joille luvattiin, että suurten ikäluokkien jälkeen töitä piisaa kaikille. Nyt on tulossa vain lisää työttömyyttä ja sen lopussa kansaneläke.
Sitten jotkut vielä kehtaa syyllistää heitä, kun eivät ole pystyneet kerryttämään omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Te yli 50v arvostelijat. Itse olen 46 v ja elämäni parhaassa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa oleva ja meinaatte, että 4 v päästä olen yhtäkkiäraihnainen vanhus josta ei ole mihinkään?! Olen työelämässä, ahkera, joustava enkä saikuttele.
Et sinä henkisissä voimissasi ole, jos luulet, että kaikki muut ovat kuten sinä itse. Taidat olla aika itsekäs, myönnä vaan. Toivottavasti putoat kohta korkeuksistasi.
T. Sinua vanhempi, joka ymmärtää muutakin kuin oman napansa ympärillä tapahtuvan maailman
Työnantajat pitäisi uhkasakon uhalla velvoittaa vastaamaan jokaiselle työhakemuksen lähettäneelle. Toinen keino olisi, jos työnantajat velvoitettaisiin maksamaan kohtuullinen korvaus jokaiselle hakemuksen lähettäneelle, vaikkapa 50euroa per haettu työpaikka. Näin aktiivisuusvelvoite olisi molemminpuolinen ja tasapuolinen. Nythän hallitus ja työkkäri juoksuttaa työtöntä vain kiusaa tehdäkseen neljä kertaa kuussa ilman vastiketta.
Teillä viiskymppisten arvostelijoilla jää tulevaisuudessa oma työuranne lyhyeksi. Saatte jo nelikymppisenä kokea olevanne liian vanhoja työmarkkinoille. Mutta itsepähän omalla toiminnallanne luotte oman helvettinne.
t: pari vuotta vielä, ja sitten täysin terveenä ja täysin 45v palvelleena eläkkeelle!
Vierailija kirjoitti:
Harva yli 50 v istuu työpäivät kännykkää selaten, nuorien kanssa ollut tätä ongelmaa.
Meillä kun on käynyt urakoitsijoita, niin ne viiskymppiset on hoitaneet homman tehokkaasti. Nuorille jonneille on saanut oikein ärähtää, että kännykän räpläämisestä en maksa!
Arvotaan kerran viikossa yritys, jonka omistajien omaisuus määrätään valtiolle menetettäväksi, jos yritykseen ei ole viimeisen vuoden aikana palkattu yhtään 50 vuotta täyttänyttä vähintään vuoden mittaiseen työsuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä henkisissä voimissasi ole, jos luulet, että kaikki muut ovat kuten sinä itse. Taidat olla aika itsekäs, myönnä vaan. Toivottavasti putoat kohta korkeuksistasi.
T. Sinua vanhempi, joka ymmärtää muutakin kuin oman napansa ympärillä tapahtuvan maailman
No ei sinullakaan kaikki soutajat veneessä ole, jos luulet edellisen olevan yleistys. On kolmelymppisissä jonneissakin puoliksi työkyvyttömiä niin henkisesti kuin ruumiillisesti, mutta niille ta ei vastaa mitään, tai jos vastaa niin valinta ei tällä kertaa osunut Teihin
Ja kummallinen ajattelutapa, jos käyt töissä vain muita hyödyttääksesi, ja haukut niitä, joiden pitää töissä käydä elääkseen. Sulla tosiaan vippas päässä. Taidat olla joku persuyrittäjä jolla ei ole muuta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksella. Tietty prosentti työntekijöistä pitää olla 50+ tai yritykselle lankeaa jättimäiset verot.
Kiva juttu nuorille, joita on jo ennestään työttömänä ennätysmäärät. Koko ikänsä työtä tehneet voisivat väistää alta pois.
Täällä on paljon vanhempaakin porukkaa, joka todellakaan ei ole tehnyt koko ikäänsä töitä. Meillä on 90-luvun laman jäljiltä 5-kymppisiä, jotka eivät koskaan päässeet kunnolla töihin, vaan ovat sinnitelleet satunnaisissa pätkätöissä. He ovat niitä, joille luvattiin, että suurten ikäluokkien jälkeen töitä piisaa kaikille. Nyt on tulossa vain lisää työttömyyttä ja sen lopussa kansaneläke.
Sitten jotkut vielä kehtaa syyllistää heitä, kun eivät ole pystyneet kerryttämään omaisuutta.
Tämä. Sain ensimmäisen vakipaikan nuoruusvuosien jälkeen 58-vuotiaana, vuosien pätkä- jä määräaikaisten jälkeen.
Pari vuotta nyt ollut, ei yhtäkään sairaspoissaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Monet yritykset pelkäävät ottaa yli 50 -vuotiaita töihin. Monilla (ei kaikilla) on sairauksia, joten sairaslomaa tulee. Monilla (ei kaikilla) on iäkkäät vanhemmat, joiden asioiden hoitoon tarvitaan monta vapaapäivää viikossa. Sitten on vielä se ammattitaito (pitäisi maksaa enemmän, kun on niitä työvuosia kertynyt) ja sitten voi olla että se ammattitaito on myös rapistunut jos ei ole kokoajan opiskellut uutta. Suoraan sanottuna yli 50 -vuotias kuuluu riskipalkattaviin, voi olla hyvä työntekijä, mutta muut seikat painavat vaakakupissa.
Itse olen 50 v. ja täytyy myöntää, että 100% työkykyinen en ole. Esivaihdevuosioireet huonontaa toimintakykyä huomattavasti ja lääkettä en niihin saa ottaa, koska olen rintasyöpäpotilas.
Siinä mielessä ymmärrän kyllä, että työnantaja ei halua ottaa riskiä. Mielelläni tekisin keikkatyötä, mutta järjestelmä taipuu siihen hyvin heikosti. Se on joko kokopäivätyö tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään raihnaista viiskymppistä! Lapset ovat lähteneet kotoa, sittenhän just on aikaa kuntoilla, urheilla ja huolehtia itsestään. Näkevätkö nämä nuoremmat kommentoijat itsensä työkyvyttöminä 55-vuotiaana?
Joustoa löytyy: ei tarvitse hakea tai viedä lapsia minnekkään, tai sumplia lomia lasten mukaan.
Sitoudutaan työnantajaan eli ei olla lähdössä uuteen työpaikkaan heti kun ollaan opittu uudet temput. Riippuu varmasti työnkuvasta, mutta tähän ikään mennessä on opeteltu jo aika monta ohjelmaa ja päivitystä, että eiköhän tuo onnistu jatkossakin.
Sain itse potkut 51-vuotiaana, eläkeikäni 65 vuotta ja kaksi kuukautta. Oli koulutus, työkokemusta ja verkostot, hain töitä laajalla skaalalla, koulutusta ja työuraani vaatimattomampiinkin paikkoihin. En nää työllistymiseni esteeksi kuin ikärasismin.
Kouluttauduin uudelle alalle, palkka tippui puoleen, mutta itsetunto palasi.&
Raihnainen en ole, hyvässä fyysisessä kunnossa, mutta tässä iässä on kertynyt sairauksia kyllä. Nivelet on kuluneet ja vaihdevuosioireet painaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sinullakaan kaikki soutajat veneessä ole, jos luulet edellisen olevan yleistys. On kolmelymppisissä jonneissakin puoliksi työkyvyttömiä niin henkisesti kuin ruumiillisesti, mutta niille ta ei vastaa mitään, tai jos vastaa niin valinta ei tällä kertaa osunut Tei
Ja kummallinen ajattelutapa, jos käyt töissä vain muita hyödyttääksesi, ja haukut niitä, joiden pitää töissä käydä elääkseen. Sulla tosiaan vippas päässä. Taidat olla joku persuyrittäjä jolla ei ole muuta elämää.
Mistäköhän sinä vetäisit nuo toisen kappaleen syytökset? Enhän edes maininnut mitään työssä käymisestä. Niin ja persuja en voi sietää. Joutaisivat kaikki rajan itäpuolelle, minne muutenkin haikailevat.
Nosto