Onko se jonkun mielestä reilua, että suuripalkkaisia verotetaan ihan hirveästi?
Tottakai rikkaammilta voi ottaa hiukan enemmän, mutta kun veroprosentti alkaa olla yli 50 % niin se ei ole kovin kannustavaa.
Kommentit (96)
Ja kyllä jokaisen äidin, pienipalkkaisenkin, pitäisi voida äitiyslomansa pitää. MUTTA toistaalta on ihan reilua, että vaativammasta työstä maksetaan enemmän. Jos kaikilla olisi sama elintaso, niin kukapa viitsisi tehdä yhtään työtä paitsi sen pakollisen minimin? Ja työntekoa kuitenkin tarvitaan, se on kaiken hyvinvoinnin perusta.
että meidän valtiomme suosii ruotsinkielisten kouluttautumista! Mitä sanottavaa sinulla on niille tuhansille suomenkielisille jotka eivät ole päässet opiskelemaan omalla äidinkielellään vain siksi että se on suomi. Jos he olisivat syntyneet ruotsinkielisiksi olisi opiskelupaikka huonomallakin todistuksella ja pääsykoetuloksella auennut. Tämä on erittäin suuri epäkohta suomalaisessa yhteiskunnassa johon pitää puuttua!
Vierailija:
Jokaisella on mahdollisuus Suomessa kouluttautua, valitettavasti kaikille ei tuota järkeä päähän ole suotu ja vaikka onkin suotu, ei tajua sitä käyttää.
Vähätellään muita huonommin pärjääviä ja haukutaan maita " vinkuintiaksi" . Itsetutkiskelun paikka sinullakin on, säälin lapsiasi jos sinulla heitä on. Meillä ainakin opetetaan lapsille että jokainen ihminen on tasa-arvoinen eikä mikään maa maailmassa ole " vinkuintia" .
Vierailija:
Mieheni on suurituloinen ja suuritöinen. asemansa vuoksi hänellä on ns. kokonaistyöaika joka joustaa vain työnantajan hyväksi, kertyneitä ylimääräisiä tunteja ei oikeasti ole koskaan mahdollista pitää takaisin. Lisäksi esimerkiksi matkustusaika ei ole työaikaa. Kun mieheni matkustaa perjantain puolesta päivästä lauantai-iltaan asti jostain vinkuintiasta työmatkalta ja viimeistään Frankfurtissa hajoaa lentokone ja kotiinpaluu viivästyy entisestään, hän viettää työnantajan kannalta omaa vapaa-aikaansa.Kyllä tällaisesta työnteosta pitäisi jäädä jotain käteenkin, vaan kun verottaja muistaa todella rankalla kädellä.
Ja mieheni työ on Suomen menestymisen ja esimerkiksi viennin kannalta tärkeää. Yhtään todellakaan väheksymättä sairaanhoitajan hommaa, johon joku viittasi.
Minusta asia ei suinkaan ole näin yksinkertainen... Jos yrityksen kassaan valuu rahaa ovista ja ikkunoista niin eikö työntekijöitä saisi palkita hyvästä työstä palkan muodossa vai olisiko reilumpaa että voitto jaettaisiin kokonaisuudessaan vaikkapa osakkeenomistajille?
Kenenkään työ ei ole niin korvaamattoman arvokasta, että siitä pitäisi maksaa yli 5000 e kk. Ihan naurettava Napoleonsyndrooma ihmisellä, joka niin kuvittelee.
Kaikille sama perusprosentti, tuloista riippumatta. Mielestäni itsensä korkealle kouluttaneen kuuluu saada myös käteen enempi kuin vähäisellä koulutuksella euronsa tienaava.
Jonkinlainen palkkakattosysteemi olisi myös ihan ok, kenenkään työ ei ole 5000 e/kk arvoista.
Vierailija:
Kaikille sama perusprosentti, tuloista riippumatta. Mielestäni itsensä korkealle kouluttaneen kuuluu saada myös käteen enempi kuin vähäisellä koulutuksella euronsa tienaava.
Jonkinlainen palkkakattosysteemi olisi myös ihan ok, kenenkään työ ei ole 5000 e/kk arvoista.
Vierailija:
Mielestäni itsensä korkealle kouluttaneen kuuluu saada myös käteen enempi kuin vähäisellä koulutuksella euronsa tienaava.
Kun nykysuomessa ei koulutus ja palkkaa korreloi! Vaan peruskoulun penkiltä punnertava paperityömies tienaa tuplasti tai triplasti sen kuin esim. 5 vuotta yliopistossa opiskellut lto, opettaja tai tutkija! Itse olen nuori tutkija ja siitä mielettömän onnellisessa asemassa, että saan tutkimustyöstäni kuukausipalkkaa, joka lähentelee 1800 euroa. Samanikäiset kollegani elävät ja elättävät perheensä kerjäämällä apurahoja, suuruudeltaan noin tuhat euroa kuussa. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi nuoret, akateemiset naiset lisääntyvät niin kehnosti.
Ja ennen kuin joku ehtii vinkaista: juu, ihan itse vapaaehtoisesti olen alani valinnut ja viihdyn sillä. Olisi kuitenkin reilua, jos viiden vuoden opinnot ja pakkolainarahalla itsensä elättäminen näkyisivät kuukausitulossa jotenkin.
Sitten voin ottaa kantaa siihen, olenko rikas vai köyhä, ja minne minun pitäisi muuttaa, vai eikö pitäisi minnekään.
tekisi hyvää lukea Juhani Seppäsen " Hullu työtä tekee" . Voisi vähän miettiä prioriteetteja.
Minun mielestäni jos saa noin 6000 ¿/kk niin on jo aika rikas, hyvätuloinen on minusta sellainen joka saa yli 4000¿/kk
Eikös pienituloiset (äippärahalla,kotihoidontuella) joudu nyt jo pulittamaan TOSI pienistä tuloista väh 20%? Jos tähän pystyy minimiäippärahalla oleva niin miksei tuo 20% voi olla veroprosenttina ihan kaikilla? Palkkakatto 3500 e/kk siitä yli menevästä valtio voipi sitten rokottaa ihan mitä tahansa, jokaiselle riittää tuo 3500 e- vero 20% elämiseen ja vähän muuhunkin.
Nythän rikkaat ja kelan tuella elävät maksavat kohtuuttoman suuria veroja.
T:44
Ainakin minun tuntemat pienituloisilla veroprosentti on alle 20, jotain 16-18% yleensä, nämä ihmiset saa siis verojen jälkeen hieman yli 1000 ¿/kk rahaa, siis työssäkäyvistä nyt puhun.
Markkinatalous määrää, kuinka paljon yritysjohtajan palkan pitäisi olla, ts. minkä " arvoista" hänen työnsä on. Samaten siivoojan palkka perustuu kysynnän ja tarjonnan lakiin: n. 30¿/ tunti on se hinta, jonka kuluttajat suostuvat vielä siivouksesta maksamaan, sen yli mentäessä kysyntä laskee ja siivousyritykset jäävät ilman tuloja.
Valtio taas määrää verotuksen, ottamatta kuitenkin suoraan kantaa tyyliin " ei kenenkään työ voi olla yli 5000¿ arvoista" ! Minä maksan valtiolle tänä vuonna n. 24 000¿ veroja palkkatuloistani, puhumattakaan autoveroista yms. ylimääräisistä rahastuksista. Vieläkö enemmän pitäisi maksaa? Enkö ollenkaan saisi nauttia siitä, että olen koulutuksella, hyvillä urasiirroilla ja kovalla työllä onnistunut saavuttamaan nykyisen palkkatasoni? Pitäisikö minun tuloni olla sama kuin tässä esimerkkinä käyttämäni siivoojan?!
En kuitenkaan käytä läheskään kaikkia minulle veronmaksajana " kuuluvia" palveluita (julkista terveydenhuoltoa tai lapsettomuushoitoja, kirjastoja, julkista liikennettä yms. yms. ) - olen siis iloinen nettorahoittaja, jonka ansiosta laiskat av-mammat voivat laittaa lapsensa päiväkotiin ja lorvia kahvilla päivät pitkät aprikoimassa kuka mahtaa voittaa Tanssi Tähtien Kanssa tällä kertaa...
Perintövero on aivan käsittämätön konsepti, sillä perintöhän on jo kertaallen verotettua tuloa! Jos vanhempani ovat onnistuneet omista tuloistaan säästämään minua varten perintöä, on valtio jo verottanut sen palkkatulona - ja minun pitäisi heidän kuoltuaan antaa valtiolle vielä toinen siivu ihan vain siksi että ---ööh, miksiköhän?!
Eipä ihme, että Suomen talous junnaa paikoillaan, kun teidän kommenttejanne lukee, hävettää ja vituttaa!
Vahinko vaan, että oman osaamisen ja työajan kauppaaminen ei ihan onnistu kirjailijan tarkoittamassa mielessä. Ainakaan kunnalliselle tai valtion työpaikkoihin. Yksityiselle ehkä, en ole kokeillut.
EI ole reilua, että jotkut saavat niin paljon palkkaa. Hyvä vaan, että sitä tasataan. Kukaan ei ole niin arvokas, että pitää moninkertaisia palkkoja vedellä.
ja ei minusta ainakaan ole oikein että jo ennestään pienituloisilta alettaisiin siitä pienestä palkasta viemään vielä enemmän verojen muodossa. Hehän vaan köyhtyisivät vielä lisää kun samalla rikkaammat rikastuisivat.
että siivoja jolla on pienet tulot ei pysty olemaan kotona pienen lapsensa kanssa edes laillista äitiyslomaansa vaan joutuu kesken kaiken lähtemään töihin siivoamaan sen suurituloisen miehen toimistoa.