Miten TYÖNANTAJAT saataisiin aktivoitumaan ja ottamaan yli 50 motivoituneet töihin? Keppiä?
Työmarkkinatukeen ette hallitus kyllä enää koske!
Kommentit (351)
Aloilla, joissa ei ole alan ammattilaisista liikatarjontaa palkataan töihin jopa 60 v. täyttäneitä. Koska Suomessa aletaan ymmärtämään, että eri aloille kannattaa kouluttaa ihmisiä vain sen verran kuin arvioidaan realistisesti heille riittävän töitä? Aika iso osa työttömistä on työttömiä juuri sen takia, että alalle johon ovat kouluttautuneet on koulutettu liikaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksella. Tietty prosentti työntekijöistä pitää olla 50+ tai yritykselle lankeaa jättimäiset verot.
Suomen yritykset eivät työllistä tai ole kilpailukykyisiä globaaleilla markkinoilla. Sitten heikennettäisiin niiden asemaa entisestään pakottamalla yrityksen palkkalistoille vähemmän tehokkaita ja joskus kelkasta pudonneita työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
siis yli 50v
vaihdoin alaa 55v ja töitä riittää
Mä täytin just 60 v. Oon työtön eikä mulla oo enää mitään hinkua töihin. Työnhakuvelvollisuuskin poistettiin viime puhelussa työkkärin eukon kanssa. Tehkööt nuoremmat nyt töitä, ihan oikeasti. Miksi muuten on täysin lopetettu nuorisotyöttömyydestä puhuminen ja vaahdotaan vaan yli viiskymppisten työttömyydestä? Nuorissahan se tulevaisuus on eikä meissä vanhuksissa enää.
Oletetaanko että nuoret ei osaa eikä halua töihin? Nyt on lopetettava tuo nuorten mustamaalaaminen.
Samalla tavalla kuin muutkin: leikkaamalla sen 50 vee tuet pois.
Pitää antaa keppiä yli 50 vuotiaille eli korvaukset pois jos ei työllisty kolmessa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloilla, joissa ei ole alan ammattilaisista liikatarjontaa palkataan töihin jopa 60 v. täyttäneitä. Koska Suomessa aletaan ymmärtämään, että eri aloille kannattaa kouluttaa ihmisiä vain sen verran kuin arvioidaan realistisesti heille riittävän töitä? Aika iso osa työttömistä on työttömiä juuri sen takia, että alalle johon ovat kouluttautuneet on koulutettu liikaa ihmisiä.
Nyt on käynnissä sellainen teknologinen vallankumous, että hyvin vaikea arvioida, millaisille aloille jatkossa riittää töitä (ja minkälaisia uusia tulee).
Vierailija kirjoitti:
Monet yritykset pelkäävät ottaa yli 50 -vuotiaita töihin. Monilla (ei kaikilla) on sairauksia, joten sairaslomaa tulee. Monilla (ei kaikilla) on iäkkäät vanhemmat, joiden asioiden hoitoon tarvitaan monta vapaapäivää viikossa. Sitten on vielä se ammattitaito (pitäisi maksaa enemmän, kun on niitä työvuosia kertynyt) ja sitten voi olla että se ammattitaito on myös rapistunut jos ei ole kokoajan opiskellut uutta. Suoraan sanottuna yli 50 -vuotias kuuluu riskipalkattaviin, voi olla hyvä työntekijä, mutta muut seikat painavat vaakakupissa.
Vaikka olisin sairas, en ole helposti sairaslomalla jos ei ole jotain tarttuvaa. Vanhemmat olen hoitanut hautaan jo ajat sitten. Olen opiskellut ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksella. Tietty prosentti työntekijöistä pitää olla 50+ tai yritykselle lankeaa jättimäiset verot.
Koskisiko tuo myös firmaa, joka haluaa lähinnä sellaisen tutkinnon suorittaneita, jota ei edes ollut yli 15 vuotta sitten?
Itse palkkaisin mielelläni yli viiskymppisiä mutta ei ole hyviä ollut tarjolla. Maalausala kyseessä. Joko hakijalla ei ole kokemusta urakalla tekemisestä tai jos on kokemusta elintavat hidastaneet. Suurinosa alkoon meneviä läskejä. Ei kannata. Vanhemmat naiset eivät ole hakeneet mutta nuoremmat kyllä.
Olen vasta kolmekymppinen, mutta olen jo miettinyt ikäsyrjintää työmarkkinoilla. Kun täytän 50v, lapseni ovat juuri muuttamassa omilleen. Kenties perustan oman firman tai haen suoraan ulkomaille töihin silloin. Olen kuitenkin IT-alalla ja kehitän alan osaamistani myös vapaa-ajalla. En uskalla luottaa siihen, että kelpaisin 50v iässä suomalaisille työnantajille. Viedään osaaminen sitten muualle, missä sitä osataan arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta kolmekymppinen, mutta olen jo miettinyt ikäsyrjintää työmarkkinoilla. Kun täytän 50v, lapseni ovat juuri muuttamassa omilleen. Kenties perustan oman firman tai haen suoraan ulkomaille töihin silloin. Olen kuitenkin IT-alalla ja kehitän alan osaamistani myös vapaa-ajalla. En uskalla luottaa siihen, että kelpaisin 50v iässä suomalaisille työnantajille. Viedään osaaminen sitten muualle, missä sitä osataan arvostaa.
Eiköhän se it alakin 20v muutu paskaksi kun jo parissa vuodessa keinoäly vienyt töitä, ainakin meidän firmassa. Ja lisää irtisanomisia tulossa
Ikäsyrjintä on kyllä täyttä totta työmarkkinoilla, jopa asiantuntija-aloilla, joissa aina halutaan se mahdollisimman kokenut tyyppi. Johtajapesteihin palkataan kyllä yli viiskymppisiä - jos olet mies ja mielellään DI. Naisena sinun saavutuksesi sivuutetaan ja osaamistasi vähätellään ja palkkatoiveelle kauhistellaan, mumistaan verkostoista, jotka ovat käytännössä ukkojen saunaseuroja. Ryhdyin sitten yrittäjäksi ja myyn osaamistani konsulttina ja tienaan oikein mukavasti. Jännä juttu, että palkkaa osaamisestani ei haluta maksaa, mutta laskutusta voin tehdä mielin määrin.