Miten TYÖNANTAJAT saataisiin aktivoitumaan ja ottamaan yli 50 motivoituneet töihin? Keppiä?
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta, olemme itse hillotolpalla. T. Hallitus
Kuitenkin kiinnostaa velvoittaa pitkäaikaistyöttömätkin 65. ikävuoteen asti rintamalle, jos sota syttyisi.
50+ ihmisen täytyy itse tuoda itse itsestään esille ne ominaisuudet, jotka puhuvat sen puolesta, että hän on varteenotettava valinta avoinna olevaan työpaikkaan. Aika paljon kuitenkin riippuu alasta, työvoiman saatavuudesta ja myös työntejöiden valinnasta päättävien henkilöiden omasta iästä ja asenteesta varttunerempia työntekijöitä kohtaan minkä ikäisiä työntekijöitä palkataan. Alalla jossa työskentelin oli pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta joka pystyi tarttumaan työhön heti vähällä perehdytyksellä ja heitä löytyi usein 50+ ehdokkaiden joukosta ja tämän ikäisiä ja jopa joku 60+ ikäinen palkattiin omaankin työpaikkaani, heilläkin kuitenkin monilla vielä useita työvuosia jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin työpaikkaa 50 täytettyäni ja heti löytyi, sitten alkoi paikat reistaamaan ja irtisanouduin, mutta vaimo patisti töihin ja taas samalla viikolla jo löytyi työpaikka. Jäin vanhuuseläkkeelle ja edelleen soittelevat töihin. Tuo yli 50 v. työnsaamisen vaikeus on vain myytti.
Eipä ole myytti. Sinun henkilökohtainen tapauksesi ei ole yleinen totuus.
Tänne nyt voi kirjoittaa ihan mitä sylki suuhun tuo. Totuus on, ettei ainakaan yli 55v., kuten minä, saa töitä mitenkään ylenpalttisen helposti. Vuoden hakenut ja yhden ainutta vastausta ole edes tullut takaisin. Puheluissa pahoitellaan ja köhitään huonoa aikaa. Kuitenkin tiedän jopa entisen työpaikkani ottaneen 2 uutta työntekijää itseni tilalle. Paljon nuorempia vain ovat. Ei lähelläkään 50- vuotiaita. Tässäpä minun kokemukseni asiasta ja totuus sitä myöten. En bäitä, etteikö jollain menisi toisella tapaa. Suhteetkin toimii. Jos on jonkin erinomaisen pomon "siskon veljen poika", niin varmasti löytyy töitä. Serkkuni ovat molemmat pääaseet isänsä tehtaaseen, vaikka isä-ukko on normi tehtaan tuntityöläinen. Minä en edes aikoinani päässyt monesti kysyessänikään. Näin!
Vierailija kirjoitti:
Jäin normityöeläkkeelle ei-päällikköduunista (vast) 2021 63v9kk iässä. Yksityisyrityksessä jossa oli yli 100 työntekijää oli kyllä pantu toimeen YT-neuvotteluita mutta eivät koskeneet minua. Olin sairastellut sairaalaa myöten ja käyttänyt KELAn kaikki osasairauspäivärahat. Kun ilmoitin eläkkeellejäämisestä yrityksen omistajalle niin hän tarjosi jatkoaikaa, ylimääräiset 15 kk kunnes 65v ikä täyttyy. Siihen ikään saakka olisi töitä riittänyt, eikä siten ennen yritetty minusta päästä eroon. Kieltäydyin kohteliaasti tarjotusta jatkoajasta koska uusi sairaalareissu oli jo tiedossa. Jäi kysymättä miksi työtä ei tarjottu jatkettavaksi 68v ikään saakka eli niin pitkäksi aikaa kun työeläkettä kertyy? Niin tai näin, ei jäänyt mitään hampaankoloon työnantajan toiminnasta, edelleen olemme hyvissä puheväleissä
Nykyään työeläkettä kertyy 70 v. asti.
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksella. Tietty prosentti työntekijöistä pitää olla 50+ tai yritykselle lankeaa jättimäiset verot.
Ja nyt nostetaan kytkintä ja siirretään tuotanto tuonne muualle. Minun rakkaita rahojani ette vie!
Te keskuksen on keksineet että tehdään paperilla kaikista yli 50 vuotiaista yrittäjiä
Ei oikein voi sanoa työnantajia yhdeksi ryhmäksi. Esimerkiksi minä olen firmassa ainoa palkattu työntekijä. Ei meillä ole työtehtäviä mitä tarjota, varsinkaan nyt. Tänään siivosin arkistoa koko päivän, kun ei ollut juuri muuta tekemistä, vaikka olen suunnitteluinsinööri. Eli poistelin vanhoja tarpeettomia kuvia sieltä aika reilulla kädellä. Toki sekin on tehtävä. Mitä keppiä minun työnantajalle oikein voisi antaa, jos ei ole edes töitä mitä antaa?
333 Lisää, että olen itse 60-vuotias, eli pian eläkeiässä. Tilalleni ei tule ketään, vaan firma menee myyntiin tai lakkaa, näin on työnantaja sanonut. Hän jää itse siinä vaiheessa varhennetulle eläkkeelle ja elää sijoituksillaan ja säästöillään sekä vakuutuksesta jotain kuulemma saa.
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksella. Tietty prosentti työntekijöistä pitää olla 50+ tai yritykselle lankeaa jättimäiset verot.
Tuo olisi täysin typerä laki. Sama kuin pakotettaisiin palkkaamaan tietty määrä punatukkaisia tai vasenkätisiä.
Viisikymppiset ja yli eivät saikuta, toisin kuin nuoremmat. Saikuttaminenhan tarkoittaa milloin milläkin tekosyyllä poissaolemista. Päälle viisikymppisten sukupolvi tulee töihin vaikka pää kainalossa. Pienet kolotukset eivät tälle sukupolvelle ole syy olla poissa. Ylitunnollisuus on ominaista.
Vierailija kirjoitti:
Perusta firma ja palkkaa sinne vain senioreita.
Jenkeissä näitä on.
Lähden mielelläni eläkkeelle tai perustulolle jos 3000 euroa kuukauudessa. T: Lääkäri, 55 vuotta
Oon kuusikymppinen, 40 vuotta työelämää takana, yt-neuvottelujen myötä tulin irtisanotuksi. 4 kk ehdin olla työttömänä. Sain uuden vakituisen työsuhteen. Onneksi on niitä, jotka eivät ikään katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi täysin typerä laki. Sama kuin pakotettaisiin palkkaamaan tietty määrä punatukkaisia tai vasenkätisiä.
Olisi hyvä laki. Tasapainottaisi työpaikan ilmapiiriä. Samoin voisi miehiä ja naisia olla 50+50%. Pahimpia paikkoja on ne, joissa kaikki on nuoria tai naisia.
Miksi työnantajat eivät sitä ja tätä, vanha laulu jatkuu ja jatkuu. Suomen mätä systeemi kulminoituu vanhassa ilmiössä : saat 100 e palkankorotuksen, käteen jää 50e,mutta työnantajalle tulee 200e lisäkustannus. Revi siitä. 😁