Onko se jonkun mielestä reilua, että suuripalkkaisia verotetaan ihan hirveästi?
Tottakai rikkaammilta voi ottaa hiukan enemmän, mutta kun veroprosentti alkaa olla yli 50 % niin se ei ole kovin kannustavaa.
Kommentit (96)
Oma vikasi jos et käytä niitä ilmaisia palveluita.
jos me kaikki hyvätuloiset siirtyisimme kuormittamaan jo nyt ylikuormittunutta terveydenuoltojärjestelmää, jonot pitenisivät entisestään ja samoin hoidon tasokin todennäköisesti laskisi kiireen kasvaessa entisestään.
Teen siis yhteiskunnalle PALVELUKSEN, kun minä tai työnantajani maksaa KÄYVÄN HINNAN käyttämistäni palveluista!
se tapahtuu aika helposti
vuokranantajana saat vähentää veroista aika paljon kustannuksia
yksityinen eläke tarkoittaa sitä että voit laittaa omaan pussiin säästojä ja vähentää sen verotuksesta
Tuotto osakkeista ja rahastoista
jne jne
keinoja on
Vierailija:
Kyllä itseään 10 vuotta kouluttaneen tulee saada parempaa liksaa kuin peruskoulusta kassalle siirtyneen. Opiskelusta ja kovasta työstä tulee palkita. Ei siinä oteta kantaa ihmisen paremmuuteen sinänsä, ihan samanlaisia talliaisia ne on ne tohtorit kuin siivoojatkin. Työ vain näillä tohtoreilla on sellaista, että siihen ei kuka vain pystyisikään.
Lukisitko viestini tuolta pari sivua alempaa ja kommentoisit, kun kerran näkemystä tohtoreista ja niiden palkoista piisaa.
Terv. tuleva tohtori, palkka vajaa 1800 e /kk
Mieluummin istuisin vaikka ruokakaupan kassalla ja unohtaisin työpäivän päätteeksi kaikki työasiat.
Ei tarvitsisi olla tavoitettavissa 24/7, ei tarvitsisi kantaa vastuuta yrityksen toiminnasta ja jatkuvuudesta tai alaisten leivässä pysymisestä. Ei tarvitsi murehtia huomisesta - elää vain tässä päivässä ja hetkessä.
Ei tarvitsisi suunnitella vuosikausia jatkuvia projekteja tai matkustella työasioissa, pääasiassa vain lentokentältä hotellille, hotelllilta asiakkaalle ja taas takaisin lentokentälle notkumaan.
Jos näistä hommista saisi saman palkan kuin kaupan kassalla - niin eihän näihin tehtäviin löytyisi enää tekijöitä. Ja jos ei olisi näitä tekijöitä - niin eihän niitä kaupan kassojakaan enää tarvittaisi - business kun loppuisi.
...Venäjällä muuten kokeiltiin tuota tasapäistämistä jokin aika sitten, sitä kutsuttiin kommunismiksi... ja sen tarinan päättymisen jokainen meistä tuntee...
Että koska kerran itseään pitkälti koluttaneille tottakai kuuluu suurempi palkka kuin peruskoulutuksen saaneille ja verotusta tulisi keventää niin totta kai he voivat alkaa itse maksaa koulutksensa. Sehän olisi selkeä investointi tuleviin loisto tuloihin.
Nämä tulot ovat pääomatuloja (paitsi tuo eläkevähennys), mikä tarkoittaa sitä että täytyy olla pääomaa josta niitä tuloja kertyisi. Ja jotta olisi pääomaa - niin täytyy olla säästöjä - jotka kertyvät jo siitä kertaalleen (raskaasti) verotetusta palkkatulosta.
Muistaakseni tuo eläkevähennyskin menee niin, että nyt sen voi vähentää verotettavasta tulosta - mutta sinä päivänä kun se maksetaan " ulos" eläkkeenä niin se on silloin ihan verotettavaa tuloa.
Vierailija:
se tapahtuu aika helpostivuokranantajana saat vähentää veroista aika paljon kustannuksia
yksityinen eläke tarkoittaa sitä että voit laittaa omaan pussiin säästojä ja vähentää sen verotuksestaTuotto osakkeista ja rahastoista
jne jne
keinoja on
Todella pinnalliset tiedot sinulla yhteiskunnan toiminnasta.
Ensinnäkin kaikki lähtee siitä, että synnyt tietyn yhteisön jäseneksi. Yksikään meistä ei tässä maailmassa mitenkään onnistu elämään toisista riippumatonta elämää. No syntymällä jonnekin ja saamalla jäsenyyden siitä yhteisöstä, Suomen, kuten modernien kansallisvaltioiden tapauksessa sitä nimitetään kansalaisuudeksi. Jäsenyys tässä yhteisössä edellyttää yhteiskuntasopimusta yksilön ja yhteisön välillä. Käytätnnössä tämä tarkoittaa sitä että yksilö sopii siitä mitä hän antaa yhteisölle ja mitä hän siltä saa. Yleisesti tämä tarkoittaa että yksilö lupaa noudattaa yhteisiä sääntöjä, joihin kuuluu myös sopimus siitä, että työstä maksetaan veroa. Niillä verorahoilla saadaan paitsi jotain helposti ymmärretäviä konkreettisia asioita, kuten koulutus, päiväkoti, terveyspalvelut. Isompi ja vaikeammin hahmotettava asia on että yksilö luovuttaa yhteisölle oikeuden pitää huolta häntä koskevasta turvallisuudesta, koskipa se sitten ulkovaltojen uhkaa tai sisäistä turvallisuutta ja myös osallistuu tämän yhteiskuntarauhan kustannuksiin kykyjensä mukaan. Tämä tarkoittaa paitsi puolustusmenoja myös sitä, että toimitaan yhteisen sopimuksen perusteella siten, että sisäinen järjestys säilyy. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion ideologia nojaa sille ajatukselle, että tasa-arvoisessa asemassa olevat ihmiset ovat vähemmän alttiita hyökkäämään toistensa kimppuun kuin epätasa-arvoiset. Rikollisuutta ja turvallisuuden kokemista koskeva tutkimustieto tukee tätä näkemystä.
Niinpä yksikään Suomen kansalainen ei maksa veroillaan pelkästään 2palveluista" vaan paljon isommasta asiasta, yhteiskuntarauhasta. Mitä isompi varallisuus ja isommat tulot, sitä suurempi tarve yksilöllä on puolustaa omaa omaisuuttaan. Tämä tarkoittaa että rikkaiden turvallisuuden takaaminen on yhteiskunnalle kaalliimpaa kuin köyhien ja siksikin on täysin oikein että varakkaat maksavat enemmän veroa.
Verot eivät siten todellakaan ole mikään korvamerkitty rahasumma, jolla pitäisi voida valita kuin kaupan hyllyltä mitä niillä saa. Kukaan ei myöskään elätä ketään veroillaan, vaan maksaa omasta turvallisuudestaan. Mitä eenmmän puolustettavaaa sitä enmmän maksettavaa.
Sinä saat työstäsi järjettömän, kohtuuttoman suurta palkkaa ja maksat siitä isoa veroa. Siivooja tai kaupankassa saa minimaalista palkkaa ja maksaa verojakin vähän. Käteen sinulla jää edelleen merkittävästi enemmän kuin kaupankassalla. Ei kukaan vaadi, että sinulla pitäisi olla sama palkka kuin hänellä: on vain sanottu, että KUKAAN, et edes sinä, tee niin tärkeää ja korvaamatonta työtä, että esim. yli 5000 e /kk on siitä kohtuullinen korvaus. Älä aseta itseäsi jalustalle. Vaikka olet tainnut jo sen tehdä.
Vierailija:
Jos näistä hommista saisi saman palkan kuin kaupan kassalla - niin eihän näihin tehtäviin löytyisi enää tekijöitä. Ja jos ei olisi näitä tekijöitä - niin eihän niitä kaupan kassojakaan enää tarvittaisi - business kun loppuisi.
ja se joku pölvästi ehdokas esitti, ettei palkansaajilla saa maksattaa kaikkea, haloo, kellä sitten? Työttömillä?
olen varmaan samankaltaisessa työssä, ja samaa mieltä, etten alle 5000¿ vaivautuisi tähän painekattilaan!
...ja lisää, että itse olisin ollut valmis maksamaan jonkinlaista lukukausimaksua koulutuksestani, sillä juuri sen avulla olen nykyisen maallisen mammonani saavuttanutkin!
Se, ettei nyky-yhteiskunnassa juurikaan arvosteta (ainakaan taloudellisesti) tieteen ja taiteen ammatteja on toki sääli, mutta nekin seurausta markkinataloudesta. Kyllähän taitava taiteilija onnistuu rikastumaan, mutta kun heitä on niin harvassa...Tutkijan leipä ei ole leveä, ei, mutten silti olisi valmis tämän enempää omista tuloistani tukemaan jonkun toisen toimeentuloa, joten kannattaa miettiä jo etukäteen, mihin ammattiin itsensä kouluttaa! Elämässä täytyy tehdä hankaliakin valintoja, ja joskus joutuu valitsemaan unelmiensa ammatin ja suurempien tulojen väliltä!
Itse en ymmärrä edes sitä, minkä takia pitäisi olla maallista mammonaa ja rikkautta. Mutta sen hankkiminen on nykyiselläkin verosysteemillä mahdollista. Ja itse kysymykseen: minusta on ihan oikein ja kohtuullista, että verotus on progressiivinen.
kukaan meistä ei kertakaikkiaan ansaitse yksin sitä mitä tienaa. Kaikki mitä teemme perustuu muiden tekemälle pohjatyölle ja hyödyntää muiden osaamista.
Vierailija:
Tutkijan leipä ei ole leveä, ei, mutten silti olisi valmis tämän enempää omista tuloistani tukemaan jonkun toisen toimeentuloa, joten kannattaa miettiä jo etukäteen, mihin ammattiin itsensä kouluttaa! Elämässä täytyy tehdä hankaliakin valintoja, ja joskus joutuu valitsemaan unelmiensa ammatin ja suurempien tulojen väliltä!
Ja kerrotko vielä, että jos yhteiskunta ei ota millään lailla tavoitteeksi palkkakuoppa-alojen palkkojen korotusta, kuka tulevaisuudessa tekee kaikki ne työt? Kuka rupeaa siivoojaksi, kuka tutkijaksi? Tekstistäsi huokuu sellainen itsekkyys ja kusipäisyys, että alkaa oksettaa.
Jokaisella meistä on sama ihmisarvo, joten käsittääkseni jokainen meistä on saman puolustuksen tarpeessa! Jos joku ulkopuolinen taho hyökkäisi meitä vastaan, en varmaankaan ole suuremman suojelun tarpeessa vain siksi, että meidän perheessämme tienataan 150 000¿ vuodessa, tai että pihassamme seisoo kaksi uutta autoa. Säälittävän huonoa argumentointia!
Ja on totta, että olen syntynyt tähän yhteisöön ja siten solminut implisiittisen sopimuksen yhteiskunnan kanssa, mutta liian korkea verotushan ajaa minut helposti muualle - ja kukas täällä verot sitten maksaa?! En ole missään vaiheessa sanonut, ettei veroja pitäisi maksaa, mutta liika on liikaa - ja täällä vallitseva kommunistinen asenne kuvastaa juuri tätä " Elämä on niin vaikeaa ja epäreilua, ja ei mulla ole mitään mahkuja joten en viitsi edes yrittää ja kyllähän yhteiskunnan velvollisuus on mua tukea" ...
En sanonut, ettei veroja pitäisi maksaa, vaan että maksan mielestäni jo aivan tarpeeksi - tässä on suuri ero! Tottakai olen itsekäs tiettyyn rajaan asti: kuten sanoin, teen kovasti töitä ja olen aina tehnytkin. Mielestäni MINUN pitää saada nauttia eniten oman työni hedelmistä, eikä suinkaan yhteiskunnan.
Meillä käy siivooja, jolle maksan 30¿/ tunti - se on mielestäni hänen työstään sopiva palkka, ja olemme molemmat käsittääkseni tyytyväisiä. Jos hänen tuntiliksansa olisi 50¿/ tunti, en enää ostaisi hänen palvelujaan, vaan tekisin työn itse. Aivan samoin voisin hinnoitella itseni ulos omasta työstäni: jos yhtäkkiä vaatisin 1000¿ palkankorotusta, saisin varmaan kävellä ovesta ulos samantien, mutta en näe siinä mitään väärää. Tuotan yritykselleni enemmän kuin palkkani vuodessa, ja lisäksi alani osaajia on Suomessa vähän, minkä vuoksi minulle maksetaan hyvää palkkaa.
Vierailija:
Rikkaat voi muuttaa veroparatiisiin. Tervemenoa!
Miltä tuntuu tietää, että et ole ansainnut tuollaista palkkaa? Että et ole sen tärkeämpi tai korvamattomampi kuin siivoojasi tai kaupankassa, mutta tienaat triplaten heidän palkkansa, ja kehtaat vielä narista veroista? Minun palkkani on noin 1700 euroa kuussa ja maksan mielelläni verot ja osuuteni minua heikommin toimeentulevien elättämisestä. Kukaan ei tarvitse eikä ansaitse 5000 euron kuukausipalkkaa. Parasiitit muuttakoot veroparatiiseihin!
Vierailija:
Parasiitit muuttakoot veroparatiiseihin!
Kyllä itseään 10 vuotta kouluttaneen tulee saada parempaa liksaa kuin peruskoulusta kassalle siirtyneen. Opiskelusta ja kovasta työstä tulee palkita. Ei siinä oteta kantaa ihmisen paremmuuteen sinänsä, ihan samanlaisia talliaisia ne on ne tohtorit kuin siivoojatkin. Työ vain näillä tohtoreilla on sellaista, että siihen ei kuka vain pystyisikään.